Annons

Sony a99II - Fakta och erfarenhets-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Ynos

Aktiv medlem
A77 ll med 70-300 G

HTML:
[QUOTE="Bertil Norberg, post: 2190192, member: 182717"]Mitt första år med A99 II
Sony A99 II lanserades i september 2016 såsom Sonys nya flaggskepp. . Köpte A99 II i början av december 2016. Själv har jag sedan tidigare varit innehavare av A77 samt senare även A77 II 
En ganska ansenlig investering i något som man hoppas skall bli toppen i ens fotoinvestering. Har den uppfyllt förväntningarna?? Tveklöst JA.
En kamera som är bra på allt. Passar mig, då jag är en glad amatör som inte jobbar i ett speciellt fack, utan har den med mig på dagliga aktiviteter. Fågelfoto, segeltävlingar, promenader, barnbarn, och föreningsaktiviteter mm.mm.
Mina största förväntningar hade jag på fågelfoto. Har haft svårt att motivera inköp av Sonys teleobjektiv med prislapp en bit över 20 K kr. Hittade ett begagnat 70-300 G till rätt pris. Visade sig vara en riktig fullträff, då jag hade med den på Galopptävlingarna på Gärdet – Nationaldagen. Jag är helt förstummad över hur snabbt den högg på tätryttaren, och därefter lika snabbt böt till bakomvarande ryttare. Hästarna galopperar med 60 km/tim, så här var det verkligen korta actiontider. Här jobbade kamerans hybridfokus perfekt.
Till mina bästa fågelupplevelser var fiskgjusarna på ön i sjön där jag vistas på sommaren. Här kör jag med ett Tamron 150-600. Detta objektiv jobbar endast med den fristående autofokussensorn. Jag upplever det som att A99:an är säkrare än A77 II. (Kan möjligtvis bero på att jag inte blir sämre fotograf över tid). Här jobbar jag med M1 eller M2 beroende på om fåglarna rör sig över horisonten eller är nere bland träden. Hur som helst. Snabb kamera ger vääldigt många keepers. Hur som helst. Jag kan verkligen rekommendera Tamrons långskjutare till denna kamera.
Sonys (Zeiss) 24-70 är ju ett fantastiskt objektiv till denna kamera. Bara en nackdel. Så dj…a tungt. Men skall man ta bilder där det inte finns utrymme för misstag – ex. bröllop, så är det ett givet val.
Likaså så är jag alltjämt helt förvånad över kamerans dynamiska omfång. Jag har fumlat till det några gånger och fått bilder totalt underexponerade. Lite fix och trix i LR. – Inga problem. 
Nu senast på en adventsfest, där jag trodde att bilden var förlorad. Efter justering upplevdes den nästan som överexponerad.
Frågan om man skall återvända till A77 II vid fågelövningar? Då man kan utnyttja cropfaktorn?
 Jag känner inte så, då jag har den fantastiska upplösningen med A99 II, samt stabiliseringen i kameran ger överlag alltid skarpa bilder.
Tyckte att det var dags att avrapportera mitt första år med A99 II.
Den får hänga med länge till. En säker kompis på mina dagliga fotopromenader.


//Bertil[/QUOTE]


Tack Bertil för att du delar med av dina erfarenheter. Det är trevlig läsning och roligt att du är så nöjd med ditt system.

Själv har jag en A77 ll sedan ett år. Lagom för det jag fotar. Jag har kvar ett Minolta 70 - 300 (släkt med Beercan tror jag) från analoga tiden. Den fungerar bättre på A77 ll än A700, men "jagar" ju en del ändå. Jag funderar på ett 70-300 G istället.

Har du använt ditt 70-300 G på din A77 ll ? Det vore intressant att veta hur du tycker den kombon är. Och även hur skillnaden kan vara mellan A77 ll och A99 ll med 70-300 G monterat.

//Örjan
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Hej Örjan
För att vara sanningsenlig, så har jag inte använt 70-300G särskilt mycket på A77 II. Min nya kärlek gör ju att jag använder A99 II i stort sett alltid, och A77 II värmer hyllan i garderoben. Vad gör man i det läget. Panschis som jag är, innebär fri tillgång tid till sin hobby. Satte på gluggen till dagens promenad på Kungsholmen, och kombinerade detta med ett besök på Sc Ph på Norr Mälarstrand. De flyttar om några veckor, och kommer ha en stor affär på Vasagatan mittemot Centralen - nära Tegelbacken.

Mitt svar. 70-300 G jobbar utmärkt på A77 II. Det var ju mest gräsänder nere vid vattnet, men några bullar i fickan är aldrig fel när man vill at de skall komma i närheten. Autofokusen jobbade helt OK på både flygande fågel, samt stadsmotiv.

Jag har använt Tamron 18-270 väldigt mycket på min A77 II. Det är ju ett prisvärt objektiv, med stor spännvidd. Haft stor framgång med den gluggen, i synnerhet när man skall knäppa vilda barnbarn. Med så mycket tele kan man knäppa på avstånd utan att deras uttryck förvrids när man kommer med kameran.
Hade även det objektivet på Sydafikaresa förra året. Lätt och jobbar väldigt bra med A77 II:ans autofokus.

Jag kan tänka mig att ditt gamla Minolta är skruvmatat. Betyder att det sätter skärpan snabbt, men har svårt att hänga med om objektet rör sig.
Du får gärna höra av dig om du vill kommunicera direkt med mig Jag har även objektiv liggande, som kanske är intressanta för ditt behov, men det skall vi inte syssla med på detta forum.

Jag har ju en Teliaadress: Mitt.Namn@telia.com

Kul att du hörde av dig

//Bertil
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag köpte också A99II när den kom ut. Nätet bjöd på massor med förstahandstittar och en hel del uppräknanden av dess specar. Ganska tråkig läsning i längden och jag ville hitta nåt annat från någon som visste mer i detalj om nåt dolt tillkortakommande eller nån skojig feature. Tomt som i graven... Så här ett år senare är jag ganska övertygad om att det naturligtvis beror på all uppmärksamhet runt A7-serien, men även för att det inte finns några konstigheter runt A99II. Den beter sig helt som man vill och förväntar sig av en kamera i den klassen. Den enda saken jag skulle vilja ändra på är att knappen för ögonfokus samtidigt även kunde ställa om till kontinuerlig fokus samtidigt. Annars levererar den toppresultat och är härlig att ratta.
Men det finns faktiskt några sådana videos, bl.a. denna:

https://www.youtube.com/watch?v=LgWkqO7zlMk

Sony A99ii vs Nikon D5 - The new A99ii Shocks us!

Synd att en sådan kamera mest hamnat i infovaccum bakon E-mount och A7-serien.
 

Ynos

Aktiv medlem
A77 ll med 70-300 G

HTML:
[QUOTE][QUOTE="Bertil Norberg, post: 2191965, member: 182717"]Hej Örjan
För att vara sanningsenlig, så har jag inte använt 70-300G särskilt mycket på A77 II. Min nya kärlek gör ju att jag använder A99 II i stort sett alltid, och A77 II värmer hyllan i garderoben. Vad gör man i det läget. Panschis som jag är, innebär fri tillgång tid till sin hobby. Satte på gluggen till dagens promenad på Kungsholmen, och kombinerade detta med ett besök på Sc Ph på Norr Mälarstrand. De flyttar om några veckor, och kommer ha en stor affär på Vasagatan mittemot Centralen - nära Tegelbacken. 

Mitt svar. 70-300 G jobbar utmärkt på A77 II. Det var ju mest gräsänder nere vid vattnet, men några bullar i fickan är aldrig fel när man vill at de skall komma i närheten. Autofokusen jobbade helt OK på både flygande fågel, samt stadsmotiv.

Jag har använt Tamron 18-270 väldigt mycket på min A77 II. Det är ju ett prisvärt objektiv, med stor spännvidd. Haft stor framgång med den gluggen, i synnerhet när man skall knäppa vilda barnbarn. Med så mycket tele kan man knäppa på avstånd utan att deras uttryck förvrids när man kommer med kameran.
Hade även det objektivet på Sydafikaresa förra året. Lätt och jobbar väldigt bra med A77 II:ans autofokus.

Jag kan tänka mig att ditt gamla Minolta är skruvmatat. Betyder att det sätter skärpan snabbt, men har svårt att hänga med om objektet rör sig.
Du får gärna höra av dig om du vill kommunicera direkt med mig Jag har även objektiv liggande, som kanske är intressanta för ditt behov, men det skall vi inte syssla med på detta forum.

Jag har ju en Teliaadress:  [email]Mitt.Namn@telia.com[/email]

Kul att du hörde av dig

//Bertil[/QUOTE][/QUOTE]


Oj, det var jättebussigt av dig att gå ut och testa! Att du tycker det fungerade bra är glädjande. Mitt 75 - 300/ 4,5-5,5 (jag skrev felaktigt 70-300 tidigare) är mycket riktigt skruvdrivet. Det är hyfsat men märkbart sämre än mitt 16-50 SSM map skärpan och fokus-fkn. Har du haft tillfälle att jämföra 16-50 SSM och 75 - 300 G?

Flygande fågel är inte det enklaste motivet. Nu fotar jag inte fåglar så ofta. Men flockar av gäss eller svanar kan ju vara tacksamt. De flyger ju oftast i förutsägbar riktning. De svåraste motiven jag haft mitt 75 - 300 till har varit triathlon-tävlingar. Marigt ibland på cykelmomentet. Man får inte så många chanser även om det ibland är varvbana. Och under simmomentet är jag tacksam för den utfällbara skärmen på A77 ll.

Så tack Bertil!
Jag är fortsatt intresserad av 75 - 300 G. Även om det finns en Gll med värre prestanda.

//Örjan
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Stor ögonmussla till Min A99 II

Har länge varit på jakt efter en stor ögonmussla till kameran. Sökt runt i alla Stockholms större fotoaffärer. Plötsligt när jag satt och googlade på min kamera, så dök det upp en annons på det jag sökt så länge.
www.kamda.se
Beställde på nätet, och 26 timmar senare låg ögonmusslan i min brevlåda. Bekväm betalning med faktura från Klarna.
Kommer även att beställa skyddsglas till skärmen inom kort.
Företaget har ganska många olika prylar som passar mig som ligger "entusiastfacket".
Tänkte att detta kan ha viss "nytta för mina likasinnade"

Bertil
 

Barkismats

Aktiv medlem
Det verkar spännande, men den ser verkligen väldigt stor ut.
Kan du inte lägga in en bild hur det ser ut på kameran?
Berätta gärna hur den funkar på att använda och när man bär kameran med sig när du haft den ett tag.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Ögonmusslan

Jag köpte ögonmusslan för att slippa ta av glasögonen. Har gärna tagit av brillorna för att trycka upp sökaren så nära ögat som möjligt, mest bara för att ta bort infallande ljus från sidan.
Har testat idag, vid promenad på Djurgården. Funkar hur bra som helst. Gummit är väldigt mjukt, så tack vare det kan man knö ner kameran i en relativt liten kameraväska. Musslan viker sig lätt och villigt.
Bifogar ett par AMATÖRBILDER. Inga kommentarer om taskig skärpa eller så ....
Den ena tagen genom badrumsspegeln, och den andra på en filt på sängen.
Ger i alla fall en bild om hur väl den täcker glasögonlinsen.

Bertil
 

Bilagor

ANNONS