Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Om vi skulle ta och återgå till ämnet, så har jag tittat lite på Canon Rumors och hittade ett par intressanta artiklar.

Den första handlar om "unreleased Canon gear" som har noterats hos diverse certifieringsmyndigheter. Det är en intressant lista eftersom den handlar om produkter som kan antas finnas i verkligheten. Annars skulle knappast Canon sätta igång en certifieringsprocess.

Den andra handlar om en ny EOS R-kamera som skulle kunna vara en av produkterna i ovan nämnda lista. Den artikeln är märkt "CR2" vilket näst högsta nivån i Canon Rumors skala över trovärdighet. Högsta nivån är artiklar baserade på fakta.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Northruparna lyckades inte förklara vad som var missledande. De framstod som rätt förvirrade när det handlar om sensorer med Bayerfilter och när det gäller vad upplösning är.
De förvirrade mig också. Jag får nog erkänna min brist på kunskap här.

Egentligen bryr jag mig inte så mycket om megapxels förutom när jag skriver ut. Som max i A2.

Lr ger mig antal PPI bilden kommer ha. Det är ett mått på upplösningen.
En Fuji X-H1 ger ungefär 240-260 PPI. En bild från Canon 5Ds r ger cirka 360. Detta skiljer väldigt lite mellan olika bilder.

Nu trivs en Epson printer bäst på 360 PPI. Därför kommer jag interpolera både bilderna från Fuji och Canon till 360 PPI.
Sedan har vi DPI som är hur fina droppar skrivaren använder. Fast det är något annat.

Det är här jag inte hänger med. Oavsett om en bild är tagen i solnedgången och har mycket rött/orange eller tagen i blåtimmen ger LR mig ungefär samma PPI.

Här är något som inte stämmer. Skulle kameran enbart använda blå pixlar och bara 6 MPX skulle jag inte få samma upplösning av bilden.
Endera ljuger LR för mig eller så har Northrupparna fel.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om vi skulle ta och återgå till ämnet, så har jag tittat lite på Canon Rumors och hittade ett par intressanta artiklar.

Den första handlar om "unreleased Canon gear" som har noterats hos diverse certifieringsmyndigheter. Det är en intressant lista eftersom den handlar om produkter som kan antas finnas i verkligheten. Annars skulle knappast Canon sätta igång en certifieringsprocess.

Den andra handlar om en ny EOS R-kamera som skulle kunna vara en av produkterna i ovan nämnda lista. Den artikeln är märkt "CR2" vilket näst högsta nivån i Canon Rumors skala över trovärdighet. Högsta nivån är artiklar baserade på fakta.
De pratar om en Canon RP som har joy-stick och inte den här sliderna. De tror den blir billigare. Sedan har de rykten de tror hör till en annan Canon R-kamera.
Det är sannolikt att båda kommer under året.
Det har ryktats om att en av dem är en APS-C med samma fattning.
Canon har lyckats bra med att täta läckorna så att numera är det ganska tyst om vad de jobbar på.
Fuji läcker däremot som ett såll. Kanske medvetet. Vem vet.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Northruparna lyckades inte förklara vad som var missledande. De framstod som rätt förvirrade när det handlar om sensorer med Bayerfilter och när det gäller vad upplösning är.
Jo att de var på hal is här håller jag med om men det tar inte bort att de har poänger generellt sett. Andemeningen stämmer ju trots några få sakfel. Nu kan jag också återgå till ämnet :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
De pratar om en Canon RP som har joy-stick och inte den här sliderna. De tror den blir billigare. Sedan har de rykten de tror hör till en annan Canon R-kamera.
Det är sannolikt att båda kommer under året.
Det har ryktats om att en av dem är en APS-C med samma fattning.
Canon har lyckats bra med att täta läckorna så att numera är det ganska tyst om vad de jobbar på.
Fuji läcker däremot som ett såll. Kanske medvetet. Vem vet.
Kanske läste slarvigt men jag uppfattade att den billiga modellen som kommer redan i februari heter RP, men att en PRO modell kommer i slutet på året troligen med bortplockade list till förmån för joystick. Jag hade någon tanke om att F i RF skulle stå för fullframe och P på något vis för aps-c men kan inte hitta något på P som passar för att beskriva det :).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo att de var på hal is här håller jag med om men det tar inte bort att de har poänger generellt sett. Andemeningen stämmer ju trots några få sakfel. Nu kan jag också återgå till ämnet :)
Jag tycker de definitivt har rätt i mycket.
Kameraindustrins marknadsavdelning har en tendens att översälja sina produkter. Man lovar saker man inte kan leva upp till och döljer nackdelar.

Det finns mängder av undersökningar om hur kunder reagerar när leverantören lovat mer än de kan leva upp till.
Det slutar nästan alltid med en missnöjd kund.

Nu skall jag inte påstå att Canon R eller Nikon Z6/7 riktigt hör dit. Fast visst var de i närheten. Canon R skulle vara en spegellös 5D MKIV och Nikon Z7 skulle matcha D850. Ingen av dem matchar sina dSLR föregångare. Tack vare de påstods vara något de inte var har de fått mycket skit.
 

jeduven

Aktiv medlem
....

Nu skall jag inte påstå att Canon R eller Nikon Z6/7 riktigt hör dit. Fast visst var de i närheten. Canon R skulle vara en spegellös 5D MKIV och Nikon Z7 skulle matcha D850. Ingen av dem matchar sina dSLR föregångare. Tack vare de påstods vara något de inte var har de fått mycket skit.
Och vem har försökt matcha???
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om du är CPS medlem så räknas det poäng. där räknas vissa hus som pro och ger poäng. Andra enklare modeller är inte med och ger inga poäng.
Så var det förr, men inte längre. Nu får jag poäng (även om de är väldigt få) även för en gammal 40D med 17-85.

Jag kan inte se att Canon numera delar in sina produkter i ”Pro” och icke-pro.
 

PMD

Aktiv medlem
Här är något som inte stämmer. Skulle kameran enbart använda blå pixlar och bara 6 MPX skulle jag inte få samma upplösning av bilden.
Endera ljuger LR för mig eller så har Northrupparna fel.
Svenska Wikpedia beskriver hur ett Bayerfilter ser ut och lite om bakgrunden.

Engelskspråkiga Wikipedia förklarar hur man gör en betraktningsbar bild av en råfil som har skapats av en kamera med ett Bayerfilter. Se speciellt "Goals" och "Algorithms".
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så var det förr, men inte längre. Nu får jag poäng (även om de är väldigt få) även för en gammal 40D med 17-85.

Jag kan inte se att Canon numera delar in sina produkter i ”Pro” och icke-pro.
Du kan läsa i en del intervjuer och artiklar att de delar in marknaden i instegskameror, prosumer och Pro. Riktigt var gränserna går är oklart.

Registrerade just mitt 85/1,4 IS hos CPS. Fick en djäkla massa poäng på det.
Plötsligt fick jag högsta nivån. Platina member.

Egentligen har jag ett helt annat skäl för att ha min utrustning registrerad. Det är för att ha serienummer och annat registrerat i fall jag får något stulet.

Sedan 2005 har jag bara behövt använda RCC 3 gånger för att få något fixat. Jag har tur som har dem i Göteborg. De ger bra service och prylarna har alltid kommit tillbaka i minst lika bra skick som när de var nya.

Att ha guld eller numera då platina status hjälper när något pajar i högsäsongen på sommaren.
De lovar att fixa det hela på 3 dagar. För andra kan det ta veckor.

Detta är något som t.ex. inte Fuji har. Där skickas ofta prylarna till England och det tar veckor innan man får det tillbaka.
 

jeduven

Aktiv medlem
Se deras reklam före Z7 släpptes. Det skulle vara en spegellös D850.
Canon var lite mer lågmälda men att Canon R skulle matcha 5D MKIV var ganska klart.
Jag kan inte se någon sådan matchande reklam från varken Nikon eller Canon. Däremot finns det en massa fristående testsajter som dpr m.fl som matchat/jämfört med olika dslr-kameror....
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kan inte se någon sådan matchande reklam från varken Nikon eller Canon. Däremot finns det en massa fristående testsajter som dpr m.fl som matchat/jämfört med olika dslr-kameror....
Titta på Nikons teaser om Canon Z. Om inte den antyder att det kommer en spegellös D850 så måste jag förstå reklam väldigt dåligt.
Vilket jag inte tror eftersom jag är marknadsförare och har kört många globala kampanjer och jobbat med kända byråer under många år.
 

jeduven

Aktiv medlem
Titta på Nikons teaser om Canon Z. Om inte den antyder att det kommer en spegellös D850 så måste jag förstå reklam väldigt dåligt.
Vilket jag inte tror eftersom jag är marknadsförare och har kört många globala kampanjer och jobbat med kända byråer under många år.
Har tittat på fyra olika teasers från Nikon om Z men inte en enda med antydan om en Z motsvarande en spegellös D850. Du kanske har nån bättre teaser?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har tittat på fyra olika teasers från Nikon om Z men inte en enda med antydan om en Z motsvarande en spegellös D850. Du kanske har nån bättre teaser?
Vill man inte se det så finns det inte.

Jag har letat och faktiskt är dessa första teasers väldigt professionellt borttagna från internet. Jag hittar dem men kan inte se dem längre som videos.

Lite märkligt eller hur.

Nu skiter jag i vilket. En Nikon Z6/7 matchar inte Nikons motsvarande dSLR kameror. För Canon matchar inte Canon R en 5D MKIV eller 1DX MKII.

Det är upp till var och en av oss att välja kamera.

Förhoppningsvis lyckas vi hitta en kamera vi är nöjda med.
Personligen har jag redan dessa kameror. Nu väntar jag på att jag skall få mer DR, skarpare bilder och AF-C som hjälper mig få fler keepers.

Att markanden går ner riskerar att jag kommer få betala mycket mer för nästa uppgradering. Fast ger det mig mycket bättre bilder kan det vara värt det.
 
Senast ändrad:
ANNONS