Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canon ökar trycket.

Canon rumor

We’ve been sent an unconfirmed specification list for the upcoming Canon EOS RP. We have this rated as [CR1] as we have not been able to confirm this information from the usual folks.

Canon EOS RP Specifications:

Camera weight is 400g, the lightest full-frame mirrorless camera ever
A side-articulated monitor and a comfortable grip
A new 24MP CMOS sensor. Expect the performance similar to EOS R
No Touch Bar and top monitor but an extra dial
5FPS
Standard ISO 100-40000
Eye AF now supports Servo AF and Video AF
Dual Pixel AF speed is 0.05 sec.
USB-C and headphone jack are available. Battery charging while shooting is
supported
Canon Log, HDMI clean output, and 1.56x 4K crop
Price is about $1300USD for body (We’re really hoping it’s priced this aggressively)
Keep in mind that pricing can sometimes be lost in translation due to currency exchange. $1300 is really aggressive for a full frame camera. Earlier rumors pegged the camera at $1600 USD.

We’re told that the Extension Grip EG-E1 is a 1cm thick “plate” to be installed under EOS RP. It makes a better grip to hold the camera while the memory card and battery can still be removed.

We’re also told that Canon will also announce 8 RF lenses. (5 have already leaked). I haven’t been able to confirm the additional 3 lenses, but it’s possible we get a few development announcements.

Nästa rykte.

Canon is going to be announcing at least 5 RF lenses next week, and we’ve also been told as many as 8 will be announced.

Five lenses have already leaked and they include the following:

Canon RF 15-35mm f/2.8L IS USM
Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM
Canon RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM
Canon RF 70-200mm f/2.8L IS USM
Canon RF 85mm f/1.2L USM
That’ll give us the promised “holy trinity”, as well as the already rumored RF 85mm f/1.2L and a new superzoom that will likely be available in a kit.

The Canon RF 15-35mm f/2.8L IS ended up being wider than 16mm to begin the “holy trinity”, but not as wide as previously mentioned.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag använder inte två kortplatser, jag är övertygad om att jag på detta sätt minskar risken för att tappa bort bilder.

Och jag tar inte heller bilder snabbare än 5-6 bilder per sekund trots en kamera som jag tror klarar 9, det blir bättre bilder om jag inte sprayar.

Det gör mig inte till märkestaliban.

Den som följd mig vet också att jag varit nära att köpa andra märken i höst.

Jag pekar inte ut någon, 14 år på fotosidorna ( okt ) visar bara på att neutral bedömning av kameror är mycket komplex, jag har aldrig sett några fel att vara förtjust i en kamera modell, gillar man en kamera skall man verkligen få säga det.


Sedan kan man skilja på sina helt personliga val som är så inviduellt anpassat för en själv, en del använder fortafrande 10-15 år gamla kameror och är nöjda och glada över det, men vad tror man i ett bredare perspektiv om man tänker förbi sina egna personliga val, Canon var tex pigga och framåt värre med att öka på med pixlar i sina 1DS modeller, det var ingerjörskonst och berömelse, Nikon hängde inte med där under flera år. Men att EOS R stannar vid 4 bps och knappt det, så undrar man allt lite hur Canon tänkte där, antalet pixlar ligger lite högre än vanlig standard av i dag på 24mp.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Sony har lyckats ha fler FPS och deras ögonAF är ju något som man gärna skulle ha när man ser det på avstånd. Det vill säga inte själv provat kameran.
Fuji lyckades få bra fart på sin X-T3. Fast det krävde egen processor för AF och som var mer än 4 gånger så snabb som X-T2 kunde klara och ny sensor.
Nu är den en klar konkurrent också för snabba sporter.

Det är här gör att Canon och Nikons spegellösa erbjudanden känns snåla. De har inte riktigt bjudit till. Snarare sparat på kostnaderna så de kan få ut högsta möjliga marginal.

Jag skjuter konstant med både 5D MKIV och Fuji T-2 samt X-H1.
Skillnaden i resultat är oftast mycket liten.
Det syns sällan i en A2 utskrift. FF är bättre på AF-C när det är svagt ljus eller man måste skruva upp ISO över 6400.

I Söndags tog jag med mig 5D MIKV och 70-200/4 IS eftersom ljuset inte var det bästa.
För att frysa hundens rörelse måste jag fota på 1/2000 eller bättre. 7 bilder per sekund. AF-C fungerar heller inte hela så bra i dåligt ljus.
Ibland får man inse att man inte har rätt förutsättningar för att få bra bilder.
Detta med en av Canons toppkameror.

Deras nya Canon R ligger då flera steg efter den kameran.

En kamera är alltid en kompromiss. Vi måste välja vilken kompromiss som är bäst för oss personligen.
Ingen kamera har allt i en förpackning.

Ibland får vi nog vänta på att få rätt ljus och förutsättningar.
 

Bilagor

jeduven

Aktiv medlem
Idag har jag läst massor om EOS R. Kort sagt en väldigt kompetent kamera i 6D-klass och hade jag varit i behov av en ny kamera i den klassen hade jag utan tvekan köpt en EOS R med adapter för EF-objektiv.

Nu sitter jag nöjd med mina 5DIII och 7DII som jag verkligen tagit kommandot över och konfigurerat så allt menyrotande blivit helt överflödigt

En älgbild från Norge. Canon EOS 5D Mark III (400mm, f/5.6, 1/20 sec, ISO6400)
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Idag har jag läst massor om EOS R. Kort sagt en väldigt kompetent kamera i 6D-klass och hade jag varit i behov av en ny kamera i den klassen hade jag utan tvekan köpt en EOS R med adapter för EF-objektiv.

Nu sitter jag nöjd med mina 5DIII och 7DII som jag verkligen tagit kommandot över och konfigurerat så allt menyrotande blivit helt överflödigt

En älgbild från Norge. Canon EOS 5D Mark III (400mm, f/5.6, 1/20 sec, ISO6400)
Det gör man rätt i . Canon RP verkar bli en enklare och mer instegskamera.
Sensor liknande 6D II.
Senare kommer förmodligen enligt Canon Rumor en mer avancerad kamera med fler pixlar. Kanske i slutet 2019. Ryktas om en ersättare till 5DS r på 75 mix.
Canon och Nikon har designat sina första fullformats spegellösa kameror. Kanske har kreativiteten med listen och annat varit för stor. Tycker det känns som Fuji 2012 igen. Några rätt och många fel.
De kommer nog tillbaka och ger Sony och Fuji en fajt om marknadsandelarna.
 
Den här tog jag med en 6D och EF 85/1,4....

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/380271/3615388.htm

Ontopic....

Objektivutbudet för RF ser riktigt fint ut! Och snabbt verkar det gå att få ut dem. Saknar dock 35/1,2, hade varit riktigt trevligt att ha en trio av 35, 50 och 85 i den ljusstyrkan. 24 sägs väl komma men tycker 35 är mer allround, för min del.

Kanske blir att slå till på den enklaste RP (när jag vet spec) och sedan en RF 50/1,2 och kanske RF 85/1,2. Blir en trevlig inomhuseventkamera där det är rörliga motiv, ljuset är svagt och blixt/extern belysning inte får användas.

Tror faktiskt att den - om den nu kommer att kosta så lite som 1300 dollar (13-14 000 kr i Sverige) kan sälja rätt bra. Sensorn skulle - enligt ryktet ("A new 24MP CMOS sensor. Expect the performance similar to EOS R") vara bättre än den som 6D2 har.

EOS RP + den där RF 35/1,8 Macro IS STM som "resekompaktkamera" med FF-sensor och förmåga att fotografera maträtterna, drinkarna och annat på riktigt nära håll...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det vet du PMD. Rykten är just bara rykten.Fast jag tror inte Canon är mogna för IBIS. De jobbar på det och det kommer nog i en mer avancerad kamera.
De har en mängd IS objektiv av olika generationer. Skall dessa lira ihop med IBIS har de nog lite att jobba med.
Å andra sidan har jag en Fringer adapter som får det att fungera tillsammans med Fuji IBIS.
De får väl anställa honom med en månadslän på några miljoner så kan de skicka hem några hundra ingenjörer.

Nu har jag IBIS hos Fuji och det tog mig inte många dagar att inse fördelen.
Där gjorde kanske Fuji en tabbe. Jag uppgraderar ingen Fuji kamera för att jag får en kamera med IBIS.
Canon behöver komma ikapp andra spelare. DE har en mängd fina objektiv som inte har ISBIS eller annan stabilisering. Trist de är så förbannat konservativa.
 

jeduven

Aktiv medlem
På Solvalla

Rykten hit och dit men vad gäller IBIS så tror jag nog att Canon med sitt utmärkta IS och unika dual pixel-teknik helt enkelt inte behöver slänga bort pengar på IBIS.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Dual Pixel handlar inte bara om AF...
Jag har dual pixel i 5D i MKIV så tala gärna om för mig var det är bra för. Finner det bara slöar ned kameran och gör filerna mycket större. Vad är det så bra för att jag skall acceptera att kameran kan ta hälften så många bilder per sekund och filerna blir dubbet så stora.
Kanske för video. Fast Canon har så kass video att det kör jag alltid med Fuji X.H1.
IBIS och mycket lite crop.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har dual pixel i 5D i MKIV så tala gärna om för mig var det är bra för. Finner det bara slöar ned kameran och gör filerna mycket större. Vad är det så bra för att jag skall acceptera att kameran kan ta hälften så många bilder per sekund och filerna blir dubbet så stora.
Kanske för video. Fast Canon har så kass video att det kör jag alltid med Fuji X.H1.
IBIS och mycket lite crop.
Har du testat extrahera den andra filen? Den ligger 1 steg i skillnad så bommar man första råfilen med 1 steg har man den andra att ta av. Man kan även slå ihop dem för att utöka det dynamiska omfånget. Nackdelen är parallaxfel.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har du testat extrahera den andra filen? Den ligger 1 steg i skillnad så bommar man första råfilen med 1 steg har man den andra att ta av. Man kan även slå ihop dem för att utöka det dynamiska omfånget. Nackdelen är parallaxfel.
Problemet är det gör filerna dubbelt så stora. Istället för att kunna ta nästa 8 bilder FPS så får jag 3. Om jag missar en råfil i exponering så måste jag vara bakfull. Talar vi om skärpa händer det ganska ofta. Det är svårt att alltid ha skärpan korrekt om man kör med objektiv som 85/1,4 IS på största bländaren.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Problemet är det gör filerna dubbelt så stora. Istället för att kunna ta nästa 8 bilder FPS så får jag 3. Om jag missar en råfil i exponering så måste jag vara bakfull. Talar vi om skärpa händer det ganska ofta. Det är svårt att alltid ha skärpan korrekt om man kör med objektiv som 85/1,4 IS på största bländaren.
Allt beror förstås på hur man fotograferar för tillfället. Jag använder t.ex. inte alltid Dual ISO från min 6D för att ge mig mycket större dynamiskt omfång, men krävs det aktiverar jag det. 5D IV saknar Dual ISO, men har i stället Dual Pixel Raw.
 

jeduven

Aktiv medlem
Det är korrekt. Dual pixel-tekniken kan även användas för att i efterhand mikrojustera fokus.

Min fråga är dock varför dual pixel-tekniken medför att Canon "helt enkelt inte behöver slänga bort pengar på IBIS".
1. Varför kosta på en massa utvecklingskostnader för IBIS i kameran med dåligt betalt när det är enormt mycke lättare att lägga in en välutvecklad teknik i objektiven och dessutom få bra betalt för varje objektiv....

2. Det vi har sett av dual pixel hittils är bara en liten början...
 

PMD

Aktiv medlem
1. Varför kosta på en massa utvecklingskostnader för IBIS i kameran med dåligt betalt när det är enormt mycke lättare att lägga in en välutvecklad teknik i objektiven och dessutom få bra betalt för varje objektiv....
1. Därför att det är billigare att tillverka objektiv utan IS.
2. Därför att det uppenbarligen inte är så lätt att lägga in en välutvecklad teknik i alla objektiv. Alla EF-objektiv har ju inte IS. (Eller så är det bara lättja. ;-)
3. Därför att IS i objektivet i samarbete med IBIS i kameran ger bättre bildstabilisering tillsammans än var och en för sig.

2. Det vi har sett av dual pixel hittils är bara en liten början...
Antagligen, men vad har det med bildstabilisering att göra? Dvs varför medför dual pixel-tekniken att Canon "helt enkelt inte behöver slänga bort pengar på IBIS"?
 

jeduven

Aktiv medlem
God morgon Per!
Hoppas din sfär av eget tänkande vidgas lite med det tilltagande ljuset även om dagarna just nu är både grå och korta....
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast jag instämmer med Per. Vad har dual pixel med bildstabilisering att göra? Sedan kan man ha åsikten att IS i objektivet är bättre än IBIS i huset (även om expertisen tycks mena att IBIS är bättre på korta brännvidder och IS på långa). För mig är frågan: varför inte ha båda? Svaret just nu är väl förmodligen att Canon tror sig kunna sälja bra utan (de är ju experter på segmentering t ex). Som kund är det däremot synd.
 
ANNONS