Annons

Min 5d mk IV hittar inte min Speedlight 580 ex II trådlöst vad kan felet vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

torlju

Aktiv medlem
I kamerans meny står att blixten saknar kontakt att den kan vara avstängd. Det har jag iaf koll på.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
5D Mark IV kan bara kommunicera trådlöst via wifi. Din blixt styrs trådlöst med ljusimpulser. Nyare blixtar som heter RT kan bådse styras med ljus och med radio (ej wifi).

Du behöver en ST-E2 blixtsändare för att styra en 580EX II. Det går också att styra med en annan blixt 550EX/580EX/580EXII/600EX-RT eller 600EX-RT II som monteras i blixtskon på kameran..
 

PeterWem

Aktiv medlem
I kamerans meny står att blixten saknar kontakt att den kan vara avstängd. Det har jag iaf koll på.
580EX II jobbar med ljus, ST-E2 som Froderberg nämnt är en styrenhet man sätter på kamerans blixtsko. Det fungerar hjälpligt i ett slutet och litet rum men annars tycker jag personligen att det är värdelöst i jämförelse med radiosändare.

Några av Canons kameror, 7D t.ex, med inbyggd blixt kan styra externa blixtar.

Jag har själv en uppsättning med 580EX II, 430EX, 550EX och 380EX och använder Odins radiosändare till dessa. Jag får då en enhetlig meny att använda på kameran i stället för alla de olika menyer som finns i de olika blixtmodellerna ovan.

Om jag skulle köpa nytt i dag skulle jag köpa Canons nya blixtar med inbyggda sändare och mottagare. Odins sändare fungerar kanon, men man vet aldrig när Canon kommer med någon ny kamera som Odin inte är kompatibel med. Dessutom kräver varje blixt sex AA-batterier inklusive mottagare mot fyra AA-batterier som Canons 600EX har.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag körde en del med Pocket Wizards sändare med TTL-blixtautomatik. De fungerar utmärkt och kan också användas för att utlösa kameran.
 

Erik X

Aktiv medlem
.. Om jag skulle köpa nytt i dag skulle jag köpa Canons nya blixtar med inbyggda sändare och mottagare. ..
Klok tanke, satsa på -RT blixtar! :) Och så föreslår jag en Yongnuo YN-E3-RT på kameran som dirigent :-D Den gör samma sak som Canon ST-E3-RT fast till lägre pris
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Eller köp några 430EX (vet inte om II behövs) och använd 580EXII som styrenhet. Man får dessa 430 blixtar för ungefär samma pris som ST-E2 så det är hugget som stucket.
 

torlju

Aktiv medlem
Eller köp några 430EX (vet inte om II behövs) och använd 580EXII som styrenhet. Man får dessa 430 blixtar för ungefär samma pris som ST-E2 så det är hugget som stucket.
Vill ju inte ha blixten monterad på kameran. Undrar om kameran inte har ngn sändare eller enbart ir.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Vill ju inte ha blixten monterad på kameran. Undrar om kameran inte har ngn sändare eller enbart ir.
Nej, kameran har inget inbyggt sätt att styra externa blixtar. Oavsett om du använder en optisk sändare och mottagare, eller ett radiobaserat system så måste du sätta på en sändare, så det kommer du inte undan.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
7DII är nog den mest använda Canonkameran för detta med bäst autofokus, bäst möjlighet att ställa in också. Jag ger 1DIV en liten fördel i precisionen mellan markeringen var AF punkten skall ligga och var den faktiskt är. Fotar man små motiv kan detta vara en fördel och "brännviddsförlängningen" 1,255x och 1,6x är inte alltid en avgörande skillnad. Däremot skulle nog många i de flesta situationer kanske välja 7DII även om jag anser att 1DIV har vissa fördelar vid snabb följande AF ffa om man väljer en AF punkt. Kör man med flera punkter och ffa byter mellan lägen med en punkt och flera intilliggande är 7DII snabbare.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
7DII är nog den mest använda Canonkameran för detta med bäst autofokus, bäst möjlighet att ställa in också. Jag ger 1DIV en liten fördel i precisionen mellan markeringen var AF punkten skall ligga och var den faktiskt är. Fotar man små motiv kan detta vara en fördel och "brännviddsförlängningen" 1,255x och 1,6x är inte alltid en avgörande skillnad. Däremot skulle nog många i de flesta situationer kanske välja 7DII även om jag anser att 1DIV har vissa fördelar vid snabb följande AF ffa om man väljer en AF punkt. Kör man med flera punkter och ffa byter mellan lägen med en punkt och flera intilliggande är 7DII snabbare.
Hamnade visst i fel tråd ursäkta
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag undrade också, men det stämde ju med att 7D Mark II kan styra blixtar optiskt med sin inbyggda blixt.

För övrigt kan kameran aldrig "hitta" en blixt som styrs trådlöst på optiskt vis. Den kommunikationen går bara från kameran till blixten. Det är bara radioblixtarna (RT) som kommunicerar i båda riktningarna.
 

PMD

Aktiv medlem
Vill ju inte ha blixten monterad på kameran.
Den blixt som sitter på kameran och som styr den andra blixten brukar kunna ställas in så att den belyser motivet mycket lite och i stort sett bara styr den (eller de) lösa blixten (eller blixtarna).

I denna artikel står i stort sett allt du kan vilja veta om Canons trådlösa blixtstyrning (både optiskt och med radio).
 

apersson850

Aktiv medlem
Som alternativ till blixtsändare kan man också använda en 90 EX. Den fungerar då även som en liten blixt, om man bara behöver lite hjälpljus från kameran.
 

apersson850

Aktiv medlem
Kan man styra med den så som med en 80D/7D ?
Ja, ungefär. Den är inte så mycket till blixt, men den har mastercapacitet, i stil med vad de kameror med inbyggd blixt mäktar med.

Vill man ha något märkesoberoende finns det förstås all anledning att titta på något från Godox eller Profoto eller vad de nu heter. Nackdelen är att då och då slutar de systemen att fungera, om man exempelvis skaffar en ny kamera, även om den är av samma fabrikat.
 
ANNONS