Annons

Panasonic S1/S1R lanserade

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Ja, det är väl därför som det är vanligt att definiera bort Leica som ointressant.

Jag tycker dock att frågan om hur många objektiv som finns i ett kamerasystem är en annan fråga än hur dyr den kombination av kamera (eller kameror) och objektiv som man är intresserad av är.
Skulle kunna tänka mig att det finns folk som kan tänka sig köpa Panasonic för att få ett billigare mera högupplöst kamerahus att sätta fina Leica objektiv på.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, det är nog det som avgör om dessa kameror blir en hit eller miss. Här är en bakgårdstest med förproduktionsmjukvara:

https://www.youtube.com/watch?v=8bX9kFaJhjA
Än mer intressant, eftersom objektivutbudet åtminstone ännu är begränsat, skulle vara hur bra objektiv för Canon och Nikon med en framtida AF adapter kan prestera på en kamera med ren CDAF, förutom att man går misste om DFD.

För rena proffs spelar kanske enbart AF med nativa objektiv roll men ämnar man sälja även till amatörer är det inte omöjligt att instegströskeln att behöva köpa nya Pana/Leica/,Sigma L objektiv avskräcker. Vi får se....
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Objektiven på B&H

På B&H kan man hitta alla objektiv som passar. Ännu inga priser på Sigma Art men med tanke på övriga så blir de nog "billiga".
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
På B&H kan man hitta alla objektiv som passar. Ännu inga priser på Sigma Art men med tanke på övriga så blir de nog "billiga".
Men har de den vanliga HSM motorn som för de andra fattningarna optimerade för PDAF lär AF inte fungera så bra med CDAF som Panasonic har. Detta ser jag som avgörande för systemet då man annars hamnar på 70-80 tusen för panasonickamerorna med 2 f/4 zoomar.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Men har de den vanliga HSM motorn som för de andra fattningarna optimerade för PDAF lär AF inte fungera så bra med CDAF som Panasonic har. Detta ser jag som avgörande för systemet då man annars hamnar på 70-80 tusen för panasonickamerorna med 2 f/4 zoomar.
Vet inte hur de fungerar men även Sony har ju många modeller med enbart CDAF. Jag har aldrig hört att de skulle vara enbart MF för Sigma.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vet inte hur de fungerar men även Sony har ju många modeller med enbart CDAF. Jag har aldrig hört att de skulle vara enbart MF för Sigma.
Nej inte MF men väldigt seg och tvekande AF. De tester på AF som gjorts med kameran har varit med nativ optik gjord av Panasonic för CDAF. Objektiv gjorda för CDAF behöver snabbt göra små justeringar av fokus då CDAF snabbt gör små justeringar åt båda sidor om rätt fokuspunkt. Objektiv gjorda för PDAF måste istället kunna göra stora justeringar åt ett håll då AF sensorn vet åt vilket håll fokus måste justeras - det är helt olika behov.

Med tanke på kamerans pris om man köper till Sigmaoptik och AF är seg och tvekande med denna kombo hur prisvärd blir den då jämfört med Sigmaoptik på nästan alla konkurrenter (enbart A7R, A7S och tror även A7SII av fullformatarna använder CDAF). Förresten har någon i tråden använt t ex 4/3 objektiv med MMF adapter på Panasonic? Borde ge en fingervisning om AF prestanda med Sigmaobjektiv med HSM på dessa FF Panasonic.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Pixelshift är grymt bra när man är ute efter upplösning!
Vet du hur DR, Färgäkthet, Moaré påverkas hos Panasonic?

/Stefan
Om man ser på G9 och jämför med tex Pentax K1 så vinner man upplösning men förlorar moaré. Det är lite synd att man inte kan välja mellan dessa pixel-shift alternativ på varje kamera.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
S1 och S1R i Sverige

Nu verkar det gå att få tag i bägge modellerna hos de största butikerna. Götaplatsens Foto säljer med adapter för EF som standard. Men just adapters verkar vara svårt att få tag på hos de andra. Märkligt?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Personligen skulle jag vara försiktig att satsa på ett nytt FF system. Det finns få objektiv och Panasonic har ett antal svagheter.

Skälet till min varning är att försäljningen av kameror droppar ganska drastiskt. Marknaden för FF kameror är snart proppfull. Alla vill vara med där marginalerna är högre.

Förutom då Fuji som håller sig till X-TRANS och APS-C och GFX som är en liten MF sensor. Tror de gjorde ett klokt val där.

Allt fler är nöjda med sina mobilbilder och marknaden för riktiga kameror krymper. Siffrorna för hittills i år är mycket lägre än för förra året som var en besvikelse.

Att Canon, Nikon och Sony kommer leva vidare och lansera nya FF kameror under många år kan vi vara helt övertygande om. Fast sedan finns det alla andra.
Panasonic S1/S1R har ännu int visat de har något bättre än andra. Speciellt när det gäller snabb AF. De ligger klart långt efter på en punkten.
https://www.dpreview.com/videos/4269798278/dpreview-tv-panasonic-s1-review

Jag skulle investera mina pengar försiktigt för tillfället. Canon och NIkon har ju nyligen lanserat sin första spegellösa. De lider av flera av de barnsjukdomar som Sony och Fuji gått inom i sina första generationer av kameror.

Jag har mina dSLR kameror och objektiv från Canon som jag kan hantera i sömnen samt mina Fuji kameror. För tillfället kommer jag sätta munkavel på prylnisse.
Något händer just nu inom kameramarknaden. Köper man nu ett kamerahus för 20 tkr ena året kan man köpa samma kamera på kampanj för 50% mindre ett år senare. Detta gäller kända märken.
 

PMD

Aktiv medlem
Panasonic S1 och S1R må kanske ha en del svagheter, men jag tror inte att man behöver vara orolig för tillgången på objektiv. Just nu finns 8 objektiv från Leica och ett fåtal (jag är osäker på hur många) från Panasonic. Sigma har annonserat 11 L-mount-objektiv. Alla dessa 11 lär förstås inte komma i år, men några kommer i år enligt en intervju med Sigmachefen Kazuto Yamaki. Nya system brukar inte annonseras med 30 objektiv klara att säljas, så det kommer förstås att ta lite tid innan det finns en större mängd objektiv att välja på, precis som det alltid brukar göra.

Sigma visade också sin MC-21-adapter på CP+. Den gör att man kan använda EF- och SA-objektiv på en kamera med L-fattning.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Personligen skulle jag vara försiktig att satsa på ett nytt FF system. Det finns få objektiv och Panasonic har ett antal svagheter.

Skälet till min varning är att försäljningen av kameror droppar ganska drastiskt. Marknaden för FF kameror är snart proppfull. Alla vill vara med där marginalerna är högre.

Förutom då Fuji som håller sig till X-TRANS och APS-C och GFX som är en liten MF sensor. Tror de gjorde ett klokt val där.

Allt fler är nöjda med sina mobilbilder och marknaden för riktiga kameror krymper. Siffrorna för hittills i år är mycket lägre än för förra året som var en besvikelse.

Att Canon, Nikon och Sony kommer leva vidare och lansera nya FF kameror under många år kan vi vara helt övertygande om. Fast sedan finns det alla andra.
Panasonic S1/S1R har ännu int visat de har något bättre än andra. Speciellt när det gäller snabb AF. De ligger klart långt efter på en punkten.
https://www.dpreview.com/videos/4269798278/dpreview-tv-panasonic-s1-review

Jag skulle investera mina pengar försiktigt för tillfället. Canon och NIkon har ju nyligen lanserat sin första spegellösa. De lider av flera av de barnsjukdomar som Sony och Fuji gått inom i sina första generationer av kameror.

Jag har mina dSLR kameror och objektiv från Canon som jag kan hantera i sömnen samt mina Fuji kameror. För tillfället kommer jag sätta munkavel på prylnisse.
Något händer just nu inom kameramarknaden. Köper man nu ett kamerahus för 20 tkr ena året kan man köpa samma kamera på kampanj för 50% mindre ett år senare. Detta gäller kända märken.
Det finns många Panasonic fotografer (och även Olympus fotografer), som har väntat på FF. Den här mycket gedigna kameran (som funkar utmärkt enl många tester) kommer nog att sälja bra! Jag har inget behov av FF just nu, men om några år kanske saker ser annorlunda ut och då har nog både Canon/Nikon/Panasonic byggt bort felen på sina spegellösa FF modeller...……………...
 
ANNONS