Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grafikkort ja eller nej

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas1960

Aktiv medlem
Varför två M2 köp hellre en stor på 1TB. Om du absolut vill ha den delad, partitionera.

Tycker också du ska köpa dubbelt så mycket minne.
Vad är fördelen med en stor M2 istället för 2 som är anpassade för mina behov?

Minne kostar en del och är enkelt att komplettera med senare om det behövs, tänkte jag.
 

Sianin

Aktiv medlem
Är det en dator för hemmabruk och endast LR PS så finns i min mening inte så stor mening med att lägga ner allt för mycket pengar. Det är ju främst Video som kräver mycket hårdvara. Om datorn också är dit levebröd så är det ju lättare att motivera en dyr bruk tycker jag.

Jag bygde precis en dator på AMDs R5 2400g och kör med det inbyggda grafikkortet. Det räcker med råge till vad jag gör men jag kör mest LR också.

Det går alltid att komplettera med ett dedikerat grafikkort senare om man behöver. Sen så resonerade jag som sådan att mer kärnor än 4 är kul men de programmen jag kör har begränsad nytta av fler kärnor utan det är processor hastigheten som är viktigare. Om man ska köra med ett inbyggt grafikkort är minneshastigheten viktig för prestandan iaf på Ryzen, så snabbare minnen än 2666 är kanske att rekommendera även för intel framför mer minne.

Sen köpte jag WD black m.2 ist för Samsungs den var billigare då och har för mig att prestandan var liknande.

Viktigare kanske att jämföra uppgraderingen med vad du har idag än med vad en viss dyrare komponent skulle ge för marginell % ökning i prestanda än en billigare. Det är lätt att bli fartblind när man börjar plocka grejer. Jag gav ca 8k för min dator (komplett bruk utan skärm, mus, t-bord.) och det vart en bra uppgradering från min snart 7år gamla rmbp.
 

iSolen.se

Guest
Vad är fördelen med en stor M2 istället för 2 som är anpassade för mina behov?

Minne kostar en del och är enkelt att komplettera med senare om det behövs, tänkte jag.
Minnen köps bäst vid samma tillfälle, det finns en risk att de inte är helt kompatibla/ger full fart men sätter du dem i par ska det funka, men varför vänta? Jag köpte 64 trots att jag sällan var uppe i 32...trodde jag, så fort jag stoppat i 64 gick minnesanvändningen upp till 58.

En stor M2 är bättre, du får större flexibilitet, gränsen mellan de två delarna blir ju mjuk, om du ens behöver någon, en mapp för bilder, cache etc och du får bra separation samtidigt som du kan utnyttja hela storleken. De är så snabba att du inte tjänar på två mindre. Det fattas ett inlägg, som jag inte han läsa ordentligt och det gick ut på att du utnyttjar två kanaler istället för en, i onödan. Jag skulle aldrig köpa två små istället för en stor.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sen så resonerade jag som sådan att mer kärnor än 4 är kul men de programmen jag kör har begränsad nytta av fler kärnor utan det är processor hastigheten som är viktigare.

Om man ska köra med ett inbyggt grafikkort är minneshastigheten viktig för prestandan iaf på Ryzen, så snabbare minnen än 2666 är kanske att rekommendera även för intel framför mer minne.
Adobe rekommenderar minst 6 kärnor för PS.

Ja för Ryzen är det det. Men de är också optimerade för att spela spel.
Det är väl därför de inte riktigt är lika snabba för LR/PS.
 

zoologic

Medlem
Man behöver absolut inte köpa minnen vid samma tillfälle. Men givetvis kan man inte gå vid senare tillfälle och köpa vilka minnen som helst. Det är ju samma sak som att du kan inte köpa vilka fälgar som helst till en bil och tro att de passar alla märken/modeller.

Sedan tycker inte jag att allt handlar om att ha gigantiska mängder RAM-minne. Jag har kört 16GB-RAM i många år och tycker inte att det ger någon "flaskhals" i mitt system och kör dagligen riktigt många processor/applikationer igång samtidigt. Behöver systemet mer minne ja då använder den disken som cache, vilken man också kan styra hur den ska fungera i Windows X.

Jag hade lagt pengar på andra delar eller tillbehör istället för att ha stora mängder minne som också säkerligen stora delar av dygnet inte nyttjas.

Det är inte heller alltid en fördel att köpa de större hårddiskarna, vare sig det är mekaniska HDD's, SSD eller M2, om man räknar mest megabyte per krona! Men priserna på hårdvara varierar så det gäller ju att ha gjort lite research innan man börjar shoppa.

Sedan har man i mitt tycke större flexibilitet att ha flera diskar och har man bara plats på sitt moderkort för flera M2-diskar, så ser jag inte vad som är så dumt att använda det som moderkortet isåfall är utvecklat för? Sedan kan man om man ex kör Windows 10 slå ihop två fysiska diskar att köra på samma partition om man nu har svårt att hålla reda på vilken disk som är vilken.


Minnen köps bäst vid samma tillfälle, det finns en risk att de inte är helt kompatibla/ger full fart men sätter du dem i par ska det funka, men varför vänta? Jag köpte 64 trots att jag sällan var uppe i 32...trodde jag, så fort jag stoppat i 64 gick minnesanvändningen upp till 58.

En stor M2 är bättre, du får större flexibilitet, gränsen mellan de två delarna blir ju mjuk, om du ens behöver någon, en mapp för bilder, cache etc och du får bra separation samtidigt som du kan utnyttja hela storleken. De är så snabba att du inte tjänar på två mindre. Det fattas ett inlägg, som jag inte han läsa ordentligt och det gick ut på att du utnyttjar två kanaler istället för en, i onödan. Jag skulle aldrig köpa två små istället för en stor.
 

iSolen.se

Guest
Man behöver absolut inte köpa minnen vid samma tillfälle.
Nåja, det gällde förut att de helst skulle tillhöra samma batch men det kanske inte gäller längre (om man vill kunna köra dem i full fart). Man köper dem dock fortfarande i par.

Men givetvis kan man inte gå vid senare tillfälle och köpa vilka minnen som helst. Det är ju samma sak som att du kan inte köpa vilka fälgar som helst till en bil och tro att de passar alla märken/modeller.

Sedan tycker inte jag att allt handlar om att ha gigantiska mängder RAM-minne. Jag har kört 16GB-RAM i många år och tycker inte att det ger någon "flaskhals" i mitt system och kör dagligen riktigt många processor/applikationer igång samtidigt.
Du märker inte flaskhalsen förrän du tar bort den. Med bara 16-gig måste du slå i taket hela tiden och får vänta i onödan på swap. Men du är förstås van vid detta.

Behöver systemet mer minne ja då använder den disken som cache, vilken man också kan styra hur den ska fungera i Windows X.

Jag hade lagt pengar på andra delar eller tillbehör istället för att ha stora mängder minne som också säkerligen stora delar av dygnet inte nyttjas.

Det är inte heller alltid en fördel att köpa de större hårddiskarna, vare sig det är mekaniska HDD's, SSD eller M2, om man räknar mest megabyte per krona! Men priserna på hårdvara varierar så det gäller ju att ha gjort lite research innan man börjar shoppa.
Att köpa 256 plus 512 ger ju nackdelen att om ena slår i taket kan du inte använda utrymmet i den andra utan att börja flytta runt grejer. Tycker det är väldigt dumt råd att dela upp, de få kronor upp det kostar att köra en stor ger massor med flexibilitet. Och vill man ha separation använder man förstås mappar.

Sedan har man i mitt tycke större flexibilitet att ha flera diskar och har man bara plats på sitt moderkort för flera M2-diskar, så ser jag inte vad som är så dumt att använda det som moderkortet isåfall är utvecklat för? Sedan kan man om man ex kör Windows 10 slå ihop två fysiska diskar att köra på samma partition om man nu har svårt att hålla reda på vilken disk som är vilken.
 

pemrby

Aktiv medlem
Jag tog bort min första kommentar för jag blev lite osäker på del av mitt svar. - men poäng var att även ta PCI Lanes (banor) i beaktande. Du har valt ( i mitt tycke) väldigt små SSD. En NvME SSD kan därför lägga beslag på flera SATA portar.

Från min manual till moderkortet (Z390): "Due to the limited number of lanes provided by the Chipset, the availability of the SATA connectors may be affected by the type of device installed in the M2. sockets. The M2M connector shares bandwidth with the SATA3 4, 5 connectors."

Det betyder att mina 6 SATA portar minskar till 3 tillgängliga. En av dessa går till DVD, en till mekanisk disk för lagring. Helt plötsligt är utrymmet för intern lagring ganska begränsat med bara en port kvar. Med tanke på hur lite DVD:n används så går det ju bra med en USB-läsare där så det fixar sig.

Angående en eller två NVMe. Med mekaniska diskar förbättras prestanda väsentligt med separata diskar för olika delar av flödet (source, scratch, export). Osäkert om detta gäller för SSD då denna ju inte har ett skrivhuvud som ska flyttas. Detta skulle kunna vara ett skäl till två diskar. Analogt med detta borde det då vara fördelaktigt att separera LR previews/source/export - men har inte testat detta för NVMe.
 
Senast ändrad:

zoologic

Medlem
Det som brukar generellt vara viktigt om man ska köpa till mer RAM-minne är ha koll på hastigheten, latency(och veta vad som passar det moderkortet man har) osv, då minnen tillverkas i många olika modeller. Jag har blandade minnen av olika märken i min maskin och har inga som helst problem eller bekymmer och kört så många år nu och maskinen rullar på kontinuerligt 24/7 alla årets dagar.

Sant att vissa kanske inte skulle märka någon skillnad, men jag hade definitivt gjort det, då jag ofta monitorerar alla processor som körs och hur mycket minne, bandbredd etc som går åt. Jag kör som ett ex Lightroom Classic, Photoshop CC, Luminar, 10-talet webbläsarfönster samtidigt utan att slå i taket. Sedan körs det till ovan ytterligare processer som jag inte tänker nämna här och en del är ju bland annat till för att operativsystemet i sig ska fungera.

När man ska köpa datorkomponenter så handlar det många gånger om både kunskap och erfarenhet om hur hårdvara, operativsystem och applikationer m.m faktiskt fungerar. Långt mer än bara gå och köpa det värsta på pappret och vad många säkert tror de snabbaste hårdvarorna på marknaden. Men specifikationer för en hel del hårdvaror stämmer inte alls med verkligheten och där många av de olika tillverkarna dessutom använder olika mätmetoder för att få fina siffror på sina produktspecifikationer.

Du behöver väl inte flytta något om man gör som jag skrev tidigare dvs kör två fysiska diskar som en och samma partition! Jag säger nu inte att det i alla scenarion är bäst att göra på det sättet, men samtidigt kan jag inte låta bli att tipsa folk som kanske inte vet att det faktiskt finns den möjligheten.

När jag för ett antal månader sedan köpte en ny SSD disk till en i högen av mina desktops, så var prisskillnaden vid det tillfället mer än bara några kronor för att ex dubbla upp lagringsutrymmet. Vid det tillfället handlade det inte om några få kronor och affären jag köpte från just då var från NetOnNet.

Nåja, det gällde förut att de helst skulle tillhöra samma batch men det kanske inte gäller längre (om man vill kunna köra dem i full fart). Man köper dem dock fortfarande i par.



Du märker inte flaskhalsen förrän du tar bort den. Med bara 16-gig måste du slå i taket hela tiden och får vänta i onödan på swap. Men du är förstås van vid detta.



Att köpa 256 plus 512 ger ju nackdelen att om ena slår i taket kan du inte använda utrymmet i den andra utan att börja flytta runt grejer. Tycker det är väldigt dumt råd att dela upp, de få kronor upp det kostar att köra en stor ger massor med flexibilitet. Och vill man ha separation använder man förstås mappar.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
vad då grafikkort eller ej?

Hur ska du koppla in en skärm om du inte har ett grafikkort?
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Jag tog bort min första kommentar för jag blev lite osäker på del av mitt svar. - men poäng var att även ta PCI Lanes (banor) i beaktande. Du har valt ( i mitt tycke) väldigt små SSD. En NvME SSD kan därför lägga beslag på flera SATA portar.

Från min manual till moderkortet (Z390): "Due to the limited number of lanes provided by the Chipset, the availability of the SATA connectors may be affected by the type of device installed in the M2. sockets. The M2M connector shares bandwidth with the SATA3 4, 5 connectors."

Det betyder att mina 6 SATA portar minskar till 3 tillgängliga. En av dessa går till DVD, en till mekanisk disk för lagring. Helt plötsligt är utrymmet för intern lagring ganska begränsat med bara en port kvar. Med tanke på hur lite DVD:n används så går det ju bra med en USB-läsare där så det fixar sig.

Angående en eller två NVMe. Med mekaniska diskar förbättras prestanda väsentligt med separata diskar för olika delar av flödet (source, scratch, export). Osäkert om detta gäller för SSD då denna ju inte har ett skrivhuvud som ska flyttas. Detta skulle kunna vara ett skäl till två diskar. Analogt med detta borde det då vara fördelaktigt att separera LR previews/source/export - men har inte testat detta för NVMe.
Läste ditt förra inlägg och svarade men förstod egentligen inte vad du menade riktigt, nu däremot. Tack bra info! Men är det lika för alla moderkort?
 

pemrby

Aktiv medlem
Läste ditt förra inlägg och svarade men förstod egentligen inte vad du menade riktigt, nu däremot. Tack bra info! Men är det lika för alla moderkort?
Jo, jag skrev lite från minnet först men insåg att jag fick läsa på lite :). Jag har ett Gigabyte Z390 DESIGNARE så det är ju inte ett budgetkort vad jag förstår (har t.ex. Thunderbolt). Vet ej om det är samma för alla Z390 därmed beroende av chipset på moderkortet. På mitt kort käkar den ena NVMe disken en SATA port och på den andra käkar den alltså två portar. Utifrån det hade jag mycket hellre satt i en 1GB än två 256+500MB. Då har du en ledig NVMe/2 SATA kvar för eventuell senare expansion.
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Jo, jag skrev lite från minnet först men insåg att jag fick läsa på lite :). Jag har ett Gigabyte Z390 DESIGNARE så det är ju inte ett budgetkort vad jag förstår (har t.ex. Thunderbolt). Vet ej om det är samma för alla Z390 därmed beroende av chipset på moderkortet. På mitt kort käkar den ena NVMe disken en SATA port och på den andra käkar den alltså två portar. Utifrån det hade jag mycket hellre satt i en 1GB än två 256+500MB. Då har du en ledig NVMe/2 SATA kvar för eventuell senare expansion.
Tack till dig och till Ola Dusegård, beställning inlämnad och det fick bli en 1Tb M2 disk istället.
Mer ramminne får vänta liksom grafikkort tills jag vet att det verkligen är värt att lägga pengar på ett sånt. Det skall inhandlas ny skärm såsmåningom o det valet kan ju kanske påverka grafikkortsvalet.

Tack alla så länge
 

pemrby

Aktiv medlem
Tack till dig och till Ola Dusegård, beställning inlämnad och det fick bli en 1Tb M2 disk istället.
Mer ramminne får vänta liksom grafikkort tills jag vet att det verkligen är värt att lägga pengar på ett sånt. Det skall inhandlas ny skärm såsmåningom o det valet kan ju kanske påverka grafikkortsvalet.

Tack alla så länge
Tack själv :) och jag ser att jag skrev Mb istället för Gb och Gb istället för Tb :)
 

Zebulah

Aktiv medlem
I den här tråden

tycks det en massa.

Tyvärr är det inte mycket som har med realiteten att göra. Jag är definitivt inte bäst på att fota men hårdvara kan jag en del om.

Att säga att AMD ryzen är mest för spel är verkligen riktigt roligt att läsa. Då vet man inte mycket om spel, antal kärnor på CPUn etc etc.

I stort sett alla CPUer idag använder sig av DDR4-minnen. Det innebär att de har fyra minneskanaler. Att då stoppa in bara två minnesmoduler är liksom tja inte optimalt.

Men fortfarande kommer knappast datorn att vara den begränsande faktorn så länge man inte kör batch-körningar där man maxar ut någon del av datorn dvs den så kallade svaga länken. Eller jobbar med extremt stora enskilda filer där minnet såklart kan bli begränsningen.

Är det för foto/video man ska välja en dator så läs på

https://www.pugetsystems.com

De har testat. De tycker inte. Väldigt lite prestandaökning för väldigt mycket pengar oftast.

Mest prestanda per krona får man i ett balanserat system. Inte i ett system där en komponent är best-of-the-best medans resten av systemet är budget "för-man-hade-inte-råd"

Gjorde en test för två år sedan där det handlade om att importera ett antal filer, behandla dem, exportera dem.

Hårddiskarna spelade väldigt liten roll medans CPUn gjorde skillnad.

Visst jag har både SSD och NVME-diskar både i jobbet och privat men det är för att jag kör väldigt många virtuella maskiner och där gör diskarna stor skillnad.

Men om Ni vill ha skillnad som är märkbar så byt ut hjärna v1 mot hjärna v2 dvs jobba snabbare själv. Jag batch-behandlar ofta mina foton därför att jag inte är så petig med slutresultatet men de flesta som sitter här anser att kvaliten på fotona är väldigt viktig och sitter och petar i bildbehandlingen. Import av fotot 0,002s, bildbehandling 1800s, export 0,002s. Nu har jag hittat en dator som kan importera och exportera på halva tiden. Jisses så fort allt går nu...........

Ungefär som förr i tiden när fjällvandrana kapade halva tandborstskaftet och borrade ur resten. Jag fjällvandrar betydligt mer än jag bildbehandlar men inte ens jag skulle komma på en sån jävla idiotisk grej för att spara vikt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att säga att AMD ryzen är mest för spel är verkligen riktigt roligt att läsa. Då vet man inte mycket om spel, antal kärnor på CPUn etc etc.
Bra att man kan roa någon.
Fast personligen hade jag föredragit att bli utbildad istället för raljerad.

När det gäller 6 kärnor.... Det får du fråga Adobe varför de rekommenderar det.
 

iSolen.se

Guest
tycks det en massa.

Tyvärr är det inte mycket som har med realiteten att göra. Jag är definitivt inte bäst på att fota men hårdvara kan jag en del om.

Att säga att AMD ryzen är mest för spel är verkligen riktigt roligt att läsa. Då vet man inte mycket om spel, antal kärnor på CPUn etc etc.

I stort sett alla CPUer idag använder sig av DDR4-minnen. Det innebär att de har fyra minneskanaler. Att då stoppa in bara två minnesmoduler är liksom tja inte optimalt.

Men fortfarande kommer knappast datorn att vara den begränsande faktorn så länge man inte kör batch-körningar där man maxar ut någon del av datorn dvs den så kallade svaga länken. Eller jobbar med extremt stora enskilda filer där minnet såklart kan bli begränsningen.

Är det för foto/video man ska välja en dator så läs på

https://www.pugetsystems.com

De har testat. De tycker inte. Väldigt lite prestandaökning för väldigt mycket pengar oftast.

Mest prestanda per krona får man i ett balanserat system. Inte i ett system där en komponent är best-of-the-best medans resten av systemet är budget "för-man-hade-inte-råd"

Gjorde en test för två år sedan där det handlade om att importera ett antal filer, behandla dem, exportera dem.

Hårddiskarna spelade väldigt liten roll medans CPUn gjorde skillnad.

Visst jag har både SSD och NVME-diskar både i jobbet och privat men det är för att jag kör väldigt många virtuella maskiner och där gör diskarna stor skillnad.

Men om Ni vill ha skillnad som är märkbar så byt ut hjärna v1 mot hjärna v2 dvs jobba snabbare själv. Jag batch-behandlar ofta mina foton därför att jag inte är så petig med slutresultatet men de flesta som sitter här anser att kvaliten på fotona är väldigt viktig och sitter och petar i bildbehandlingen. Import av fotot 0,002s, bildbehandling 1800s, export 0,002s. Nu har jag hittat en dator som kan importera och exportera på halva tiden. Jisses så fort allt går nu...........

Ungefär som förr i tiden när fjällvandrana kapade halva tandborstskaftet och borrade ur resten. Jag fjällvandrar betydligt mer än jag bildbehandlar men inte ens jag skulle komma på en sån jävla idiotisk grej för att spara vikt.
De flesta importerar några hundra eller tusental bilder vilket tar lång tid, CPUn maxar, man får vänta, gallrar, LR är slöare än andra program på detta, redigerar några timmar och sen exporterar man vilket också tar rejält med tid. Varje växling till PS tar också tid.

Under dessa väntetider kan man hämta kaffe, eller varför inte passa på att redigera videosnuttarna i samma mapp med ett videoredigeringsprogram, eller kanske gallra lite bilder i nästa mapp och hoppas att det inte slöar ner importen eller exporten.

Så CPUn är viktigast, minnet ska räcka till så man kan köra många program så tidigt. GPU hjälper tex i PS och LR men inte så mycket som man skulle önska. GPU kan däremot hjälpa enormt vid viss videoredigering.

Om jag kunde köpa en dator som halvera import- och exporttiden skulle jag göra det men jag kör redan M2 och har en ny dator i övrigt.
 
ANNONS