Annons

en unik fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

hound

Aktiv medlem
vilken egenskap gör att en fotograf

märks ur mängden? utöver den "genomsnittliga intelligensen"

(denna kom till när jag läste den om bästa bilden)
 

RolandM

Aktiv medlem
Instämmer i Lottas kommentar och tillägger.

Våga bryta mönster

Våga gå nära

För att sedan bilderna ska bli bra i andras ögon krävs också en känsla för händelsen/motivet så att det kan förmedlas till mottagren/betraktaren och uppfattas av denne så som fotografen upppfattade det.
 

wsaar

Aktiv medlem
Hur man når ut ur bruset och gör just sitt budskap berömt, något som marknadsförarna kämpat med länge. Här är en tvåstegsstrategi:
Steg 1) Fokusera på ett tillräckligt avgränsat arbetsområde för att du ska ha en chans att bli störst inom den nichen.
Steg 2) Försök öka intresset för nichen så att den känns relevant gentemot andra områden.

Dvs, om du blir den främsta fotografen som plåtar vattenkransmynningar och sedan lyckas göra vattenkransmynningsbilder lika intressanta för allmänheten som modebilder så kommer du att bli känd :)
 

Freddie

Aktiv medlem
"Du är ju iallafall normal, modefotografer är annars så jävla konstiga - ska helt plötsligt sätta sig och redigare bilder när hela teamet står och väntar", sa min sminkös till mig för en vecka sedan.

Det finns alltså olika sätt att sticka ut ur mängden och vara unik ;)
 

Phunkey

Aktiv medlem
Jag har alltid trott att varje individ är unika. Det är först som man lär sig som man följer ett visst mönster. Efter ett par fotoår bakom sig så tror jag att man utvecklar sitt eget sätt att förmedla sina känslor till betraktaren.

Sedan som sagt så kan man vara unika på många sätt i sitt beteende.

Så ut och fota mera! Finn ditt inre seendet!
 

hound

Aktiv medlem
ja det var ju min fråga och nu när jag läser era svar

så plötsligt, så vet jag vad jag tycker:



-jag ger min beundran till fotografer som

INSPIRERAR mig

och får mig att tänka om,

och får mig att se saken ur en ytterligare synvinkel


- egenskaper som får min beundran
är ÖDMJUKHET och LYHÖRDHET¨ till livet och kollegors arbete

-samt RESPEKT inför motivets unikum

- och att våga vara TRYGG NOG att våga vara gränslös

- och ha j-ligt roligt under tiden

så tycker nog,,jag



är det någon som har annan åsikt?
 

Digi

Aktiv medlem
Man ska vara våglig och kunna ta flera steg i sitt fotograferande. Aldrig någonsin glömma ett uppdrag...
 

JOOO

Aktiv medlem
hound skrev:
vilken egenskap gör att en fotograf

märks ur mängden? utöver den "genomsnittliga intelligensen"

(denna kom till när jag läste den om bästa bilden)
Har väl egentligen inget med om en fotografs bilder är, generellt betraktat, bra, dåliga, berörande eller oberörande utan helt enkelt om fotografen i fråga har en förmåga att kunna särskilja sig från mängden... Eller?

Vissa gifter sig med en känd porrstjärna och tar porrbilder på sig själva medans andra avporträtterar Jesus tillsammands med knuttebögar, allt för att vara eller bli "unika". ;P

Skulle tro att en eller flera av nedanstående egenskaper i större dos än genomsnittligt hos en människa gör det lättare att bli en unik fotograf (eller unik överhuvudtaget):

Galenskap, exhibitionism, narcissism, mod, fantasi, kreativitet, analytisk förmåga, strategisk förmåga, hög/låg intelligens och samvetslöshet... (glömde säkert några).

Detta i komination med tur och tajming som alltid ;) Åtminstone om man har för avsikt att vara/bli unik offentligt och inte endast i hemmets lugna vrå...
Kan detta i sin tur späs på med en extrem barndom så ökar förmodligen chanserna radikalt...

:)
 

christian veltman

Aktiv medlem
Heidi,
jag tycker du är själv ett lysande exempel på
en fotograf som märks ur mängden!

Varför?
Dina bilder har ett utryck som står över teknisk
brillians och har för mig ett djup som lämnar plats för mina egna tankar.

Sedan finns ju några mediakåta fotografer
som har en ypperligg verbal förmåga och teknisk
skärpa när det gäller tuttfoto.
 

tba

Aktiv medlem
Det är inte fotografen eller dennes bilder som är unika. Det är sättet betraktaren ser på dem som höjer dem till den nivån.

Vad som är unikt varierar.
 
ANNONS