Annons

EPSON P800: Hur tänkte ni? Inte alls eller....

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
jag har lång professionell erfarenhet av att bygga system för människans samspel med tekniken. Hos Seiko - Epson verkar det inte fungera.
Jag har förgäves försökt att finna ICC filer för samtliga papperstyper, verkar vara omöjligt att finna alla.
Men det värsta av allt är inkonsekvensen av benämning på papper. Svenska blandas med engelska som på engelska kan ha två namn vilket leder till att man måste byta från matt svart till blank svart som betyder att skrivaren spolar ut en massa färg helt i onödan.

Ett exempel är det rullpapper jag köpt som heter Enhanced matte på rullen detta namn återfinnes ej i ICC beteckningarna utan kallas för Archival matte. Vad det heter på svenska får en gissa sig till i denna gissningstävling kan det kanske vara matt fotopapper eller ytbehandlat papper eller kanske vanligt papper.

Då jag i min ungdom en sommar arbetade på Grycksbo Finpappersbruks driftslab vet jag en del om finpapper både bestrukna och kalendrerade kvaliteter. men här går man bet.

Epsons mjukvara för utskiftar verkar inte heller först att jag faktist har en A2 skrivare och inte maxmalt A3 och verkar heller inte förstå att jag kan skriva ut 30m breda bilder.

Har någon lyckats knäcka allt detta så vore jag tacksam. Tänkte lyssna här innan jag kontaktar supporten på måndag. Dessa frågor borde väl vara lösta idag det är en maskin som är mer än 2 år gammal?

Vågar en göra en Firmware uppdatering????
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Enhanced matt och Archival matt är samma papper men för olika marknader..
Har för mig att man inte får säga att pappret är Arkivbeständigt i USA och därför heter den Enhanced där.
Viktig oxå mär man installerar P800 att man inte väljer den som en Airprint för då kommer inte profilerna med och blir synliga vid utskriftshanteringen, utan som Epson SC-P800.
Rullpapper går under inch-storlekar i utskriftsinställningen.
Skulle rekommendera att ladda ner Epson Print Layout- programmet som är en printmodul som underlättar hantera utskrifter samt och man vill ha egna storlekar typ långa panorma.....
 

martinot

Aktiv medlem
Har själv funderat på en P800.

Är det en skrivare som ni kan rekommendera med tanke på kvalitet, men även eventuell krånglighet/fel, som här?
 

Curt L

Aktiv medlem
Jag hade tidigare under ett flertal år en Epson 3880 som hela tiden fungerat klanderfritt. Inga som helst problem med bläckkladd eller igentorkning, trots sporadisk användning. Sedan några månader har jag en P800, som även den så här långt har varit helt problemfri. Enastående utskriftskvalitet från båda maskinerna + hyfsat låga driftskostnader.
 

Trued

Aktiv medlem
Enhanced matt och Archival matt är samma papper men för olika marknader..
Har för mig att man inte får säga att pappret är Arkivbeständigt i USA och därför heter den Enhanced där.
Viktig oxå mär man installerar P800 att man inte väljer den som en Airprint för då kommer inte profilerna med och blir synliga vid utskriftshanteringen, utan som Epson SC-P800.
Rullpapper går under inch-storlekar i utskriftsinställningen.
Skulle rekommendera att ladda ner Epson Print Layout- programmet som är en printmodul som underlättar hantera utskrifter samt och man vill ha egna storlekar typ långa panorma.....
Tack men hur gör man på en Mac för att INTE få AirPrint? Den verkar ha installerat det automatiskt. har laddat hem senaste versionen av Epson Print Layout men det verkar vara ett synnerligen buggigt program.

Är de så att vi Mac användare inte skall ha Epson produkter i vårt kreativa skapande????
 

Trued

Aktiv medlem
A2 format finns inte med i lastan på format i Epson Easy Photo Print. Märklibt eftersom P800 är en A2 printer.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Crimson forever!

VARFÖR hålla på me dyra och eländigt fungerande fotoskrivare (av olika trådar här på FS att döma), när det finns proffslabb (t.ex. Crimson) som gör jobbet: 1) bättre kvalitetsmässigt, 2) billigare (i långa loppet), och 3) bättre för den egna sinnesfriden.

/ mvh FiCa1
 

alfin

Aktiv medlem
Crimson forever!

VARFÖR hålla på me dyra och eländigt fungerande fotoskrivare (av olika trådar här på FS att döma), när det finns proffslabb (t.ex. Crimson) som gör jobbet: 1) bättre kvalitetsmässigt, 2) billigare (i långa loppet), och 3) bättre för den egna sinnesfriden.

/ mvh FiCa1
Crimson är bra, men 1) Det blir inte bättre kvalitetsmässigt om du inte beställer motsvarande bläckstråleprintar från dem. Vanliga c-printar har sämre kvalitet och kortare livslängd. 2) Har du kollat priset för bläckstråleutskrifter? Räkna på det själv! 3) De flesta av oss har inga problem med våra printers, så sinnesfriden är konstant bevarad.

Med Crimson och andra proffslab är man oftast hänvisad till de papper som de valt för olika utskriftstekniker. Det finns printsmedjor som erbjuder vad du vill, men då är priset därefter. Printar du själv har du en uppsjö med olika fantastiska papperssorter att välja mellan. Att hålla i ett tjockt barytapapper är en glädje i sig!
 

FiCa1

Aktiv medlem
Crimson är bra, men 1) Det blir inte bättre kvalitetsmässigt om du inte beställer motsvarande bläckstråleprintar från dem. Vanliga c-printar har sämre kvalitet och kortare livslängd. 2) Har du kollat priset för bläckstråleutskrifter? Räkna på det själv! 3) De flesta av oss har inga problem med våra printers, så sinnesfriden är konstant bevarad.

Med Crimson och andra proffslab är man oftast hänvisad till de papper som de valt för olika utskriftstekniker. Det finns printsmedjor som erbjuder vad du vill, men då är priset därefter. Printar du själv har du en uppsjö med olika fantastiska papperssorter att välja mellan. Att hålla i ett tjockt barytapapper är en glädje i sig!
Ok, jag köper dina argument, Men hävdar ändå att 95% av vanliga amatörer gör en bättre deal med Crimson (eller motsvarande) jämfört med att skaffa egen printer.

/ mvh, FiCa1
 

Trued

Aktiv medlem
Crimson forever!

VARFÖR hålla på me dyra och eländigt fungerande fotoskrivare (av olika trådar här på FS att döma), när det finns proffslabb (t.ex. Crimson) som gör jobbet: 1) bättre kvalitetsmässigt, 2) billigare (i långa loppet), och 3) bättre för den egna sinnesfriden.

/ mvh FiCa1
Högst berättigad fråga... Min tanke var att kunna styra även den sista länken i den kreativa/konstnärliga processen. Men det är obegripligt komplicerat som det är. Och den som kan förklara hur jag skall göra för att skriva ända ur i kanten på papperet ger jag en guldstjärna....
 

FiCa1

Aktiv medlem
Högst berättigad fråga... Min tanke var att kunna styra även den sista länken i den kreativa/konstnärliga processen. Men det är obegripligt komplicerat som det är. Och den som kan förklara hur jag skall göra för att skriva ända ur i kanten på papperet ger jag en guldstjärna....
Jepp! You nailed it.

/ FiCa1
 

alfin

Aktiv medlem
Högst berättigad fråga... Min tanke var att kunna styra även den sista länken i den kreativa/konstnärliga processen. Men det är obegripligt komplicerat som det är. Och den som kan förklara hur jag skall göra för att skriva ända ur i kanten på papperet ger jag en guldstjärna....
Det finns en inställning för att skriva ut kantfritt, men jag avråder från det. Du kommer att söla ner maskinen med bläckrester. Det sitter skumgummipaddar i skrivaren som ska suga upp överflödsbläcket, men de kommer inte att hålla i längden. Vänj dig vid att bläckstråleutskrifter har en snygg, vit kant runt bilden som på den gamla goda tiden.

Du verkar nybörjare vad gäller egna utskrifter. Inlärningskurvan är brant. Det är många nya erfarenheter/kunskaper du ska tillgodogöra dig och det hjäper inte att bli frustrerad när något går fel. Vi har alla tagit oss igenom det.

Börja med Epsons egna papper och använd deras pappersprofiler. Lär dig hur man ställer in utskrifterna, framför allt skillnaden mellan "Photoshop manages color" och "Printer manages color" eller vad du nu har för utskriftsprogram. När du är bekväm med att gå vidare kan du köpa finare papper och ladda ner deras pappersprofiler och få ut fantastiska utskrifter.
 

Trued

Aktiv medlem
Byter Epson namn på produkterna just nu?

Förvirringen är total...

Ultra Premium Presentation Paper Matte (formerly Enhanced Matte Paper)
Heter då detta papper profil SPR2880 UPrmMtte Photo.icc
eller är den unik för Epson Stylus Photo R2880?

Jag kan inte hitta en för P800. men är det så att andra skrivares icc kan användas till samma papper?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har också problem med icc profilerna till min Epson 3880. De har funnits där och jag har använt dem under lång tid. Plötsligt var de borta efter någon uppdatering av MacOS.
Nu råkar jag köra som betatestare och den senaste 10.13. Här verkar det spöka mer med skrivarrutiner än vanligt.
Min HP 860 kontorsskrivare med scanner har nu bara en skrivarrutin men det går inte att installera skannern. Drivrutinen är borta. Sedan kom en uppdatering och deverkar inte vara samspelta n var där igen. Sedan ytterligare en uppdatering och den var borta igen.
Även för Epson 3880 så spökar drivrutinen. Jag får gång på gång installera om den.
Apple och Epson verkar inte vara samspelta för tillfället.
 

stefohl

Aktiv medlem
Byter Epson namn på produkterna just nu?

Förvirringen är total...

Ultra Premium Presentation Paper Matte (formerly Enhanced Matte Paper)
Heter då detta papper profil SPR2880 UPrmMtte Photo.icc
eller är den unik för Epson Stylus Photo R2880?
Den är unik för just den skrivaren och det pappret. Du hittar inte en profil som heter Archival Matte till din skrivare?

Det är verkligen inte enkelt att hålla reda på Epsons namn på produkter. Till exempel heter ett och samma papper Epson Traditional i Europa och Epson Exhibition i USA.
 

Trued

Aktiv medlem
Den är unik för just den skrivaren och det pappret. Du hittar inte en profil som heter Archival Matte till din skrivare?

Det är verkligen inte enkelt att hålla reda på Epsons namn på produkter. Till exempel heter ett och samma papper Epson Traditional i Europa och Epson Exhibition i USA.
OK Ringer supporten imorgon och ber om följande:
a. skicka mig samtliga icc profiler till de papper som ni säljer i Sverige för P800 skrivaren
b. skicka mig den programvara som fungerar på Mac för kant till kant A2 utskrift
c. skicka en tydlig lista över vad samma papper heter på svenska och engelska.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
OK Ringer supporten imorgon och ber om följande:
a. skicka mig samtliga icc profiler till de papper som ni säljer i Sverige för P800 skrivaren
b. skicka mig den programvara som fungerar på Mac för kant till kant A2 utskrift
c. skicka en tydlig lista över vad samma papper heter på svenska och engelska.

Hej!

Jag installerade om drivrutiner och Epsons mjukvara inklusive Epson Print Layout och Easy Photo Print för ett litet tag sedan. Efter dina inlägg så har jag nu kollat i Windows ICC-hanterare vilka papper som det finns stöd för och jag ser nu att det är 28 stycken om jag inte räknat fel.

Dessa har möjligen blivit tillgängliga via Print Layout men jag ser inte att A2 finns som val där heller. Om man skriver ut Panorama finns val för det men där måste du kolla om du är nöjd med de breddalternativ som finns och förmodligen blir du inte det.

Märkligare ändå är att i det äldre Easy Photo Print så finns bara de vanliga sex klassiska pappersvalen som man haft de senaste 10 åren, trots att det alltså finns betydligt fler. Det är fine för mig faktiskt som ju bara kan printa A3+ max med min SC-P660 men nog inte för dig med SC-800 och A2 finns ju som sagt inte heller där som val.

Jag skulle nog i ett sånt läge printa ifrån en RAW-konverterare istället för i exv. Lightroom eller Photoshop kommer du inte att ha några problem som dessa och i skrivarinställningarna (drivrutinsgränssnittet) eller i LR "Page Setup" så går det ju fint att välja A2 också. Jag har kollat och i LR syns alla 28 Epson-profiler.

Efter många tester jag gjort med både Lightroom i olika versioner, DxO Optics Pro och Capture One som jag använder alla av olika skäl och p.g.a. olika behov så har jag ändå själv landat i att jag nu uteslutande printar med Epson Easy Photo Print, helt enkelt eftersom jag tycker resultatet bäst matchar motsvarande bild på min Benq-monitor och att den programvaran ger vassast utskrifter samt att det är effektivare om man bara ska printa från en godtycklig folder. Jag kalibrerar med Spyder 4 och använder Scandinavians papper och Epsons orginalfärger och jag tycker det funkar jättebra nu.

Jag tycker nog att det är konstigt att Epson inte fixat detta så Easy Photo Print och Print Layout även funkar för A2 för med din skrivare skapar de bara förvirring. Du får väl fråga dem om de ämnar göra något åt saken. Möjligen tycker de att om man köper de mer avancerade fotoskrivarna så kommer man kanske ändå att skriva ut från något annat än Photo Print eller Print Layout, så det kommer av det skälet inte vara några problem man bryr sig om. Sedan undrar i alla fall jag hur de ser på relationen mellan dessa program för i Layout kan man finlira med layouten lite snyggare än i Photo Print men man kan å andra sidan inte påverka utskrifterna som med funktionen Photo Enhance i Photo Print, så i det avseendet så kan man ju tycka att Easy Photo Print är mer avancerat även om inte heller det är särskilt avancerat.
 
ANNONS