Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Och jag funderar på innebörden i det där argumentet "Lite för enkel till utförandet" än.

Vad betyder "till utförandet" i det sammanhanget?
 

Lars tar siesta

Aktiv medlem
Snickelisnack om statistisk och ordet konstfoto

1) Jag gissar att det är mindre än 30-40 % av ansökta bilder som slussas igenom, annars vorde det ju i princip hur enkelt som helst att för en någorlunda hyfsad fotograf att få igenom en bild på om inte första så i alla fall andra eller tredje försöket. I annat fall skulle 30-40 % statistiken betyda att bara mycket duktiga fotografer skickar in bilder. Kanske är Fotosidan så bra?

2) Konstfoto är absolut inte synonymt med svartvita, svåra bilder. Det här är något jag bestridit ända sedan jag började engagera mig för foto och fotoskrivande. Det är endast en fördom baserad på en vanlig stil bland många konstfotografer under 1900-talet. Crewdson, Dicocorcia, t om Nan Goldin jobbar mycket i färg. Svåra tycker jag inte heller att de är, även om man i och för sig måste ta sig en liten tid att studera deras bilder. #Inte samma sak som svårt#
En alltför stel definition på konstfoto tycker jag är passé. En naturfotograf som Jan Töve
är definitivt också konstnär.
 

lottawe

Aktiv medlem
Exempel

lottawe skrev:
Och jag funderar på innebörden i det där argumentet "Lite för enkel till utförandet" än.

Vad betyder "till utförandet" i det sammanhanget?
Citerar mig själv för ett exempel av betydelse till frågan.

Ex. Om jag först anstränger mig med ljus, motiv o.s.v vid plåtningen, sedan framkallar filmen, ställer mig i mörkrummet och med stor noggranhet behandlar ett papper för att uppnå sliteffekt varpå jag belyser negativet i omgångar, pjattar med vördnad, byter filter för en viss effekt, framkallar, sköljer, torkar, tonar, sköljer, torkar igen, pressar och retuscherar för hand.. Då kallar jag det inte enkelt uförande. Inte det svåraste heller, men det är ett exempel på arbete som jag inte tycker ska kommenteras som enkelt utfört.

Däremot tycker jag det är helt ok att kommentera med att resultatet inte gör sig i galleriet, men utan att veta något om vad som gjorts med en bild och bara ha bilden framför sig tycker jag det är ett måste att arbeta fram fraser som inte talar om annat än just resultatet då.
 
Senast ändrad:

Mushkot

Aktiv medlem
Är det bara jag, eller kommer de nygodkända bilderna upp i den ordning de blev upplagda på fotosidan, och inte i den ordning de blev godkända? Verkar lite virrigt :p Bra idé fö!
 

hansen2

Aktiv medlem
Vad jag förstår så får den refuserade fotografen den information man skrivit i "Ev. eget förtydligande"-rutan. Men är det på samma sätt om man röstat 'ja' och skrivit in ngn rad i rutan?

/Johan
 

Abrus

Aktiv medlem
Mushkot skrev:
Är det bara jag, eller kommer de nygodkända bilderna upp i den ordning de blev upplagda på fotosidan, och inte i den ordning de blev godkända? Verkar lite virrigt :p Bra idé fö!
Håller med David!

De nygodkända bilderna borde komma i den ordning de blev godkända.
 

johan.morck

Aktiv medlem
En liten fråga bara. Får alla någon form av svar/kommentar/motrverimg? Hur lång tid tar det, fråm "inskick" till publicering, på ett ungefär? Ladde till en bild i GFS men har inte hört något alls?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja alla får ett mail, men nu när vi lanserade GFS med en puff på förstasidan så laddade förståss "alla" upp en bild dit direkt, så nu är det en massiv kö med bilder för juryn att gå igenom.

Samtidigt har vi stått på mässan i Nacka i tre hela dagar och har inte kunnat ta hand om de bilder som juryn tyckt till om.

Men vi tar nya tag imorrn med att beta av detta.
 

johan.morck

Aktiv medlem
clindh skrev:
Ja alla får ett mail, men nu när vi lanserade GFS med en puff på förstasidan så laddade förståss "alla" upp en bild dit direkt, så nu är det en massiv kö med bilder för juryn att gå igenom.

Samtidigt har vi stått på mässan i Nacka i tre hela dagar och har inte kunnat ta hand om de bilder som juryn tyckt till om.

Men vi tar nya tag imorrn med att beta av detta.
Tänkte inte på det ;-)
 

N i C

Aktiv medlem
Har hittat en lite irriterande bugg. När man ska rösta på bilder och förstorar upp dem så lägger sig flash-annonsen (t.ex. proffsfoto.com) över bilden. Lite svårt att bedöma bilden då.

Vet inte om den här buggen kanske rapporterats tidigare, orkade inte läsa igenom hela långa tråden. Ser iaf felet både i FF och IE
 

hansen2

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Vad jag förstår så får den refuserade fotografen den information man skrivit i "Ev. eget förtydligande"-rutan. Men är det på samma sätt om man röstat 'ja' och skrivit in ngn rad i rutan?
Puffpuff ... vad säger redax?

/Johan
 

RolandLarsson

Aktiv medlem
Jag har följt Galleri FS parallellt med Den Högre Skolan ett litet tag nu och kan konstatera att spridningen är större i DHS. Vissa bilder är riktigt bra medan andra är helt ointressanta. För mig, alltså.

När det gäller Galleri FS så tycker jag att kvaliten är mer jämn och riktigt bra tycker jag.

Bilderna i DHS känns allmänt svårare än de i Galleri FS och det är kanske så det skall vara.

Vad tycker ni andra?
 

afe

Aktiv medlem
RolandLarsson skrev:
Vad tycker ni andra?
Jag tycker att det här som skrivs i beskrivningen av galleriet - att tunga konstfotobilder ska kunna samsas med sliskiga solnedgångar - inte stämmer. De tunga konstfotobilderna har nog inte så lätt att ta sig förbi juryn där, eftersom ett av standardargumenten för refusering tycks vara att "bilden upplevs som oskarp".

Ja, jag har alltså skickat in en bild och fått den refuserad, med samma luddiga motivering som alla andra. Självklart ska ett sånt galleri vara mer lättillgängligt, och populistiskt än t.ex. bilderna i DHS, men nu känns det lite som att det bara är glättiga, och snygga bilder som hamnar där.

Tanken med galleriet är helt rätt, och det är många bra bilder där, men det är lite trist att juryn refuserar nästan alla bilder med samma motivering.
 

Makten

Aktiv medlem
AFE skrev:
Ja, jag har alltså skickat in en bild och fått den refuserad, med samma luddiga motivering som alla andra.
Jag med, men jag tycker att motiveringen var utmärkt. "För mycket efterarbetad", vilket är hela grejen med bilden, men det är ju inte jag som är jury. Bara att finna sig i att den inte passade.

Tillägg: Men ni får ju för helsike se till att bilderna hamnar i rätt ordning! Det kan ju inte fyllas på bakifrån bara för att en nyantagen bild är publicerad på FS för länge sen, det blir ju helt sjukt. Då missar man ju massor av nya bilder i poolen.
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag tror det vore en fördel att slopa motiveringarna helt när refusering meddelas. De verkar förvirra mer än de ger verkar det som.
 

Makten

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jag tror det vore en fördel att slopa motiveringarna helt när refusering meddelas. De verkar förvirra mer än de ger verkar det som.
Ja, det är en aning störigt att någon påstår att bilden ÄR "för mycket efterarbetad" till exempel. Hellre då bara "din bild föll oss inte i smaken".
 

lottawe

Aktiv medlem
Min som jag exemplifierade arbete med tidigare i tråden fick ett lika tokigt utlåtande den med att den var för enkel till utförandet. (fast iof, jag tycker det ska bedömas utifrån skärm när det visas så och jag har inte svårt för refuseringen, men när de inte vet något om utförandet tycker jag bara inte att det ska påtalas heller.)
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
lottawe skrev:
Min som jag exemplifierade arbete med tidigare i tråden fick ett lika tokigt utlåtande den med att den var för enkel till utförandet. (fast iof, jag tycker det ska bedömas utifrån skärm när det visas så och jag har inte svårt för refuseringen, men när de inte vet något om utförandet tycker jag bara inte att det ska påtalas heller.)
Ursäkta; jag mässte...........
Vad kan det bero på att ingen fattar vad Lotta menar,skriver, tycker, utför o.s.v.
Lotta; hur kan dom veta hur mycket du har jobbat med bilden? Du visar ditt färdiga resultat. Om det synas att vara lättarbetat.....ja, va´då!
Till din tröst (eller månne icke), har jag världens skitbild i GFS. En kassabel överexponering, som fixades till en siluett i tillnärmad S/W........
Men; det som juryen fick se; tyckte dom om...månne den var ovanlig??
Dina mallar är lika usla som mina :-(
VDVSÄAÖ ( vad "dom" vill se är alltid överraskande)

Forsätt att koka kaffe; blanda med Dooley, tvätta med gruten; sluta gnälla; jobba på!!
Jag ber gärna om ursäkt; men inte för detta!
Mvh Erik J
 
ANNONS