Annons

Retar mig på begreppet "nyskick"

Produkter
(logga in för att koppla)

Rapidhour

Aktiv medlem
Lite komiskt är det allt, att du inte tror på, eller överväger att godta, något alls som någon annan skriver, men i övrigt vet jag faktiskt inte. Du menar att utan att ens titta på hans prylar, så kan du säga att han både haft problem med dem och tagit dålig hand om dem. Eller vad menar du? Vilken del av hans annonstext är det du misstror?

När har JAG sagt att han tagit dåligt hand om sina grejer eller haft problem med dom ?
man behöver inte ta dåligt hand om sina grejer för att dom inte ska anses vara i nyskick.
Nu får du skärpa dig.
Givetvis misstror jag hela annonstexten, när han dels skrivar att alla grejerna är i "nyskick" och
sedan avslutar med"Har aldrig haft något problem med utrustningen och allt är väldigt bra omhändertaget". Sanslöst !




Du missar ju den rätt viktiga kvalifikationen, att grejorna fungerar och ser ut /som när de var nya/, men det är väl själva basen för din argumentation här att ignorera just den biten.

Så om grejer fungerar och ser ut som nya, så är det givetvis ändå inte ok att skriva nyskick, det har jag klarlagt i snart varje inlägg.

Nåja, du har nog målat in dig lite i ett hörn med dina påståenden om bedrägerier och lögner, så att du skulle medge att något kan vara i skick som nytt fastän det inte är i princip ouppackat är rätt osannolikt. Vi kan väl lämna ordklyveriet därhän och gå ut och ta några kort i stället, det är ju roligare än att bråka.
Att skriva att en kamerautrustning efter normal användning under kanske flera år, visserligen bra omhändertaget och problemfritt skulle vara i NYSKICK anser jag nu, innan och i fortsättningen är
ren LÖGN . Hade det inte framkommit i annonsen att grejerna är begagnade så hade det varit ett försök till bedrägeri också
.
 

Photocon

Aktiv medlem
Det är ju det jag har sagt hela tiden.
Nyskick är inte lika med ny.
Notera att Magnus hade rätt snäva toleranser för att uttrycket nyskick skulle användas. Det är de gränserna jag kan kan acceptera.

Felet vi (inbegriper givetvis mig själv) gjort i denna tråd är att bortse för mycket från självklarheten att vi på annonssidan säljer/köper varor som till 99,99% är begagnade i mindre eller större omfattning. Ibland annonsers dock en vara ut i oöppnad förpackning.

Så nyskick är inte lika med ny, men k a n vara i skick som ny om den använts mycket sparsamt i relation till förväntad hållbarhet/livslängd samt är exteriört helt oskadad liksom alla originaltillbehör. Därtill ska varan levereras med fullständig dokumentation, inköpskvitton mm. Jag ser helst att någon form av garanti finns kvar också.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Ok, nu har jag tittat i min annons på FS och hittade orden "i nästan nyskick". Dessa har jag nu ändrat till "i mycket gott skick, ser ut som ny"
Tycker inte att jag lurats med den texten, men för säkerhets skull. Kanske därför som intresset har varit så skralt?
 

smilfinken

Aktiv medlem
När har JAG sagt att han tagit dåligt hand om sina grejer eller haft problem med dom ?
man behöver inte ta dåligt hand om sina grejer för att dom inte ska anses vara i nyskick.
Nu får du skärpa dig.
Givetvis misstror jag hela annonstexten, när han dels skrivar att alla grejerna är i "nyskick" och
sedan avslutar med"Har aldrig haft något problem med utrustningen och allt är väldigt bra omhändertaget". Sanslöst !
Tja, det faktum att du ordagrant misstror hela annonstexten, innebär ju att du måste tro motsatsen mot vad han skrivit, och därmed att han både haft problem och inte tagit hand om grejorna. Det är inte mycket utrymme för annan tolkning där, endera har han haft problem, eller så inte.

Om du sedan tror det du tror för att han använder just ordet "nyskick" eller för att du bara tycker det är svårt att tro att han aldrig haft problem med en något äldre utrustning, det är svårare att säga.

Nåja, som sagt. Det specifika fallet var förmodligen ännu mindre intressant än den tidigare diskussionen någonsin kan bli.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Magnus!

Jag kan sympatisera med din inställning just därför att du i din argumentation faktiskt bakar in en definition av begreppet "nyskick" som jag personligen skulle kunna acceptera, Men allt som faller utanför de ramar du beskrivit vill jag inte kalla nyskick.

Definitionen som finns inbyggd i ditt inlägg är övertygande om man accepterar att nyskick är ett begrepp som används ihop med begagnad. Just därför att ny=ny.
:)

Problemet som du beskrev i första inlägget är väl ändå det missbruk av ordet som jag tror är ganska vanligt, när man inte räknar med att slitage alltid uppkommer då produkter används. Det slitaget är ju inte alltid synligt. Hur man ska komma åt det missbruket har jag inget annat bot på än att regler och definitioner på begreppen borde enhetligas och informeras om på alla köp/säljsajter. Det är ju alltför lätt att använda ordet nyskick för sånt som är pedantiskt välskött men ändå flitigt använt. Själva ordet är det inget fel på bara det används rätt.

E: Det där du nämner ovan med garanti kvar var ett bra tillägg till den definition på ordet som jag försökte presentera i förra inlägget.
 
Senast ändrad:

Rapidhour

Aktiv medlem
Det är ju det jag har sagt hela tiden.
Nyskick är inte lika med ny.
NY = helst ouppackad från butik/återförsäljare, aldrig använd, med full garanti.

SOM NY = Samma som en ny, se ovan.

NYSKICK = skick som ny, alltså aldrig använd.

He..he..he..vi kan hålla på i evigheter, men går man efter Svenska ordens betydelse, så är det
tveklöst vad som gäller.

Problemet är just vad hela tråden handlar om, missbruket av ordet "NYSKICK", som mer och mer
håller på att urholkas på våra annonssidor.

Vissa tycker urholkningen är helt ok, andra bl.a jag tycker det inte.
 

Grimmer

Aktiv medlem
NY = helst ouppackad från butik/återförsäljare, aldrig använd, med full garanti.

SOM NY = Samma som en ny, se ovan.

NYSKICK = skick som ny, alltså aldrig använd.

He..he..he..vi kan hålla på i evigheter, men går man efter Svenska ordens betydelse, så är det
tveklöst vad som gäller.

Problemet är just vad hela tråden handlar om, missbruket av ordet "NYSKICK", som mer och mer
håller på att urholkas på våra annonssidor.

Vissa tycker urholkningen är helt ok, andra bl.a jag tycker det inte.
Varför skulle man skriva "nyskick" eller "som ny" om man bara behöver skriva "ny"? Det är ju krångligare! Kan det vara så att det finns en skillnad?
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Varför skulle man skriva "nyskick" eller "som ny" om man bara behöver skriva "ny"? Det är ju krångligare! Kan det vara så att det finns en skillnad?
Det är ju det där med full garanti. T.ex en butik säljer ju varan som Ny, hmm."som Ny"..he..he..
där kom det ju, ja butiker säljer alltså Nya produkter med garanti, det blir ju inte detsamma för
en privatperson.
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Tja, det faktum att du ordagrant misstror hela annonstexten, innebär ju att du måste tro motsatsen mot vad han skrivit, och därmed att han både haft problem och inte tagit hand om grejorna. Det är inte mycket utrymme för annan tolkning där, endera har han haft problem, eller så inte.

Om du sedan tror det du tror för att han använder just ordet "nyskick" eller för att du bara tycker det är svårt att tro att han aldrig haft problem med en något äldre utrustning, det är svårare att säga.

Nåja, som sagt. Det specifika fallet var förmodligen ännu mindre intressant än den tidigare diskussionen någonsin kan bli.
Varför i H-E måste jag tro motsatsen, jag tror varken eller, det är mycket möjligt att han tagit väl hand om sina grejer och aldrig haft problem med dom, men att påstå att alla sina grejer samtidigt är i nyskick det är extremt motsägelsefullt och vad jag anser ren lögn.

Jag har hela tiden diskuterat missbruket av uttrycken "nyskick" och "i skick som ny", så hur du kan
ha svårt att förstå vad jag menar är fullständigt sanslöst.

Det specifika fallet visar just hur uttrycket "nyskick" verkligen missbrukas. Om du tycker diskussionen är så ointressant förstår jag inte varför du deltar.
 

Photocon

Aktiv medlem
Den som halkar in på den här tråden kan ju få för sig att vi sysslar med hårklyverier av redan kluvna hårstrån.
Så är dock inte fallet, anser jag.

Vi befinner oss i en tid då ordens valör och verkliga innebörd håller på att förloras i det svenska språket.
Ni har säker uppmärksammat missbruket av superlativer: allt är super/jätte/extremt etc förstärkta med prefix/suffix som skit/sjukt/as/kanon/toppen/botten samt fan och hans pumpstock.

Ordet "bra" har nästan helt förlorat sin betydelse och mer fått innebörden "medioker" .

Med detta som inledning tillbaks till kärnämnet: Om vi inte vill vara skriv- och läskunniga analfabeter (ingen direkt överdriven paradox i dagsläget) anser jag att vi måste vara rädda om ords verkliga betydelse. Isynnerhet vad gäller det skrivna ordet. Det talade ordet kan ju tolkas på ett annat sätt genom att den som pratar gör vissa gester och åtbörder som gör att man förstår att det handlar om överdrift, ironi eller just vad ordet ursprungligen står för.

När det gäller att sälja och köpa ligger det i vår natur att man som säljare vill ha så bra betalt som möjligt och som köpare betala så lite som möjligt för mesta möjliga,

Då är dialogen mellan köpare och säljare mycket viktig för att båda ska bli (relativt) nöjda. I våra ganska kortfattade annonser här på FS handlar det då om att det skrivna ordet betyder samma sak för båda parter.

Om jag nu skulle utforma en kortfattad annons med ordens ursprungliga betydelse skulle den kunna se ut så här:

SÄLJES: Begagnad Nikon D3 med 50/1.4 AF-D.

Kameran är i bra skick, köpt för 2 år sedan på X-Foto och slutaren har gjort 24.126 exponeringar. Levereras i originalkartong med alla originaltillbehör
Objektivet är också i bra skick..

Pris: 31.000:- eller 29.000:- för kameran och 3.000:- för objektivet.

_____________________________

Hur många skulle fastna för den annonsen? Ordet bra ger så många olika associationer beroende på vem som läser annonsen.

Själv måste jag tyvärr erkänna att ordet bra inte är tillräcklig information för mig. Fast ordet bra borde innebära att kameran är välfungerande, i snyggt skick, noggrant underhållen, har repfri display etc.

Om vi bara tänker på hur ordet bra urvattnats i sin betydelse så inser man hur illa det är med uttrycket nyskick efter att läst ett antal annonser på Blocket, FS m fl.

Jag förstår om detta jag skrivit kan väcka ont blod, men i grunden handlar det faktiskt om hur vårt viktigaste kommunikationssätt i förlängningen blir fattigare.
 

Photocon

Aktiv medlem
Vad har du problem med ?

Butiker säljer Nya produkter MED garanti, medan privatpersoner säljer prylar i nyskick och då utan garanti. Det är skillnaden på Ny och Nyskick.
Ursäkta en liten nyansering! Privatpersoner som säljer prylar som det finns garantitid kvar på enl inköpskvitto har rätt att överlåta den till den som köper prylen.
I övrigt inget att erinra mot ditt inlägg.
 

continental

Aktiv medlem
jäk*'*r vad ett ord kan skapa debatt:) Nio sidor!!!!

Köp nytt så slipper Ni oroa er för att Ni har en annan uppfattning och tolkning av ordet än vad säljaren har...:)

Så länge affärer/diskussioner/etc sker mellan människor så lämnas utrymme för olika uppfattning (av tex innebörden av ett ord), det spelar ingen roll vilka ord som används.
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Den som halkar in på den här tråden kan ju få för sig att vi sysslar med hårklyverier av redan kluvna hårstrån.
Så är dock inte fallet, anser jag.

Vi befinner oss i en tid då ordens valör och verkliga innebörd håller på att förloras i det svenska språket.
Ni har säker uppmärksammat missbruket av superlativer: allt är super/jätte/extremt etc förstärkta med prefix/suffix som skit/sjukt/as/kanon/toppen/botten samt fan och hans pumpstock.

Ordet "bra" har nästan helt förlorat sin betydelse och mer fått innebörden "medioker" .

Med detta som inledning tillbaks till kärnämnet: Om vi inte vill vara skriv- och läskunniga analfabeter (ingen direkt överdriven paradox i dagsläget) anser jag att vi måste vara rädda om ords verkliga betydelse. Isynnerhet vad gäller det skrivna ordet. Det talade ordet kan ju tolkas på ett annat sätt genom att den som pratar gör vissa gester och åtbörder som gör att man förstår att det handlar om överdrift, ironi eller just vad ordet ursprungligen står för.

När det gäller att sälja och köpa ligger det i vår natur att man som säljare vill ha så bra betalt som möjligt och som köpare betala så lite som möjligt för mesta möjliga,

Då är dialogen mellan köpare och säljare mycket viktig för att båda ska bli (relativt) nöjda. I våra ganska kortfattade annonser här på FS handlar det då om att det skrivna ordet betyder samma sak för båda parter.

Om jag nu skulle utforma en kortfattad annons med ordens ursprungliga betydelse skulle den kunna se ut så här:

SÄLJES: Begagnad Nikon D3 med 50/1.4 AF-D.

Kameran är i bra skick, köpt för 2 år sedan på X-Foto och slutaren har gjort 24.126 exponeringar. Levereras i originalkartong med alla originaltillbehör
Objektivet är också i bra skick..

Pris: 31.000:- eller 29.000:- för kameran och 3.000:- för objektivet.

_____________________________

Hur många skulle fastna för den annonsen? Ordet bra ger så många olika associationer beroende på vem som läser annonsen.

Själv måste jag tyvärr erkänna att ordet bra inte är tillräcklig information för mig. Fast ordet bra borde innebära att kameran är välfungerande, i snyggt skick, noggrant underhållen, har repfri display etc.

Om vi bara tänker på hur ordet bra urvattnats i sin betydelse så inser man hur illa det är med uttrycket nyskick efter att läst ett antal annonser på Blocket, FS m fl.

Jag förstår om detta jag skrivit kan väcka ont blod, men i grunden handlar det faktiskt om hur vårt viktigaste kommunikationssätt i förlängningen blir fattigare.
Du har fullständigt rätt i allt du skriver.

"Bra skick", njaa, då drar man öronen åt sig. För att inte tala om "bruksskick", den annonsen hoppar man över direkt. Eller "finns små bruksspår, men fungerar utmärkt",
även där sökar man nog vidare.

Nej, alla privatannonser borde kanske börja med "Nyskick" och sedan följar man upp med t.ex: "förrutom några små rispor och lite gnissel i maskineriet" ..he..he..

Vi är nog tyvärr sakta på väg åt det hållet.
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Ursäkta en liten nyansering! Privatpersoner som säljer prylar som det finns garantitid kvar på enl inköpskvitto har rätt att överlåta den till den som köper prylen.
I övrigt inget att erinra mot ditt inlägg.
Tyvärr så är garantiåtagandet ett avtal mellan första köpare och butik och kan/behöver normalt inte föras över till 3.e part vid begagnatförsäljning. Men ofta så fungerar det med originalkvitto ändå, men det är inget man som begagnatköpare kan räkna med.
 

prylbög

Avslutat medlemskap
Jag ser inte direkt problemet, om en produkt knappt är använd och inte har några skavanker så kan man väl kalla den för i nyskick!

Jag tror att problemet ligger hos vissa skribenter som egentligen inte har råd att köpa vissa produkter och suktar efter ett begagnat exemplar till REA pris som blir frusterade när de inte kan göra ett fynd, rätt pris är det som marknaden är villig att betala, om man inte får loss en produkt till det pris man har råd med så får man köpa en billigare produkt eller jobba hårdare så man får råd så enkelt är det :)
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Tyvärr så är garantiåtagandet ett avtal mellan första köpare och butik och kan/behöver normalt inte föras över till 3.e part vid begagnatförsäljning. Men ofta så fungerar det med originalkvitto ändå, men det är inget man som begagnatköpare kan räkna med.
Jag undrar jag, om detta stämmer. Garantin är något som följer produkten, inte köparen. Det som annars är ett måste är att den garantigivande importören/fabriken, skulle kräva detaljisten att namnet måste registreras på kvittot. Detta finns inte som krav även om ganska många gör det idag. I ett hederligt gammalt garantibevis skulle kassakvittot häftas fast och produktens namn och serienummer finns angivet för att gälla. Jag är nog ganska övertygad att köplagen anger garantin som produktspecifik och inte kundspecifik.

Kanske någon med fullständiga och entydiga bevis. Denna fråga får inte en jurist svara på, för enligt dem finns inget glasklart. Tänk om en lekman skulle kunna läsa ur en lagbok; ohhh hemska tanke... *skojar*
 
Senast ändrad:

Photocon

Aktiv medlem
Tyvärr så är garantiåtagandet ett avtal mellan första köpare och butik och kan/behöver normalt inte föras över till 3.e part vid begagnatförsäljning. Men ofta så fungerar det med originalkvitto ändå, men det är inget man som begagnatköpare kan räkna med.
Kollade ARN:s riktlinjer och du har rätt i sak. Bra att det kom fram för denna tråd går ju verkligen ut på att infon ska vara korrekt.

Dock köpte jag en begagnad dslr Canon 1Ds anno dazumal som hade garanti kvar. Den behövde AF-justeras och det enda Intervision ville ha var en kopia på originalkvittot.

Dessutom är det så att många större elektronikvaruhus som exempelvis Media Markt bara lämnar ett maskinkvitto om man inte begär ett specat köpeavtal. Då kan ingen avgöra om det är personligt eller om kameran under garantiåret vandrat mellan 4 par händer.

Men eftersom du nu drog fram det här i dagsljuset så bör man nog (i alla fall när det gäller dyrare prylar) göra ett skriftligt avtal vid ett begagnatköp med privatsäljaren att han/hon får skicka in kameran i sitt namn om något skulle gå snett under eventuell resterande garantitid. Bedrägligt förfarande? Kanske juridiskt men knappast i moralisk mening. Kostnaden blir densamma för den som står för garantiåtagandet.

Personligen anser jag att garantin enbart borde vara knuten till produkten.
 
ANNONS