Annons

Retar mig på begreppet "nyskick"

Produkter
(logga in för att koppla)

Rapidhour

Aktiv medlem
Jag undrar jag, om detta stämmer. Garantin är något som följer produkten, inte köparen. Det som annars är ett måste är att den garantigivande importören/fabriken, skulle kräva detaljisten att namnet måste registreras på kvittot. Detta finns inte som krav även om ganska många gör det idag. I ett hederligt gammalt garantibevis skulle kassakvittot häftas fast och produktens namn och serienummer finns angivet för att gälla. Jag är nog ganska övertygad att köplagen anger garantin som produktspecifik och inte kundspecifik.

Kanske någon med fullständiga och entydiga bevis. Denna fråga för inte en jurist svara på, för enligt dem finns inget glasklart. Tänk om en lekman skulle kunna läsa ur en lagbok; ohhh hemska tanke... *skojar*
Det finns säkert någon som kan reda ut garantifrågan åt oss här på forumet. Men om inte köplagen skrivits under det sista året, så är jag ganska säker på att garantiavtalet bara gäller mellan butik och första kund.

Lagboken ja, att bara hitta i den är ju ett projekt i sig.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Jag ältar vidare i nyskick-träsket.

"Nyskick" är högsta betyg på en begagnad vara, dvs inga spår av att varan är använd finns. Papper, garantier och boxar är givetvis ett plus men har ingenting med varans skick att göra.

"Bra skick" är snäppet under, mindre spår av normal användning kan finnas men inget utöver det.

Vad vad problemet nu igen?

Javisstja, somliga har fått för sig att ny och nyskick är synonymer. Men eftersom det är fel så blir förvirringen stor när de läser om begagnade varor i nyskick. Lär er i stället vad ordet betyder och vips så försvinner massor av skurkar och banditer, annonserna blir plötsligt vettiga och annonsörerna slutar vara lögnare. Tänk så mycket lättare allt blir om man inte hittar på egna betydelser på ord.
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Jo visst hade det varit enklare och kanske mer logiskt att garantin följer produkten.
Men lagen vill kanske skydda Butiken(säljaren) i det här fallet. Säljaren väljer ju faktiskt vem man vill sälja till och då erbjuda/ingå ett garantiavtal med. Sedan om varan sälj vidare, så är ju faktiskt det ursprungliga avtalet brutet, det är väl ungefär så man har tänkt när man präntade ned lagen.
Vad vet jag..he..he..

Men nu raskt tillbaka till "NYSKICK" ! HE..HE..HE...

Tyvärr så kommer vi nog inte så mycket längre i ursprungsämnet, men det har varit roligt, om än ganska tidskrävande.
 

Rapidhour

Aktiv medlem
Jag ältar vidare i nyskick-träsket.

"Nyskick" är högsta betyg på en begagnad vara, dvs inga spår av att varan är använd finns. Papper, garantier och boxar är givetvis ett plus men har ingenting med varans skick att göra.

"Bra skick" är snäppet under, mindre spår av normal användning kan finnas men inget utöver det.

Vad vad problemet nu igen?

Javisstja, somliga har fått för sig att ny och nyskick är synonymer. Men eftersom det är fel så blir förvirringen stor när de läser om begagnade varor i nyskick. Lär er i stället vad ordet betyder och vips så försvinner massor av skurkar och banditer, annonserna blir plötsligt vettiga och annonsörerna slutar vara lögnare. Tänk så mycket lättare allt blir om man inte hittar på egna betydelser på ord.
Gäääsp, fick du luft igen.

Var ska vi stoppa in "Nästan nyskick", "Extremt bra skick" "Så gott som ny" osv..he..he..

Vem F-N är det som hittar på egna betydelser, DU har ju inte förstått ett smack.
Du behöver nog gå tillbaka och läsa tråden igen och igen och igen, men jag tror kanppast att det hjälper..he..he..
 

Mr Davidson

Aktiv medlem
Det finns säkert någon som kan reda ut garantifrågan åt oss här på forumet. Men om inte köplagen skrivits under det sista året, så är jag ganska säker på att garantiavtalet bara gäller mellan butik och första kund.

Lagboken ja, att bara hitta i den är ju ett projekt i sig.
Jag kunde ju inte låta bli att kolla i SFS... Sitter ju och slår i den i jobbet ibland. Där finns inget entydigt om köparen skall vara densamma som ingick avtalet där åtminstone. Tror att rättspraxis kan se lite olika ut från fall till fall. Det normala är ju att butiken aldrig står för garantin. Den är för det mesta täckt av importörer/agenturen eller liknande. I vissa fall, ex v bilar, är det fabrikantens garanti, så avsättningarna i fonder för garantiåtgärder skall garanteras kunden oberoende vilkte land har är i. Detaljisten reklamerar då sitt anspråk för felavhjälpning via importören hos fabrikanten. Det innebär också att garantifonden följer bilen.
Det enda fall av butiksfinansierad garanti jag kan tänka mig är begagnatgaranti, som jag hört numer är en rättighet för kunden på minst 3 månader även om jag hört upp till 6 månader. Den är butikens eller detaljistens ansvar att avsätta medel för.

Men ja... fasen att inget kan vara fyrkantigt tekniskt och rätvinkligt i den förbaskade juridiken... *garvar* Får knalla upp till juristen på mitt jobb imorrn. Kommer ju lura på detta när jag skall sova inatt... *för övrigt är jag hyggligt frisk... så länge jag tar min medicin*
 

Photocon

Aktiv medlem
Skalan på hur många grader NYSKICKETS valör anges i ska enl EU:s direktiv börja gälla fr o m imorgon. Fick just i handen den svenska utgåvan. Graderna anges via versala bokstäver.

AN=Absolut nyskick i obruten kartong direkt från hälaren
TO=Nyskick exteriört, totalt oanvändbar i övrigt.
TOA= Som ovan men måste spolas ren.
BN=Bra Nyskick på den brutna kartongen, innehållet obefintligt
ASS=Absolut Super Skräp, men ändå nyskick.
SF=Nyskick men skrotfärdig
EKD=Nyskick med patina med exklusivt krossad display
FOOL=Fullständigt obruten förpackning och innehållet helt nytt i perfekt skick.
HH=Nyskick enl Hederlige Harrys ärlighetsskala.
GTAOKENKSSDK= Gå till affären och köp en kamera så slipper du krångel
GTAOKIENKSSDÅD=Gå till affären och köp inte en kamera så slipper du ångra dig (men det kvinnliga biträdet är bättre begagnad)
NSEI=Nyskick enligt ISO 666. Kameran kan inte ta bilder men spelar "Highway To Hell". Efter uppgradering för 9999:- kan dock ett skissblock med färgkritor erhållas.
LISHS=Läs inte sådan här skit (utan att kolla skribentens mentala status samt ifrågasätta densamma)

MVH//L

Nu får jag inte skriva mer för de vill sätta på mig en rolig tröja som gör att man kramar sig själv hela natten.....nej, jag vill inte ha någon spruta... &%##¤¤//////////)))))))))________
 

larsev

Avslutat medlemskap
Är det inte i nyskick så skriver man inte det, precis som jag sagt hela tiden.

Men inser du att dagens dslr med filmfunktion tar drygt 50000 bilder på en kvart? Obs skämtsam notering.
Nej det kanske den gör, men med hjälp av sensorn
Slutaren i sig har inte tagit 50000 bilder över den tidsrymden
 

Gimbal

Aktiv medlem
Bra lista, saknade dock:

OFUI Obruten förpackning utan innehåll.
 
Senast ändrad:

larsev

Avslutat medlemskap
En kamera med 30k exponeringar (slutarrörelser) kan knappast vara i nyskick.
Eventuellt kan jag gå med på det om den nyligen har varit inne för slutarrenovering (nollad)
 
ANNONS