Annons

Fuji X100 (!)

Liax

Aktiv medlem
Det kan nog mycket väl vara så att en och annan testare missförstått kameran, men jag tycker nog också att du närmast aktivt väljer att missförstå kritiken mot den. De flesta klagar ju på slarvfelen Fujifilm har gjort just därför att kameran i övrigt är så oerhört bra och bygger på en kul och bra idé. Hor en ointressant kamera bryr man sig inte om dåliga detaljer. Hos en i det stora hela utmärkt kamera gör man det.

Sedan är det faktiskt lite roligt att du skriver "sju felaktiga missuppfattningar om X100" när en lite snyggare formulering kanske kunde varit "sju uppfattningar om X100 som jag inte delar " ... Alla har rätt till en uppfattning och bara för att du inte håller med om dem behöver de faktiskt inte vara "felaktiga" :)

X100 är en härlig och mycket rolig kamera som de flesta testare (mig inräknad) varmt rekommenderar. Men den är i sanningens namn också behäftad med en del märkligheter, varav flera hade varit oerhört lätta att undvika.
Jag tror att vi i grunden har en ganska enig syn om kameran. Men på några små punkter tycker vi annorlunda. ;-)
 

Mac-PC

Aktiv medlem
Kan tillägga att jag fick min X100 igår och är redan förälskad i den. Jag har inga som helst problem med eventuella brister utan njuter av den i fulla drag. Retro, hig tech, charm och fina bilder i samma paket. Dessutom har den "känslan", det där som bara vissa produkter har men som är så svårt att definiera
 

decamerone

Aktiv medlem
EF-42 blixt

Köpte EF-42 blixt och är lite besviken. Den känns plastig och "AF-assist lamp" verkar inte vara tillgänglig för X100. Det hade varit trevligt om den fungerat då den stör mindre än den inbyggda i X100.
Den liknar väldigt mycket en Sunpak-blixt.
 

Mac-PC

Aktiv medlem
En realistisk och bra recension. Det är väl så att om man vill ha en X100 så överser man med vissa problem och ser till det som är bra. Och vill man hitta argument för att inte köpa en eller för att välja något annat så fokuserar man gärna på det tekniska och på bristerna. Det jag funderar lite på är att inte "känslan", retrostuket och sökaren får större plats i recensionerna. Det är ju av stor vikt för just den här kameran och något av det jag uppskattar mest efter att ha använt kameran några dagar. Den är helt enkelt behändig i formatet och väldigt rolig att använda. Och så producerar den dessutom fina bilder.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ursäkta men ... Det gäller väl snarare att ha koll på de svenska priserna så att du vet när du står framför "an offer you can't say no to".
De svenska priserna har jag koll på. 9756 ex moms. Tänkte mest om man ska ta i beräkningarna att man kan fynda en X100 där och ta med sig tillräckligt med cash.
 

JOLidman

Aktiv medlem
De svenska priserna har jag koll på. 9756 ex moms. Tänkte mest om man ska ta i beräkningarna att man kan fynda en X100 där och ta med sig tillräckligt med cash.
Menar du att du reser runt halva jorden med 10.000:- i kontanter (oavsett var du förvarar dessa). Känns det inte tryggare med ett kort? Då betalar du ju i rätt valuta på en gång.

Själv har jag ett kort där jag inte aktiverat pinkoden utan jag måste legitimera mig vid köp. Risken för skimming torde då vara minimal. Lycka till med jakten på den försvunna skatten - X100.
 

MagnusG

Aktiv medlem
Ska till Japan snart. Någon som har koll på de japanska priserna?
Är i japan nu, de tar 128000 yen för den mest överallt. Den finns även i lager hos många av de stora kedjorna, t.ex. bic camera, sofmap osv. Kolla med dagens yenkurs så får du se vad det kan bli :) Priserna på helt nya saker brukar inte vara så låga här, men när de har blivit några månader brukar priserna gå ner.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Är i japan nu, de tar 128000 yen för den mest överallt. Den finns även i lager hos många av de stora kedjorna, t.ex. bic camera, sofmap osv. Kolla med dagens yenkurs så får du se vad det kan bli :) Priserna på helt nya saker brukar inte vara så låga här, men när de har blivit några månader brukar priserna gå ner.
128.000 yen motsvarar 9.940 SEK (enl Google)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Menar du att du reser runt halva jorden med 10.000:- i kontanter (oavsett var du förvarar dessa). Känns det inte tryggare med ett kort? Då betalar du ju i rätt valuta på en gång.

Själv har jag ett kort där jag inte aktiverat pinkoden utan jag måste legitimera mig vid köp. Risken för skimming torde då vara minimal. Lycka till med jakten på den försvunna skatten - X100.
Vad jag vet är det struligt med Japan och bankomater, men så har jag inte varit där ännu. Svaret på din fråga är ja.
Är i japan nu, de tar 128000 yen för den mest överallt. Den finns även i lager hos många av de stora kedjorna, t.ex. bic camera, sofmap osv. Kolla med dagens yenkurs så får du se vad det kan bli :) Priserna på helt nya saker brukar inte vara så låga här, men när de har blivit några månader brukar priserna gå ner.
Då känns det billigare att dra en kamera utan moms i Sverige. Ingår läderväskan i Japan, eller har det blivit samma där som här, att väska försvann kort efter att butikerna lagt in kameran i sina annonser?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Själv har jag ett kort där jag inte aktiverat pinkoden utan jag måste legitimera mig vid köp. Risken för skimming torde då vara minimal.
Själv har jag använt kort på vanligt sätt i en del "högriskländer" (banken ringer mig när jag kommer hem och vill annullera mitt kort...) En gång har jag blivit skimmad -- på Konsum i Kalmar!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Själv har jag använt kort på vanligt sätt i en del "högriskländer" (banken ringer mig när jag kommer hem och vill annullera mitt kort...) En gång har jag blivit skimmad -- på Konsum i Kalmar!
En av mina kurspolare på högskolan (medan vi pluggade, för många år sedan) gjorde en riktig idiotgrej: tämligen berusad lämnade han sitt kreditkort i baren på ett litet uteställe i Bankok. Vaknar upp nästa morgon på hotellet och a) inser vad han gjort och b) att han inte kom ihåg var baren hette eller var den låg någonstans. Vid lunchtid ringde de från receptionen på hotellet, en i personalen på den lilla baren hade just dykt upp med kreditkortet (de hade fått hjälp av polisen att leta upp hotellet utifrån namnet på kortet). Efteråt visade sig inget extraordinärt ha dragits från kortet.

Några veckor senare fick en annan kompis på högskolan sitt kort skimmat på en bensinstation strax utanför Växjö.

Den självklara slutsatsen utifrån det mina kompisar och Erland upplevt är ju att man bör undvika att använda plastkort i Småland. Men att Utomlands (ett stort ställe) i allmänhet nog skall gå bra :)

(Annars kan Norge vara ett problem - mest för att överraskande många ställen där vägrar att ta kort)

Tillbaka till X100 - det skall bli intressent att se var priset hamnar efter några månader när produktionen (hoppningsvis) hunnit ikapp efterfrågan lite bättre. Hamnar fler på Goeckers prisnivå (under tio papp) tror jag att de kan sälja en hel del av dem.
 
ANNONS