Annons

Fuji X100 (!)

Sabud

Aktiv medlem
Med en kompaktkamera, som har både zoomobjektiv och en mycket effektiv bildstabilisering, antingen hos sensorn eller i objektivet, så behöver du inte ta till ISO1600 för dessa statiska motiv. Här behöver du inte ens ta till stativ för att kompaktkameran skall övertrumfa en APS-C med ett kompromissat fast objektiv.

Du bestämmer utsnittet redan i fotoögonblicket, optimerat för motivet. Kamerans LCD torde vara hur lätt som helst att se vid dessa statiska skymningsbilder. Kravet på antal pixlar reduceras enbart till hur förstoringen på den slutliga bilden önskas.

Begränsningen till enbart en fast brännvidd i fallet med X100 är dock tristast. Fast nu kommer ju en Fujifilm X10 med zoom och i ett mer fickvänligare format.

För stora panoramabilder kan visserligen de flesta kameratyper användes, då helst på stativ och med nodalpunkten i beaktande.
Förstår inte riktigt!

Tror du verkligen att X10 någonsin kan övertrumfa en NEX-5N när det kommer till bildkvalitet/brus
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Varför ö.h. dra in något Sony i den här tråden som ju handlar om Fujifilm X100??

Fuji själva via FujiGuys twittrar om att X10 har bättre upplösning än X100, samt att S/N för X10 enbart är ETT bländarsteg sämre vid ISO 1600 än för X100. Lägg till detta funktioner såsom O.I.S. och möjlighet till zoom, så övertrumfar kompaktkameran X10 lätt APS-C kameran X100. Vilken kamera som sedan lättast får plats i en ficka, gör valet för de flesta mycket enkelt mellan dessa två kameror från Fujifilm.
 

decamerone

Aktiv medlem
Varför ö.h. dra in något Sony i den här tråden som ju handlar om Fujifilm X100??

Isåfall undrar jag varför du drar in X10 i den här tråden? X100 är en väldigt kompetent kamera med APS-C sensor. X10 är säkert bra också. Sensorns storlek lägger grunden för bilden tekniska kvalité och det är en betydlig skillnad i storlek mellan APS-C och 2/3". Dessutom har inte sensorteknologin hunnit utvecklas såpass på 3-4 månader att en 2/3"-sensor kan komma i närheten av en APS-C sensor. Jag har väldigt svårt att tro det. Dessutom är optiken på X100 förmodligen med råge bättre än zoomen på X10.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Ta en titt på dessa bilder , uthuset som har varit med i ett antal tester visade sig vara helruttet, jag har bytt syllar, reglar , isolering och brädat om hela huset och målat det , lägg märke till det fina dynamiska omfånget i bilderna, färgåtergivningen samt upplösningen.

Iphone 3s
 

Bilagor

macrobild

Avslutat medlemskap
fantastiskt ingen bandning i iphone jämfört med min 5dmk2 när jag lyfter skuggorna rejält, utanför trådens ämne så det skvätter
trevlig helg
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt invändningarna mot kombinationen OVF och autofokus i X100. Förra veckan var vi på konferens med jobbet, och jag lämnade min D3 hemma och dokumenterade bara med min X100. Jag gjorde totalt knappt 300 exponeringar, och slängde endast ett fåtal p.g.a. felfokus. Några gick bort p.g.a. skakoskärpa, men jag fick ihop 93 helt acceptabla bilder.

En del knappar och rattar är som sagt inte så himskans välgjorda, men på det hela taget är jag nöjd med min X100. Jag är inte så kinkig med bandning och brus och sånt, utan är nöjd om jag tycker bilderna ser bra ut :)

Bilden kan ses i större format här: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/6118101352/in/photostream/lightbox/
 

Bilagor

intedinmamma

Aktiv medlem
Ja, jag får också sålla mig till jubelskaran. Det är en fantastiskt trevlig liten manick man har gått och blivit ägare till, 5D'n får vackert se sig bortsåld. Sen är det ju inte den smidigaste kameran att hantera, t ex att byta fokuspunkter när man har ögat mot sökaren är inte så enkelt, och det är lite halvlattjo att få fokus rätt nära närgränsen. Men på det hela taget så är det ändå den första kompaktkameran som jag är nöjd med både handhavandekänsla och bildkvalité/känsla. :)

Bildexempel (bl a på halvdan fokusering vid närbilder) för den nyfikne finns här.
 

Liax

Aktiv medlem
X100 til lsalu

Jag ska sälja min X100 om någon är intresserad.

Kamera plus 3 st batterier och SanDisk Extreme Pro (45MB/s) 16 G minneskort är vad jag erbjuder.

Kameran är i nyskick förutom några repor på bottenplattan som uppstått för att jag dumt nog har använt ett billigt stativ. Men det påverkar ju knappast kameran funktion och övriga utseende.

8 500 kr och kameran är din.
 

Mayer

Ny medlem
Nu har jag tagit mig igenom hela tråden och läst på ordentligt om X100:n. Jag har en Fuji S5 Pro som systemkamera men känner att jag fotar för sällan då det blir en allt för stor väska som skall släpas med när jag vill ha med mig den. Det slutar med att jag skippar den helt och nu känner jag för att ha en smidig resekamera som man ändå kan få riktigt fina bilder med. Jag åker till New York om ca tre veckor och det lutar åt ett köp av denna när jag ändå är där.

Så min fråga är, finns det någon egentlig konkurrent som jag borde snegla på innan jag bestämmer mig helt för denna? Egentligen är den i dyraste laget så något dyrare blir lite svårt. Men det finns ju ett antal kameror prissatta strax under denna, är det något som egentligen kan konkurrera med X100?
Jag gillar sensorn, sökaren, utseendet osv så det finns egentligen inget jag inte gillar med den. Kanske batteritiden och vissa inställningar men det ser jag som väldigt små problem, och inga andra i klassen känns perfekta heller.

tacksam för svar ;)
 

matlep

Aktiv medlem
Nu har jag tagit mig igenom hela tråden och läst på ordentligt om X100:n. Jag har en Fuji S5 Pro som systemkamera men känner att jag fotar för sällan då det blir en allt för stor väska som skall släpas med när jag vill ha med mig den. Det slutar med att jag skippar den helt och nu känner jag för att ha en smidig resekamera som man ändå kan få riktigt fina bilder med. Jag åker till New York om ca tre veckor och det lutar åt ett köp av denna när jag ändå är där.

Så min fråga är, finns det någon egentlig konkurrent som jag borde snegla på innan jag bestämmer mig helt för denna? Egentligen är den i dyraste laget så något dyrare blir lite svårt. Men det finns ju ett antal kameror prissatta strax under denna, är det något som egentligen kan konkurrera med X100?
Jag gillar sensorn, sökaren, utseendet osv så det finns egentligen inget jag inte gillar med den. Kanske batteritiden och vissa inställningar men det ser jag som väldigt små problem, och inga andra i klassen känns perfekta heller.

tacksam för svar ;)
Nej, just nu finns det inga direkta konkurrenter. I alla fall inte med samma tekniska förutsättningar och på samma prisnivå eller billigare.
 

Makten

Aktiv medlem
Sony NEX-5N med extern sökare hade jag valt i dagsläget. Dock blir det nog till att hitta objektiv från andra tillverkare, och det är inget för den som vill ha AF. Själv väntar jag på NEX-7 och tänker nog köpa ett ZM 25/2,8 att sätta på den.
 

dig

Aktiv medlem
Sony NEX-5N med extern sökare hade jag valt i dagsläget. Dock blir det nog till att hitta objektiv från andra tillverkare, och det är inget för den som vill ha AF. Själv väntar jag på NEX-7 och tänker nog köpa ett ZM 25/2,8 att sätta på den.
Min Panasonic dog och då impulsköpte jag en nex-5n med vidvinkeln och har beställt 50mm 1,8. Jag är sjukt förvirrad av alla menyer och settings men tror att den kommer att funka bra ändå eftersom jag lärt mig använda display och multifunktionsrattar och knappar. Har fotat lite krogbilder och 6400ASA funkar perfekt. Det är nåt extra med lystern i bilderna jämfört med andra digitalkameror... Skumt men sant enligt mig.
 

interpix

Aktiv medlem
programuupdateringar mm

[Hej Har just köpt x100:an En trevlig bekantskap så långt. Några funderingar? Bör man uppgradera till senare ver? Varför är batteriet för litet för laddaren? Mvh Patrick
 

Bilagor

intedinmamma

Aktiv medlem
Att uppgradera till senaste firmware-versionen rekommenderas, bland annat slöheten vid byte av AF-punkt (vilket var det jag störde mig mest på) är förbättrat.

På vilket sätt är batteriet för litet?
 

afe

Aktiv medlem
Förmodligen saknar du en liten plastbit till laddaren som gör att batteriet passar (min försvann efter två dagar). Jag använder en gummisnodd för att hålla batteriet på plats.
 

HRL

Aktiv medlem
Sony NEX-5N med extern sökare hade jag valt i dagsläget. Dock blir det nog till att hitta objektiv från andra tillverkare, och det är inget för den som vill ha AF. Själv väntar jag på NEX-7 och tänker nog köpa ett ZM 25/2,8 att sätta på den.
Köpte den externa sökaren till nya NEX 5 från Scandinavian photo. Testade i 20 minuter, därpå retur tillbaka & återbetalning.

Sökaren är inte dålig, den är sämre. Ok på nära håll, säg ett par meter eller så.
På avstånd var bilden brusig och så pixlig och märklig att man knappt kunder urskilja detaljer alls.
Riktade kameran mot ett träd på ca 15 m håll - sökaren tappade fattningen och mörkade ner, och måste riktas mot lite ljus himmel innan den funkade igen.

Försäljaren på Scandinavian höll faktiskt med mig, han hade också testat... och undrade hur denna teknik ska funka på NEX 7, det ska ju vara samma typ av sökare - fastän inbyggd.

Den som är intresserad av denna sökare bör nog testa den före köp, om möjligt.
 
ANNONS