Annons

Ert motiv till att ladda upp bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Naeva

Ny medlem
Läser just nu en standardkurs i psykologi och blev därmed sugen på att få lite statistik på motivationen med att ladda upp bilder för kritik

Frågan lyder: Vad är den huvudsakliga anledningen till att ni ber om bildkritik - va ärliga nu :)

  1. För att se hur många som tycker om dem
  2. För att ta åt mig av konstruktiv kritik och bli bättre
 

Third eye

Aktiv medlem
För egen del så kan jag inte välja mellan alternativen. Jag gillar en bild tillräckligt mycket så jag tror att någon mer kan tycka om den, samtidigt så vill jag ha tips om hur jag skulle kunna ha gjort det ännu bättre.....egotik kan man kanske kalla det.
 

Naeva

Ny medlem
För egen del så kan jag inte välja mellan alternativen. Jag gillar en bild tillräckligt mycket så jag tror att någon mer kan tycka om den, samtidigt så vill jag ha tips om hur jag skulle kunna ha gjort det ännu bättre.....egotik kan man kanske kalla det.
Så det är ungefär 50-50 på det stora hela?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
För min del fördelar sig svaren ungefär 50-50 om jag skall välja mellan de båda alternativen. Men det finns flera orsaker än så, tex att visa upp bilderna. En stor orsak till att jag slutade fotografera på den analoga tiden var att bilderna bara blev liggande i lådor, massor av bilder. Till slut tyckte jag att det var lika bra att njuta av naturen utan kamera. Men nu kan man ju visa upp bilderna för en viss publik på fotosidan, och tom få olika former av respons på bilderna. Det tjänar som en sporre att hålla igång fotograferandet för mig. Sedan om det kommer uppskattande kommentarer, eller konstruktiv kritik känns på sätt och vis sekundärt. Dessutom har man ju bilderna samlade på ett tillgängligt ställe om man vill visa dem för någon om man inte är hemma, bara man har tillgång till en uppkoppling.
 

Billingen

Aktiv medlem
Om jag vore din examinator eller handledare skulle du fått kritik. Vill du ha statistik för att kunna dra några substantiella slutsatser så måste svaren anonymiseras och frågorna formuleras mindre tendentiöst. Uppmaningen "va ärliga nu" är föga vetenskaplig och faktiskt lite fånig. Detta sagt i all välmening med tanke på ditt fortsatta lärande. Lycka till med studierna!
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag slutade ladda upp bilder för kritik när jag insåg att jag egentligen var ointresserad av kritiken. Jag ville bara dela med mig av bilder med andra fotointresserade.
Nu har jag ett antal bilder på min profilsida som den som (av någon outgrundlig andledning) är intresserad kan kika på. Det räcker för mig.
Däremot kommenterar jag andras bilder när jag finner de intressanta. Då handlar det mycket sällan om bilden tekniska kvaliteter, utan istället om den på något vis tilltalar mig.

Petter ...
 
Mest för att visa

Från början så var det för att få lite konstruktiv kritik. Tyvärr så blev det inte så mycket.

Så nu laddar jag mest upp för att visa upp mina foton. Kanske någon annan som kan njuta av mina bilder?
 

atotowi

Aktiv medlem
80% alternativ 3 - Visa bilden för andra
20% alternativ 2 - även om jag inte alltid håller med...

Jag tar mina bilder för mig själv och uppskattar andra dom så är det väl bra.
 
ANNONS