Annons

Köpa analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Melker Humala

Aktiv medlem
FA är väldigt trevlig. Jag hade en sådan i tio år, men jag kände alltid att en FE2 hade varit ännu mer perfekt för mig. Den är lite robustare byggd och har en mer lättjobbad analog ljusmätarvisning, till skillnad från FA:ns digitala display som är belyst av omgivande ljus genom mjölkig plast och därför inte syns i mörker. (Hmm man kanske inte ser FE2ans skala så vansinnigt bra heller när jag tänker efter...)
Tyvärr är det så. FM och FM2 som har lysdioder fungerar däremot utmärkt i mörker. Nu är det ju inget större problem eftersom oftast behöver blixt ändå när det är så mörkt och då använder man ju inte den sökarinformationen. Blixtsynctid och bländare är ju förbestämt.
 

phool

Aktiv medlem
Har en canon av-1 på gång, nån som har några erfarenheter? Fördelar nackdelar jämnfört mot nikon modeller som fe-2, fm och liknande?
 

phool

Aktiv medlem
Har en canon av-1 på gång, nån som har några erfarenheter? Fördelar nackdelar jämnfört mot nikon modeller som fe-2, fm och liknande? Vet att den saknar helmanuellt läge, men hur är sökaren,bildkvalitén osv?
 

PMD

Aktiv medlem
Bildkvaliteten beror på vilken film och vilket objektiv du använder, och inte speciellt mycket på själva kameran.
 

Loba

Aktiv medlem
Minolta Dynax 7 och 9

Dessa två kameror slår allt som har nämts i tråden.
Jag har dom flesta kameror som är nämnda i tråden.
Minolta Dynax 7 har inbygd bruksanvisnig !
Sök den på Ebay.de / köp ! Om du har råd, annars låt plånboken och slumpen bestämma.

Du har ju allaredan linser för nästan 10 lax + blixt.

Så Dynax 7 eller limited edition är fantastiska kameror (har båda).
Skall se om jag har tre då kan du få köpa en som Julklapp.
Men Absolut bäst Pansarvagnen, MINOLTA DYNAX 9 Limited edition (ombyggd till ssm objektiv)
Omöjlig att få tag i.
Mvh Stefan LOBA Havlik ART is T :)
 

matti

Aktiv medlem
Håller med...Dynax 7 var fin men inget speciellt...men Dynax 9:an...oj oj...den var/är 'one of a kind' :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är så att många analoga systemkameror har hamnat på hyllan och glömts bort i den digitala eran. Så de ligger såpass lågt i pris i många fall.

Av de kameror du räknar upp så är väll den enda jag skulle avråda ifrån är Olympus Om-1, då jag haft tre vänner med den kameran och samtliga läckte ljus. Det kan ju givetvis vara en slump men jag skulle inte köpa en.
Har en OM1, som jag också använder, fin kamera.
Jag tror att NIkons analoga har metallridå.
OM1 har tygridå och det är ju känsligare.
 

Mr_H

Aktiv medlem
Har en canon av-1 på gång, nån som har några erfarenheter? Fördelar nackdelar jämnfört mot nikon modeller som fe-2, fm och liknande? Vet att den saknar helmanuellt läge, men hur är sökaren,bildkvalitén osv?
Canons A-serie, där AV-1 ingår, är bra. Men min erfarenhet är att de faller för åldern då väldigt många har trög/kärvande spegeluppfällning (googla på "Canon squeak"). När det gäller Canon så är T90 och T70 kameror som jag kan rekommendera. Canon har ett stort och bra objektivutbud med lite lägre begagnatpriser jämfört med Nikon.

Rent allmänt för äldre kameror gäller att många packningar och andra gummilister kan vara kladdiga. Jag har fått byta gummidämpningen ovanför spegeln på flera kameror (använde vanlig fönsterlist som jag skar till, ingen mening att lägga pengar på proffsreparation på kameror som kostar ett par hundralappar).

Se också upp med vilket batteri kameran behöver för att ljusmätningen ska bli rätt, t ex behöver Olympus OM-1 ett kvicksilverbatteri som har annan spänning jämfört med dagens batterier. Det finns dock spänningsomvandlare att köpa.

Jag instämmer i det som skrivits om Nikon-kamerorna tidigare i tråden. Gamla Nikon-kameror är kvalitet. Det enda negativa jag kommer på om FM2 är att filmframdragningsarmen måste vara ute då man använder kameran och den petar mig i ögat (jag är vänsterögd).
 

Rajmo

Medlem
Har en OM1, som jag också använder, fin kamera.
Jag tror att NIkons analoga har metallridå.
OM1 har tygridå och det är ju känsligare.
Jo det kan stämma, min nikon har det iaf.



När Nikon sålde F4 så stod det tom i reklamen att F4 är en manuell kamera med AF.
F5ans AF är mycket bättre.

Nu förstår jag inte riktigt, jag har aldrig nämnt F5. Jag sa att det är svårt att jämföra F4:an med t.ex. FE. Om de skulle vart samma typ av kamera så hade ju Nikon aldrig släppt sin FM3A, som till och med släpptes efter F5:an.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu förstår jag inte riktigt, jag har aldrig nämnt F5. Jag sa att det är svårt att jämföra F4:an med t.ex. FE. Om de skulle vart samma typ av kamera så hade ju Nikon aldrig släppt sin FM3A, som till och med släpptes efter F5:an.
Det finns inget att förstå.
Det var bara en information om vad som stod i reklambladen som sålde F4.
Jag skrev F5, som för övrigt är en "riktig"(läs härlig) kamera. En exakt tegelsten som alltid gör sitt jobb.
minus / plus
regn & blåst
slag & stötar
Funkar jämt.
 

gabbo

Aktiv medlem
Jag har en FE2 med MD12 som jag funderar på att sälja, den funkar bra och ser hyffsat fräsch ut! Köp den vettja!
 

Rajmo

Medlem
Det finns inget att förstå.
Det var bara en information om vad som stod i reklambladen som sålde F4.
Jag skrev F5, som för övrigt är en "riktig"(läs härlig) kamera. En exakt tegelsten som alltid gör sitt jobb.
minus / plus
regn & blåst
slag & stötar
Funkar jämt.

Jaha okej, trodde du menade på något jag skrivit eftersom du citerade mig.

Men jo, jag har en kompis med F5:an. Den är ett riktigt monster.
Men för mig personligen så är den för stor och tung.
 

Mr_H

Aktiv medlem
Gör det?
Var kan man hitta info om det?
Lite info om problemet:
http://photo.net/olympus-camera-forum/00ClZc
http://silverbased.org/zinc-mercury-replacement/
Ett citat från den sista länken:
"I took light meter readings using two classic old-school SLRs (an Olympus OM-1 and a Canon FTb), and compared them to a known-accurate Pentax V spotmeter. Using the intended mercury battery, I got the camera and the spotmeter to agree within about 1/2 stop, over the entire range from full sun to dim indoor light.

But with the higher voltage of a silver-oxide battery, the cameras’ meters gave incorrect readings—and with a strange pattern: In bright sunlight, the indicated readings would yield two and a half stops underexposure!
"

Edit: Såg att sista länken även länkar till en artikel med en lista på kameror som använder kvicksilverbatterier:
http://www.buhla.de/Foto/batt-adapt-US.pdf (se sidan 8)

Manualen har lite batteri-information:
http://www.cameramanuals.org/olympus_pdf/olympus_om-1-1.pdf

Och så en länk till adapter (ytterligare en då jag ser att du redan fått svar):
http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_mr9_adapter.htm
 
Senast ändrad:

phool

Aktiv medlem
Bildkvaliteten beror på vilken film och vilket objektiv du använder, och inte speciellt mycket på själva kameran.
Jag kan så lite om analogt så att det är skrämmande, ändå höll jag på med analogt flera år i skolan , men har ju glömt =), det är ju det som verkar vara grejen, analoga kameror har ju inga direkta menyer, så det spelar ju ingen roll egentligen vilket märke man är inkörd på, förstår att objektivet och film är riktigt viktigt i analoga världen, egentligen kanske alla kameror nämnda i tråden är tillräckligt bra. Expert i säter framkallar ju film, så nu vill jag bara ha en kamera och en rulle och få testa lite =)
 
ANNONS