Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

X100s vs RX1R för gatufoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

CeeJay

Aktiv medlem
Hej.

Behöver råd. Jag tänkte börja med gatufotografering (oxå i svagt kvälls-ljus), och letar efter en lämplig kamera. Efter lite WWW-studier hade jag fastnat för en Fuji X100s, men har se'n dess fått ögonen på Sonys RX1R. Båda kamerorna ger bilder långt över min fotografiska förmåga, men jag vill gärna köpa något att växa i.Ttror oxå att jag för detta vill ha en fast optik och att 35 mm kan passa bra.

Enligt flera tester jag läst har båda lite AF-problem vid lågt ljus, tyvärr, då jag vill kunna fånga rörelse i bilderna. Inte bara hus och gator.

Tacksam för synpunkter på val mellan dessa två. Eller förslag på annat i samma klass. Prismässigt ligger min köpgräns i nivå med RX1R.

Tack på förhand!
 

Palletheking

Aktiv medlem
Men varför låsa sig vid en kamera med endast en fast optik. En Nex 6 med e ljusstark 24 mm blir ju mycket billigare än en Sony RX1R. Sen kan du jyu komplettera med en ljusstark 50 mm så har du ett perfekt gatukit
 

solvittra

Ny medlem
Nikon och Ricoh

Ovanstående har nyligen kommit ut med små kompakta kameror med fast objektiv, 28 mm, samt APC-sensor, ljusstyrka 2.8 på objektivet. Säkerligen trevliga saker. Nikon fick väl inte så bra kritik för just AF:n. Undrar hur det är för Ricohn i det avseendet. Ricohs kameror brukar vara mycket omtyckta just av gatufotografer pga. det fördelaktiga handhavandet. Och nu med relativt stor sensor lär ju bildkvaliteten vara riktigt bra.

Olympus E-M5 har ju erkänt snappig AF.
Vill du ha grymmast möjliga AF också för rörliga objekt finns det bara en kompakt kamera: Nikon V1 eller V2. Mindre sensor, men förvånande bra bildkvalitet ändå.

Och själv diggar jag Panasonics olika varianter - spotmätning kan kopplas till AF, och tack vare pekskärm kan mätningen ske precis i AF-punkten, vilket är riktigt trevligt i komplicerade ljussituationer: peka och skjut!

Hm. Vart många alternativ där. Ursäkta... ;-)
 

CeeJay

Aktiv medlem
Men varför låsa sig vid en kamera med endast en fast optik. En Nex 6 med e ljusstark 24 mm blir ju mycket billigare än en Sony RX1R. Sen kan du jyu komplettera med en ljusstark 50 mm så har du ett perfekt gatukit
Värt att tänka på... Jag har en OM-D som "första"-kamera. Nu är jag ute efter en "grab-and-go"-kamera, utan extra linser, blixtar, väska, etc. Bara ha med mig jämt (när jag inte är ute och "fotar" med min Oly). Och lätt att bära omkring på långa och sena stadsvandringar. Kan man förstås göra med Nex-6 oxå, men den stora sensorn på RX1R lockar. Bra optik oxå...

(Ett alternativ är förstås ett 17mm/1,8 till OM-D:n, men den lilla m43-sensorn har lite svårt när det är mörkt, tycker jag)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Törs man föreslå något enklare?

Min nya Fujifilm X20 verkar vara rätt väl lämpad för gatufoto. Riktig sökare, litet format och brännvidd motsvarande 28-112 mm är en vettig kombination i sammanhanget. Liten sensor, förstås, men inte jätteliten.

Jag ska nog prova litet gatufoto själv, vid tillfälle.

Per.
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Sökare är enligt mig en fördel I sammanhanget, inte bara för att frejma motivet effektivt.

Gatufoto är ju ett begrepp som jag inte gillar(!) då det så ofta verkar vara så att folk smyger omkring med kameran. Avskyr smygande fotografer!

Det händer ibland att man hör att "kamerans sökare gör att jag kan hålla lite avstånd" men jag tror att det är precis det man inte skall göra!
Eftersom en kamera med sökare täcker ansiktet till viss del så tror jag att det tvingar fotografen att vara ännu ärligare med sitt uppsåt och detta är ngt som bör betraktas som en styrka!

Att befinna sig i situationen öppet och ärligt är en viktig ingred. för att få inpass i känsliga situationer, kameran skall vara naturligt med fotografen och aktiv vid ögat. Det handlar om att bygga upp ett förtroende.

Läs på forumet om situationsintegrering. Jag har skrivit mycket om detta viktiga "tänk".


/Niclas
 

unoengborg

Aktiv medlem
Värt att tänka på... Jag har en OM-D som "första"-kamera. Nu är jag ute efter en "grab-and-go"-kamera, utan extra linser, blixtar, väska, etc. Bara ha med mig jämt (när jag inte är ute och "fotar" med min Oly). Och lätt att bära omkring på långa och sena stadsvandringar. Kan man förstås göra med Nex-6 oxå, men den stora sensorn på RX1R lockar. Bra optik oxå...

(Ett alternativ är förstås ett 17mm/1,8 till OM-D:n, men den lilla m43-sensorn har lite svårt när det är mörkt, tycker jag)
Om du har problem i mörker betvivlar jag att X100 kommer att bli så mycket bättre än din Olympus.
Satsa på fullformat, och RX1R med extra sökare
 

CeeJay

Aktiv medlem
Sökare är enligt mig en fördel I sammanhanget, inte bara för att frejma motivet effektivt.

Gatufoto är ju ett begrepp som jag inte gillar(!) då det så ofta verkar vara så att folk smyger omkring med kameran. Avskyr smygande fotografer!

Det händer ibland att man hör att "kamerans sökare gör att jag kan hålla lite avstånd" men jag tror att det är precis det man inte skall göra!
Eftersom en kamera med sökare täcker ansiktet till viss del så tror jag att det tvingar fotografen att vara ännu ärligare med sitt uppsåt och detta är ngt som bör betraktas som en styrka!

Att befinna sig i situationen öppet och ärligt är en viktig ingred. för att få inpass i känsliga situationer, kameran skall vara naturligt med fotografen och aktiv vid ögat. Det handlar om att bygga upp ett förtroende.

Läs på forumet om situationsintegrering. Jag har skrivit mycket om detta viktiga "tänk".


/Niclas
Troligen klokt. Tack!
 

antic

Aktiv medlem
Det här är inget sagt om x100s, det tror jag är en jättebra kamera men som en parantes. LLoyd Chambers testade ny printer i sitt senaste inlägg på diglloyd.

"Which leads me to another point: the Ricoh GR, the Sony RX1R, the Sigma DP Merrill and so on all produce fabulous 13 X 19 inch prints. We are in a golden age for photography."

Jag tror man kan strunta i tekniska skillnader faktiskt. Vilken gör det du är ute efter på smidigaste sätt?
 

ESS

Aktiv medlem
Värt att tänka på... Jag har en OM-D som "första"-kamera. Nu är jag ute efter en "grab-and-go"-kamera, utan extra linser, blixtar, väska, etc. Bara ha med mig jämt (när jag inte är ute och "fotar" med min Oly). Och lätt att bära omkring på långa och sena stadsvandringar. Kan man förstås göra med Nex-6 oxå, men den stora sensorn på RX1R lockar. Bra optik oxå...

(Ett alternativ är förstås ett 17mm/1,8 till OM-D:n, men den lilla m43-sensorn har lite svårt när det är mörkt, tycker jag)
Köp RX1R du, jag är själv mycket nöjd ägare till modellen utan R. Du kommer snart upptäcka att sensorn har mer fördelar än att bara kunna hantera mörker, den hanterar ljus himla bra också =)
 

CeeJay

Aktiv medlem
Det här är inget sagt om x100s, det tror jag är en jättebra kamera men som en parantes. LLoyd Chambers testade ny printer i sitt senaste inlägg på diglloyd.

"Which leads me to another point: the Ricoh GR, the Sony RX1R, the Sigma DP Merrill and so on all produce fabulous 13 X 19 inch prints. We are in a golden age for photography."

Jag tror man kan strunta i tekniska skillnader faktiskt. Vilken gör det du är ute efter på smidigaste sätt?
Tack för intressant breddning av frågan. Och jag har bestämt mig...;)
 

CeeJay

Aktiv medlem
Köp RX1R du, jag är själv mycket nöjd ägare till modellen utan R. Du kommer snart upptäcka att sensorn har mer fördelar än att bara kunna hantera mörker, den hanterar ljus himla bra också =)
Kul med lite erfarenhetsåtermatning från en ägare. Uppskattas. Och jag har bestämt mig...

Tack för all klok support, alla som svarat. Bra forum, detta!
 

afe

Aktiv medlem
Bildkvaliteten är såvitt jag sett bättre i RX1(R) än X100s, men Fujikameran har nog den sensor som presterar bäst av alla på marknaden med den storleken just nu (liksom sina syskon med utbytbara objektiv).

Jag gillar hybridsökaren Fuji har och att den har zonfokus (man ser i sökaren mellan vilka avstånd man har skärpedjup på vald bländare).

Är det högsta möjliga bildkvalitet du vill ha så är det nog Sony som gäller, men jag undrar om inte Fujin ändå är bättre för just gatufoto ...
 

CeeJay

Aktiv medlem
Bildkvaliteten är såvitt jag sett bättre i RX1(R) än X100s, men Fujikameran har nog den sensor som presterar bäst av alla på marknaden med den storleken just nu (liksom sina syskon med utbytbara objektiv).

Jag gillar hybridsökaren Fuji har och att den har zonfokus (man ser i sökaren mellan vilka avstånd man har skärpedjup på vald bländare).

Är det högsta möjliga bildkvalitet du vill ha så är det nog Sony som gäller, men jag undrar om inte Fujin ändå är bättre för just gatufoto ...
Jo, en EVF är nog ett måste på Sony'n. Men som sagt, FF sensorn lockar. Och Zeiss...
 
ANNONS