Annons

X100s vs RX1R för gatufoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

larsborg

Aktiv medlem
Törs man föreslå något enklare?

Min nya Fujifilm X20 verkar vara rätt väl lämpad för gatufoto. Riktig sökare, litet format och brännvidd motsvarande 28-112 mm är en vettig kombination i sammanhanget. Liten sensor, förstås, men inte jätteliten.

Jag ska nog prova litet gatufoto själv, vid tillfälle.

Per.
Jag skall också prova lite gatufoto själv, det verkar vara något speciellt med det hela.

Vad behövs, i erfarenhet, utöver den mixade fotografering jag har haft, som hobby, alltsedan 60-talet?
 

afe

Aktiv medlem
Jo, en EVF är nog ett måste på Sony'n. Men som sagt, FF sensorn lockar. Och Zeiss...
Det är onekligen en trevlig kombination, men när jag körde gatufoto (och liknande) med den X100 jag hade tidigare körde jag nästan bara med den optiska sökaren. Den känns mer omedelbar, och det har sina poänger att se vad som händer utanför ramen.

Som tur är finns det ju en optisk sökare till RX1 också, så det är ju bara att köpa båda sökarna :)

Jag sålde min X100 strax innan det kom firmware som rådde bot på de värsta problemen med AF, och med S-varianten lär det mesta vara löst. Nu plåtar jag visserligen inte så mycket gatufoto, utan mest allt möjligt som kommer i min väg, men det händer att jag saknar den. Har en NEX-7 nu och tycker den i princip är bra, men den har en hel del egenheter i hanteringen som jag inte gillar.
 
ANNONS