Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Nikon D600

Har fått skräp på sensorn! På Nikons hemsida kan man läsa att detta är ett förekommande fel som orsakas av främst partiklar som lossnat inne i kameran. Man uppmanas skicka in kameran på service efter man först provat med programmet för dammborttagning. Problemet här är att jag misstänker att min funktion för detta inte fungerar. Man varken känner eller hör något som helst under det programmet körs. Inte ens med stetoskop hörs något. Någon annan som har testat denna funktion?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
NU kör jag inte Nikon men tror jag ändå har en idé. I kameran brukar det normalt finnas en funktion som bör heta sensor cleaning. Detta är funktion som startar en ultraljudsgenerator och som vibrerar sensorn. så att damm och partiklar skall ramla ner från sensorn. I botten av sensorn finns en liten tejp som fångar upp partiklarna.
Det som kallas dammborttagning är en funktion som mappar bort pixlarna som är täckta av damm. Ungefär på samma sätt som man clonar bort damm i Photoshop eller Lightroom. DEt är en elektronisk process och hörs inte.
Alla kamerasensorer samlar damm oavsett dammskak eller inte. Den som ständigt kör öppen bländare lär inte störas förrän kameran är full av damm. Den som fotar landskap och ibland kör f16 lär störas av det ganska snart.
Det bör v vara lika självklar för varje fotograf att göra ren sensorn som det är för bilägare att ibland tvätta bilen.
Det är egentligen mer dramatiskt att köra in bilen i en automattvätt än att själv göra ren sensorn.
 

Imonfire

Aktiv medlem
Canon eos 700D

Någon som vet hur man gör rent sensorn på denna kamera? står i instruktionsboken hur man ska göra, men det funkar inte på min, Manuell rengörning finns inte i menyn... :/
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Pentaxen skakar

Det är helt omöjligt för ett mänskligt öra att höra det ultraljud som används vid rengöringen, och man kan inte känna något heller, så det är fullt normalt.
Min frus Pentax skakar och vibrerar som attan när man kör sensor rengöring så därför tyckte jag det var märkligt att min Nikon var helt tyst utan minsta vibration, I min manual står det att högpassfiltret utsätts för vibration så att damm skall lossna.
 

FranzEA

Aktiv medlem
Min frus Pentax skakar och vibrerar som attan när man kör sensor rengöring så därför tyckte jag det var märkligt att min Nikon var helt tyst utan minsta vibration, I min manual står det att högpassfiltret utsätts för vibration så att damm skall lossna.
Mina båda Olympus är knäpptysta vid sensorrengöring, däremot skakar de när man aktiverar/avaktiverar bildstabiliseringen.

Mina kameror utsätter också filtret för vibration, men eftersom den vibrerar med ultraljud så kan en människa inte uppfatta det.

Jag kan ha fel om Nikon/Pentax :)
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Rengjord nu!

Fick tillbaka min D600 efter rengjörning av spegelhus och sensor, så nu ser det bra ut. De kollade också damborttagningsprogrammet och det fungerade som det skulle. De påtalade också att det bara var de minsta av partiklarna som programmet klarade av.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fick tillbaka min D600 efter rengjörning av spegelhus och sensor, så nu ser det bra ut. De kollade också damborttagningsprogrammet och det fungerade som det skulle. De påtalade också att det bara var de minsta av partiklarna som programmet klarade av.
Grattis till en ren kamera. Nu får du gå och skaffa Eclipse och svabbar för att göra jobbet själv i fortsättningen. Det bör varje ägare av en DSLR klara av. Det är lika självklart som att varje kan dammsuga sin lägenhet eller putsa fönster.

Ber ni en fönsterputsare att komma hem också för att ni är rädda att förstöra fönstren.
Ursäkta om det låter elakt men om man inte vågar utsätta kameran för en rengöring själv som verkligen inte är svårt eller dramatiskt, bör man nog lämna den ömtåliga telningen hemma i vitrinskåpet.
 

n_micke

Aktiv medlem
Vad rekommenderar ni som kan för svabbar och medel? Hörde nere på lokala fotoaffären och dem rekommenderade mig verkligen inte att göra det utan att skicka till Nikon, men dem gör väl samma sak där så.. Har dock insett att jag inte kan ge mig till att göra detta varenda gång det kommer in lite skit. Försöker vara försiktig men det kommer ju in damm ändå, kan inte ställa mig i sanerat vakuumtält varenda gång det ska bytas glugg.

Vad kan gå fel? Kan nåt gå fel så länge man tänker sig för lite? Om nåt skulle gå fel t.ex att den bli kletigare borde det väl gå att skicka den på rengöring då bara?

Kameran det gäller är en D7100.

Mvh
Micke
 

n_micke

Aktiv medlem
Det här var ett tag sedan, och jag har bytt kamera sedan dess.
Det blev en tid med bilder utan för mycket himmel och med litet skärpedjup.

Numera använder jag en blåsbälg, och det har fungerat. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=101031
Blåsbälg har jag en, men det har inte riktigt velat gå bort. Gjorde en ny insats precis nu, kanske fick bort det till sist. Svårt att kolla utan dagsljus kanske, eller räcker det med att överexponera å det grövsta mot en lampa?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ingen har någonsin rekommenderat en engångstrasa.
Stegen är fortfarande.

1. Blås ren sensorn och prova om dammet finns kvar. (Foto mot blå himmel bl. 22.)
2. Försök borsta bort dammet med konstnärspensel eller Sensorbrusch. Se tidigare inlägg.
3. Swabba sensorn om den fortfarande inte är ren med swabs och korrekt medel. Inte Apotekets metanol.

A. Försök inte blåsa ren sensorn med munnen. Provat det och gör inte om det. Fläckar överallt efteråt.
B. Se till att att penslar ni använder är tvättade i etanol/metanol för inte ha olja i sig från tillverkningen.
C. Eclipse är en av de första vätskor som fanns för att rengöra en sensor. Det är i princip endast mycket ren metanol. Det är fortfarande den som som fungerar bäst. Använd inte motsvarande från apoteket som ger ränder och dimma på sensorn. Den är inte ren nog.
D. Köp riktiga swabs. De är dyra men lämnar minimalt med damm efter sig vid rengöring.

Att kunna göra ren sin egen sensor är lika naturligt som att kunna tvätta sina egna fönster.
Man gör ju inte rent sensorn utan den glasskiva som sitter framför och skyddar sensorn. Även kameror utan AA filter har ett skydd framför sensorn fast utan AA-filter.

Om man inte klarar av detta utan tror att någon fotobutik skall sköta detta kommer man få en chock om man åker på fotoresa till Afrika, Asien eller något annat ställe där det är torrt, blåsigt dammigt.
Det är inte kul att komma hem med några tusen bilder och se att man har dammfläckar i alla bilder. D
 

n_micke

Aktiv medlem
Ingen har någonsin rekommenderat en engångstrasa.
Stegen är fortfarande.

1. Blås ren sensorn och prova om dammet finns kvar. (Foto mot blå himmel bl. 22.)
2. Försök borsta bort dammet med konstnärspensel eller Sensorbrusch. Se tidigare inlägg.
3. Swabba sensorn om den fortfarande inte är ren med swabs och korrekt medel. Inte Apotekets metanol.

A. Försök inte blåsa ren sensorn med munnen. Provat det och gör inte om det. Fläckar överallt efteråt.
B. Se till att att penslar ni använder är tvättade i etanol/metanol för inte ha olja i sig från tillverkningen.
C. Eclipse är en av de första vätskor som fanns för att rengöra en sensor. Det är i princip endast mycket ren metanol. Det är fortfarande den som som fungerar bäst. Använd inte motsvarande från apoteket som ger ränder och dimma på sensorn. Den är inte ren nog.
D. Köp riktiga swabs. De är dyra men lämnar minimalt med damm efter sig vid rengöring.

Att kunna göra ren sin egen sensor är lika naturligt som att kunna tvätta sina egna fönster.
Man gör ju inte rent sensorn utan den glasskiva som sitter framför och skyddar sensorn. Även kameror utan AA filter har ett skydd framför sensorn fast utan AA-filter.

Om man inte klarar av detta utan tror att någon fotobutik skall sköta detta kommer man få en chock om man åker på fotoresa till Afrika, Asien eller något annat ställe där det är torrt, blåsigt dammigt.
Det är inte kul att komma hem med några tusen bilder och se att man har dammfläckar i alla bilder. D
Kollade nu efter senaste blåsningen, får prova att skaffa sådan borste som nästa steg. Sån som blir statisk och drar åt sig? Det verkar sitta på samma ställe hur mycket jag är blåser så. Det är väl helt enkelt bara att prova att göra rent. Som du säger så är det läge att kunna göra det själva, inte så att man vill va utan kameran i flera veckor heller om den ska skickas. Tack för bra svar

Edit: Kanske inte är så farligt ändå? Den "stora" fläcken till vänster som vägrar släppa med blåsning. http://i.imgur.com/Telrul7.jpg Bilden tagen mot vit bild på datorskärmen (överexponerat)

Edit 2: kanske inte är mycket, men det är nog för att reta mig :p
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kollade nu efter senaste blåsningen, får prova att skaffa sådan borste som nästa steg. Sån som blir statisk och drar åt sig? Det verkar sitta på samma ställe hur mycket jag är blåser så. Det är väl helt enkelt bara att prova att göra rent. Som du säger så är det läge att kunna göra det själva, inte så att man vill va utan kameran i flera veckor heller om den ska skickas. Tack för bra svar

Edit: Kanske inte är så farligt ändå? Den "stora" fläcken till vänster som vägrar släppa med blåsning. http://i.imgur.com/Telrul7.jpg Bilden tagen mot vit bild på datorskärmen (överexponerat)

Edit 2: kanske inte är mycket, men det är nog för att reta mig :p
Skaffa också rengöringsvätska och swabbar. Du kommer behöva dem förr eller senare.
 

n_micke

Aktiv medlem
Jo, det är väl lika bra att beställa hem lite sånt. Som sagt så är det ju väldigt bra att lära sig själv, och ska väl mycket till om man ska lyckas förstöra något om man beter sig :p
Kan rapportera in att jag fick fingrarna ur och gjorde rent med en svabb förut. Blev väl kanske inte 100% clean men betydligt bättre. (Använde ingen vätska)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kan rapportera in att jag fick fingrarna ur och gjorde rent med en svabb förut. Blev väl kanske inte 100% clean men betydligt bättre. (Använde ingen vätska)
Det blir lite som att tvätta händerna genom att bara använda handduken.
Vätskan är absolut ren metanol och gör stor skillnad.
Glöm inte att blåsa ren sensorn först. Det lossnar små metallbitar från bajonettfattningen ibland när man byter objektiv. Har man otur kan dessa hamna på sensorn och ge repor i glaset
Det kan ju också ha blåst in något fint sandkorn.
Så principen är densamma som att tvätta bilen. Se först till att få bort sådant som kan repa.
Tvätta sedan med swabb och vätska.
Vid bländare 22 kommer man alltid se vissa små fläckar kvar. De kommer dock aldrig störa normalt fotograferande.
 
ANNONS