Annons

Är du nöjd med din Fujifilm x100s?

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en ny digital kompaktkamera och x100s är ett alternativ. Ni som har kameran - är ni nöjda? Har ni upplevt några problem med kameran?
 

David F Stop

Aktiv medlem
X100s

Jag har haft min i snart 3 månader och den kan producera fantastiskt fina bilder. Den är inget jag skulle rekomendera till de som vill fånga sina barn eller snabbrörande husdjur med dock. Autofocus duger inte till om du vill fånga rörliga motiv.
Med det sagt så tog jag den till en BMX och skate park och lyckades få många riktigt fina kort genom att använder manual focus så allt är möjligt.
Det ända andra negativ är att jag tycker ansikten i en folkmängd (crowd) på håll kan upplevas som plastaktig när man zooma in till 100%. Oftast hittar jag ingen förklaring till fenomenet. Det kan beror på att jag är nybörjare när det gäller att framkalla raw filer i Lightroom 5!?

Jag har en album på Google+ som heter x100s där jag har lagt upp en del bilder. (sök på David Whittley).
Jag kan också rekommendera att du soker på Instagram på #fujifilm_xseries #fujifilmx100s mm
På Google+ finns det dessutom flera grupper (communities) där många fler posth sina alster. Sök efter fujifilm eller fujix

Förutom de ovannämda områden är jag riktigt nöjd med kameran och ha den med mig alltid, överallt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har tyvärr inte någon X100s, men hade första versionen (X100), Om den varit som X100s hade jag inte köpt någon NEX (som är det jag använder nu) :)
 

Robert L.

Aktiv medlem
Som David skrev så kan bilderna bli lite plastiga/digitala ibland men det märks oftast bara när man zoomar in.Byggkvaliten känns väl lite sådär och objektivet kunde gärna ha varit lite skarpare på full öppning.
Men alla dom andra positiva fördelar med kameran väger upp dom negativa med råge.
Fantastisk sökare och autofokusen har jag inga problem med alls. Det är en kamera jag kommer ha kvar väldigt länge..
 

NG87

Aktiv medlem
Jag är oerhört nöjd. AF är ju som sagt inte den mest följsamma på lite mer rörliga motiv men annars fungerar den toppen. Tvekar inte att använda iso 6400 (exempelbild: http://niklas-g.tumblr.com/image/59321130734), hanteringen är riktigt bra, väldigt smidigt med hybridsökaren. Så länge du känner dig bekväm med just den brännvidden, och inte har behov av att byta optik, så finns det inte mycket att tveka på i mina ögon.
 

oscarv

Avslutat medlemskap
Haft föregångaren som hade sina brister men S-modellen är helt enkelt ofattbart bra för sitt pris! Tveka inte utan skaffa en!
 

Peter Levi

Medlem
Jag hade en X100 (utan S) och försäkrar att bildkvalitén är helt sanslöst bra.
Jag har jämfört många bilder ifrån min Canon 5D mkII och x100:an och ärligt talat så ser jag ingen skillnad. Jo, x100:an har bättre kvalité vid ISO 3200.

Det som jag personligen störde mig på i den äldre versionen var tex slö autofocus och en ibland laggande EVF. MEN, det har fuji fixat i nya versionen (s) tillsammans med en massa andra godsaker. Jag tillsammans med många andra kan varmt rekommendera X100s.

Personligen använder jag hellre 28mm, vilket är anledningen till att jag för närvarande har en annan kamera. Men skulle jag känna mig dragen till att återgå till 35mm så är x100s utan minsta tvekan självskriven. Som det är nu har jag offrat en grym sökare, suverän ISO och skönhet för en faktiskt tekniskt sämre kamera. MEN, den passar min typ av fotograferande bättre....
 

Liax

Aktiv medlem
Fundera kring dina behov ordentligt. Hur använder du en kamera och vad plåtar du mest?

X100s är enligt min mening en helt fantastisk kamera om...

- Du uppskattar ett smidigt (lätt att bära med sig) och diskret format på en kamera
- Du föredrar ett klassiskt upplägg med slutartidsratt och bländarring
- Du vill ha en kamera som är i det närmsta ljudlös
- Du gillar optisk genomsiktssökare
- Du värderar extremt fina bildfiler och mycket bra ISO-prestanda
- Du tycker om att jobba med brännvidden 35 mm (motsvarande fullformat)
- Du tar mycket snapshots, gatufoto och liknande och kanske framförallt fotograferar människor

Vill du däremot kunna zooma in saker, plåta macro, fånga sådant som rör sig snabbt, ta tajta ansiktsporträtt och så vidare - ja, då är nog inte X100s något för dig. Mycket av det går förvisso (utom att zooma), men det är knappast optimalt och vad kameran är byggd för.
 

Liax

Aktiv medlem
Jag hade en X100 (utan S) och försäkrar att bildkvalitén är helt sanslöst bra.
Jag har jämfört många bilder ifrån min Canon 5D mkII och x100:an och ärligt talat så ser jag ingen skillnad. Jo, x100:an har bättre kvalité vid ISO 3200.

Det som jag personligen störde mig på i den äldre versionen var tex slö autofocus och en ibland laggande EVF. MEN, det har fuji fixat i nya versionen (s) tillsammans med en massa andra godsaker. Jag tillsammans med många andra kan varmt rekommendera X100s.

Personligen använder jag hellre 28mm, vilket är anledningen till att jag för närvarande har en annan kamera. Men skulle jag känna mig dragen till att återgå till 35mm så är x100s utan minsta tvekan självskriven. Som det är nu har jag offrat en grym sökare, suverän ISO och skönhet för en faktiskt tekniskt sämre kamera. MEN, den passar min typ av fotograferande bättre....
Man kan ju köpa till en 28 mm-konverter till X100s.
 

Peter Levi

Medlem
Man kan ju köpa till en 28 mm-konverter till X100s.
Jodå, hade faktiskt en sån. Men för mig var tanken med x100:an att jag skulle ha en lättare kamera istället för min Canon 5D, fast med 28mm gluggen på så gick inte kameran ned i någon jackficka längre, så helt plötsligt spelade det ingen större roll om jag hade en canon eller x100 på axeln. Lösningen för mig blev nya Ricoh GR med APS-C sensor och 28mm glugg.
Kanonbra kompakt som alltid är med i alla lägen och får plats i vilken ficka somhelst.
 

frsk

Aktiv medlem
Ursäkta sen respons. Stort tack för bra och intressanta svar!
Någon annan som har erfarenhet av x100s?
 

boran

Aktiv medlem
Jag är väldigt förtjust i min x100s. Rent tekniskt är den bra med fina bilder och snyggt brus osv, fast det jag gillar mest med den är handhavandet. Den är helt enkelt kul att fotografera med.
 

koxa

Aktiv medlem
Ursäkta sen respons. Stort tack för bra och intressanta svar!
Någon annan som har erfarenhet av x100s?
Vad ska du ha kameran till? Har själv Fuji X100, en mycket kompetent kamera som blivit ännu bättre med X100s. Alla kameror har sina fördelar och nackdelar, möjligheter och begränsningar, allt beror på vad man skall använda den till.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Fundera kring dina behov ordentligt. Hur använder du en kamera och vad plåtar du mest?

X100s är enligt min mening en helt fantastisk kamera om...

- Du uppskattar ett smidigt (lätt att bära med sig) och diskret format på en kamera
- Du föredrar ett klassiskt upplägg med slutartidsratt och bländarring
- Du vill ha en kamera som är i det närmsta ljudlös
- Du gillar optisk genomsiktssökare
- Du värderar extremt fina bildfiler och mycket bra ISO-prestanda
- Du tycker om att jobba med brännvidden 35 mm (motsvarande fullformat)
- Du tar mycket snapshots, gatufoto och liknande och kanske framförallt fotograferar människor

Vill du däremot kunna zooma in saker, plåta macro, fånga sådant som rör sig snabbt, ta tajta ansiktsporträtt och så vidare - ja, då är nog inte X100s något för dig. Mycket av det går förvisso (utom att zooma), men det är knappast optimalt och vad kameran är byggd för.
Håller med om allt ovanstående och lägger till att om video är en prioritet finns det bättre system.

Med det sagt:

Jag har fortfarande kvar min X100 (utan s) då jag är väldigt förtjust i bildfilerna jag får ur den. Hade uppgraderingsdemoner ett tag när X100s kom, men bestämde mig för att sitta nöjd.

X100 var en kamera som i princip krävde att du orkade lära dig saker som att tolka parallaxkorrigerad AF-ruta, att nöta in närgränsen med optisk sökare i ryggmärgen etc, detta då EVF:en laggar vid fokusering - så att knipa ett snapshot av ett barn upplever jag lättare med den optiska sökaren.

Det som stör mest hanteringsmässigt är att man måste växla mellan inbyggd blixt och blixtskon i menyn om man vill använda den (External flash->ON), annars är den väldigt snabbjobbad.

STORT plus för det inbyggda ND-filtret. En av många detaljer som visar att Fujifilm faktiskt pratat med fotografer innan de byggde kameran. (Jag tittar på dig, Sony! ;-)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Stämmer det att bildfilerna ger lite analogt filmstuk i sin karaktär? Av det jag sett hittills så verkar det gå åt det hållet? Bra i sådana fall, en egenskap som blivit allt ovanligare i dagens DSLR:er
 

koxa

Aktiv medlem
Stämmer det att bildfilerna ger lite analogt filmstuk i sin karaktär? Av det jag sett hittills så verkar det gå åt det hållet? Bra i sådana fall, en egenskap som blivit allt ovanligare i dagens DSLR:er
Det stämmer definitivt, jag har kört blindtester med folk som trott att mina X100 bilder är analoga ;)
 

Calle Camp

Aktiv medlem
Jag gick i valet o kvalet för en ny resekamera.
Valet stod mellan x100S och x20.
Efter mycket jämförande valde jag x20
Hittills är jag väldigt nöjd.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har tyvärr inte någon X100s, men hade första versionen (X100), Om den varit som X100s hade jag inte köpt någon NEX (som är det jag använder nu) :)

Men snälla människa sälj den där konstiga Nexen, den driver dig i fördärvet en vacker dag-:)-:)-:)


//Bengt.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Stämmer det att bildfilerna ger lite analogt filmstuk i sin karaktär? Av det jag sett hittills så verkar det gå åt det hållet? Bra i sådana fall, en egenskap som blivit allt ovanligare i dagens DSLR:er
X100, ja, verkligen. Väldigt fin och nästan analog karaktär på bilderna. Bruset är inte färgflammigt, och är inte brus utan har mer karaktär av korn.

X100s tycker jag har en något modernare och "renare" look det lilla jag tittat. Om det är positivt eller negativt beror på vad du är ute efter.
 

Customizer

Aktiv medlem
Lånar tråden lite, hoppas det går bra.
Jag undrar om iso prestandan verkligen är så bra som det ser ut på exempelbilderna på Cyberphotos hemsida?
Tittar man på dem ser man ingen större skillnad på bilderna, även på (i mina ögon) väldigt höga iso värden.
Tycker även att bilderna verkar renare från brus på x100s jämfört med flera av toppmodellerna från Canon och Nikon, stämmer detta verkligen eller har det blivit något fel på bilderna på Cyberphotos hemsida?

Undrande :)
 
ANNONS