Annons

Phantom 2 - foto och film från luften

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonjb

Aktiv medlem
Hej,
har själv inte erfarenhet av dji men är själv sugen på en(dock har jag redan en gopro), Men om jag var i din position skulle jag välja att köpa med en hero3 då du då får en kamera som fungerar utmärkt att filma från luften med samtidigt som du kan ta med den till stranden, dyka med, åka skidor etc.
 

realeye

Aktiv medlem
Hej,
har själv inte erfarenhet av dji men är själv sugen på en(dock har jag redan en gopro), Men om jag var i din position skulle jag välja att köpa med en hero3 då du då får en kamera som fungerar utmärkt att filma från luften med samtidigt som du kan ta med den till stranden, dyka med, åka skidor etc.
Hej!
Jag är inne på samma tänk som du. Frågan är om kameran som är inbyggd och optimerad för Phantom är bättre eller ger längre flygtid?
 

Antonjb

Aktiv medlem
Enligt deras hemsida så är det samma tid (25 minuter), till en gopro behövs det en gimball också för att få en optimal bild. Dock ökar livslängden på helikoptern med en gopro då du kan uppdatera kameran vid ett senare tillfälle till exempel hero4 när den kommer
 

RH85

Aktiv medlem
vill ni ha kvalite köper ni den UTAN inbyggda kameran. Kameran som sitter på den "färdiga" maskinen är inte alls i närheten av att prestera lika bra som en Hero 3 tex.
 

Danne B

Aktiv medlem
Har själv beställt en Phantom 2 Vision plus, som har monterad kamera från fabrik.
14MP kamera och 1080p filmning. Den förväntas dyka upp i butikernas lager den 21/5.

Tänkte att det är bättre att krascha en sådan medans man lär sig hur man flyger, än en stor hexacopter för det femdubbla, som jag planerar att köpa.

Blev dock lite fundersam när jag ramlade över denna sida och funderar på om jag ska avbryta ordern och skaffa något annat.
http://www.photographybay.com/2014/01/14/dji-responds-to-phantom-flyaway-concerns-and-safeguards-in-phantom-2/

Låter ju inte alltför roligt.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Har själv den som heter Phantom 2 Vision, helt klart en trevlig pryl.
Det som är fördelen med den som har inbyggd kamera är att du får en del funktioner i appen till telefonen, som höjd, batteristatus mm.
Där väljer du också om du vill ta stillbilder, eller filma, och tiltar kameran.
Appen fungerar bara till de modeller som har den medföljande kameran.

Att köpa utan kamera, och montera en GoPro blir dyrare, men framförallt bättre kvalitet på filmen när ljuset är dunkelt.
I övrigt tycker jag att den medföljande kameran är helt okej, men där kan vi ju alltid ha skillda åsikter, och framförallt beroende på användningsområde.
Sedan så styr pengarna för egen del.
Ska du ha superproffsiga prylar så får man betala, som allting annat.
Jag har det som en rolig grej, filmar för att det är kul, och budgeten var satt till max 10kkr.
För det så fick jag ett paket med två batterier.

Nu finns ju även Phantom 2 Vision+, som även har stabilisering i ytterligare en led, men kostnaden blir några tusenlappar till.
I övrigt samma maskin som Phantom 2 Vision.

Visst händer det säkert att en och annan maskin beger sig iväg på egen hand, men elektroniken i den finns i en mängd olika maskintyper, och det är extremt pålitlig.
Men som allt som har med datorer att göra så blir det fel någonstans, någongång för någon.
Man kan väl alltid trösta sig att den dagen det händer, så är det någonting som gick sönder, och då var det kanske dags att köpa en ny.
Trist bara att man kanske aldrig får se den sista filmen!

Här finns i alla fall några amatörmssiga klipp från mina flygningar:

Tre minuters testflygning:
http://youtu.be/MvqbMzxEOus

Och ett blandat klipp från en skidanläggning under påsken:
http://youtu.be/ukiOc1Nsh8M

Storleken på maskinen gör att den är lite vindkänslig.
Det gör egentligen inte så mycket för själva flygningen, eftersom den klara ganska mycket vind, men filmningen blir lidande.
Där är det bättre att ha stabilisering i ytteliggare en led på kameraupphägningen, som Vision 2+ har, så det blir nog en sån som nästa maskin, eller så byter jag bara kameraupphägningen, det går även det.
Stabiliseringen tar lite ström, så den sänker flygtiden något, men i praktiken så har jag ca 20 minuter med min, så man får nog räkna med några (kanske upp till fem) minuters kortare tid med dom som har 2D eller 3D upphägning.
 

Danne B

Aktiv medlem
Visst händer det säkert att en och annan maskin beger sig iväg på egen hand, men elektroniken i den finns i en mängd olika maskintyper, och det är extremt pålitlig.
Men som allt som har med datorer att göra så blir det fel någonstans, någongång för någon.
Man kan väl alltid trösta sig att den dagen det händer, så är det någonting som gick sönder, och då var det kanske dags att köpa en ny.
Trist bara att man kanske aldrig får se den sista filmen!
För min del handlar det väl inte i första hand om jag får se den sista filmen eller inte, utan om någon får quaden i huvudet och avlider eller inte. Finns lite fler aspekter, än att bara köpa en ny.

Det verkar som det är ganska stora kvalitétsproblem, då många har tappat kontrollen över dem.
 

Hannuse

Aktiv medlem
För min del handlar det väl inte i första hand om jag får se den sista filmen eller inte, utan om någon får quaden i huvudet och avlider eller inte. Finns lite fler aspekter, än att bara köpa en ny.

Det verkar som det är ganska stora kvalitétsproblem, då många har tappat kontrollen över dem.
Jo, i och för sig har du väl rätt i det, jag var väl inte helt allvarlig i mitt utlåtande där.
Men jag tror att eletroniken i alla fall är pålitlig, och sedan så kommer det alltid att uppstå något fel förr eller senare på någons maskin.
Men det är å andra sidan svårt att veta vad den har blivit utsatt för, och om den har kalibrerats, och handskats med på rätt sätt.
Men framtiden får för egen del utvisa om problemet är stort, eller om det är någon enstaka som drabbats.

Om man ser på farkosten som sådan, så är det en trevlig bekantskap i alla fall.
 
ANNONS