Annons

Fågelidentifikation

Osquar

Aktiv medlem
Vad är detta, kanariefågel? Helt citronmättat gult huvud som lyste på långt håll. Hittar inte någon i fågelboken som liknar denna. I storlek som en gulsparv men en sådan kan det väl inte vara?
Sågs idag 31 mars vid Vassjön, Sör Amsberg, Borlänge.
Gulsparv (hane) med pigmentfel, s.k flavism.

/Oscar
 

Osquar

Aktiv medlem
Gulsparv (hane) med pigmentfel, s.k flavism.

Tack för svar. Jag har aldrig hört talas om flavism men läser på Wikipedia att det inte är ovanligt hos olika djur. Djuret får då en överdrivet gul färg.
Och på motsvarande sätt funkar pigmenteringsfelen melanism (mörk/svart), leucism (ljus/beige/delvis vita), albinism (100% vita med skära mjukdelar samt röd iris).

/Oscar
 

Mats J Persson

Aktiv medlem
Vad kan detta vara för fågel ?

Ursäkta kvalitén bilden är tagen på väldigt långt håll, jag har fått tips om att detta kan vara en Ökenvarfågel, vad tror ni ?
 

Bilagor

Senast ändrad:

gavia

Aktiv medlem
Håller med om kass bild. Den är tagen när jag fotade kanadagäss med 600 mm från bil. Dessutom är den ordentligt kroppad. Jag såg inte dessa gäss förrän jag kom hem. Och det är enda bilden tyvärr.

För övrigt har ingen annan sett spetsbergsgäss i området i år vad jag vet. Däremot dito grå- och säd-...
/Thomas
bara för att ingen annan sett några spetsbergare är det ingen garanti åt ngt håll. det är optimal flyttningstid för dem nu, o ibland står de bara en mkt kort tid innan de sticker iväg. ibland kan de stå flera dagar.

tex igår såg jag två spetsbergare tillsammans med en massa grågäss vid tåkern där det normalt står varken säd eller spetsbergare.

Med vänlig hälsning peter
 

Osquar

Aktiv medlem
Ursäkta kvalitén bilden är tagen på väldigt långt håll, jag har fått tips om att detta kan vara en Ökenvarfågel, vad tror ni ?
Detta med varfåglar av mycket snarlika arter/raser är en delikat uppgift att hålla reda på. Det krävs bilder och observationer som visar/berättar flera olika karaktärer, många av dom ytterst subtila dessutom. Din bild säger egentligen bara "en varfågel"....

Spontant borde en ökenvarfågel uppvisa en tydligt ljus inre näbbhalva än bildfågeln. Därutöver visar bilden inga fler karaktärer såsom vingfläckar, den vita utbredningen på stjärten mm.

Av mindre betydelse, men likväl en värdefull information, är tid och plats för observationen. Dalarna i mars passar en felflugen ökenvarfågel väldigt dåligt, medan tidpunkten och geografin är perfekt för vår inhemska varfågel. De flesta obsarna (inte så värst många) av ökenvarfågel i Sverige är i huvudsak från sensommar/höst.

Mvh
Oscar
 

Mats J Persson

Aktiv medlem
Detta med varfåglar av mycket snarlika arter/raser är en delikat uppgift att hålla reda på. Det krävs bilder och observationer som visar/berättar flera olika karaktärer, många av dom ytterst subtila dessutom. Din bild säger egentligen bara "en varfågel"....

Spontant borde en ökenvarfågel uppvisa en tydligt ljus inre näbbhalva än bildfågeln. Därutöver visar bilden inga fler karaktärer såsom vingfläckar, den vita utbredningen på stjärten mm.

Av mindre betydelse, men likväl en värdefull information, är tid och plats för observationen. Dalarna i mars passar en felflugen ökenvarfågel väldigt dåligt, medan tidpunkten och geografin är perfekt för vår inhemska varfågel. De flesta obsarna (inte så värst många) av ökenvarfågel i Sverige är i huvudsak från sensommar/höst.

Mvh
Oscar
Hej Oscar. Tack för ett utförligt svar, men då är det iallafall någon variant av Varfågel.
Mvh Mats
 
ANNONS