Annons

Nikon 70-200mm f/2.8 VR - köpråd beg

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Utöver det du testar varje gång:

7000-7500 inkl kartong och allt. Lyssna efter konstiga ljud i autofokus och vr funktionen främst. Vanligt med skav men för de pengarna kan man hitta ett ex i nyskick med lite tålamod.

5500 för något i dåligt skick går även att få men det är inte värt pris skillnaden.

VR2 är kanske mer värd pengarna just nu (10-11k) då jag tror den är rätt så mycket bättre. Ej använt den dock.

Kan även vara värt att kolla att stativfoten fungerar som den ska (låser och roterar när den är upplåst utan skrap mm)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Varför vill man ha med en gammal kartong i köpet?

Kartongen (och eventuella papper i den) i sig själv är knappast värd något, men man kan väl säga att den representerar något. Kanske i första hand att om den medföljer så är det rätt osannolikt att objektivet är stulet. Och kanske i någon mån så är de ett vagt tecken på att föregående ägare är noga med sina prylar :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad bör man kontrollera före köp? Några kända barnsjukdomar på dessa?

Gäller alltså den första versionen, Nikon 70-200mm f/2.8 VR. Borde väl vara ca: 10 år nu.

Vad brukar dessa gå för - om skicket är OK?
Richard har gett dig ett bra svar som jag håller med om. Inklusive att version II kan vara mer prisvärd - i alla fall om du kör småbildskamera (fullformat, FX).

Försök få en uppfattning om objektivets historia - hur det använts. Om du t.ex. ber säljaren berätta i vilka sammanhang (för vilka bilder och i vilka situationer) de tycker att objektivet fungerat som allra bäst så kan du från det de då säger ofta få ett intryck av hur det använts.
 

PMD

Aktiv medlem
Kartongen (och eventuella papper i den) i sig själv är knappast värd något, men man kan väl säga att den representerar något. Kanske i första hand att om den medföljer så är det rätt osannolikt att objektivet är stulet. Och kanske i någon mån så är de ett vagt tecken på att föregående ägare är noga med sina prylar :)
Eventuella papper i (eller från) kartongen kan kanske vara värda något för att dokumentera objektivets historik, men själva kartongen tycker jag knappast kan vara värd något. För samlare kanske den kan vara värdefull, men då tror jag att samlarmanin har gått över till mild galenskap.

Det är väl inte speciellt många fotografer som förvarar sina objektiv i kartonger mellan fotograferingarna? Att göra så vore kanske ett tecken på att ägaren är försiktig med sina prylar, men det är också tämligen opraktiskt.

Jag vill nog hellre veta vilken kameraväska som säljaren har använt. :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är väl inte speciellt många fotografer som förvarar sina objektiv i kartonger mellan fotograferingarna?
Det tror inte jag heller, det handlar mest om mild profilering: den som spar kartonger av saker de köper är sannolikt en försiktig personlighet :)
 

PMD

Aktiv medlem
Eller lider av en slags samlarmani. Jag kan faktiskt inte komma på något rationellt skäl av vikt till varför en originalförpackning skulle vara speciellt viktig vid ett köp av ett begagnat objektiv.

Ja, det är kanske lite enklare att packa objektivet i originalförpackningen, men det är tämligen marginellt. En skokartong och luftkuddepuffar eller frigolit-"popcorn" fungerar minst lika bra.
 

Ventures

Aktiv medlem
Eller lider av en slags samlarmani. Jag kan faktiskt inte komma på något rationellt skäl av vikt till varför en originalförpackning skulle vara speciellt viktig vid ett köp av ett begagnat objektiv.

Ja, det är kanske lite enklare att packa objektivet i originalförpackningen, men det är tämligen marginellt. En skokartong och luftkuddepuffar eller frigolit-"popcorn" fungerar minst lika bra.
Somliga samlar på kartonger. Så är det bara. ;)
 

Lahn

Aktiv medlem
Eller lider av en slags samlarmani. Jag kan faktiskt inte komma på något rationellt skäl av vikt till varför en originalförpackning skulle vara speciellt viktig vid ett köp av ett begagnat objektiv.

Ja, det är kanske lite enklare att packa objektivet i originalförpackningen, men det är tämligen marginellt. En skokartong och luftkuddepuffar eller frigolit-"popcorn" fungerar minst lika bra.
Jämför på ebay. Du får ett bättre begagnad pris med originalförpackning. Min fru säljer mycket på tradera och det som säljs i originalförpackning säljs mycket bättre - fråga mig inte varför. Kanske köparen får ändå känslan att han köpa något nytt ;-)
 

cardazio

Aktiv medlem
Glömde nämna att gummina på fokus- och zoomringarna kan visa på hur mycket objektivet använts. Börjar glipa och hänga över närmsta kant (istället för att ligga i spåret för gummiringen) i vissa fall.
 

iSolen.se

Guest
Eller lider av en slags samlarmani. Jag kan faktiskt inte komma på något rationellt skäl av vikt till varför en originalförpackning skulle vara speciellt viktig vid ett köp av ett begagnat objektiv.

Ja, det är kanske lite enklare att packa objektivet i originalförpackningen, men det är tämligen marginellt. En skokartong och luftkuddepuffar eller frigolit-"popcorn" fungerar minst lika bra.
Om det ska vara en present är det roligare. Ägaren har mer sannolikt ordning på sina saker. Sen när man ska sälja får man mer betalt.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är lite konstigt. Jag förvarar inte mina objektiv i sina förpackningar utan i lådor, skåp eller väskor där de är ordentligt skyddade (antagligen mer skyddade än i förpackningarna). Att man har behållit förpackningen kan knappast säga någonting alls om hur aktsam man har varit med objektivet.

Nåja, marknader är sällan helt rationella så jag ifrågasätter inte att det går att sälja ett begagnat objektiv med sin förpackning dyrare än om det saknar förpackningen. Jag ifrågasätter bara det rationella i det. :)
 

iSolen.se

Guest
Det är lite konstigt. Jag förvarar inte mina objektiv i sina förpackningar utan i lådor, skåp eller väskor där de är ordentligt skyddade (antagligen mer skyddade än i förpackningarna). Att man har behållit förpackningen kan knappast säga någonting alls om hur aktsam man har varit med objektivet.

Nåja, marknader är sällan helt rationella så jag ifrågasätter inte att det går att sälja ett begagnat objektiv med sin förpackning dyrare än om det saknar förpackningen. Jag ifrågasätter bara det rationella i det. :)
En fin kartong gör att man kan hoppas att prylen inte har varit hos 17 tidigare ägare. Det är alltid någon slänger kartongen eller pajar den.

Sen är det vanligt att smugglade varor har skadad kartong eftersom de smugglas en annan väg än varan som hängs på axeln e dyl. "Vanligt", nåja, ALLA kartonger i en stad i Indien var skadade och det var förklaringen jag fick. Köpte inte.

Ja så är det. Kartong är en aktsamhetsmarkör.
Plus ett för ordet "aktsamhetsmarkör".
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Kartongen (och eventuella papper i den) i sig själv är knappast värd något, men man kan väl säga att den representerar något. Kanske i första hand att om den medföljer så är det rätt osannolikt att objektivet är stulet. Och kanske i någon mån så är de ett vagt tecken på att föregående ägare är noga med sina prylar :)
I min bok är kartong , manual och ev tillbehör ett måste. Jag har kartongerna kvar till samtliga mina kameror utom för min FM:a. Det beror på att kameran är köpt i Tokio , och för att undvika tullavg. så tar man in den som personlig egendom. Och som Grevture sa: Risken att den är stulen är mindre.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Det är lite konstigt. Jag förvarar inte mina objektiv i sina förpackningar utan i lådor, skåp eller väskor där de är ordentligt skyddade (antagligen mer skyddade än i förpackningarna). Att man har behållit förpackningen kan knappast säga någonting alls om hur aktsam man har varit med objektivet.

Nåja, marknader är sällan helt rationella så jag ifrågasätter inte att det går att sälja ett begagnat objektiv med sin förpackning dyrare än om det saknar förpackningen. Jag ifrågasätter bara det rationella i det. :)
Rationellt eller inte...jag blir mer köpbenägen om allt som följde med nyköpet finns kvar , inkl kartong och papper. Det säger en hel del om säljaren.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har ibland tråkigt vilket medför att jag ringer på annonser på Blocket , och då främst på kameror som verkar lite för billiga. Hittat många , och ingen av dem hade kartong , kvitto eller annat kvar. Speciellt en....5 exponeringar...nyskick och halva priset jämfört med gällande priser på marknaden. Inget kvitto , ingen kartong eller manual. Hon som svarade lät som en kvinnlig form av Leifi Plommeros ;-)
 
ANNONS