Annons

Nybörjarkit Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

JennyO

Avslutat medlemskap
Jag har köpt min första systemkamera, en begagnad Canon 500D. Letar nu ett bra grundkit med objektiv för att täcka in det mesta!
Fotar främst:
* Hundar, både porträtt och rörelse
* Natur
* Allmänna semsterbilder

De objektiv jag har nu:
Canon 18-55 (följde med)
Canon 75-300 mm
Canon 50mm/F1,8

Funderar på ett vidvinkel, (Fast eller zoom?)
Behövs IS eller inte?

Alla råd är välkomna :)
 
Senast ändrad:

rronnbac

Aktiv medlem
Jag har köpt min första systemkamera, en begagnad Canon 500D. Letar nu ett bra grundkit med objektiv för att täcka in det mesta!
Fotar främst:
* Hundar, både porträtt och rörelse
* Natur
* Allmänna semsterbilder

De objektiv jag har nu:
Canon 18-55 (följde med)
Canon 75-300 mm
Canon 50mm/F1,8

Funderar på ett vidvinkel, (Fast eller zoom?)
Behövs IS eller inte?

Alla råd är välkomna :)
De objektiv du har täcker ju in många av de områden du efterfrågar. Visst finns det objektiv som är bättre, men man kommer ganska långt med de du har. De täcker in allt från vidvinkel (om än inte extrem sådan) till ett ordentligt teleobjektiv.

Bildstabilisering är bra om du rör dig, men motiven står stilla, vilket t.ex. händer i lite svagare ljus. Skillnaden blir då att du med IS kan använda längre slutartider än annars, vilket ger kameran mer ljus, och därför mindre brusiga bilder. I bra ljus och/eller med rörliga motiv har man mindre nytta av IS.

18-55 funkar fint för vardagsbilder och natur. 50mm är ett bra porträttobjektiv, både för hundar och människor. 75-300 är bra som tele, och kan också vara bra för t.ex. porträtt.

Kosta på dig att experimentera med dem och se vad som blir skillnaden om du t.ex. tar en porträttbild på 18mm, 50mm och 300mm
 

JennyO

Avslutat medlemskap
De objektiv du har täcker ju in många av de områden du efterfrågar. Visst finns det objektiv som är bättre, men man kommer ganska långt med de du har. De täcker in allt från vidvinkel (om än inte extrem sådan) till ett ordentligt teleobjektiv.

Bildstabilisering är bra om du rör dig, men motiven står stilla, vilket t.ex. händer i lite svagare ljus. Skillnaden blir då att du med IS kan använda längre slutartider än annars, vilket ger kameran mer ljus, och därför mindre brusiga bilder. I bra ljus och/eller med rörliga motiv har man mindre nytta av IS.

18-55 funkar fint för vardagsbilder och natur. 50mm är ett bra porträttobjektiv, både för hundar och människor. 75-300 är bra som tele, och kan också vara bra för t.ex. porträtt.

Kosta på dig att experimentera med dem och se vad som blir skillnaden om du t.ex. tar en porträttbild på 18mm, 50mm och 300mm
Stort tack för utförlig feedback! Då ska jag prova och leka. Sedan se vad/om jag behöver något annat :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall du ha vidare vinkel efter du tänkt igenom behoven skulle jag rekommendera Canon 10-18 IS STM. För endast ett par tusen får du ett skarpt, bildstabiliserat och snabbfokuserande objektiv. En "no brainer" för Canon APS-C kameror som den du har.
 

JennyO

Avslutat medlemskap
Skall du ha vidare vinkel efter du tänkt igenom behoven skulle jag rekommendera Canon 10-18 IS STM. För endast ett par tusen får du ett skarpt, bildstabiliserat och snabbfokuserande objektiv. En "no brainer" för Canon APS-C kameror som den du har.
Tack!
Har sneglat lite på den, men tänkt att jag inte vet om jag har behov för den. Men då står den på att kolla listan :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
om du använder ditt 18-55 o måste backa för att få med mer så är ett mer vidvinkligt på agendan.
Men om du får med allt i bild som du tänkt dig med ditt 18-55 så behövs det väl egentligen inte.

Tänk på att val av brännvidd är för att nå ett visst perspektiv.
O perspektiv ändras BARA på ETT sätt: avståndet!
 
ANNONS