Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

lofling

Aktiv medlem
Jag försöker läsa och se lite videos om kamerorna. Framförallt är väl autofokusen det som intresserar mig mest. Verkar inte riktigt komma upp i D5/D850-klass, men inte förväntat. Fast en stor fördel är ändå att ha många fler AF-punkter. Lite synd bara att de inte tillåter alla att väljas på touchscreen.
 

afe

Aktiv medlem
9 bps får man bara om man fotar med 12-bit, för 14-bit ger det 8 bps. Hastigheten 5,5 bps verkar vara om man vill ha uppdaterad live view. Har själv inte sett något om kontinuerlig mätning. EDIT: Imaging resourcing verkar nämna detta.

En sak att anmärka på är den lilla bufferten hos Z7; 23 st 12-bit RAWs eller 18 st 14-bit RAWs.
Det låter onektligen som en liten buffert, men det kanske är så att det inte behövs mer i och med att kameran bara använder XQD-kort och de är ju alltid snabba att skriva till; om kameran hinner skriva ner data till minneskortet innan bufferten är full spelar det ingen roll om denna är liten tänker jag (fast jag kan ju ha fel - det händer ofta).
 

lofling

Aktiv medlem
Det låter onektligen som en liten buffert, men det kanske är så att det inte behövs mer i och med att kameran bara använder XQD-kort och de är ju alltid snabba att skriva till; om kameran hinner skriva ner data till minneskortet innan bufferten är full spelar det ingen roll om denna är liten tänker jag (fast jag kan ju ha fel - det händer ofta).
Fast jag tolkade det som att bufferten fylls upp efter detta antal, vilket i så fall betyder att hastigheten går ner efter det.
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Bokstaven Z

En sak som är lustig i sammanhanget är att bokstaven ”Z” i mångt och mycket liknar mekanismen i en spegelreflexkamera i profil. Sannolikt inget man tänkt på när man namngett serien. Någon som vet vad Z:at kommer ifrån?
 

iSolen.se

Guest
Det låter onektligen som en liten buffert, men det kanske är så att det inte behövs mer i och med att kameran bara använder XQD-kort och de är ju alltid snabba att skriva till; om kameran hinner skriva ner data till minneskortet innan bufferten är full spelar det ingen roll om denna är liten tänker jag (fast jag kan ju ha fel - det händer ofta).
Tror du tänker rätt här, har provat många olika kameror nyligen och det är slående skillnad. Ett snabbt XQD gör att bufferten inte fylls. Det finns kanske gränser men inte vid någorlunda normal fotografering. XQD var ett utmärkt val.

Fast jag tolkade det som att bufferten fylls upp efter detta antal, vilket i så fall betyder att hastigheten går ner efter det.
Nej inte om kortet är snabbt nog. Skrivning och läsning sker parallellt. Bufferten fylls på men långsamt. Gasa på med en D850 eller en D5 och titta på gröna lampan. Imponerande.
 

afe

Aktiv medlem
Precis! Det vore märkligt om Nikon begränsat kamerans prestanda med en buffert som inte hinner tömmas allteftersom tycker jag.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag tittade på kamerorna i morse på Kameradoktorn. Enligt Nikons representant samverkar de VR i objektivet med den inbyggda anti-skak funktionen. Kamerorna kändes jättefina i handen. :)
Hej!

Jag var oxå inne på K doktorn i morse och klämde. Kamerorna kändes väldigt stabila och långt ifrån första generation utan som en färdig produkt. Det var roligt att jag kände mig helt hemma med kameran, jag har använt i turordning, D50, D300 och nu D800. Jag skulle gärna sett inbyggd blixt, jag ogillar kollapsande zoomar som 24-70/4 är. Det är lite mer menyer/pekskärm för inställningar än D800(som ju saknar pekskärm). Krafsandet efter AF/M spaken under objektivet får man vänja sig av med vilket inte kommer bli lätt. Det kommer bli många nöjda köpare av den där kameran tror jag, för egen del har jag väldigt svårt att motivera köp, priset ffa. Det känns ju rätt trevigt att ha hela begmarknaden av objektiv tillgänglig trots spegellöst mha adaptern. Kort sagt jag är positivt överraskad, vilket jag inte blev vid först kontakten med Nikon 1 för några år sedan i samma butik. Det ska bli spännande att höra hur adaptern levererar framöver.
 

risse

Aktiv medlem
Jag trodde att den största fördelen med spegellösa system var ”många bilder per sekund”, men det ser ju ut att vara i nivå med dslr.
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Jag var oxå inne på K doktorn i morse och klämde. Kamerorna kändes väldigt stabila och långt ifrån första generation utan som en färdig produkt. Det var roligt att jag kände mig helt hemma med kameran, jag har använt i turordning, D50, D300 och nu D800. Jag skulle gärna sett inbyggd blixt, jag ogillar kollapsande zoomar som 24-70/4 är. Det är lite mer menyer/pekskärm för inställningar än D800(som ju saknar pekskärm). Krafsandet efter AF/M spaken under objektivet får man vänja sig av med vilket inte kommer bli lätt. Det kommer bli många nöjda köpare av den där kameran tror jag, för egen del har jag väldigt svårt att motivera köp, priset ffa. Det känns ju rätt trevigt att ha hela begmarknaden av objektiv tillgänglig trots spegellöst mha adaptern. Kort sagt jag är positivt överraskad, vilket jag inte blev vid först kontakten med Nikon 1 för några år sedan i samma butik. Det ska bli spännande att höra hur adaptern levererar framöver.
Kul med intrycket.

Någon smartare än jag får förklara varför man krafsar efter en AF/M spak, jag rör ingen sådan. Superlim.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Nikons grejer fungerar ju i kylan, men varför skriver man inte det? Fegt. En annan tillverkare skriver -10 till - 40 grader. Avståndet är ju jättebra för att minska vinjetteringen. Nu har ju Nikon endast släppt relativt ljussvaga budgetobjektiv av någon märklig anledning. När de ljusstarkare kommer, vilket är det som är intressant i och med småbildssensorn då ska det bli spännande att se resultatet. Dock blir det tunga grejer att hänga på det ganska lätta huset...

För egen del har jag bara min gamla fotoutbildning i botten och jobbar idag i ett mycket tekniskt yrke, med en annan teknisk utbildning. Men lekman är jag definitivt inom kamerakonstruktion.

Vem är den psykotiske Ken som du brukar titta på i källaren?
Jag får däremot känslan av att om Nikon hade skrivit -10 till 40 grader hade du undrat varför de inte skrivit -20 till 50 grader, då liknande utrustning bevisligen används även runtomkring dessa gränsvärden utan vidare anmärkning. Försiktigheten här kommer alldeles säkert från erfarenhet. Desto bredare angivna parametrar desto mindre har tillverkaren garderat sig för vad gäller konsumentklagomål och serviceärenden. Inte olikt varför tillverkarna gärna stoltserar med "vädertätad" utrustning utan att i detalj klargöra vad, om något, som denna tätning faktiskt lovar täcka. Medan för de flesta användare förväntas utrustningen tåla i princip alla klimat under normalt användande och lämplig omsorg.

Samma sak här. Kameran kommer inte frysa ihop och dö på första minusgraden. Antagligen inte ens ge sådana tecken på tjugoförsta. Du förstår alldeles säkert min poäng vid det här laget.

Ken Wheeler är en av fotovärldens större desinformatörer, eller fotovärldens Deepak Chopra. En man som ljuger och hittar på så mycket att jag förvillar även sig själv. En karaktär som också, till mitt stora förtret, förvillar människor även här i Sverige. Sättet du skriver och drar slutsatser påminner mycket om sättet han resonerar. Därav misstanken.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Precis! Det vore märkligt om Nikon begränsat kamerans prestanda med en buffert som inte hinner tömmas allteftersom tycker jag.
I broschyren så står det 2,5 respektive 3 sekunder för Z7 och Z6 i 12-bitars råformat, i en asterixnotering. Det blir, givet 9 och 12 bilder/sek 22,5 och 36 bilder. Dessa hastigheter är ju i extended--läget. I det vanliga som även har exponeringsmätning så är ju hastigheten mer lik D810 än D850 med 5,5 bilder/sek.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En sak som är lustig i sammanhanget är att bokstaven ”Z” i mångt och mycket liknar mekanismen i en spegelreflexkamera i profil. Sannolikt inget man tänkt på när man namngett serien. Någon som vet vad Z:at kommer ifrån?
Jag har funderar på samma sak.
Som gammal formgivare kan man inte missa arvet och lite av leken med typografin från Nikon F, men N som roterats.
Likheten med N-symbolen för Nano-coating. Och i presentationens animeringar kändes det väldigt tydligt som om man gestaltade en spegel.

Snyggt, smart och stilfullt.
Ett grafiskt spännnde Z som innehållet både arv och framtid.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag får däremot känslan av att om Nikon hade skrivit -10 till 40 grader hade du undrat varför de inte skrivit -20 till 50 grader, då liknande utrustning bevisligen används även runtomkring dessa gränsvärden utan vidare anmärkning. Försiktigheten här kommer alldeles säkert från erfarenhet. Desto bredare angivna parametrar desto mindre har tillverkaren garderat sig för vad gäller konsumentklagomål och serviceärenden. Inte olikt varför tillverkarna gärna stoltserar med "vädertätad" utrustning utan att i detalj klargöra vad, om något, som denna tätning faktiskt lovar täcka. Medan för de flesta användare förväntas utrustningen tåla i princip alla klimat under normalt användande och lämplig omsorg.

Samma sak här. Kameran kommer inte frysa ihop och dö på första minusgraden. Antagligen inte ens ge sådana tecken på tjugoförsta. Du förstår alldeles säkert min poäng vid det här laget.

Ken Wheeler är en av fotovärldens större desinformatörer, eller fotovärldens Deepak Chopra. En man som ljuger och hittar på så mycket att jag förvillar även sig själv. En karaktär som också, till mitt stora förtret, förvillar människor även här i Sverige. Sättet du skriver och drar slutsatser påminner mycket om sättet han resonerar. Därav misstanken.
Tråden handlar om en svindyr kamera som nästan ingen ännu testat ordentligt i praktiken. Din bakgrund fototekniskt har jag ingen aning om. Men jag har en gedigen sådan, bland annat när det gäller optik. Jag skrev också att jag använt Nikon utan problem i kyla. Men att de inte törs skriva att den kan användas i minusgrader. Fundera på om en biltillverkare skulle agera likadant.

Kameran är säkert jättebra, men för dyr, ergonomin haltar med den är fula adaptern, som jag inte ser en användning för om man nu bestämt sig för ett helt nytt system. Och dessutom använda sig av dess optiska fördelar i och med den stora bajonetten. Dessutom levereras den med ljussvaga "kitobjektiv", än så länge.

Som alla andra kan jag bara spekulera och utgå från bilder och det Nikon skriver om systemet. Jag är inte imponerad i förhållande till vad grejerna kostar...

PS, hälsa Ken. (Ironi och ett skämt) :))
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Från prelaunch-tråden:

Så här i sista minuten gick jag tillbaka till artikeln i Newswitch förra året där Nikons president bl.a. sa:
Vi kommer att komma ut med en spegellös kamera med Nikon-stuk, som kommer att tilltala såväl pro-toppen som smartphone-generationen, med sin lekfullhet.

Vad tror ni detta betyder?
Kommer det att gå att spela Pokémon på Nikons nya spegellösa fullformatare? :)
Vvvahhh?
Inget Pokémon?
Hur tänkte dom här???
 

lofling

Aktiv medlem
Tror du tänker rätt här, har provat många olika kameror nyligen och det är slående skillnad. Ett snabbt XQD gör att bufferten inte fylls. Det finns kanske gränser men inte vid någorlunda normal fotografering. XQD var ett utmärkt val.



Nej inte om kortet är snabbt nog. Skrivning och läsning sker parallellt. Bufferten fylls på men långsamt. Gasa på med en D850 eller en D5 och titta på gröna lampan. Imponerande.
Har inte testat med enbart XQD när du säger det. Enbart med både XQD och SD samtidigt i en D500. Får testa igen sen.
 

lofling

Aktiv medlem
Precis! Det vore märkligt om Nikon begränsat kamerans prestanda med en buffert som inte hinner tömmas allteftersom tycker jag.
Samtidigt är det precis vad de gjort med t.ex. D750, men det här är iofs ett nytt läge. Blir intressant att se tester vad den presterar i praktiken i alla fall.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Tråden handlar om en svindyr kamera som nästan ingen ännu testat ordentligt i praktiken. Din bakgrund fototekniskt har jag ingen aning om. Men jag har en gedigen sådan, bland annat när det gäller optik. Jag skrev också att jag använt Nikon utan problem i kyla. Men att de inte törs skriva att den kan användas i minusgrader. Fundera på om en biltillverkare skulle agera likadant.

Kameran är säkert jättebra, men för dyr, ergonomin haltar med den är fula adaptern, som jag inte ser en användning för om man nu bestämt sig för ett helt nytt system. Och dessutom använda sig av dess optiska fördelar i och med den stora bajonetten. Dessutom levereras den med ljussvaga "kitobjektiv", än så länge.

Som alla andra kan jag bara spekulera och utgå från bilder och det Nikon skriver om systemet. Jag är inte imponerad i förhållande till vad grejerna kostar...

PS, hälsa Ken. (Ironi och ett skämt) :))
Tråden handlar om en kameraserie varav en dyr och en som kan klassas som ganska moderat prissatt. Du påstår dig ha en gedigen [foto]teknisk bakgrund, vad det nu betyder, vad gäller optik - men samtidigt påstår du saker som visar på något annat. Du tycks inte heller ha förstått mitt tidigare inlägg om varför tillverkarna är försiktiga med vad de anger vara rekommenderade, eller säkra, operativa temperaturer.

Vadå om biltillverkare gjort likadant? Det är ju vad de gör. De tar det säkra före det osäkra och hänvisar till serviceavdelningar och bilmekaniker hellre än att ge kunderna instruktioner för hur man åtgärdar mekaniska fel, som ett exempel. För att undvika hållas ansvariga för kundernas tabbar och oförstående. Eller vad gäller operativa temperaturer så tror jag även biltillverkare, kanske särskilt elbilsproducenter, ger uttryck för vad som kan upplevas som en snäv bredd i operativa temperaturer.

Igen, du skriver på ett sätt som jag drar mig för. Det är för oprecist och för tvärsäkert. Du upplever kameran, gissningsvis Z7, för dyr för din smak. Men jämfört med D850 har Z7:an ett, åtminstone på pappret, attraktivt prisläge där vad som gör D850 så åtråvärd stuvas ned till ett nättare format tillsammans med inbyggd bildstabilisering. Jämfört med Canons motsvarigheter, förvisso med spegel, står sig prissättningen rätt bra också. Så att säga att kameran är för dyr, fullt stopp, är konstigt och bidrar inte heller till att skapa förståelse för vad som är det viktiga; varför du tycker som du gör (och i förlängningen vad du jämför med). Samma sak med ergonomin som du påstår blir haltande på grund av en ful adapter. Närmast obegripligt.


Att Nikon väljer att släppa enklare objektiv först är ju inte otippat. De kan tillverkas i större volym, och med mindre risk, än de mer exotiska objektiven. Inte att glömma att de som ger sig in på Z-systemet också kan välja och vraka bland befintliga objektiv närmast obehindrat. Nog för att hålla nya användare, amatörer som proffs, till ro i väntan på de särskilt utvecklade objektiven till systemet.
 

lofling

Aktiv medlem
De tar det säkra före det osäkra och hänvisar till serviceavdelningar och bilmekaniker hellre än att ge kunderna instruktioner för hur man åtgärdar mekaniska fel, som ett exempel. För att undvika hållas ansvariga för kundernas tabbar och oförstående.
Att de tar det säkra före det osäkra tror jag inte är huvudsyftet. Det är ju verkligen för att tjäna mer pengar genom att erbjuda dyr service (typ oljebyte, byte av luftfilter och 50 punkter på en lista för 5000 kr), likadant som många andra originaldelar kostar oerhört mkt jämfört med vad självkostnadspriset troligen är.
 
ANNONS