Annons

Teleconverter till Tokina At-x 300mm f4

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Objektivet är nog inte så fasligt vanligt och även inte så nytt. Man kan nog anta att 2x inte fungerar väl i alla fall. Det ställer höga krav både på objektivet och på telekonvertern, plus att det med ett f/4 blir så ljussvagt att många kameror inte kan fokusera. Vissa kan det, men ofta med begränsningar i antal fokuspunkter e dyl. Jag hade nog inte försökt med mer än 1,4x, om jag skulle ge mig på det. Hur väl det fungerar beror ju på. Får man för mycket bildkvalitetsfall så är det inte säkert att man vinner något jämfört med att beskära, förvisso lite beroende på hur många pixlar kamerahuset har.

Sedan har det väl ingen inbyggd motor så du måste hitta en som har överföring av skruvdriften, så Nikons egna kan du i alla fall avskriva.
 
Den är tillverkad 2000. Så den är ju "bara" 18 år.

Stämmer helt det att den är utan af motor.

Har du koll på om det är någon telekonverter som för över skruven?
 

Arne1453

Aktiv medlem
Min gissning är att du får bättre bilder om du beskär dem i datorn till önskad storlek istället. En teleconverter lägger till optik som försämrar bilden. Den sänker ljusstyrkan vilket drar ned autofokushastigheten och den förlänger slutartiden. Du får gå upp i isotal delvis för att kompensera för den lägre ljusstyrkan men även för att få ännu kortare slutartid vilket behövs med den längre brännvidden. Sammantaget ger allt detta en sämre bild än om du "croppar" bilden i datorn. Jag vet inte om det finns någon telekonverter som överför skruvdriften.
 
Med d2h på 4.1mpix så blir det inte så kul att beskära. Kanske går det att beskära hårdare på d2xen.

Tror jag ska pröva en kenko telekonverter för de ser ut som att skruven är där.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Om jag inte minns helt galet så funkar min Kenko Digital Pro 300 1.4 på skruvgluggarna. Presterar dessutom bra, med ovanstående invändningar om ljusstyrka, af osv. Men det finns såklart avvikelser, en converter kan passa rent fysiskt på ett objektiv men inte på ett annat. Ditt Tokina vet jag inte men är väl från eran när Nikon gjorde skruvfokuserat. Det objektiv jag använt ovanstående converter på är Nikons AF-D 300/4.
 
ANNONS