Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

snap01

Aktiv medlem
Ingen mer som tycker prissättningen har hamnat helt galet på z ? När det skiljer 5000kr mot Fuji mellanformat.

Jag kommer inte köpa z om det skiljer så lite mot Fuji man får en betydligt större sensor för nästan samma pengar.
 

snap01

Aktiv medlem
Kommer nog sälja bort en av mina D850 måste bara kolla lev tider på fujin. Jag hade tänkt köpa en Z men inte nu längre.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Z7 ligger i nivå med liknande FF kameror så det är nog Fujis pris som är avvikande (på ett positivt sätt).
En del av förklaringen är nog att det är skåpmat från GFX i ny förpackning. Sedan får man inte glömma bort att objektiven kostar en del. Här kan nog en förklaring också hittas, för lyckas Fuji sälja lite billigare mellanformatare så tänker de säkert att de kan får sälja ett eller flera objektiv också.

Sedan får man ha i minnet att det inte är något för den som är ute efter kortare skärpedjup i sig, eftersom de flesta objektiv faktiskt ger längre skärpedjup än ljusstarka småbildsobjektiv. Sedan finns det förstås det där med karaktär och annat...

Den riktigt roliga (om än större) är väl den nya 100 MP-varianten om Fuji får till det då den förutom fler pixlar även får stabilisering, fasdetekterande AF på sensorn mm. Dock vill man kanske helst att någon annan betalar. :)
 

joakim d

Aktiv medlem
Nu ska vi väl låta den här tråden handla om Nikon Z, jag antar att det finns en tråd om Fujis mellanformatare någonstans.
 

Bengf

Aktiv medlem
Varför inte mera tydliga med bilder/sekund, vad klarar Z7, är det 5,5bps med AF-C och 9bps med låst fokus på första bild, vad är det som stämmer.
 

afe

Aktiv medlem
Vad är slutsatsen i videon? Jag tänker inte ägna 21 minuter av den korta tid som återstår av mitt liv åt att lyssna på en motormun.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Vad är slutsatsen i videon? Jag tänker inte ägna 21 minuter av den korta tid som återstår av mitt liv åt att lyssna på en motormun.
Jag håller med. Att bara dumpa en idiotlång video utan sammanfattning är onödigt och kostar folks tid. Fro's omdöme hade man kunnat skriva ned på en halv A4. Men eftersom han inte kan pausa i fem sekunder utan att höra sin egen röst så blir pladdervideon en lång röra med en klicklockande, kontroversiell rubrik för att få Internet-byfånarna att bänka sig framför reklamklippen.

Med det sagt så skummade jag genom videon med reklamblockerare påslagen och kom fram till:

- Han tycker Sonys nyare spegellösa kameror har bättre autofokusprestanda än Nikon Z.

- Han tycker Nikon Z har OK autofokusprestanda och uppskattar den breda autofokustäckningen (jämfört med spegelreflexernas ofta i mitten ihopklumpade punkter).

- Han tycker det finns utrymme för förbättring, mest vad gäller tillförlitligheten kring följande fokus.
 

Lordhelmet

Aktiv medlem
Vad är slutsatsen i videon? Jag tänker inte ägna 21 minuter av den korta tid som återstår av mitt liv åt att lyssna på en motormun.
Efter att ha slötittat på klippet verkar han vara lite både-och. Ibland verkade kameran göra ett riktigt bra jobb och ibland inte (han fotade bl.a. fotboll och knattelagsbaseboll). Han trodde först kameran skulle göra honom missnöjd men så blev inte fallet. Dock anser han nog att sin D5:a (och DSLRs i allmänhet) är vassare på fokusfronten.

Tycker nog att han var ganska balanserad i sina yttranden och jag antar att jag inte kommer vara missnöjd över fokuseringen på min kommande Z6, men att jag nog samtidigt inte borde förvänta mig att den är bättre än min D750 (som jag tycker är riktigt bra, faktiskt).
 

Mas71

Aktiv medlem
En nyfiken fråga till er som överväger att byta från D850 till Z7 el. Z6:

Vad är det som får er att ta detta steg, dom är i samma prisklass:

* Vikt / storlek?
* Bättre video?
* Enbart p g a att det är mirrorless med de fördelar det kan innebära?
 
ANNONS