Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Läste på rejält innan jag köpte den och det enda som irriterat mig är slide-listen som sitter till vänster om AF-on knappen, ställde in sliden för ISO men den for som den ville tills jag kom på att det fanns flera sätt att ställa in hur sliden skulle fungera. Nu har jag den bara slide-känslig och inte tryckkänslig och då fungerar det bra. Jag är van av reglagen på Eos5/6/7 och tycker det är lite ovant att hitta när de finns på andra ställen. En sak jag funderar över är varför AF-punkten inte går att ställa med knapparna om man har den inställd som att bildskärmstryck ändrar fokuspunkt. Speciellt om skärmen är inåtvänd borde knapparna ”ta över” tycker jag. I övrigt tycker jag fokusen är överraskande snabb även på rörliga motiv och att mörkeregenskaperna är klart i nivå med 5D mark 4.
Är det inte bökigt med knappen och displayen ovan för att ändra programläge (P till M exv.)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har lärt mig från Fuji att en del tycker att det är viktigt kameran är liten och lätt.
MIn X-T2 är just det. Den är prefekt när jag har små lätta objektiv som kitzoomen 18-55, eller småfasta som 18/2, 35/1,4 eller 60/2,4. Då känns kameran perfekt.
När jag istället använder 50-140/2,8 eller ändå värre 100-400 så känns det som man har ett larvigt litet hus på ett stort objektiv. Själv hänger jag då på battergreppet med 2 batterier. Detta för att få balans.

En del säger men du stödjer väl kameran med vänsterhanden och det är klart jag gör. Fast jag vill inte hålla långt fram på objektivet för det skall vara balans. Ekipaget bör ungefär balansera där stativfästet sitter för att det skall kännas optimalt. Måste man hålla längre fram är det svårare att hålla kameran still.

Vi är nu många som kör Fuji som föredrar X-H1 som är lite större med bättre grepp. Det gör att 50-140/2,8 är lättare att fota med utan att sätta på greppet. Sedan var det ju det här med IBIS. Jag uppgraderar inte min X-T2 till X-T3 även om jag skulle ha nytta av den bättre AF-C. Jag väntar på X-H2.
En 5D MKIV med 70-200/4 väger ganska lika med en Fuji X-H1 med en X-H1 med 50-140/2,8.

Såg nu att DPR kommer ange alla kameror som saknar IBIS som en nackdel för kameran i sitt betyg.

Vad gäller Canon så tycker jag baksidan på 5D MIV som något ger det mest ergonomiska som finns. Knappar och andra kontrollenheter sitter perfekt.

Det känns som Canon R och även Nikon Z är någon form av high-end amatörkamera som passar bäst för små lätta objektiv.
Efter kört spegellöst nu under många år känner jag att detta är en omogen produkt.
Jag skulle gärna ha en kamera som är som en 5D MKIV men med EVF. Innan det kommer en sådan 5D MK V kommer jag inte uppgradera. Då får 5D MKIV fortsätta göra jobbet eller Fuji X-H2.


Det är så mycket strunt om fördelen med FF när det gäller DR, kortare skärpedjup, mindre brus mm. Det är inte det att teorin inte stämmer. Det är mer av att många gånger spelar det ingen roll. Så personligen struntar jag i det i 98% av alla bilder jag tar.
Mina Fujikameror levererar i de flesta fall lika bra resultat. Fujis bättre objektiv objektiv är redan lika bra eller bättre än Canon senaste är fast till halva priset.
Jag kan båda systemen utan och innan och vet när jag har fördel av att använda den ena kameran eller den andra.
Jag håller därför med Tony Northrup att X-T3 är årets kamera. Inte på grund av att den är bäst på allt utan för den är roligast att fota med och klarar det mesta.

Jag använder ganska ofta min 5D MKIV på grund av dess egenskaper. Fast den där mysiga känslan ger den inte.

Jag känner jag verkligen gillar min X-PRO2 eller X-H1. Jag vill gå ut och fota med dem. Den känslan har jag inte med 5D MKIV. Vad jag läser mig till skulle jag inte heller få den med Canon R eller Nikon Z7/6.
Ingen av dem är den där perfekt tekniska Sony kameran byggd av ingenjörer för den som älskar det tekniskt perfekta. De är inte heller den där sköna kameran för oss som älskar det mer kreativa.
Detta är min mycket personliga åsikt.
Så kära Canon ge mig nu en spegellös kamera som har mer känsla och strunta några sliders som ingen vet vad de skall göra med. Ge mig tillbaka det interface från dSLR som hade utvecklats under årtionden och fungerade så bra
Tack för många kloka tankar. Jag gillar Canons grepp samt placering av knappar och reglage som nog framgått tidigare. Jag skulle i stort vara nöjd om jag fick en evf och en vikbar skärm på min 5dsr. Jag har dock inte fått smak på andra fördelar med spegellöst som tex tyst slutare och fokuspunkter över i stort hela sensorn mm. Tiden är definitivt kommen för mig att välja någon typ av spegellös kamera och testa lite nytt med. Frågan är vilken. Xh1 eller eos r. Vad du tycker visste jag redan innan ditt inlägg och du har många poänger, men faktiskt har även eos r mycket att bidra med. Drömhuset? Nej verkligen inte, det har inte släppts ännu.

En lite komisk sak är att trots perfekt placering av af-on knappen där tummen i stort kan vila på den så söker jag efter flera års användning fortfarande efter den där de placerat den på eos r :). Jag förstår det inte för det är helt ologiskt men tydligen har jag en liknande brist i hjärnan som även utvecklarna av eos r har ;). Mao en sak mindre att lära om. Med tanke på detta kanske jag kan bli den som hittar en vettig användning för slidern. Jenny som kommenterade tidigt är nog den enda som funnit slidern hjälpligt användbar hittills. Då ska tilläggas att jag läst och lyssnat till mångas tankar om slidern från både de som använt och inte använt den.

Avsaknad av ibis borde ge röd bock ala rättande skolfröken så helt rätt :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
[...]
Det känns som Canon R och även Nikon Z är någon form av high-end amatörkamera som passar bäst för små lätta objektiv.
[...]
Njae? EOS R har jag inte känt på, men Nikon Z6/7 väger nästan exakt lika mycket som Fuji X-H1. Greppet är inte litet och har i princip inga likheter med Sonys ergonomiska katastrof. Det är lägre än på D810 eller D850, men faktiskt inte så fasligt långt ifrån D700 i höjd. Jag skulle tro att det är rätt nära hur min D80 var i höjd. Djupet är större, då många äldre Nikon inte har lika djupa grepp som de senare. Om du tittar på kameran så har Nikon dragit upp delen med greppet ovanför resten av kameran (förutom sökarhuset), vilket gett möjligheten att få till ett rätt bra grepp trots att kameran inte är så fasligt stor. På spegelreflexerna så sluttar kameran istället ned från toppen. Jag ska till Scandinavian senare så om både X-H1 och Z7 finns framme ska jag känna på dem om jag kommer ihåg. Tidigare har jag känt på båda, men inte i samma veva. Om jag ska gissa är X-H1 kanske något högre, men jag tror inte att det i övrigt är någon särskild skillnad till Fujins fördel.

Sedan saknar Z-kamerorna en del knappar och sådant jämfört med spegelreflexerna, men att kamerahuset skulle vara utformat mest för småobjektiv tycker jag är en ganska grav överdrift. Sedan kanske de inte är det bästa valet till stora telebazookas, men jag vill nog ändå påstå att greppen hör till de bättre bland spegellösa kameror. Sedan tror jag att en av Nikons tankar med dessa kameror är att de som har spegelreflexer ska tycka att de är intressanta som en mindre och smidigare komplement, med bra videofunktioner, som känns rimligt bekanta i sin hantering. Det som jag tycker är en av de större hanteringsmässiga minusposterna och som känns lite feltänkt är att man har "importerat" hanteringen av autofokusen en hel del från Lv-läget i spegelreflexerna.

EOS R är väl till och med större än Z-kamerorna, men den är väl mer byggd som en 6D, fast man har stoppat i en del av tekniken från 5D MkIV i den. Hur den känns greppmässigt vet jag dock inte, men jag tvivlar på att den skulle vara sämre i det avseendet än Nikon om man nu gillar Canons sätt att formge kameror. Sedan känns det kanske lite som Canon delvis släppte objektiv ihop med EOS R som kanske inte riktigt var tänkta främst för just den modellen, utan någon kommande variant.
 

gamleJ

Aktiv medlem
EOS R är väl till och med större än Z-kamerorna, men den är väl mer byggd som en 6D, fast man har stoppat i en del av tekniken från 5D MkIV i den. Hur den känns greppmässigt vet jag dock inte, men jag tvivlar på att den skulle vara sämre i det avseendet än Nikon om man nu gillar Canons sätt att formge kameror. Sedan känns det kanske lite som Canon delvis släppte objektiv ihop med EOS R som kanske inte riktigt var tänkta främst för just den modellen, utan någon kommande variant.
Du har helt rätt angående även eos r. Den har ett riktigt bra grepp, bättre i mitt tycke än xh1 som jag också gillar. Eos r hade gärna fått behålla högra sidan från en 5dmkiv gällande knappar och reglage dock.
 

Kent Karlsson

Aktiv medlem
Tips för er som har EOS R Rabatt på adaptern med kontrollring

Ett tips jag tänkte når målgruppen. Ni som har EOS R. Har man köpt sin EOS R efter början på september och köper en adapterring med nya kontrollringen 2590:- får man 1900 kr tillbaka. För detta erbjudande står Canon om man är medlem i CPS (gratis). Gäller tills 10/1 och är ni fundersamma kan ni se mer på länken
https://canon-eu-cps-offer.sales-promotions.com/sv/terms-and-conditions-promotion/10329/?country_promotion=10
 

PMD

Aktiv medlem
Deras rykten bygger inte på deras egen tro och spekulation. Det bygger på läckage av information från anställda hos Canon eller leverantörer till Canon.
Jovisst, men man bör nog ändå ta det för vad det är: rykten. Om det inte vore rykten så skulle väl webplatsen heta något annat?
 

PMD

Aktiv medlem
Avsaknad av ibis borde ge röd bock ala rättande skolfröken så helt rätt :)
Ja, du får ursäkta om jag fortsätter att tjata om IBIS, men det är för mig en showstopper. Om man har använt IBIS så vill man inte vara utan det. Jag har använt Olympus m4/3-kameror sen 2011 och efter en kort tids användning lovade jag mig själv att aldrig mer köpa en kamera utan IBIS. (Ett löfte som jag förstås bröt när Nikon kom med en kamera jag inte kunde motstå. :)

Icke desto mindre har jag bestämt mig för att ha is i magen vad gäller Canons spegelfria. Jag har använt EOS-kameror sen 1991 så jag har en hel del investerat i det systemet, men jag tänker avvakta tills Canon har tagit sitt förnuft till fånga och erbjuder mig en modern kamera, dvs en spegelfri med IBIS.

Canons spegelfria småbildskamera har det mesta man kan önska och är i mina ögon en bättre kamera för fotografer än både Nikons och Sonys alternativ. Förutom avsaknaden av IBIS.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ja, du får ursäkta om jag fortsätter att tjata om IBIS, men det är för mig en showstopper. Om man har använt IBIS så vill man inte vara utan det. Jag har använt Olympus m4/3-kameror sen 2011 och efter en kort tids användning lovade jag mig själv att aldrig mer köpa en kamera utan IBIS. (Ett löfte som jag förstås bröt när Nikon kom med en kamera jag inte kunde motstå. :)

Icke desto mindre har jag bestämt mig för att ha is i magen vad gäller Canons spegelfria. Jag har använt EOS-kameror sen 1991 så jag har en hel del investerat i det systemet, men jag tänker avvakta tills Canon har tagit sitt förnuft till fånga och erbjuder mig en modern kamera, dvs en spegelfri med IBIS.

Canons spegelfria småbildskamera har det mesta man kan önska och är i mina ögon en bättre kamera för fotografer än både Nikons och Sonys alternativ. Förutom avsaknaden av IBIS.
Ingen fara😃, och vi är överens, med skillnaden att jag möjligen kan tänka mig att köpa eos r iallafall.
 

UlfBodin

Medlem
Jag vill hellre ha en mindre, lättare, mer responsiv och mer energieffektiv R, än en med IBIS eller annan tech. Jag själv är nog den svagaste länken när det gäller att ta bra bilder.

Om det kommer en Rs med mer pixlar/nyare sensorgeneration kommer jag förmodligen byta. Fram tills dess är jag mer än nöjd. Jag har helt enkelt bättre kontroll än med 5DsR/III/II.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag vill hellre ha en mindre, lättare, mer responsiv och mer energieffektiv R, än en med IBIS eller annan tech. Jag själv är nog den svagaste länken när det gäller att ta bra bilder.

Om det kommer en Rs med mer pixlar/nyare sensorgeneration kommer jag förmodligen byta. Fram tills dess är jag mer än nöjd. Jag har helt enkelt bättre kontroll än med 5DsR/III/II.
Inte mindre hus men resten tar jag gärna också, och ibis😃. Ingen måtta på mitt habegär😉.

En eos r med ibis i mina händer för tio år sedan hade gett sämre bilder än en Canon 350d idag. Viktigast är personen bakom kameran men tekniken kompletterar. Jag klarar mig utan ibis idag och de färdiga bilderna hade inte blivit bättre med. Däremot hade jag kunnat köpa fler spännande objektiv som blivit stabiliserade. I och med det hade jag haft fler kreativa möjligheter och fler foton med skärpa att välja från.

Mitt fotointresse är en viktig del för mig och pengarna jag kan avvara måste ge bra utdelning. Därför svider det lite extra. När huset är köpt måste prio tillbaka på optik och andra fotoprodukter. Hade jag kunnat köpa nästa hus också när det kommer utan avkall på andra delar så hade det inte gjort något men så är inte läget. Eos r lär bli svårsåld när Canon väl släpper en motsvarande kamera med ibis. Med det sagt så lutar det väldigt mycket åt köp just nu iallafall.
Jag försöker tänka på alla nya spännande fotomöjligheter eos r kan ge både från nya vinklar pga skärmen och med bättre kontroll via evf och större fokusområde.
 

UlfBodin

Medlem
Om du är köpsugen och har spenderbyxor på: Kika gärna på RF 50/1.2 L. Fantastisk optisk kvalitet. Ännu bättre än EF 35/1.4 LII, vilken var min tidigare favorit och i en helt annan division än EF 50/1.2 L, även om det är en rejäl pjäs att släpa runt på.

EOS R handlar lika mycket om en helt ny optisk generation som nya kamerahus. Ser mycket fram mot en ny 85/1.2.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Om du är köpsugen och har spenderbyxor på: Kika gärna på RF 50/1.2 L. Fantastisk optisk kvalitet. Ännu bättre än EF 35/1.4 LII, vilken var min tidigare favorit och i en helt annan division än EF 50/1.2 L, även om det är en rejäl pjäs att släpa runt på.

EOS R handlar lika mycket om en helt ny optisk generation som nya kamerahus. Ser mycket fram mot en ny 85/1.2.
50 1.2 verkar helt fantastiskt. Den kommer tyvärr få vänta länge på köp. Blir det en eos r så står en beg 300 2.8 is ii på tur näst. Saknar min gamla 300 ver1 väldigt mycket.

Tänk ny eos r med 75mp och ibis och så en 50 1.2 och en 85 1.2. Då vattnas det i munnen.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om du är köpsugen och har spenderbyxor på: Kika gärna på RF 50/1.2 L. Fantastisk optisk kvalitet. Ännu bättre än EF 35/1.4 LII, vilken var min tidigare favorit och i en helt annan division än EF 50/1.2 L, även om det är en rejäl pjäs att släpa runt på.

EOS R handlar lika mycket om en helt ny optisk generation som nya kamerahus. Ser mycket fram mot en ny 85/1.2.
Den nya 85/1,2 har jag redan till dSLR i form av 85/1,4 IS. Ett otroligt bra objektiv där allt är bättre än mitt gamla 85/1,2.
Fast nu till det udda.
Det där speciella med 85/1,2 försvann samtidigt. Canon EF 85/1,2 kunde ge chroma så hela bakgrunden var lila. Hände inte ofta. Drabbade mig kanske 3-4 gånger bland 10 000 tals bilder.
Kanske var det de optiska fel som gav det där objektivet dess speciella karaktär-
Det nya 85/1,4 IS är på alla sätt bättre men saknar det där lite speciella man inte kan sätta fingret på.
Det gamla 85/1,2 var speciellt men inte särskilt kula att jobba med. Det var tungt och AF var långsamt och missade ofta.
Det nya 85/1,4 IS är mycket bättre men saknar det där magiska.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är så mycket strunt om fördelen med FF när det gäller DR, kortare skärpedjup, mindre brus mm. Det är inte det att teorin inte stämmer....
Det här blir halft OT, men måste ändå kommentera det du skriver. Du skriver ofta dessa meningar i olika formuleringar men jag tycker du förbiser viktiga aspekter.

Jag har Canon och båda systemen - FF och APS-C. Skulle jag göra en pioriteringsordning om vad som är viktigt blir den följande, objektiven, objektiven och objektiven. Man kan ha världens bästa handhavande, bästa kamerahuset och världens största sensor. Men finns det inga bra matchande objektiv spelar det ingen roll.

Mitt skäl att gå upp till Canon FF berodde på tillgången till dedikerade objektiv. På köpet fick jag genom ett trollslag skarpare bilder, bättre handhavande och en större flexibilitet.

Min poäng är att det inte formatet i sig som skaver, utan i det här fallet att Canon väljer att satsa olika mycket på sina segment. Medan tex Fuji kan ösa på för fullt på sina nu två olika format. Canon skulle lätt kunna bygga dedikerade L-vidvinkel och normalzoomar till APS, men tycker väl att det stör för mycket?

Canons nya objektiv till EOS R verkar däremot vara grymt bra.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det här blir halft OT, men måste ändå kommentera det du skriver. Du skriver ofta dessa meningar i olika formuleringar men jag tycker du förbiser viktiga aspekter.

Jag har Canon och båda systemen - FF och APS-C. Skulle jag göra en pioriteringsordning om vad som är viktigt blir den följande, objektiven, objektiven och objektiven. Man kan ha världens bästa handhavande, bästa kamerahuset och världens största sensor. Men finns det inga bra matchande objektiv spelar det ingen roll.

Mitt skäl att gå upp till Canon FF berodde på tillgången till dedikerade objektiv. På köpet fick jag genom ett trollslag skarpare bilder, bättre handhavande och en större flexibilitet.

Min poäng är att det inte formatet i sig som skaver, utan i det här fallet att Canon väljer att satsa olika mycket på sina segment. Medan tex Fuji kan ösa på för fullt på sina nu två olika format. Canon skulle lätt kunna bygga dedikerade L-vidvinkel och normalzoomar till APS, men tycker väl att det stör för mycket?

Canons nya objektiv till EOS R verkar däremot vara grymt bra.
Canons nya dyra objektiv verkar vara otroligt bra. Även Fuji är ju kända för att bygga extremt fina objektiv för Hasselblad och Hollywood. Jag har en smartadapter från Fringer som gör att jag kan köra Canonobjektiven även på Fuji.
Det gör att jag kan jämföra Fujinon objektiv med Canonobjektiv. När jag tar Canon EF 85/1,4 IS och jämför den med Fujinon 80/2,8 OIS makro så är båda så bra att jag inte kan bedöma vilken som är bäst. De är båda bättre än vad kameran kan hantera.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det jag verkligen vill se innan jag ev bestämmer mig för köp är kontinuerlig ögon-af.
Canon var ju snabba med att tala om att en uppdatering är planerad men hur snabba de är på att släppa den är ju en annan sak. Jag föredrar senare och fungerande än tidig och med inkonsekvent funktion. Kontinuerlig ögon-af om den går att lita på skulle underlätta och förenkla en hel del så hoppas också mycket på den funktionen.
Jag är mycket sparsam med porträtt som har extremt kort skärpedjup så funktionen är inte köpavgörande för mig men tror ändå den skulle tillföra.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Canon var ju snabba med att tala om att en uppdatering är planerad men hur snabba de är på att släppa den är ju en annan sak. Jag föredrar senare och fungerande än tidig och med inkonsekvent funktion. Kontinuerlig ögon-af om den går att lita på skulle underlätta och förenkla en hel del så hoppas också mycket på den funktionen.
Jag är mycket sparsam med porträtt som har extremt kort skärpedjup så funktionen är inte köpavgörande för mig men tror ändå den skulle tillföra.
Jag hoppas verkligen att Canon verkligen har sagt det. Källan för det tycks vara ngt de sa på ett release-event, men det är ju så med muntlig info att det lätt kan missförstås, så jag vill se det innan jag tror det
 

jens_a

Aktiv medlem
Hejsan!
Ville bara säga att jag är nöjd med min Canon EOS R. Den funkar mycket bra till mitt fotande som är model/porträtt och oftast inomhus i lågt ljus. Kameran känns lätt och smidig med adapter och 40mm f2.8. Hade en 5D lll förut och saknar den ej. Single AF med f1.2 optik i lågt ljus är fantastiskt bra. Med 85/1.2 verkar AF funka bättre en 5d lll. Sökaren på EOS R är mycket bra i lågt ljus. Pekskärmen är nog också ett stort pluss. Filerna från Sony A7R lll kännes lite mer robusta att jobba med fast färgerna är bättre (tycker jag) på EOS R. Känns ej som en första gen kamera som tex Fuji xpro1 eller Sony NEX 7.
Hälsningar
Jens
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hejsan!
Ville bara säga att jag är nöjd med min Canon EOS R. Den funkar mycket bra till mitt fotande som är model/porträtt och oftast inomhus i lågt ljus. Kameran känns lätt och smidig med adapter och 40mm f2.8. Hade en 5D lll förut och saknar den ej. Single AF med f1.2 optik i lågt ljus är fantastiskt bra. Med 85/1.2 verkar AF funka bättre en 5d lll. Sökaren på EOS R är mycket bra i lågt ljus. Pekskärmen är nog också ett stort pluss. Filerna från Sony A7R lll kännes lite mer robusta att jobba med fast färgerna är bättre (tycker jag) på EOS R. Känns ej som en första gen kamera som tex Fuji xpro1 eller Sony NEX 7.
Hälsningar
Jens
Tack. Trevligt att det fortfarande kommer input i tråden från de som äger huset. Jag tycker det varit en bra mix av inlägg så här långt.

Det verkar som de flesta som köpt är nöjda. Bra evf, bra af, skön i handen, vinklingsbar skärm, pekkänslig, sömlös kompabilitet med gamla utrustningen osv. Det är en hel del som talar till dess fördel. Vissa av fördelarna har faktiskt inte konkurrenterna fullt ut heller.
Det är flera liksom du som vittnar om att gamla trotjänare som 85 1.2 mm får ett nytt liv på eos r och det är också trevligt. Tyvärr gör avsaknaden av ibis dessa linser mindre intressanta för mig. Hade jag redan haft dem i min objektivsamling hade det varit ytterligare en bock på plussidan men nu blir det inte det.
 
ANNONS