Annons

Färgfläckar efter råkonverteringen

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!

Fotade på en konsert igår med Nikon D7200. Ni vet, konstigt ljus och strålkastare hit och dit. Ändå såg bilderna i displayen hyfsat ok ut, tills jag konverterade dem till dng i Lightroom 6. Plätsligt blev det fula färgfläckar på ställen som i kameradisplayen bara såg väldigt ljusa, nästintill vita ut.

Få se om jag lyckas bifoga ett skärmklipp.

https://obj.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=147302&stc=1&d=1548606173

Var kommer det ifrån? Och hur kan jag undvika det?
Kanske borde jag integrera Nikons programvaror i mitt arbetsflöde? Men hur? Jag har Active D-Lightning på i kameran och har för mig att det inte hjälper om man ändå bara importerar direkt från kameran i LR, vilket jag brukar göra för att det är bekvämt. Har inte för vana att använda Nikonprogrammen och drar mig lite för det (digital invandrare) om inte det är säkert att det verkligen är det som kan göra skillnad.

Någon som har ett tips?
Är Nikons egna programvaror för att hantera råfiler lösningen? Vilken i så fall och hur koppla man ihop den med LR?

Tacksam för svar.
 

Bilagor

jag&bilden

Aktiv medlem
LED-belysning kan ställa till med mycket då den kan ha så extremt smalt spektrum och dessutom även innehålla UV om ljudteknikern tycker det ska vara så.

Nikons Active D påverkar faktiskt nef-filen. Är nog den enda inställning som faktiskt gör det på det sättet förutom iso et al. då.

Testa nikons Capture NX-D och se vad den gör.
Den är ju gratis och bara att hämta.
Funkar den bättre så exportera ut en TIFF oxh fortsätt sedan i Lr.
 

rronnbac

Aktiv medlem
I lightroom kan du påverka enskilda färgområden. Det ser ut som om man försökt dra för mycket i magentatoner. Jag skulle kolla och se att du inte oavsiktligt ändrat standardinställning för raw-konvertering så att det är det som sker.
 

gatosi

Aktiv medlem
Då gissar jag att LED-belysningen är boven. För som sagt så har ingen dragit i någonting i nåt redigeringsprogram. Det bara blev så efter importen till LR.

Hur i hela friden gör då alla konsertfotografer nuförtiden, undrar man.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du har förmodligen använt automatisk vitbalans i kameran, vilket funkat bra och gjort att jpg-bilderna ser vettiga ut.

Jag vet inte varför du konverterat bilderna till dng, men den processen verkar ha medfört att Lightroom inte längre kan se vilka kamerainställningar som användes när du tog bilden. Och då blir vitbalansen väldigt konstig.
 

gatosi

Aktiv medlem
Jo, atomatisk vitbalans var det. Det brukar funka. Inte den här gången uppenbarligen.

Till dng konverterar jag för att undvika "dubbelfiler" nef+xmp. Har provat att importera nef-filen men de dä fläckarna blir samma ändå.

Får väl bli Capture NX-D vid tillfälle.
 
ANNONS