Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Nu är min BMW en 330 D och fungerar nog inte så bra på skogsvägar.
Passar bättre på autobahn där jag kan hålla takten av en Porsche.
Javisst är det så, jag bara hakade på med ett annat exempel, då vi nu i flera inlägg pratar om eventuella onödan av att byta kameran, Pojkar som är teknikintresserade tittade mycket förr på värsting HiFi, förstärkare, stora högtalare, det var ju mycket på ropet förr. Det kan vara kul så klart med en fin kamera eller bil av många olika själ, köpte själv en Honda CBX 1980 tyckte den var fin, men den rackarn kunde vobbla i kurvorna, växellådan var fin som smör. blev sedan BMW med stor kåpa och beskedligare 70 hp.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] En tjej med fotoryggsäck och stor systemkamera i bälte som istället för att använda sin DSLR som alltså hängde där i bältet tar upp sin mobil och tar en bild över Hamngatan.

En del föredrar alltså tydligen att ta bilden med telefon istället för sin systemkamera fast de tagit ut den för "luftning". Varför överhuvudtaget släpa på en systemkamera då kan man ju tycka. Är kanske bara en tidsfråga innan denna fotograf upptäcker att hon inte alls behöver någon systemkamera överhuvudtaget [...].
Det där kunde varit jag.

Även om jag sitter med två stycken EOS 1D # vid kanten av en fotbollsplan kan jag ta upp mobilen för en snabb bild att posta i familjeforumet. Ett MMS som det kallades förr, alltså ett SMS med bild.

När fler och fler sedan inser att det är just för detta snabba kommunikationssätt man faktiskt tar bilder - ja då är ju mobilen överlägsen.

Men jag stoppar sedan undan mobilen. Sätter ögat i sökaren på min EOS och följer spelet på planen för att kanske någon gång fånga den perfekta fotbollsbilden.
 

Brix

Aktiv medlem
Smartphones är utmärkta som point&shoot-kameror och det är det de flesta människor vill ha, en kamera som är enkel att använda för att "fånga ögonblicket" eller dokumentera saker med. Bilderna från dem kan absolut se bra ut så länge man inte kollar på dem i allt för stora storlekar samt såklart håller sig inom deras begränsningar.

För mig är en smartphone verkligen inte ett substitut för en systemkamera på nåt sätt dock. Även om jag kunde få 100% samma bildkvalité från en smartphone så skulle den fortfarande inte ersätta min systemkamerautrustning eftersom det finns betydligt fler anledningar än bara bildkvalité till att man använder systemkamera.

Samtidigt så tycker jag verkligen kameratillverkarna behöver bli bättre på mjukvarufronten, där ligger de efter.
 

PMD

Aktiv medlem
Smartphones är utmärkta som point&shoot-kameror och det är det de flesta människor vill ha
Nej, telefoner är verkligen inte utmärkta som P&S-kameror. De saknar sökare och zoomobjektiv (utom min telefon som faktiskt har ett 10x-zoomobjektiv) samt har usel ergonomi som kameror (även min telefon). Den stora fördelen de har framför en riktig P&S-kamera är att de alltid är med (eftersom ingen människa idag skulle komma på tanken att gå hemifrån utan sin telefon).

De flesta som använder telefonen som kamera vet antagligen inte om något bättre men jag gissar också att rätt få av dem faktiskt skulle besvära sig att ta med en riktig kompaktkamera även om de visste hur mycket bättre en sån är.
 
ANNONS