Annons

Att verkligen kunna se ”senast ändrad” i Win10 utforskaren

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Om man ser på en mappstruktur i Windows så anger senast ändrad inte när man la till någon ny underliggande mapp i huvudmappen utan när huvudmappen skapades, iaf hos mig. Jag skulle vilja kunna sortera på senast ändrad på den övergripande mappstrukturen så att de mappar där man i innerliggande mappar har gjort någon ändring kommer överst. Har inte lyckats med detta utan jag måste öppna upp varje mapp för att i dessa se om det är något nytt. Finns det någon möjlighet att den övergripande mappen reagerar för underliggande förändringar?
 

AFJ

Aktiv medlem
Kanske kan du jobba runt problemet genom att använda en sökning?

Möjligen kan det finnas filhanterare som går att ladda ner som har den funktionalitet du vill ha.

Om du beskriver mer i detalj vad det är du försöker uppnå kanske du kan få några bra tips.
 

martley

Aktiv medlem
Så här skulle jag göra:
  1. Starta Utforskaren och navigera till huvudkatalogen för sökningen
  2. Skriv in ett lämpligt sökriterium, t.ex. *.jpg eller *.cr2 eller varför inte bara * i sökfältet uppe till höger
  3. I Fliken Visa i Utforskaren, välj "Detaljerad lista"
  4. Klicka på rubriken "Senast ändrad"
Listan innehåller nu alla filer i katalogstruktuern sorterade efter "Senast ändrad" när sökningen är klar, (vilket kan ta tid om det är många filer).
Om man vill kan man nu byta visningstyp till exempelvis "Stora ikoner" för att se innehållet i bilderna. (Funkar inte med raw-bilderna ifall man inte har ett speciellt tillägg till Windows)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Så här skulle jag göra:
  1. Starta Utforskaren och navigera till huvudkatalogen för sökningen
  2. Skriv in ett lämpligt sökriterium, t.ex. *.jpg eller *.cr2 eller varför inte bara * i sökfältet uppe till höger
  3. I Fliken Visa i Utforskaren, välj "Detaljerad lista"
  4. Klicka på rubriken "Senast ändrad"
Listan innehåller nu alla filer i katalogstruktuern sorterade efter "Senast ändrad" när sökningen är klar, (vilket kan ta tid om det är många filer).
Om man vill kan man nu byta visningstyp till exempelvis "Stora ikoner" för att se innehållet i bilderna. (Funkar inte med raw-bilderna ifall man inte har ett speciellt tillägg till Windows)
Detta blir till en riktigt stor guldstjärna. Det blev faktiskt bättre än jag hade hoppats, jag satte en * i sökfältet och valde detaljerad lista och fick alla underliggande mappar sorterare efter senast ändrad :), detta var mer än jag hade hoppats. Jag hade varit nöjd om jag hade fått se vilka huvudmappar som hade blivit förändrade, men detta var mycket bättre :). Har nog retat mig på detta i minst 10 år och igår fick jag nog. Stort tack
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kanske kan du jobba runt problemet genom att använda en sökning?

Möjligen kan det finnas filhanterare som går att ladda ner som har den funktionalitet du vill ha.

Om du beskriver mer i detalj vad det är du försöker uppnå kanske du kan få några bra tips.
Det jag är ute efter är att snabbt kunna hitta i vilka huvudmappar det skett någon förändring, tex har jag 100 huvudmappar så kan jag på dessa inte se var jag har stoppat in det senaste (det visas bara när mappen skapades), därför så jag har tidigare fått öppna varje mapp och titta. Med metoden ovan så visas innehållet i huvudmapparna, i ordning, så detta funkar för mig
 

martley

Aktiv medlem
Sökfunktionen i Windows har fått mycket skit genom åren och det finns massvis med tredjepartsprodukter as om ska förbättra funktionen, t.ex. agent ransack, men använder man den rätt så kan man komma ganska långt med Windows egen.
Rawbilderna ser man förresten med rätt image extension som man hittar gratis i Windows Store eller vad det heter
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det borde vara lätt att hacka ihop ett script som du kör från kommandofönstret där dina hundra mappar listas och jämte datum för senast ändrade fil någonstans under respektive mapp.

Har inte lösningen i huvudet mer än teoretiskt. Ett rekursivt anrop som går igenom mappar för att hitta senaste datum och flera mappar att gå igenom.

Om jag kommer ihåg och har tid ikväll kan jag leta på nätet.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det borde vara lätt att hacka ihop ett script som du kör från kommandofönstret där dina hundra mappar listas och jämte datum för senast ändrade fil någonstans under respektive mapp.

Har inte lösningen i huvudet mer än teoretiskt. Ett rekursivt anrop som går igenom mappar för att hitta senaste datum och flera mappar att gå igenom.

Om jag kommer ihåg och har tid ikväll kan jag leta på nätet.
Tack, men jag tror jag klarar mig fint med Dan’s metod att sätta en * i sökfältet, då kan jag se vad som är det senaste i strukturen och i vilka mappar dessa ligger

Sedan så kan jag tycka att man inte har så stor nytta av ett fixt datum i huvudmappen, att inte detta förändras när man rör runt inne i mappen utan senast förändrad är själva skapandet av mappen
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tack, men jag tror jag klarar mig fint med Dan’s metod att sätta en * i sökfältet, då kan jag se vad som är det senaste i strukturen och i vilka mappar dessa ligger

Sedan så kan jag tycka att man inte har så stor nytta av ett fixt datum i huvudmappen, att inte detta förändras när man rör runt inne i mappen utan senast förändrad är själva skapandet av mappen
Ok, så bra.

Håller med om att datum när mappen skapades ofta är ointressant. Det du efterfrågar borde Microsoft ha löst för länge sedan. Som default.
 

martley

Aktiv medlem
Ok, så bra.

Håller med om att datum när mappen skapades ofta är ointressant. Det du efterfrågar borde Microsoft ha löst för länge sedan. Som default.
De datum jag ser på mappar i min Windows10-dator visar när de senast ändrades, dvs något lades i dem, men om man har en djup katalogstruktur, t.ex.

D:\Bilder\årtal\månad\dag\bildfil.JPG

så ändras ju inte datumet på mappen "årtal" bara för att man lägger in en ny bild i mappen "dag", eller en ny "dag"-mapp eftersom man ju inte lagt till en ny månadsmapp. Rotkatalogen ( D:\ ) ändras ju inte heller för den delen.

Jag kan hålla med om att det skulle vara användbart att en ändring djupare ned i katalogstrukturen skulle återspeglas i något datumfält på den översta nivån, men så fungerar det inte i något operativsystem eller filsystem jag känner till.
 

pdahlen

Aktiv medlem
De datum jag ser på mappar i min Windows10-dator visar när de senast ändrades, dvs något lades i dem, men om man har en djup katalogstruktur, t.ex.

D:\Bilder\årtal\månad\dag\bildfil.JPG

så ändras ju inte datumet på mappen "årtal" bara för att man lägger in en ny bild i mappen "dag", eller en ny "dag"-mapp eftersom man ju inte lagt till en ny månadsmapp. Rotkatalogen ( D:\ ) ändras ju inte heller för den delen.

Jag kan hålla med om att det skulle vara användbart att en ändring djupare ned i katalogstrukturen skulle återspeglas i något datumfält på den översta nivån, men så fungerar det inte i något operativsystem eller filsystem jag känner till.
Vad jag gör är att skapa en ny mapp i en av huvudmapparna, men detta syns inte i senast ändrad på huvudmappen, fastän jag har lagt in en ny mapp där. Så det som retar mig är att jag inte kan se senast ändrad datum i mappen fastän mappen har blivit ändrad, jag har stoppat in en ny. Hm, går det att begripa :)

Tex mapp struktur

1. Mapp Rovfåglar senast ändra 2016-02-03
I denna finns
2.1 Mapp Röd Glada senast ändrad 2016-02-03
2.2 Mapp Havsörn senast ändrad 2017-03-20
2.3 Mapp Pilgrimsfalk senast ändrad 2019-09-10
Sedan finns det bilder i dessa underliggande mappar, men det finns inga filer direkt i huvudmappen Rovfåglar, där finns enbart underliggande mappar

Vad jag tycker är att mappen rovfåglar skulle visa 2019-09-10 som är den senast tillagda mappen
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
:
:
Vad jag tycker är att mappen rovfåglar skulle visa 2019-09-10 som är den senast tillagda mappen
Efter lite experimenterande fick jag samma beteende som du beskriver, men det berodde på att datumet som visades i Utforskaren inte uppdaterades automatiskt. Tryck på F5 och datumet ändras.
Jag gissar att om det inte är Utforskaren själv som står för förändringarna så ligger det nån slags cache för filinformation som Utforskaren använder av prestandaskäl, och det som triggar tömning av cache har inte inträffat.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Efter lite experimenterande fick jag samma beteende som du beskriver, men det berodde på att datumet som visades i Utforskaren inte uppdaterades automatiskt. Tryck på F5 och datumet ändras.
Jag gissar att om det inte är Utforskaren själv som står för förändringarna så ligger det nån slags cache för filinformation som Utforskaren använder av prestandaskäl, och det som triggar tömning av cache har inte inträffat.
Jag fick inte F5 refresh att ändra något. Det har varit såhär så länge jag kan minnas, troligen igenom 3-4 datorer och olika Windows. Nu glömde jag att se vad som händer om man lägger in en fil istället för mapp om övergripande ”senast ändrad” fungerar då. Troligen har det ändå med prestanda att göra att man inte tittar ner i strukturen för ”senast ändrad” utan ”senast ändrad” är i den nivå där man är och tänker man så är det rätt som det är

Men med din lösning med ett * i sök så får jag ändå ut vad jag vill, så jag klarar mig.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tex mapp struktur

1. Mapp Rovfåglar senast ändra 2016-02-03
I denna finns
2.1 Mapp Röd Glada senast ändrad 2016-02-03
2.2 Mapp Havsörn senast ändrad 2017-03-20
2.3 Mapp Pilgrimsfalk senast ändrad 2019-09-10
Sedan finns det bilder i dessa underliggande mappar, men det finns inga filer direkt i huvudmappen Rovfåglar, där finns enbart underliggande mappar

Vad jag tycker är att mappen rovfåglar skulle visa 2019-09-10 som är den senast tillagda mappen
Det är bra att sökningen i Windows funkar som lösning.

Jag använder Lightroom för att hantera mina bilder och då är den här typen av sökningar väldigt enkla att göra och det går att organisera bilderna på en mängd olika vis. Genom att använda funktionen smart collections går det att få dynamisk uppdatering av samlingar, t ex en samling för pilgrimsfalk, en annan för Havsörn - detta utan att behöva flytta runt bilder i olika mappar på hårddisken.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är bra att sökningen i Windows funkar som lösning.

Jag använder Lightroom för att hantera mina bilder och då är den här typen av sökningar väldigt enkla att göra och det går att organisera bilderna på en mängd olika vis. Genom att använda funktionen smart collections går det att få dynamisk uppdatering av samlingar, t ex en samling för pilgrimsfalk, en annan för Havsörn - detta utan att behöva flytta runt bilder i olika mappar på hårddisken.
Jo visst kunde man använda LR till det också, men jag har valt att vara oberoende av LR efter redigeringen. Jag sitter inte heller vid en PC annat än vid redigering, använder Ipad och TV för att tex se på bilder. Mappstrukturen ligger bl.a i en NAS, så jag har samma struktur och kan få ut innehåller var jag än är. Det är väl den vikigaste anledningen till att jag har en extern struktur av bilder. Har också liknade struktur på filmer, musik, ljudböcker etc.
 
ANNONS