Annons

Pentax LX service, vad kostar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

43mm

Ny medlem
Hej! Jag köpte nyligen en Pentax LX och efter att ha putsat lite på den (relativt dåligt skick när jag fick den...) och skjutit lite utan film har jag bestämt mig för att det är en kamera jag verkligen vill börja använda på riktigt, fantastisk att hålla i!

Huset lider dock av det för LX vanligt förekommande problemet där spegeldämpningen börjat ge med sig. "Sticky mirror" kallas fenomenet på engelska, har jag förstått. Dämpningen måste hur som helst bytas och det verkar alldeles för pilligt för att göra på egen hand, inte minst när det kommer till att kalibrera spegeln så att fokus blir korrekt i sökaren.

Har någon erfarenhet av att åtgärda liknande problem på serviceställe i Sverige? Vad kan jag vänta mig att det skulle kosta?

Bonusfråga: känner någon till en kameraverkstad i Göteborg som skulle kunna ta sig an min LX?

Tusen tack på förhand!
 

bony

Aktiv medlem
Hej! Jag köpte nyligen en Pentax LX och efter att ha putsat lite på den (relativt dåligt skick när jag fick den...) och skjutit lite utan film har jag bestämt mig för att det är en kamera jag verkligen vill börja använda på riktigt, fantastisk att hålla i!

Huset lider dock av det för LX vanligt förekommande problemet där spegeldämpningen börjat ge med sig. "Sticky mirror" kallas fenomenet på engelska, har jag förstått. Dämpningen måste hur som helst bytas och det verkar alldeles för pilligt för att göra på egen hand, inte minst när det kommer till att kalibrera spegeln så att fokus blir korrekt i sökaren.

Har någon erfarenhet av att åtgärda liknande problem på serviceställe i Sverige? Vad kan jag vänta mig att det skulle kosta?

Bonusfråga: känner någon till en kameraverkstad i Göteborg som skulle kunna ta sig an min LX?

Tusen tack på förhand!
Kameraservice i Kungsör är auktoriserad för Pentax. Jag har haft med dem att göra flera gånger och de har alltid varit bra.

https://www.kameraservice.se/
 

43mm

Ny medlem
Jag har nu varit i kontakt med både Kameraservice (enligt rekommendation ovan) och Kamerateknik i Malmö, som Kameraservice tipsade om. Ingen av dessa var intresserade av att ta sig an min kamera.

Ingen som känner en hemmafixare med stadig hand som vore intresserad? Betalar givetvis!
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Hej!

Hör med Jonas, Analoga kameror Stockholm!

Fick i våras min LX med sticky mirror fixad tip-top av mycket stadig hand och till rimligt pris. Helt nöjd med jobbet!

Lycka till!
 
ANNONS