Annons

Scandinavianphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

pellapoo

Aktiv medlem
I julas skulle min kusin köpa en kamera. Valet stod mellan en Canon EOS 300D eller en Nikon D70. Jag övertalade min kusin att köpa Canon 300D eftersom jag har en sådan själv och vi kunde ju då byta grejer med varann. Jag sa även till min kusin att han skulle köpa den på Scandinavian Photo (gamla Voxon) eftersom de var mest professionella trodde jag.

Men vi frågade försäljaren om lite råd eftersom både jag och min kusin inte kan nåt om kameror. På frågan om vilken kamera man bör välja av de 2 ovanstående svarade han såhär.
-"Glöm Canon, det är en "gammal" kamera. Nikon är ny och bygger på helt ny teknik nämligen CCD och inte det gamla Cmos som sitter i Canon. Nikon ger oerhört mycket bättre bilder än Canon och framförallt mindre brus, skillnaden är som natt o dag."
Jag avbröt med att säga att jag hade för mig att det inte var så stor skillnad enligt de tester jag läst. försäljaren svarade
-"Tja för en oinvigd kanske men för en som vet vad det handlar om så är skillnaden oerhörd. I vissa lägen är Canonen helt oanvändbar. Jag är ju ett Canonfreak själv men i detta fallet så kan jag inte hitta något positivt med canon."

Min kusin bestämde sig ändå för att köpa en Canon 300D, men då visade det sig att den kameran var slut o restad med 20 ex. Medans Nikon hade han i lager.
Efter att återigen läst tester så kan jag inte tro annat än att det försäljaren sa var helt osant.
Jag tycker det e så jäkla trist när ett företag som profilerar sig som proffsigt gör på detta sätt, försöker lura okunniga köpare bara för att de är så säljkåta. Jag kommer aldrig rekomendera den affären för mina vänner mer.
 

snysop

Aktiv medlem
Har också haft en konstig erfarenhet hos dem... Berättade att vi var ute efter kameror i klass med KM A2 etc och då går säljaren bort och plockar fram D70 och 300D... Que? Totalt fel prisklass för det första...

Sen att det blev en DSLR iallafall berodde INTE på honom.
 

appel79

Aktiv medlem
Jag få väl lägga in något possetivt om Skandinavianphoto. Beställde en vit bakrund av dom som visade sig vara grovt veckad längs med hela bakrunden. Skickade ett mejl angående problemet, och fick ett telefonsamtal från butiken. Dom skickade en ny till mig och jag kunde behålla den gammla, utan att ens ha tittat på bakrunden jag reklamerat. Inte alltid dom är säljkåta.
 

Dajo

Aktiv medlem
Re: Re: Scandinavianphoto

Highweiss skrev:
Där har du svaret på försäljarens beteende.

Och (ett synnerligen ovetenskapligt och inte särskilt relevant, men dock) svar på frågan om vilken kamera som gått åt bäst.

:)
Exakt, det är så försäljare fungerar.
Jag har själv jobbat som butikssäljare och man framhäver alltid det positiva med saker man har i lager och kan sälja = provition samt framhäver dom negativa sakerna på sånt man inte kan sälja= ingen provition.

Detta fenomen hittar man i princip överallt förutom där säljarna har fast lön där det inte förekommer lika frekvent.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Den shoppen har gett mig blandade erfarenheter genom åren,,,

Ibland BRA på alla tänkbara sätt och ibland en rent av ovillig hjälp. Många obesvarade mail dessutom,,,

Jag är kund hos både Cyberphoto och Scandinavian och just nu så leder Cyberphoto,,, men dem är inte prickfria dem heller;/

Jag skulle aldrig köpa en kamera utan att först läsa obereoende/objektiva omdömmen först,, det handlar som kund att bilda sig en uppfattning själv innan köp... Men visst kan det vara lätt att falla för exeditens ord, som okunnig i saken.

Mvh Niclas,
 

pellapoo

Aktiv medlem
Visst kan jag hålla med om att försäljaren bara gjorde sitt jobb. Men jag fick ju för mig att Scandinavianphoto var ett seriösare alternativ. Eftersom försäljaren lurade oss så köpte vi ju naturligtvis inte kameran där. De objektiv vi kommer att köpa till, kommer vi ju inte heller att köpa där eftersom vi vet att försäljaren utan att tveka skulle lura på oss det som de tjänar mest på o helst vill bli av med. I slutändan så förlorar ju bara S.photo potentiella kunder.
 

snysop

Aktiv medlem
pellapoo skrev:
Visst kan jag hålla med om att försäljaren bara gjorde sitt jobb. Men jag fick ju för mig att Scandinavianphoto var ett seriösare alternativ. Eftersom försäljaren lurade oss så köpte vi ju naturligtvis inte kameran där. De objektiv vi kommer att köpa till, kommer vi ju inte heller att köpa där eftersom vi vet att försäljaren utan att tveka skulle lura på oss det som de tjänar mest på o helst vill bli av med. I slutändan så förlorar ju bara S.photo potentiella kunder.
Det är därför fotosidan.se är så bra! :) Här kan ju jag som är "dum nybörjare" få hjälp och svar för att sedan köpa produkten i någon affär. :)
 

Smikehead

Aktiv medlem
Köpte min 300D på Scandinavian Photo i Mölndal. Där fick jag ett omvänt omdömme. Alltså dom/han rekomenderade 300D före D70 (och dom hade båda i lager). Men han pratade aldrig illa om D70 för den saken skull, han tyckte bara 300D var snäppet vassare i bildkvalitén. Medan D70 däremot var snäppet vassare tekniskt sett. Rekomendationen gällde således främst bildkvalitén som anledning (och han värderade väl den aspekten som något viktigare). Det var ungefär vad jag hade för uppfattning också efter att ha lusläst utlåtanden och granskat bilder, innan.

Till saken var ju att jag bad om ett personligt utlåtande eftersom jag inte var hundra, mer än att det lutade åt en Canon (jag hade då inte själv talat om mina egna tankegångar). Jag gick liksom in med inställningen - om han rekomenderar Canon, blir det Canon. Rekomenderar han D70 så skulle jag känna och tänka ett tag till. Så det skulle lika gärna ha kunnat bli en D70 i slutändan - men för mig var det hugget som stucket. Jag hade i alla fall bestämt mig för någon av dom.

Personligen litar jag aldrig på en försäljare egentligen, utan brukar mest använda mig av deras sätt som medel att komplettera vad jag själv tror och har kommit fram till innan. För mig är bemötandet och känslan av ärlighet i kombination med objektiv saklighet viktigt. Alltså inga orelevanta okväden. Den försäljare som ni mötte Tobias hade jag inte köpt av, utan vänt mig till en annan butik - av ren princip. Det hade jag nog också sagt och tackat för en ointressant vägledning.
 

Joakim A

Aktiv medlem
Jag beställer själv ej från scand.. och har/är inte varit anställd där ;)

Kan det inte vara så att säljaren bara snackade i nattmössan och inte visste vad han pratade om? Vet själv att säljare som är gröna går in och puschar för en produkt som de har trott var bättre men i själva verket inte har vetat ett smack om. Detta gäller ju iof dykprylar, men här har vi också samma tekniska specifikationer mm.

Tyvärr måste man nog läsa en hel del och även fråga en större massa för att få svar på vad man egentligen ska ha.

// Jocke
 

Karna

Aktiv medlem
Var inne i deras butik i Mölndal för ett tag sedan och frågade efter diafilm, Provia 120 film. Killen hämtade Portra och ställde fram.
Nej, Provia ville jag ha, sa jag! Han tittade frågande på mig och sa att sådan film hade dom inte och att denna var lika bra. En VISS skillnad på diafilm och negativfärgfilm skulle jag vilja säga!!! Samt att det rör sig om två helt olika tillverkare.
Något man borde veta i en fotoaffär! Fick bli Astia eftersom jag inte hade tid att diskutera utan stod mitt i ett jobb, filmlös.
 

Mattsen

Aktiv medlem
appel79 skrev:
Jag få väl lägga in något possetivt om Skandinavianphoto. Beställde en vit bakrund av dom som visade sig vara grovt veckad längs med hela bakrunden. Skickade ett mejl angående problemet, och fick ett telefonsamtal från butiken. Dom skickade en ny till mig och jag kunde behålla den gammla, utan att ens ha tittat på bakrunden jag reklamerat. Inte alltid dom är säljkåta.
Hmm...
När jag packade upp min vita bakgrund var den fraktskadad och oanvändbar (hämtade den i Bankeryd i kartong).
Kanske var den jag returnerade som du fick...
Eller hade de fått ett helt parti med skadade fonder som de sålde och hoppades på att ingen skulle klaga. De tittade inte ens i kartongen när jag bytte ut den, så de visste sannerligen redan vad det handlade om. Jag kan ha fel, men skumt verkar det.
 

Damocles

Aktiv medlem
De gånger jag varit i kontakt med Scandinavian Photo har jag bara fått bra bemötande, inga problem att ta hem väskor som inte finns på deras websida och andra sådana saker. Billligt var det också.

Sen tror jag att det beror helt på säljaren, men att säga att Scandinavian Photo i stort är något funkar inte. Men som med allat annat verkar det finnas bättre och sämre säljare som jobbar där. Vilket är trist. Jobbar man med saker borde man försöka vara lite objektiv och inte pusha för hårt.

Det var väldigt bra att ha fast lön när jag jobbade som säljare. Och kunderna som frågade något fick ett ärligt svar. Speciellt i ett fall var den billigare produkten bättre, då blev folk skitförvånade. Men dom kom tillbaka efter det och köpte allahanda små skitsaker som hade riktigt stor marginal.
 

J.Weinö

Aktiv medlem
Endast goda erfarenheter.

Jag har handlat ev dem och det fungerar klockrent, bra service på telefon om man varit osäker på vissa funktioner och skillnader mellan modeller. Dessutom väldigt snabba leveranser.

Handlar hos dem på rekommendation av en kompis som handlat mycket av dem och han har bara goda erfarenheter av dem.

Tycker det fel att ge sig på företaget, då det i det här fallet var en enskild säljare som hade en personlig åsikt. Det är ju inte helt omöjligt att han personligen tyckte/tycker att D70 är bättre än 300D.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Karna skrev:
Var inne i deras butik i Mölndal för ett tag sedan och frågade efter diafilm, Provia 120 film. Killen hämtade Portra och ställde fram.
Nej, Provia ville jag ha, sa jag! Han tittade frågande på mig och sa att sådan film hade dom inte och att denna var lika bra. En VISS skillnad på diafilm och negativfärgfilm skulle jag vilja säga!!! Samt att det rör sig om två helt olika tillverkare.
Något man borde veta i en fotoaffär! Fick bli Astia eftersom jag inte hade tid att diskutera utan stod mitt i ett jobb, filmlös.
Känner igen det där från nämda butik, men även från YFO i Göteborg. Men se vad som hände med dem. Nu är de en lite kiosk på Kungstorget.
Jag trivdes bäst med Molanders, men de har ju tvingats lägga ner helt. Likaså de flesta labb i Göteborg.
kanske dagx att se sig om efter nytt jobb?
 

Karna

Aktiv medlem
Bättre alternativ för yrkesfolk

Att jag var inne på Scandinavian var bara för att jag var tvungen och var i akut behov av film.

Annars så handlar jag alla mina grejor numera (kameror, film, tillbehör) från Björketorpar´n. Suveräna killar som gärna förklarar och hjälper till. Samt att dom är proffsiga och ställer upp och försöker svara på de mest konstiga saker. (Hur många tror ni skulle, på kundens begäran, gå ut och "provskaka" en kamera för att man tycker att man hör ett konstigt ljud i den man fått!?) ;)

Det är inte alltid som dom har allt hemma men dom får hem hyfsat snabbt. Priserna skiljer sig något från andra handlare men inget att orda om med den servicen.

Enda kruxet är att man måste ha egen firma när man handlar ifrån dom. Har jag för mig iaf.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Att har företag var ju tidigare en förutsättning när man handlade på Voxon, Molanders, Yfo mfl.

Jag var på Fluggerfärg nyligen för att köpa färg till mitt nya kontor.

Där såg jag till min glädje att de hade en VIPkö för yrkesmålare.

Jag, som amatör på färg, behövde fråga och få tips om hur man bäst bålar en betongvägg. Servicen var utmärkt - jag blev imonerad av deras kunskap och tillmötesgående.

Jag hade gärna sett samma typ av VIPsystem på motsv. yrkesbutiker för fotografer.

För inte länge sedan var jag på ScandinavianPhoto/Mölndal för att köpa.

Kön var lång och alla såg ut att vara frågvisa.
Jag visste vad jag skulle.

Förr kunde jag bara slänga upp mina grejer på disken, de knappade snabbt in, och skickade faktura. Snabbt och smidigt.

Nu hade jag inte tid att stå och vänta, så jag gick till en annan affär.


Sur och grinig hela dagen!
 

Efwa

Aktiv medlem
Jag har bara goda erfarenheter av scandinavian. Bra service, inga problem med tillbakaskick, inga problem med transporter.
Uppringning om något jag beställt inte funnits och frågan om likvärdig ska skickas, eller vänta i en månad.

Några osvarade mail dock.

Men, jag har heller ingen erfarenhet att fråga dem direkta frågor om kameror etc. Det gör jag på andra ställen (läs här) och som med allt annat som man ska köpa så frågar jag inte försäljaren vad de tycker är bäst.......man får ju nästan alltid fel svar eller åtminstone något vinklade svar.
 

snysop

Aktiv medlem
Ett ställe som har långa köer är Inetdata på Ringön (i GBG), men de har en bättre lösning än Scandinavian Photo. Där har de nämligen 2 nummerlappssystem, en till försäljning för folk som vet vad de vill ha, samt en för rådgivning för "frågvisa och osäkra" kunder. Jag tycker att detta är en bra lösning för då slipper man vänta på att få betala sin penna etc, samtidigt som man slipper ha dåligt samvete för att man tar upp säljarens tid. Detta kanske är lite för "stort" för SP-affären i Mölndal, men då kan de iaf ha en snabbkassa där folk som bara skall betala en pryl kan ställa sig (utan nummerlapp) och så kan säljarna ta dem mellan kunderna.

Dessutom så har de bara haft 2 i kassan (de antal gånger jag varit där) och det har varit på tok för lite. Jag tror helt enkelt att de inte förväntade sig att så mycket folk åker dit och handlar.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Bra idé Karin!

Jag glömde säga att jag aldrig haft problem med ScandinavianPhoto då jag ringt alt. beställt från deras huvudkontor.
Min kritik gäller butiken i Mölndal.

Det har hänt att jag faktiskt harit och vänt i butiken, inte fått den service jag ville ha, sedan beställt varorna från deras huvdkontor/internet - ändå fått grejerna dagen efter.
Jag har närmre till Posten än till Mölndal.
 
ANNONS