Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sticker ut hakan om fotgraferingskunskap

Produkter
(logga in för att koppla)

Smikehead

Aktiv medlem
Douglas Adams har svaret på alla era bekymmer.


Det finns en teori som säger att
Om någon någonsin upptäcker vad Universum är till för och varför det existerar
kommer det omedelbart att försvinna
och ersättas av någonting ännu mer bissart och obegripligt.





Enligt en annan teori
har detta redan inträffat
 

Liax

Aktiv medlem
När man läser inläggen här verkar det som om flera inte riktigt förstått vad fotografi är för något. Fotografi är en bild som är framställd med en kamera. Om man sedan påverkat bilden vid själva fotograferingsögonblicket med filter, komposition, skärpa, oskärpa eller olika sorters filmer är irrelevant. Grunden är att bilden till största delen är skapad med kameran som verktyg. Visst kan man manipulera, eller förädla om ni så vill, bilden i efterhand med val av fotopapper, beskärning, ytterligare filter, och så vidare. Men det är själva fotograferingsögonblicket som är det väsentliga. Det är då de mest framträdande och huvudsakliga dragen i bilden genereras.

Att det skulle vara svårt att avgöra vad som är det fotografiska originalet i analoga sammanhang är också en missuppfattning. Det är negativet, eller positivet om man kör dia, som är originalet. Det är därför man säger att man kopierar när man framställer bilder i ett mörkrum. Man kopierar alltså själva originalbilen. Sedan kan man självklart ge bilden en karaktär som man anser passar bilden utifrån det man tänkte sig vid exponeringsögonblicket under mörkrumsarbetet. Men resultatet av detta är inte originalet.

Det är detta som är fotografi för mig, och det har inget med elitism eller snobberi att göra. Som flera redan nämnt finns det många duktiga bildkreatörer här på fotosidan. Människor som kombinerar goda fotokunskaper med ett stort kunnande i Photoshop och en enastående känsla för bilder. Men ibland gränsar dessa personers bilder till något som faktiskt inte är fotografi längre.

Frågan är då, vilket flera varit inne på, är det något negativt? Egentligen inte anser jag. En bra bild är alltid en bra bild, oavsett hur den uppstått. Men som jag nämnt tidigare vill jag gärna veta om bilden jag betraktar är bra för att personen är en duktig fotograf, eller om det beror på att personen är en fena på Phostoshop. Det är nämligen två helt olika arbetsmetoder anser jag. Utan att för den sakens skull värdera något som bättre eller sämre.

/Joakim
 

Damocles

Aktiv medlem
Måste bara flika in att även om diskussion är rätt het på sina håll så har det framkommit flera bra och väldigt toleranta åsikter till skillnad från en del av dom andra trådarna som bara är ren dynga.
 
Senast ändrad:

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag har märkt att man kan dela in fotografer och folk på Fotosida i flera olika grupper som har sina egna åsikter. Jag kan inte räkna upp alla grupper, men några få gör sig alltid påminda.

En grupp är Analog fotografer som testat digitalt och förförat sig att matematiken inte stämmer och att 50mm egentligen inte är 50mm som i 50mm för vanlig 36 mm eller nått sånt och därför konstaterat att digitalt är sämmre.

En annan grupp är de märkesfantaster som inte kan ärkenna att det kan finnas brister med märket även om de fått tinitus av blixten eller fått alvarligt synfel pga att okularet har vassa kanter.

Men så har vi de grupper som inte kan enas om vad ett fotografi är eller nått annat som kan ha med fotografi att göra.

En grupp tycker att man är fotogras bara man har en mobil med en kamera i medans en annan tycker inte att man blir fotograf bara för att man äger en kamera lika lite som man blir kock för att man äger en stekpanna.

Det finns en grupp som tycker att ett fotografi är nått man gör med kameran, andra att det är ett fotografi så länge det bara finns med en del av ett f.d fotografi i bilden.

En grupp anser att det inte finns några dåliga fotografer medans andra är övertygade om att det även finns rent ut sagt usla fotografer som borde blivigt straffade för att de äger en på tok för bra kamera.

Andra grupper anser att fotografi i sin renaste form är att uppmuntra medans andra anser att "ta mig fan så är faktiskt efterbehandlig även det en del av den renaste formen av fotografering"

Sedan har vi gruppen ordmärkare som litar på SAOL och att det borde finnas någon som ver och skrivigt ner detta. En annan grupp anser att man alltid skall ifrågasätta och där med inte lite på SAOL eller andra experter då även experter troligen är oänse i frågan.

Mitt i allt detta finns det en grupp amatörer som vill lära sig och som tänker "Vad i hela friden dillar de om och vart hittar jag de som kan?"

Själv anser jag att jag vet sanningen, men inte fasiken tänker jag avslöja den :)
 

ariadne

Aktiv medlem
Liax skrev:
Det är detta som är fotografi för mig, och det har inget med elitism eller snobberi att göra. Som flera redan nämnt finns det många duktiga bildkreatörer här på fotosidan. Människor som kombinerar goda fotokunskaper med ett stort kunnande i Photoshop och en enastående känsla för bilder. Men ibland gränsar dessa personers bilder till något som faktiskt inte är fotografi längre.

Samtidigt så...är det rätt svårt att skilja fotografi från efterbehandlingsdelen. Tycker jag. Eftersom jag ser den delen som en del av det hela. Men visst kan man undra vad som är fotografi. Efter exponeringen, i själva efterbehandlingen kan man ju hitta på massor. När det upphör att vara foto är väl olika hur man tycker. Själv så har nog rätt hög tröskel.
Om man börjar ladda upp oljemålningar så hade jag tyckt man hamnat fel:)

Liax skrev:
Frågan är då, vilket flera varit inne på, är det något negativt? Egentligen inte anser jag. En bra bild är alltid en bra bild, oavsett hur den uppstått. Men som jag nämnt tidigare vill jag gärna veta om bilden jag betraktar är bra för att personen är en duktig fotograf, eller om det beror på att personen är en fena på Phostoshop. Det är nämligen två helt olika arbetsmetoder anser jag. Utan att för den sakens skull värdera något som bättre eller sämre.
analoga efterbehandlingsmetoder då?
är det samma sak där?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Liax skrev:
När man läser inläggen här verkar det som om flera inte riktigt förstått vad fotografi är för något. Fotografi är en bild som är framställd med en kamera.
Låt oss då säga att jag gör en bild direkt på ett fotopapper med hjälp av några föremål och en lampa, är detta (som brukar kallas fotogramteknik) inte fotografi? Även bilder framställda utan kamera på ljuskänsligt material måste väl rymmas inom kategorin fotografi?
 

mohei

Aktiv medlem
Svenska Akademiens ordlista
foto|grafi [-iˈ] s. -n framställning av bilder på ljuskänsligt material
 

jpersson

Aktiv medlem
Liax skrev:
Det är detta som är fotografi för mig, och det har inget med elitism eller snobberi att göra.
Amen

Jag har läst flera inlägg som har haft samma definition av fotografi. Jag tror inte att något av de inläggen kommer från elitism eller snobberi. Den anklagelsen försvårar bara diskussionen. Om jag ska vara ärlig och elak så upplever jag det snarare som så att den anklagelsen visar på osäkerhet.

Jag behandlar mina bilder i mörkrummet såväl som digitalt och det har jag gjort i några år nu. Jag har stor respekt för det arbetet men jag kallar det inte för fotografering.

Jag fotograferar med kameran. För mig handlar det till stor del om att tänka efter före men visst finns det ett efter, intuition och andra aspekter.
 

BoSamuelsson

Aktiv medlem
har inte orkat följa hela denna tråd... men tråden här behandlar 2 olika saker

1. fotografi

2. presentation

dessa delar anser jag att man ska skilja åt.

fotografi är den delen där man presterar med kameran

presentation är efterbehandlingen med beskärning och förändring.

min personliga åsikt i frågan är att man kan ändra på bilder i PS inom samma ramar som man kan göra i ett mörkrum.. allt annat är att förvanska sanningen, och där vill i alla fall jag att fotografin ska vara... i sanningens tjänst
 

Graal

Avslutat medlemskap
Liax skrev:
Att det skulle vara svårt att avgöra vad som är det fotografiska originalet i analoga sammanhang är också en missuppfattning. Det är negativet, eller positivet om man kör dia, som är originalet. Det är därför man säger att man kopierar när man framställer bilder i ett mörkrum. Man kopierar alltså själva originalbilen. Sedan kan man självklart ge bilden en karaktär som man anser passar bilden utifrån det man tänkte sig vid exponeringsögonblicket under mörkrumsarbetet. Men resultatet av detta är inte originalet.
Om jag kopierar själva originalbilden så skulle jag antingen få kopiera den två gånger (för att få en bild lik originalet (som ju då är negativet) eller skulle jag få använda mig av positivt omvändningspapper vid "kopieringen". Negativet kan aldrig bli någon originalbild (såvida du inte eftersträvar en negativ bild som slutresultat). Att man kallar det för kopiering har ingenting att göra med att man skulle försöka återge negativet som något slags original.

Svara mig också då vad som är det fotografiska originalet för denna bild? Här har jag exponerat och framkallat negativet till en täthet och kontrast som är högst onormal. Dessutom har jag efter filmframkallningen kraftigt selentonat negativet (för att öka kontrasten i de delar som har teckning). Därefter har jag använt mig av ett speciellt raster med lagom täthet och strukturkontrast vid kopieringen (för att få struktur även i skuggpartierna). Bilden är dessutom kopierad på bromsilverpapper av högsta hårdhetsgradation. Vad ser du som fotografiskt original här? Det onormalt framkallade negativet? Det genom selentoning förändrade negativet? Det genom selentoning förändrade negativet i sandwich med det specialanpassade rastret? Eller den bild jag fick fram av detta? För mig är endast slutbilden ett original eftersom denna inte på långa vägar motsvarar negativet eller vad jag med normalt förfarande kan få ut av detta.

Sedan kanske du kunde svara på vad som är originalet till de bilder som framställts av fotografer som trampat på och misshandlat sina negativ? Är det det negativet som kom fram efter filmframkallningen eller är det negativet efter att fotografen misshandlat det till närmast oigenkännlighet?

Copyright (kopierings/mångfaldiganderätt) får man vanligtvis på den slutbild man presenterar. Undrar varför? Man ser alltså detta som ett original, inte negativet (även om man givetvis även har copyright på detta).

För mig är det fotografiska originalet inte färdigt förrän jag har en slutlig bild att presentera. Allt före det är delmoment/mellansteg mot målet.

Kanske är det meningslöst att diskutera eftersom vi tycks definiera så olika men det är intressant ändå att se hur pass olika vi ser på och definierar det vi älskar mest utöver våra nära och kära.
 

Laponia

Aktiv medlem
Så fort jag scannar in en bild, så behandlas den av scannerns mjukvara. Den förvanskas dessutom av scannerns optik.
Är det en orginalbild.

Eller är den bild som jag justerat efter inscanningen för att likna Diat, papperskopian, negativet orginalbild.

Vilken av bilderna skall jag ladda upp till FS för att inte "lura" presumtiva bildbedömmare.

Hur gör Ni ?
 

Graal

Avslutat medlemskap
BoSamuelsson skrev:
har inte orkat följa hela denna tråd... men tråden här behandlar 2 olika saker

1. fotografi

2. presentation

dessa delar anser jag att man ska skilja åt.

fotografi är den delen där man presterar med kameran

presentation är efterbehandlingen med beskärning och förändring.

min personliga åsikt i frågan är att man kan ändra på bilder i PS inom samma ramar som man kan göra i ett mörkrum.. allt annat är att förvanska sanningen, och där vill i alla fall jag att fotografin ska vara... i sanningens tjänst
Om jag presenterar en färdig fotografisk bild är det då inte ett fotografi?

Vad menar du med "i sanningens tjänst"? Ta t.ex den bild jag länkade till i mitt förra inlägg. Är den i sanningens tjänst? Den är framtälld helt och hållet i ett mörkrum. Ta också denne fotografs bilder som exempel. Gå igenom hans bilder. De är helt analogt fotograferade och mörkrumsframställda. Är de i sanningens tjänst enligt ditt sätt att se?
 

BoSamuelsson

Aktiv medlem
svar till Nils Bergqvist

.. egentligen inte,

men fotografen (som jag dessutom har ett 30-tal tryck av) talar tydligt om i samband med publiceringen att de är montage.

Dessa bilder faller ju under det jag kallar presentation. Samma sak gäller din bild
 

Liax

Aktiv medlem
Graal skrev:
Låt oss då säga att jag gör en bild direkt på ett fotopapper med hjälp av några föremål och en lampa, är detta (som brukar kallas fotogramteknik) inte fotografi? Även bilder framställda utan kamera på ljuskänsligt material måste väl rymmas inom kategorin fotografi?
Jag håller med, detta ingår också i fotografibegreppet. Men precis som du själv nämner har metoder av detta slag ofta speciella namn och ses för det mesta som fotokonst snarare än ren fotografi. Men viss kan man kategorisera det under begreppet fotografi, det tycker jag också.

/Joakim
 

mazeson

Aktiv medlem
Egentligen kan ju inte analoga fotografer använda sig av detta media! Det är ju manipulation, eller...? Fotosidan är ett digitalt media.

Är man så bokstavstroende så får man väl nöja sig med att bläddra i sitt album av icke-manipulerade negativ enbart.

h/mats
 

Liax

Aktiv medlem
Graal skrev:
Om jag kopierar själva originalbilden så skulle jag antingen få kopiera den två gånger (för att få en bild lik originalet (som ju då är negativet) eller skulle jag få använda mig av positivt omvändningspapper vid "kopieringen". Negativet kan aldrig bli någon originalbild (såvida du inte eftersträvar en negativ bild som slutresultat). Att man kallar det för kopiering har ingenting att göra med att man skulle försöka återge negativet som något slags original.

Svara mig också då vad som är det fotografiska originalet för denna bild? Här har jag exponerat och framkallat negativet till en täthet och kontrast som är högst onormal. Dessutom har jag efter filmframkallningen kraftigt selentonat negativet (för att öka kontrasten i de delar som har teckning). Därefter har jag använt mig av ett speciellt raster med lagom täthet och strukturkontrast vid kopieringen (för att få struktur även i skuggpartierna). Bilden är dessutom kopierad på bromsilverpapper av högsta hårdhetsgradation. Vad ser du som fotografiskt original här? Det onormalt framkallade negativet? Det genom selentoning förändrade negativet? Det genom selentoning förändrade negativet i sandwich med det specialanpassade rastret? Eller den bild jag fick fram av detta? För mig är endast slutbilden ett original eftersom denna inte på långa vägar motsvarar negativet eller vad jag med normalt förfarande kan få ut av detta.

Sedan kanske du kunde svara på vad som är originalet till de bilder som framställts av fotografer som trampat på och misshandlat sina negativ? Är det det negativet som kom fram efter filmframkallningen eller är det negativet efter att fotografen misshandlat det till närmast oigenkännlighet?

Copyright (kopierings/mångfaldiganderätt) får man vanligtvis på den slutbild man presenterar. Undrar varför? Man ser alltså detta som ett original, inte negativet (även om man givetvis även har copyright på detta).

För mig är det fotografiska originalet inte färdigt förrän jag har en slutlig bild att presentera. Allt före det är delmoment/mellansteg mot målet.

Kanske är det meningslöst att diskutera eftersom vi tycks definiera så olika men det är intressant ändå att se hur pass olika vi ser på och definierar det vi älskar mest utöver våra nära och kära.
Här förstår jag inte varför du komlicerar till en i grunden mycket simpel sak. Det är allmänt accepterat och sedan länge definierat att negativet (positivet) är originalet i analoga sammanhang. De bilder du gör från negativet blir kopior. Och om du sedan vill "efterbehandla" negativet med spott, Dr.Martins, whiskey eller en köttkvarn så blir slutresultatet av detta originalet enligt min syn på saken. Jag finner inga motsägelser eller komplikationer i detta. Tycker det är glasklart.

Du har bara en ursprungsbild som du kan göra kopior utifrån (till skillnad från den digitala bilden) och det måste därför helt logiskt vara den som är originalet. Men därefter kan du självklart definiera själva kopian som "originalkopia". Det vill säga det original du själv skapat genom att bearbeta bilden i mörkrummet eller i datorn.

/Joakim
 

Liax

Aktiv medlem
ariadne skrev:


analoga efterbehandlingsmetoder då?
är det samma sak där?
Tycker det är en milsvidd skillnad. Det är oftast ganska lätt att se vad som är gjort i ett mörkrum om man har lite fotokunskaper. Däremot kan det vara omöjligt att se om en bild förändrats i en dator. Men visst, ibland vill jag också veta vad som gjorts i mörkrummet om bilden har vissa effekter som är speciella.

/Joakim
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
För mig är huvudsaken att jag får fram en bild jag är nöjd med, sen om det är hålkamera från Arla eller om det är en digitalare kvittar faktiskt.
-Reultatet räknas.
 

hornavan

Aktiv medlem
Börja med att tänka på vad fotografi betyder.Fritt översatt blir det rita med ljuset.
Man kan alltså rita med ljuset, eller en penna eller en pensel.Eller annat, dator tex.
Man skapar bilder med olika tekniker.
Skulle man kunna säga att tex Picasso inte var en riktigt konstnär eftersom han använde penslar av kinesiskt underarmshår ? Att jämföra med fotoshop som också är ett verktyg?
Skulle man inte också kunna säga att den som använder Tri-X och D76 fuskar eftersom den filmen har högre känslighet än man använde tidigare.
Eller är det fusk att ha multi coating på objektiven. Det fanns ju inte förr i världen.
Listan på förbättringar som fört fotografin framåt är oändlig och länsgt fram står alltid tillbakadragare och gastar om fusk och orättvist.
När jag var yngre och fattigare tyckte jag att det var orättvist att mina bilder jämfördes med de som tagits med mycket dyrare utrustning.
Nu är jag avis på de som kan mer bildbehandling än jag.
Men jag är samtidigt glad att jag fått uppleva den digitala revolutionen. Leve fotoshop.
 

Liax

Aktiv medlem
hornavan skrev:
Börja med att tänka på vad fotografi betyder.Fritt översatt blir det rita med ljuset.
Man kan alltså rita med ljuset, eller en penna eller en pensel.Eller annat, dator tex.
Man skapar bilder med olika tekniker.
Skulle man kunna säga att tex Picasso inte var en riktigt konstnär eftersom han använde penslar av kinesiskt underarmshår ? Att jämföra med fotoshop som också är ett verktyg?
Skulle man inte också kunna säga att den som använder Tri-X och D76 fuskar eftersom den filmen har högre känslighet än man använde tidigare.
Eller är det fusk att ha multi coating på objektiven. Det fanns ju inte förr i världen.
Listan på förbättringar som fört fotografin framåt är oändlig och länsgt fram står alltid tillbakadragare och gastar om fusk och orättvist.
När jag var yngre och fattigare tyckte jag att det var orättvist att mina bilder jämfördes med de som tagits med mycket dyrare utrustning.
Nu är jag avis på de som kan mer bildbehandling än jag.
Men jag är samtidigt glad att jag fått uppleva den digitala revolutionen. Leve fotoshop.
Verkar inte som du läst inläggen i tråden, eller också har du inte förstått vad de handlar om. Dina exempel är helt irrelevanta och behandlar inte grundfrågan. Och bara för att man värnar om det fotografiska hantverket behöver man inte vara en bakåtsträvare. Tvärt om.

/Joakim
 
ANNONS