Annons

Bästa porträtt-objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Olympus Zuiko Digital ED 50-200/f2.8-3.5 är billigare, lättare och smidigare samt har större brännvidds-omfång än liknande ljusstarka zoomar från t.ex. Canon och Nikon. Den saknar visserligen optisk bildstabilisering, men har heller inte någon för denna funktion nödvändig extra linsgrupp i strålgången. Tre stycken ED linser har Olympus använt för att säkerställa detta objektivs förstklassiga optiska prestanda. Det är ett ypperligt porträtt-objektiv, som är mycket skarpt redan på full öppning, och har dessutom en mycket bra "bokeh". Inte att undra på att Luminous-Landscape då nyligen utmärker detta objektiv till "Bästa Tele-Zoom för Digitalt Foto".

I dagsläget kan endast ZD 50/f2.0 Macro med EC-14 konkurrera som porträtt-tele med fantastisk "bokeh" inom FourThirds-standarden. Senare i år kommer Olympus med två eller tre nya och sensationellt ljusstarka objektiv som på allvar kan utmana ZD ED 50-200/f2.8-3.5 för bl.a. porträttfoto.

E-300 är en fantastisk sommarkamera, där man med ISO 100 och ISO 200 utnyttjar den stora dynamiken hos Kodak-sensorn. Tåligheten mot utbrända högdagrar (sensor blooming resistance) är särskilt bra hos Kodaks CCD-sensorer, vilket kan vara en av orsakerna till varför många bröllopsfotografer (bruden i vitt och brudgummen i svart) använder just en Olympus E-1 kamera (både E-1 och E-300 använder sensorer ur samma Kodakfamilj). Hudtonerna och färgerna är förmodligen också de bästa från just Olympus-kamerorna.

För porträttfoto kan därför mycket varmt rekommenderas detta objektiv ZD ED 50-200 tillsammans med en Olympus E-300 med batterigreppet HLD-3.

Exempel på porträtt tagna med detta objektiv och en E-300 på:
http://myfourthirds.pixelcritic.com/folder.php?id=436

Reference:
Luminous-Landscape:
Fun Stuff: Bokeh Ratings and Lens Awards - Best Telephoto Zoom for DSLRs:
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-june-05.shtml
 

Bilagor

olav.karlsson

Aktiv medlem
Efter att ha snabb kollat Sundvissons andra inlägg börjar även jag undra om han inte jobbar på Olympus.

Detta är en reklamtext. Jag trodde att det inte var tillåtet här..... Eller har jag fel.

Jag har inget problem med att man tipsar om ett bra objektiv. Men denna text ser provocerande mycket ut som reklam i mina ögon.

MVH
Olav
 

olav.karlsson

Aktiv medlem
Efter att ha snabb kollat Sundvissons andra inlägg börjar även jag undra om han inte jobbar på Olympus.

Detta är en reklamtext. Jag trodde att det inte var tillåtet här..... Eller har jag fel.

Jag har inget problem med att man tipsar om ett bra objektiv. Men denna text ser provocerande mycket ut som reklam i mina ögon.

MVH
Olav
 

raderad12

Aktiv medlem
Väldigt fina bilder, fantastiska. Men du.. skyll inte på kameran, i mitt tycke så är det fotografen man skall skylla på när bilderna blir sådär bra ;-)
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Lägg till att Olympus tillsammans med Hasselblad är de enda tillverkarna som tagit fram ett system , dedikerat för digital fotografering .

Mikael
 

arvro395

Aktiv medlem
Äntligen!
Jag har alltid kännt att det är objektiven som begränsar mig när jag tar porträtt. Med världens bästa objektiv kan man väl inte ta annat än otroligt bra porträtt. Speciellt de där bilderna i 300x400 övertygade mig om att objektivet verkligen är det bästa.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Ännu bättre porträttobjektiv

Ännu bättre porträttobjektiv än DZ 50-200mm/F2.8-3.5?
Är den nya ljusstarka zoomen med konstant ljusstyrka, Digital Zuiko 35-100mm/F2.0 ännu bättre som porträttobjektiv ? En blänkare om de första användarintrycken från de som kikat igenom en 2.0 zoom finns på: http://www.4-3system.com/

Never argue with an idiot...they'll drag you down to their level and beat you on experience!!!
 
ANNONS