Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

JOLidman

Aktiv medlem
Flash Gordon skrev:
Då är vi åtminstone 2 som blivit blåsta på Delkins kit. Det är totalt värdelöst. Dammsugaren ger mer damm på sensorn och övriga tillbehör av spatlar och rengöringsvätska är kass. Varning köp inte detta! Det enda som är av nytta är luppen. Den är skitbilligt gjord och inte särskilt bra men lyckas man få till rätt avstånd och betraktningsvinkel så funerar den. Borde kosta 75 kr, Blåsvarning för detta överprisade värdelösa paket.
Jag skickade tillbaka min blåsning och fick pengarna tillbaka förutom en Mars eftresom den redan var uppäten ;-)

Håller med, totalt värdelöst. "spatlar och rengöringsvätska är kass" Provade aldrig så jag kan inte uttala mig. Hade en känsla av att "Delkin" var ett gammalt hederligt varumärke.

Man lär så länge man lever / Jan-Olof
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Erik jag tror att du upplever att du inte har ett problem.Men det är inte bara slarvputtar som får damm på senesorn. Blända ner till 22 och ta ett foto av en blå himmel och överexponera ett steg. Dra sedan upp kontrasten i Photoshop och du lär bli förvånad.
Ingen klarar 2 år utan damm. Men kör man konstant på bländare större än 11 så märks det inte.
 

Anders Östberg

Guest
Är dammkornet stort nog så märks det på större bländare också... och det kommer att finnas ett sådant på sensorn förr eller senare, no matter what you do... :)
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
I en annan tråd......

Anders Östberg skrev:
Är dammkornet stort nog så märks det på större bländare också... och det kommer att finnas ett sådant på sensorn förr eller senare, no matter what you do... :)
...annvände du uttrycket BS........
Samma här från mej .....
 

Anders Östberg

Guest
Re: I en annan tråd......

fujicanon skrev:
...annvände du uttrycket BS........
Samma här från mej .....
Tro mig eller inte... du har damm på din sensor nu, och det kommer att bli mer. Du har bara inte tittat tillräckligt noga. Om dammet inte syns i bilderna så är det naturligtvis inget problem även om det finns där. Vågar du göra testen som Mats föreslog? :)
 

KGS

Aktiv medlem
Jag har inte ens vågat titta på min sensor på de sex-sju månader jag haft kameran *s*

Avslöjande bild mot himlen visar att det kanske är dags. Ett elakt dammkorn ligger o stör i sökaren. Kan man pilla på mattskivan med en vanlig tops?
 

Bilagor

niminex

Ny medlem
Söker råd. Har smuts på sensorn

Tack Kent. Mycket bra inlägg och mycket bra länk!

Hej
Jag söker råd hur jag ska göra.
Kan jag få bort detta från min sensor själv.
Jag har provar med olika objektiv men konstaterar att detta tyvärr sitter på sensorn

Jag tror att det har hänt när jag bytte objektiv när det det var mycket fukt i luften och det rengnade.
Det är små runda ringar i nedre höger kanten av bilden.

Tror ni att detta går att få bort med något bra rengörings kit eller måste jag lämna in den.



Tacksam för råd.
 

Bilagor

KGS

Aktiv medlem
Re: Söker råd. Har smuts på sensorn

niminex skrev:
Det är små runda ringar i nedre höger kanten av bilden.
De kan väl inte synas mycket i praktiken? De fläckar o grejor som syns på min bild ovan slår inte igenom i bilderna...
 

Bokeh

Aktiv medlem
Re: Söker råd. Har smuts på sensorn

niminex skrev:
Tack Kent. Mycket bra inlägg och mycket bra länk!

Hej
Jag söker råd hur jag ska göra.
Kan jag få bort detta från min sensor själv.
Jag har provar med olika objektiv men konstaterar att detta tyvärr sitter på sensorn

Jag tror att det har hänt när jag bytte objektiv när det det var mycket fukt i luften och det rengnade.
Det är små runda ringar i nedre höger kanten av bilden.

Tror ni att detta går att få bort med något bra rengörings kit eller måste jag lämna in den.



Tacksam för råd.
Om du inte får bort fläckarna med att blåsa så får du försöka med våtswabbning, jag rekomenderar dig att prova med Sensor Swab tillsammans med Eclipse rengöringsvätska.

/kent
 

niminex

Ny medlem
Jag Tycker i alla fall att detta är störande
Det mesta går ju att fixa med photo program.

Det bara retar mej att det finns där när det inte borde vara där.
se denna bild
 

Bilagor

niminex

Ny medlem
Sensor Swab tillsammans med Eclipse rengöringsvätska.

Hej Kent
Tack för ditt svar... dock kom det lite fler frågor......

Något som heter exakt sensor swab hittar jag inte därimot finns det en massa olika som heter swab på slutet hoss scandinavianphoto

http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6276847&recurse=true

Vad ska jag välja...?

De har Eclipse rengöringsvätskan men vilken Swab produkt rekomenderar du ..som har lite erfarenhet av detta. Har aldrig gjort detta förut.

Tamsam för svar
 

Andreas K

Aktiv medlem
Re: Sensorregöring, läs detta !!

Bokeh skrev:

Det är verkligen hög tid att avdramatisera det här med sensorrengöring nu, om ni tänker efter lite själva och inser vad det igentligen handlar om så förstår ni att det hela är en skrämselpropagranda för att tillverkarna skall slippa bli åtalade i USA av människor med tummen mitt i näven som aldrig öppnar en manual

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html
Hyffsat naiv inställning till orsaken till att folk är rädda för att rengöra genom att skylla på amerikanerna.
Anledningen är precis som med allting annat, utan insikt och kunskap så blir man osäker.
Och då väljer man den enkla vägen och låter någon som vet göra jobbet.

Av alla fotografer som jag mött här i USA så har jag bara träffat 2 som skickar in sina kameror för rengöring. Och då har det varit Canon 1DsMk2 som är grymt svår att få ren i hörnen.

Dessutom så bör man vara noga med att kolla vilken typ av sensor och kamera modell som man har.
Canon 5D har t.ex UV beläggningen på utsidan och lämpar sig inte för alla typer av rengöring.

Men i grunden så håller jag med om att med lite kunskap och sunt förnuft så kan vem som helst rengöra sin sensor.
 

christianhylse

Aktiv medlem
men alltså...det är väl extremt få privatpersoner som skickar iväg sin DSLR för rengöring?
Jag skulle aldrig i livet göra det, frakter hit och dit och väntan-väntan-väntan på att någon annan (kan ju vara vilket slarver som helst) ska rengöra den.
och vad ska jag göra under de här veckorna? utan kamera?
jag erkänner att jag också fick panik första gången smutsen dök upp på blåa himlar men det är ju så extremt lätt att klona bort prickarna i Photoshop. Och minst lika lätt att blåsa bort dammet med en vanligt, liten blåsbälg.
--
hela det här "problemet" känns väldigt överinfekterat. Jag skulle uppskatta att jag byter objektiv runt 15-20 gånger i veckan, ofta fler gånger, och visst finns där lite damm (det finns på ALLA sensorer) men det är faktiskt inget att bry sig om.
 

RG

Avslutat medlemskap
Borde det inte gå att göra något enkelt photoshop macro för att få klona bort smutset?
Canon har ju någon programvara till 400D borde det inte någat annat företag göra en liknande programvara och sälja?
 
ANNONS