Annons

Bröllop, många begär "högupplösta" bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Lustigt, precis vad jag tänkte skriva... bilderna är ju inte på något sätt skyddade från "svärfarsan (självklart självutnämnd bildbehandlingskung)" bara för att de är levererade på papper.
Självklart inte, men oftast så kan även en lekman se på bilderna om en klåfingrig svärfar har skannat och skrivit ut den, oftast på billigaste koiperingspapperet dessutom. Men det är mycket svårare att avgöra vem som har skrivit ut bilden om kunden själv har framkallat den på fujis labb från en digital fil. Att labbets "autokorrigering" sen har korrigerat bilderna att bli allt för röda, det får fotografen dåligt PR för. Så förklara för mig, hur motivera fotografen att släppa iväg högupplösta digitala bilder? Ingen har hittills iaf kunnat motivera mig..
 

Eeros

Aktiv medlem
Detta sköter sig själv och om några år så kanske vi sitter och skrattar åt att man ens övervägde att inte skicka högupplösta digitala filer till kunden. Eller så...
Kan mycket väl bli så, i och med att det kommer en ny generation fotografer. Eller så blir det inte det, även ideologiskt orienterade amatörer brukar väldigt snabbt få smak på pengar när de blir yrkesverksamma. Men om det blir en förändring, då får dagens yrkesverksamma fotografer anpassa sig till nya rådande normer, helt enkelt. Det är inte svårare än så. Men man ska nog inte räkna med att den stora andelen yrkesverksamma fotografer ger upp en inkomstkälla frivilligt, samtidigt som det innebär i längden att människorna kommer att ha ett minskat antal högkvalitativa studiobilder på sina bokhyllor.

Själv kör jag med en kompromiss, och har gjort det ett tag redan - kunden får köpa vimmelbilderna högupplösta på CD, men studiobilderna släpper jag inte ifrån mig högupplösta elektroniskt. Som jag redan sa i ett tidigare inlägg, ingen har lyckats ge mig tillräckligt stor motivation för detta. Att kunden vill ha, har inte varit en tillräckligt stor motivation.
 

wikman

Aktiv medlem
Så förklara för mig, hur motivera fotografen att släppa iväg högupplösta digitala bilder? Ingen har hittills iaf kunnat motivera mig..
Så som jag ser på det så är motiveringen enkel.

Kunderna vill ha de högupplösta bilderna. Får de inte det av fotografen löser det fotograferingen på något annat sätt = inga pengar till dig.
Får de samma svar av flera fotografer så tänker de troligen "skumt, de verkar ju mer bakåtsträvande än musikindustrin, jag låter brorsan fota bröllopet" = inga pengar till dig.
Hittar de en fotograf som erbjuder bilderna så får han kunden = inga pengar till dig.

Jag har skrivit det förut, vet dock inte om det var här. Jag litar på mina kunder, så jag ger dem vad de vill ha. Självklart levererat på ett sätt som gör att de kan få ut det mesta & bästa av tjänsterna de köpt av mig.

Jag oroar mig inte för förlorade intäkter i form av minskade efterbeställningar, jag ser till att få fullt betalt för mina tjänster när jag levererar dem iställer för att gambla att de skall gå runt på merförsäljningen.
 

Eeros

Aktiv medlem
Så som jag ser på det så är motiveringen enkel.

Kunderna vill ha de högupplösta bilderna. Får de inte det av fotografen löser det fotograferingen på något annat sätt = inga pengar till dig.

Har hittills aldrig förlorat en kund av den anledningen, så det är inte en tillräckligt stor motivation för mig idag.
 

Eeros

Aktiv medlem
WOW! Serviceanda när den är som bäst.

Det är min enda motivering, leverera det kunden vill ha! Vet inte kunden vad de vill ha, hjälp dem.

Vilken tur att det inte är du som äger SAS då. Tänk på alla fulla kunder som skulle vilja styra flygplanen... :p

Men WOW, vilken serviceanda du har iaf!
 

Eeros

Aktiv medlem
Jag oroar mig inte för förlorade intäkter i form av minskade efterbeställningar, jag ser till att få fullt betalt för mina tjänster när jag levererar dem iställer för att gambla att de skall gå runt på merförsäljningen.

Det har du naturligtvis din fulla rättighet att göra hur du vill med. Ingen ska kunna klanka ner på dig för det, det är ditt val. Men du tycker att du sitter på så pass höga hästar att du hela tiden kan klanka på fotografer som inte gör som du?
 

Eeros

Aktiv medlem
WOW! Serviceanda när den är som bäst.

Det är min enda motivering, leverera det kunden vill ha! Vet inte kunden vad de vill ha, hjälp dem.
Jag vill bara flika in med en fråga här: om kunden vill ha din kamera gratis, ger du då bort den? Kunden vill ju ha den gratis! Wow, jag säger det igen, vilken servicenada du har! Boka upp en tid för mig nästa vecka, jag kommer som kund och jag vill ha hela din kamerautrustning, gratis. Bilderna på CD kan du behålla! :p

Eller, stämde inte ditt uttalande nyss? Var det månne bara munväder? Löst prat utan substans?
 

wikman

Aktiv medlem
Vilken tur att det inte är du som äger SAS då. Tänk på alla fulla kunder som skulle vilja styra flygplanen... :p
Nu kom den där haltande jämförelsen med att flyga själv igen... skall vi reda ut det.

Varken Pilot eller Fotograf är skyddade yrestitlar i sverige enligt Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_yrkestitel), så både du & jag kan glatt kalla oss båda sakerna.
Dock regleras luftrummet och man får inte flyga omkring utan att ha en gilltig licens för den luftfarkost man framför (jag vet, jag har blivit av med min licens).

Om jag vore chef för SAS skulle jag även kunna hänvisa till "fara för annans liv" och på så sätt komma rätt lindrigt undan.

Jag gillar bättre liknelsen fotograf vs. grafisk formgivare. Jag har sett många dåligt trykta logotyper i mitt liv. Jag brukar dock inte tänka, oj vilket dåligt tryck, den formgivaren skall jag aldrig anlita. De tar ju sällan betalt för varje gång man skall trycka sin logotyp heller utan levererar glatt ett högupplöst orginal anpassat för tryck.
 

wikman

Aktiv medlem
Jag vill bara flika in med en fråga här: om kunden vill ha din kamera gratis, ger du då bort den? Kunden vill ju ha den gratis! Wow, jag säger det igen, vilken servicenada du har! Boka upp en tid för mig nästa vecka, jag kommer som kund och jag vill ha hela din kamerautrustning, gratis. Bilderna på CD kan du behålla! :p

Eller, stämde inte ditt uttalande nyss? Var det månne bara munväder? Löst prat utan substans?
Vissa kan man bara inte disskutera med...

Om en av mina kunder vill ha min kamera och är villig att betala det pris jag önskar för den utrustningen så går det jättebra.

Men om jag läst det du skrivit rätt så spelar det ingen roll att jag redan har betalt dig för att fotografera och bildbehandla den högupplösta filen, jag får den inte iaf... för du vill ha mer betalt av mig varje gång jag vill skriva ut den.

Snälla, försök ha lite likheter i dina jämförelser, vi kommer komma mycket längre i disskutionen då istället för att sitta och förklara orimligheter.

Jag har dessutom vissa av mina produkter där kameran faktiskt ingår!
 

gorse

Aktiv medlem
Eeros, till att börja med är din inställning helt okay tycker jag. Om det är snygga, stora ramade prints på canvas du säljer skall du naturligtvis inte ge bort några digitala versioner. Och du skall naturligtvis sälja det som du tror har ekonomisk lönsamhet.

Men jag tror inte någon kommer och kräver nånting gratis, varken elektroniska bilder eller kameror. Jag är beredd att betala för något jag vill ha, av någon som kan leverera det, tex elektroniska versioner av bilder. (Hur betalningsmodellen ser ut har vi inte ens rört vid och är kanske inte relevant i detta ögonblick. Vi behöver inte ens vara överens på den punkten) Jag frågar inte efter elektroniska biler för att kunna spara in på utskrifterna. Jag frågar efter dem av de skäl jag redan nämnt.

Wikman har redan argumenterat om hur kunden löser sina behov på andra sätt. Hur vet man vilka kunder man inte fick? Jag tror ingen ringer och säger: "Jag tog en annan fotograf."

Du skrev själv att yrkesversksamma fotografer får anpassa sig till rådande normer. Ja, vad är rådande normer. Jag har redan frågat efter digitala versioner av bilder. Fotografen säger Nej. Ok, tack då. Den som kan ge mig vad jag vill ha får mina pengar.


Eeros sa: "Således, så länge som lagen är på fotografens sida och så länge som de flesta andra (professionella) fotografer inte heller släpper iväg högupplösta bilder på CD, så länge kommer det att finnas skäl för en yrkesverksam fotograf att inte heller göra det. "

Vad lagen beträffar så är de framställda explaren ägda av kunden (när de är levererade och betalda) och man har rätt att framställa enstaka exemplar för egen räkning. Och andra fotografer släpper uppenbarligen iväg högupplösta bilder på cd.

Om jag vore fotograf skulle jag försöka räkna på saken och försöka lägga prisbilden så att summan av alla vinklingar och argument kommer att hamna på samma peng. Frågan är var man lägger värderingen av bilderna. Jag har svårt att se att CD-skivan skulle vara billigare än prints totalt sett.

Men som sagt, är ens affärside att leverera ramade förstoringar i världsklass är jag helt övertygad att det kommer finnas gott om kunder för det. Kanske kunde den verksamheten utökas till att skriva ut andra fotografers högupplösta CD-skivor.

Sen kan jag inte begripa hur man kan veta vilka kunder man inte fick.
 

Eeros

Aktiv medlem
Vissa kan man bara inte disskutera med...

Om en av mina kunder vill ha min kamera och är villig att betala det pris jag önskar för den utrustningen så går det jättebra.

Men... nyss var ju din enda motivering att leverera det kunden vill ha? Vi andra som har, förutom motivet att göra kunden nöjd, även motivet att få betalt, kunde du leverara sarkastiska kommentarer till om "serviceandan" (eller bristen på den, som du såg det). Men nu menar du alltså att även du vill ha betalt för dina tjänster?

Och eftersom jag drar upp att även du vill tjäna pengar, då kan "man inte bara diskutera" med mig?
 

Eeros

Aktiv medlem
Det var faktiskt du som blandade in finlandsfärjor och flygplanssemstrar i tråden och ingen annan.
Det var inte jag som sa att det är samma sak att flyga flygplan som att skriva ut bilder. Så om sen läsförståelsen brister på andra änden, det ska inte jag lastas för. :p
 

Eeros

Aktiv medlem
Om jag vore fotograf skulle jag försöka räkna på saken (---)
Precis vad jag och förmodligen de flesta yrkesverksamma gör, oavsett bransch. Att vi sen bestämmer oss för olika strategier, tycker jag är helt ok. Vi lever inte i Sovjet. Vissa andra däremot verkar tycka att de som inte väljer samma strategi som de själva, är ena konstiga filurer som man inte ens kan diskutera med. :)
 

wikman

Aktiv medlem
Och eftersom jag drar upp att även du vill tjäna pengar, då kan "man inte bara diskutera" med mig?
Om du tycker att informationen att jag vill tjäna pengar på mina bilder är något som kommer som en nyhet för dig kan du kanske börja läsa lite i början av tråden, t.ex. http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1191967&postcount=15. Men att jämföra det med att ge bort saker bara för att kunden "vill" är lite att tvista till det.

Alla mina kunder vill ha bildfiler, det är något de nästan alltid frågar om vid första kontakten. Ofta blir de väldigt glada när de hör att det är möjligt att anlita en fotograf och faktiskt få bilderna. Jag har kunder som har egna produktfotostudios där de tidigare fotograferat sina produkter själva. Men nu när de hittat en fotograf som istället levererar bilderna digitalt med fritt användande så köper de istället tjänsten av mig.
 

Gutta

Aktiv medlem
Det var inte jag som sa att det är samma sak att flyga flygplan som att skriva ut bilder. Så om sen läsförståelsen brister på andra änden, det ska inte jag lastas för. :p
Hur var det nu med läsförståelsen? Skrev jag att du skrev det? Nä jag skrev att det var du som drog in flygplanen och båtarna i tråden. På något konstigt sätt kunde man likställa kravet om högupplösta bilder från kunder med att kunder skulle vilja styra båtar och flygplan på semestern själv? Det är inte svårt att se att det i princip likställer kraven på kompetens för att skriva ut bilder med kompetenskraven för att ratta dylika fordon? Däremot inga ord om att det vore SAMMA sak att skriva ut ett foto som att styra det däringa flygplanet...Jaja, jag säger då det.

Jag lämnar sandlådan nu iallafall.
Mycket nöje!
Hälsar Jerka
 
ANNONS