Annons

Bröllop, många begär "högupplösta" bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag är frestad att tycka att Eeros slingrar sig som en orm i frågan eller så har jag slagit världsrekord i att missförstå allt vad Eeros skriver. Jag har svårt att hänga med i retoriken och jag tror inte jag kan framföra fler variationer av vad jag tycker utan att upprepa mig.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Fattar inte hur detta kan vara så svårt...

Kunden Andersson nöjer sig med printar, album osv och får betala ett visst pris.

Kunden Pettersson vill förutom det Andersson får även ha högupplösta bilder på CD. -Visst, säger fotografen Lundström, och då blir priset såhär mycket högre än Anderssons pris.

Antingen når Lundström en uppgörelse med både Andersson och Pettersson eller också går Pettersson till fotografen Wikman.

Allt har ett pris... (Nästan i alla fall)
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Oj, intressant att se hur detta har utvecklats...förutom sista två sidornas sandlådesnack från vissa.
Jag kan inte dra någon slutsats från detta, man resonerar ganska olika helt enkelt, inget fel i det.
Vad jag fortfarande ser är att många skriver att man levererar "högupplösta" bilder, men ordet är flummigt, någon ville ha dessa för att kunna visa bilder på sin stora datorskärm, eller på sin projektor, ja då behöver de ju inte vara särskilt stora, duger ju nästan med en "webversion" av filen för att det ska bli bra. Låt oss säga 1200 pixlar på höjden?

Låt oss säga att jag har levererat filer som tål print i 10x15 och ingen kund hittills kommit tillbaka och beställt större papperskopior, vad tror ni detta betyder?
Att kunden är nöjd med sina 10x15, eller printat stora kopior i alla fall, eller scannat skiten och printat....eller att bilderna var så kass att de inte var värda att ses större?
 

wikman

Aktiv medlem
Vad jag fortfarande ser är att många skriver att man levererar "högupplösta" bilder, men ordet är flummigt, någon ville ha dessa för att kunna visa bilder på sin stora datorskärm, eller på sin projektor, ja då behöver de ju inte vara särskilt stora, duger ju nästan med en "webversion" av filen för att det ska bli bra. Låt oss säga 1200 pixlar på höjden?
Det är lite beroende på kund i mitt fall. Ofta har mina företagskunder specifika önskemål, eller så talar jag med deras tryckeri/reklambyrå. Som jag skrivit tidigare, dessa kan tom få RAW filer om de behärskar tekniken. De får dock filerna konverterade till DNG i dessa fall så jag kan bevisa min upphosrätt med orginalfilen om någon tvist skulle uppstå (bara för att jag levererar högupplöst och digitalt betyder det ju inte att jag avsäger mig mina rättigheter, jag är bara friare än många andra fotografer).

I fallet bröllop, som tråden primärt handlar om så levererar jag tre versioner: webb, 10*15cm och 20*30cm. Kunderna får information om hur och var de lämpligen beställer kopior/förstoringar och vilka storlekar bilderna lämpar sig för. Önskar de göra större förstoringar av någon bild får de den bildfilen på begäran. Jag levererar även en hel del förstoringar, främst större storlekar och canvas. Även om jag tror att det kommer minska nu när Crimson lanserat sin nya Canvas tjänst.
 

Eeros

Aktiv medlem
Vissa kan man bara inte disskutera med...

Jag funderade på det där hela (nåja) eftermiddagen. Att någon tvingas säga så efter en diskussion med mig, är ett solklart fall av misslyckande i kommunikationen från min sida. Till och med forumreglerna deklarerar ju följande: "Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget." Att jag plockade ditt uttalande från sitt sammanhang och vände det mot dig i ett sarkastiskt inlägg, var helt klart ett brott mot den regeln - den förde inte diskussionen framåt och gjorde dessutom dig frustrerad.

Det finns inget som ursäktar mitt upprädande, därför ber jag dig Wikman reservationslöst om ursäkt. Jag hoppas att du kan godta ursäkten!
 

wikman

Aktiv medlem
Jag funderade på det där hela (nåja) eftermiddagen. Att någon tvingas säga så efter en diskussion med mig, är ett solklart fall av misslyckande i kommunikationen från min sida. Till och med forumreglerna deklarerar ju följande: "Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget." Att jag plockade ditt uttalande från sitt sammanhang och vände det mot dig i ett sarkastiskt inlägg, var helt klart ett brott mot den regeln - den förde inte diskussionen framåt och gjorde dessutom dig frustrerad.

Det finns inget som ursäktar mitt upprädande, därför ber jag dig Wikman reservationslöst om ursäkt. Jag hoppas att du kan godta ursäkten!

Ursäkten godtagen.

Alltid svårt att få fram sarkasm m.m. i skriven text på ett publikt forum, men det finns ju hjälpmedel som smilys m.m. som underlättar.
 

gorse

Aktiv medlem
...någon ville ha dessa för att kunna visa bilder på sin stora datorskärm, eller på sin projektor, ja då behöver de ju inte vara särskilt stora, duger ju nästan med en "webversion" av filen för att det ska bli bra. Låt oss säga 1200 pixlar på höjden?
Det var jag som önskade mig. Det är mycket möjligt att 1200 pixlar på höjden skulle göra mig tillfredställd. Jag vet inte. Jag specificerade inte storleken. Skulle tro att högupplösta i dagligt tal menas bilder som inte är stora som frimärken med kompressionsartefakter, som går att visa klistallklart på nära nog godtycklig helskärm. Alltså bilder om inte krymta till skit.

Men, måste man verkligen enas om cd-bilders vara eller inte vara? Några fotografer väljer som Eeros att enbart sälja snygga prints, medan andra säljer hela paketet. Jag har svårt att se att det ena utesluter det andra. Vill jag ha snygga prints går jag till Eeros, vill jag ha bilder på CD går jag till Wikman. Enkelt.
 

Bengt Sändh

Avslutat medlemskap
Bråttom

Högupplösta eller ej. Det viktigaste är att du skyndar på. De är förmodligen snart skilda igen. Ett svenskt äktenskap håller i snitt 3,2 år. Slösa inte pengar på dyra arkivbeständiga fotopapper. Hushållspapper duger gott till bröllop.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jesper, du får det att låta så enkelt :)
Det är kul att se att det finns olika sätt att se på det.

Det är klart att om man kan höja priset och lämna med originalfilerna så är ju det bra.

Fortfarande ingen som har kommenterat uttrycket "högupplöst"
Vad innebär det egentligen för dig?
"Högupplöst" är för mig den fulla upplösning som kameran har. Har jag köpt dyrbar utrustning skall jag naturligtvis ge kunden det bästa jag kan erbjuda.

Det är ett förlegat koncept som tillhör det förgångna att fotografen tvingar brudparet att köpa bilder och album av honom/henne. Vi lever i ett digitalt samhälle med andra ideal. Varför skulle alla kunder vilja ha samma standardiserade paket: tex 4 timmars fotografering, webalbum, egendesignat fotoalbum, 10 bilder 10 cm x 15 cm, 4 förstoringar 18 cm x 24 cm och en förstoring 30 x 40 cm på canvas...

Läser man på bröllopsforum och ser hur många bröllopsfotografer förändrar sitt utbud blir det alltmer klart att många brudpar vill

1) bli fotograferade på plats och inte uppställda i studio som förr,

2) få tillgång till bilderna på CD/DVD för att själva kunna göra eventuella utskrifter, förstoringar, album etc,

3) antlita en professionell fotograf under ett begränsat antal timmar för att sedan få kompletterande foton av "duktiga" fotograferande gäster med "bra" kameror.

Det är nog viktigt att vara ödmjuk och verkliga lyssa på kundernas behov och önskemål idag. Detta i tider av kris och med hänsyn till förhållandet att många själva har eller har vänner som har egna digitala kameror av god kvalitet som används i olika sammanhang.

Fotograferna på Fotografica (http://www.fotografica.se/nyutveckling/fotografica.php) uttrycker marknadssituationen bra tycker jag:
 

Bilagor

hornavan

Aktiv medlem
högupplösta bilder underminerar fotografen

Hej, jag har inte läst hela tråden, men jag har en hel del erfarenhet i ämnet. Både jag och närstående fotografer har lämnat ut högupplösta bilder på CD till kunderna för att bli förtvivlade när vi sett vad kunderna kan göra med dem.
Det spelar ingen roll hur fantastiska bilderna är; skrivs dom ut på vanligt koperingpapper så blir dom skit.

Den som ser bilderna kanske undrar vem fotografen är; för att veta vem man INTE skall välja.

Det går inte att lita på att kunderna skall behandla filerna seriöst. Det är billligast möjligt som gäller. De som vill ha bilder på CD har bara ett motiv. Att göra bilder billigare (och därmed sämre) än vad fotografen skulle göra.
Den sämsta reklam en fotograf kan göra för sig själv är att låta andra, ickefotografer, göra stt jobb. Det är som en duktig målare skulle låta en prao göra sitt jobb.

En del i fotografens yrke är att leda kunden rätt. Min erfarenhet är att de flesta förstår att de får bästa resultatet om fotografen får göra hela jobbet.
Tänk om Volvo skulle sälja en påse delar till privatpersoner på de kunde bygga ihop sin egen Volvo.

Låt inte snåla kunder lura er att lämna ifrån er högupplösta filer! Det är ni som kommer att ångra er senare. Jag har egen erfarenhet. Jag har ännu inte förlorat någon kund för att jag har denna inställning.
 

j777

Aktiv medlem
De som vill ha bilder på CD har bara ett motiv. Att göra bilder billigare (och därmed sämre) än vad fotografen skulle göra.
Förmodligen helt rätt men jag tycker ändå att det vore lämpligt att lämna en öppning för att någon kund kanske vill ha kvar bilderna i ett ålderbeständigt format också. Kan vara skoj att ha till guldbröllopet när det är helt omöjligt att få tag på fotografen.
 

snap01

Aktiv medlem
Hej, jag har inte läst hela tråden, men jag har en hel del erfarenhet i ämnet. Både jag och närstående fotografer har lämnat ut högupplösta bilder på CD till kunderna för att bli förtvivlade när vi sett vad kunderna kan göra med dem.
Det spelar ingen roll hur fantastiska bilderna är; skrivs dom ut på vanligt koperingpapper så blir dom skit.

Den som ser bilderna kanske undrar vem fotografen är; för att veta vem man INTE skall välja.

Det går inte att lita på att kunderna skall behandla filerna seriöst. Det är billligast möjligt som gäller. De som vill ha bilder på CD har bara ett motiv. Att göra bilder billigare (och därmed sämre) än vad fotografen skulle göra.
Den sämsta reklam en fotograf kan göra för sig själv är att låta andra, ickefotografer, göra stt jobb. Det är som en duktig målare skulle låta en prao göra sitt jobb.

En del i fotografens yrke är att leda kunden rätt. Min erfarenhet är att de flesta förstår att de får bästa resultatet om fotografen får göra hela jobbet.
Tänk om Volvo skulle sälja en påse delar till privatpersoner på de kunde bygga ihop sin egen Volvo.

Låt inte snåla kunder lura er att lämna ifrån er högupplösta filer! Det är ni som kommer att ångra er senare. Jag har egen erfarenhet. Jag har ännu inte förlorat någon kund för att jag har denna inställning.


Exakt Håller helt och hållet med.
skänk inte bort era kunskaper etc ta betalt för det ni kan.
 

hornavan

Aktiv medlem
Förmodligen helt rätt men jag tycker ändå att det vore lämpligt att lämna en öppning för att någon kund kanske vill ha kvar bilderna i ett ålderbeständigt format också. Kan vara skoj att ha till guldbröllopet när det är helt omöjligt att få tag på fotografen.
Det mest ålderbeständiga format som finns idag är formodligen böcker och bilder utskrivna på högklassiga skrivare. Det är det som jag levererar till mina kunder.
När jobbet är gjort, böckerna tillverkade och bilder utskrivna så gör jag ibland en
CD med ett bildspel i form av en QT-film och eller små (640 pixlar bredd) bilder, men endast när allt annat är klart, beställt, levererat och betalt.
 

hornavan

Aktiv medlem
Det är kanske lite av en ordbetydelsefråga men jag håller inte nödvändigtvis med. Den debatten har vi redan haft så jag avstår från att repetera.
Avstår du för att DU inte vet svaret??
Avstår du för att INGEN kan säga hur länge datorfiler kommer att fungera?
För att hårddskar kraschar och datorsysten görs om. Kan du öppna RAW-filer från en Canon EOS 10D idag utan vidare? Kan du läsa CD-skivor som är tio år och som lovade 100 års hålbarhet?

Avstår du att svara för att det finns otaliga exempel på digitala och analoga system som har kommit och gått under den tid som fotografier på papper har klarat sig finfint?


Jag har kartongvis med filmer, kassetter, CD-skivor och annat skrot som inte längre fungerar och jag har ärvt fotografier som fortfarande är vackra. Som går att scanna in och göra hur många kopior som helst utan större besvär eller kostnad.

Vill du har kvar dina bilder till ditt guldbröllop så skall du nog skriva ut dom på bästa möjliga skrivare och lägga dom i ett torrt mörkt brandsäkert kassaskåp.
 

j777

Aktiv medlem
Avstår du för att DU inte vet svaret??
Avstår du för att INGEN kan säga hur länge datorfiler kommer att fungera?
För att hårddskar kraschar och datorsysten görs om. Kan du öppna RAW-filer från en Canon EOS 10D idag utan vidare? Kan du läsa CD-skivor som är tio år och som lovade 100 års hålbarhet?

Avstår du att svara för att det finns otaliga exempel på digitala och analoga system som har kommit och gått under den tid som fotografier på papper har klarat sig finfint?


Jag har kartongvis med filmer, kassetter, CD-skivor och annat skrot som inte längre fungerar och jag har ärvt fotografier som fortfarande är vackra. Som går att scanna in och göra hur många kopior som helst utan större besvär eller kostnad.

Vill du har kvar dina bilder till ditt guldbröllop så skall du nog skriva ut dom på bästa möjliga skrivare och lägga dom i ett torrt mörkt brandsäkert kassaskåp.
En känslig fråga och det var till stor del därför jag gärna avstod.
Jag tror att en tryckt bild behöver mindre underhåll/skötsel under sin livstid, men har begränsad livstid. Lång men ändå begränsad. Medans en digital bild som får rätt underhåll har ingen begränsning på livstid (innehållet på dina kassetter har inte fått det underhållet). Men du kan ha rätt på så sätt att det kan vara mer arbetskrävande än vad det är värt.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Hej, jag har inte läst hela tråden, men jag har en hel del erfarenhet i ämnet. Både jag och närstående fotografer har lämnat ut högupplösta bilder på CD till kunderna för att bli förtvivlade när vi sett vad kunderna kan göra med dem.
Det spelar ingen roll hur fantastiska bilderna är; skrivs dom ut på vanligt koperingpapper så blir dom skit.

Den som ser bilderna kanske undrar vem fotografen är; för att veta vem man INTE skall välja.

Det går inte att lita på att kunderna skall behandla filerna seriöst. Det är billligast möjligt som gäller. De som vill ha bilder på CD har bara ett motiv. Att göra bilder billigare (och därmed sämre) än vad fotografen skulle göra.
Den sämsta reklam en fotograf kan göra för sig själv är att låta andra, ickefotografer, göra stt jobb. Det är som en duktig målare skulle låta en prao göra sitt jobb.

En del i fotografens yrke är att leda kunden rätt. Min erfarenhet är att de flesta förstår att de får bästa resultatet om fotografen får göra hela jobbet.
Tänk om Volvo skulle sälja en påse delar till privatpersoner på de kunde bygga ihop sin egen Volvo.

Låt inte snåla kunder lura er att lämna ifrån er högupplösta filer! Det är ni som kommer att ångra er senare. Jag har egen erfarenhet. Jag har ännu inte förlorat någon kund för att jag har denna inställning.
Kunderna skall lita på dig: att du är den "rätte" fotografen för deras behov.

Du litar inte på kunderna: att de har förmåga och omdöme nog att välja vad de vill göra med sina bilder.

Relationen är sålunda inte jämlik. Du vill ha övertaget och kontrollera kunderna. Du skall bestämma vad de köper, till vilket pris och vad de kan och inte kan göra med de bilder de köpt av dig.

Några analogier:

Patienten skall lita på läkaren men läkaren litar inte på patienten.

Eleven skall lita på läraren men denne hyser inte tilltro till eleven.

Mannen vill få tillit av sin fru men litar inte på henne.

Politikerna vill ha våra mandat att ta beslut men vill inte ge oss mandat att bestämma över våra egna liv.

Kontentan:

Skall vi ha förtroende till en verksamhet som inte visar oss förtroende och respekt?

Skall vi lita på fotografer som så uppenbart inte vill ge oss rätten att fritt förfoga över de bilder vi köpt?
 
ANNONS