Annons

Anarki på annonsmarknaden

Produkter
(logga in för att koppla)

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Fotosidans återspeglar tillståndet som dagens allmänfotograferande befinner sig i.
...
Man får hoppas att fotosidans redaktion följer utvecklingen och ser till att behåller kunninga och aktiva medlemmar men samtidigt inte stänger ut nybörjare och fotfolket.
...
Det du beskriver är precis som jag ser på det.

Till att börja med så har jag egentligen hållt på med foto i över 20 år, fast med ett avbrott som var riktigt långt.
Det var den digitala teknikens möjligheter som gjorde att jag återupptog intresset, som snabbt blev en passion för foto, och sportfoto i synnerhet.

Även om jag nu har förmånen att få ägna mig yrkesmässigt åt min passion.
Så anser jag mig vara precis allt annat än fullärd.
Det är en av de saker jag verkligen gillar som fotograf, att man alltid kan lära sig något nytt och utvecklas vidare.
Hur långt jag har kommit får andra bedöma.

Det finns ett antal personer här på FS som verkligen har hjälpt mig i min utveckling. Har försökt att hjälpa andra i min tur.

Att det är en blandning på nybörjare och proffs är i sig enbart positivt i mina ögon.

Alla har vi ju varit nybörjare någon gång, och det är verkligen inget som helst fel med att vara nybörjare eller "okunnig".
Det som får mig att tappa lusten är att det är en sådan total obalans mellan grupperna. Och att det så högst påtagligt läggs upp enorma mängder bilder som verkar sakna tanke.
Det är mer än en gång som jag undrar om man vill visa upp sina bilder, eller om man verkligen vill utvecklas vidare??

Själv tycker jag att de seriösa försöken att utvecklas vidare (inte bara mina egna, utan även andras) dränks i floden av "nybörjarbilder".

Som jag ser det ligger det en enorm utmaning för de som driver FS att få balans mellan de olika grupperna. För jag tycker i ärlighetens namn att den balansen saknas totalt i dagsläget.

Tacksam för allt jag lärt mig här, så har jag i dagsläget svårt att finna motivation för att fortsätta här för min egen del.

Den främsta orsaken är att jag försökt att föregå med gott föredöme och ge vettiga, konstruktiva och utvecklande kommentarer.
När det gäller det totala antalet givna och mottagna kommentarer så ligger jag på ett ganska kraftigt plus (ungefär +150 på 1,5 år).
Trots det tycker jag att det är riktigt svårt att få genomtänkt kritik tillbaks.

Önskar att jag hade någon konstruktiv tanke om hur FS skulle kunna utvecklas till det bättre.
Vilket jag dessvärre inte har.
Men förhoppningsvis kan mina tankar ändå komma till nytta på något sätt.

/Daniel.
 

mayro

Aktiv medlem
Daniel M

Först funderade jag på att kanske skriva lite spettsigt om "proffs" som klagar... Inte elakt då.. men med liite spets ändå...


Så kollade jag på hur du använder din kunskap i bildkritikerna och inser att du ÄR verkligen en duktig fotograf värd all respekt..Och inte bara en självhävdande sk "Proffs" som gnäller...

För du bjuder på dig själv.. Du skriver kritiker på ett fint sätt så vi amatörer kan ta till sig...

Kort och gott.. Det blev spetts nu med.. Men full av respekt i stället...

Och hoppas du ursäktar oss ifrån lägre nivåerna.. För det är snubbar som dig vi kan ta till oss ifrån... Synd man inte är sportintreserad.. För då hade man kunnat hämtat massa god info ifrån dina bilder. Men än mer från dina kritiker du skriver mestadelen inom då sportfotandets värld...

med varma hälsningar från en glad amatör som uppskattar det du bjuder på ..

Tobbe.
 

tobbenix

Aktiv medlem
Det är ju en svår balansgång. Många medlemmar som blir fler för varje dag som går, samtidigt som bildflödet ska hållas på en rimlig nivå så att bilder som läggs upp för kritik får en ärlig chans. Just nu känns det som att man inte ser skogen för alla träd. Eller att man inte ser träden för all skog..
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nu handlar snart tråden om något annat än den skulle. Håll den till diskussion om Radannonser annars blir det för spretigt och vi får då stänga tråden.
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
...
För du bjuder på dig själv.. Du skriver kritiker på ett fint sätt så vi amatörer kan ta till sig...

Kort och gott.. Det blev spetts nu med.. Men full av respekt i stället...
Tack, de orden värmer verkligen :)

Och hoppas du ursäktar oss ifrån lägre nivåerna..
Jag tycke inte att vare sig du eller någon annan ska be om ursäkt för sin kunskapsnivå.

I så fall skulle jag också behöva göra det.
Det viktiga är viljan att lära sig och att utvecklas.

Som jag skrev i förra inlägget så är ju en del av charmen med fotografi att det inte går att bli fullärd.
Jag ser mig själv som allt annat än fullärd, och tänker inte be om ursäkt för det ;)

Kan passa på att tillägga att jag tror att man utvecklas av att ge andra kommentarer på deras bilder.

Vad jag vill ha sagt, är att det blir svårt att få vettig bildkritik för alla, oavsett om man är "nybörjare" eller "proffs". När det blir för stor obalans mellan grupperna "nybörjare" och "erfarna" fotografer.

Jag ser det som en "frukt" av den digitala utvecklingen.


Som det är nu så drunknar försöken att få bra bildkritik i den enorma mängden bilder här på FS. Och det drabbar ju egentligen alla som vill lära sig mer.
Oavsett grad av erfarenhet och kunskap.

Jag tror att den optimala vägen för att utvecklas är genom att både ge och få bra bildkritik.
Det är den rådande obalansen på just detta som jag tycker är frustrerande.
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Nu handlar snart tråden om något annat än den skulle. Håll den till diskussion om Radannonser annars blir det för spretigt och vi får då stänga tråden.
Oops, ursäkta.
Skrev just ett svar innan jag såg det här inlägget.

Kan hålla med om att det blir för spretigt.
Kanske kan någon moderator flytta mitt senaste inlägg till en annan, mer lämplig tråd?

För jag vill uppriktigt gärna veta hur ni som står bakom FS funderar kring de här sakerna som jag skriver om.

Min förhoppning är att mina och andras åsikter ska kunna ligga till grund för en seriös debatt om hur FS ska kunna utvecklas och bli bättre.

Eller det kanske inte är en diskussion som ska föras?
(Lite osäker på hur jag ska tolka det Elmfeldt skriver).
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Oops, ursäkta.
Skrev just ett svar innan jag såg det här inlägget.

Kan hålla med om att det blir för spretigt.
Kanske kan någon moderator flytta mitt senaste inlägg till en annan, mer lämplig tråd?

För jag vill uppriktigt gärna veta hur ni som står bakom FS funderar kring de här sakerna som jag skriver om.

Min förhoppning är att mina och andras åsikter ska kunna ligga till grund för en seriös debatt om hur FS ska kunna utvecklas och bli bättre.

Eller det kanske inte är en diskussion som ska föras?
(Lite osäker på hur jag ska tolka det Elmfeldt skriver).
Han menar nog att du säkert får starta en egen tråd om det, men den här gäller annonsmarknaden.
 

frwe

Aktiv medlem
Jag har ett antal gånger kommit in på annonser, kikat vidare på personen som lagt in annonsen och konstaterar att personen blivit medlem samtidigt som annonsen lagts in (ungefär), där finns inga bilder, inga kommentarer, allt är tomt förutom annonsen. Då har FS bara blivit ett sätt att kunna annonsera och man får förmoda att annonsören inte är särskilt intresserad av något annat.

Det händer också att samma typ av person blir medlem och sedan omedelbart slänger ur sig fråga i stil med: Vilken kamera skall jag ha?

En gång i tiden fick man lära sig netikett http://sv.wikipedia.org/wiki/Netikett vilket i korthet gick ut på, läs och delta i det tysta tills du ser om nivån och diskussionerna är av intresse och om du kan tillföra något. En grundregel är att kolla först så du inte ställer samma fråga som kommit upp ett antal gånger förut mm mm.

/FW
 

matlep

Aktiv medlem
Finns det regler mot annonsbumpning? Att lägga in en annons om och om igen utan att ändra beskrivningen eller priset bara för att den skall hamna högst upp, är det ok?
 

ekcim

Aktiv medlem
* Fotosidans annonsmarknad är till för privatpersoner
* Endast produkter med anknytning till foto är tillåtna
* Försäljning av nya produkter i vinstsyfte är ej tillåtet
* Vidarelänkning till annons på annan webbplats som Tradera eller Blocket är inte tillåtet
* Du får inte hålla på och radera och lägga in din annons upprepade gånger för att den skall ligga högt i listan "Senaste annonser"

lite taget ur regler för just annonsmarknad
 

matlep

Aktiv medlem
* Fotosidans annonsmarknad är till för privatpersoner
* Endast produkter med anknytning till foto är tillåtna
* Försäljning av nya produkter i vinstsyfte är ej tillåtet
* Vidarelänkning till annons på annan webbplats som Tradera eller Blocket är inte tillåtet
* Du får inte hålla på och radera och lägga in din annons upprepade gånger för att den skall ligga högt i listan "Senaste annonser"

lite taget ur regler för just annonsmarknad
Då är det ju solklart, då tycker jag att Moderatorerna borde ta tag i det och gå in hårdare och styra upp annonsmarknaden.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi agerar så fort vi får in anmälningar om annonsbumpningar. Däremot har vi inget system som automatiskt stödjer detta.

Skicka en länk när ni ser ngn som pysslar med sånt så tar vi tag i det.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Vid närmare eftertanke så är det rätt som du säger. Men dock - en viss moderering skulle inte skada ibland då det är en del... tveksamma annonser då och då - lätt iofs att bortse ifrån, men om det nu retar så många så kanske man skall försöka ta bort värsta avarterna iaf.

Jag passar på att skriva någon positivt istället:
Funktionen med "aktuella readannonser" eller vad det nu står exakt när man tittat på recentioner och även den omvända funktionen att man med ett klick kan få fram alla recentioner är helt lysande - enkel och bra idé !!
 
ANNONS