Annons

Bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Samma patetiska argument och hållning som vanligt från piratvännerna ...

Att haka upp sig på vad man ska kalla den olovliga användningen är bara löjligt, oavsett vilka ord ni använder så handlar det om att göra rätt för sig och betala för det man använder.

Uppenbarligen tycker ni att det finns ett värde i den musik, film etc som ni laddar hem, men ni är inte villiga att uppskatta det arbete och den talang som dom personer som skapat verken lagt ner, och betala för den nytta ni får. Vad jag tror det egentligen handlar om är bara att ni är för snåla för att betala. Egoismen sprider sig och Internet är definitivt inget undantag - man vill ha men inte ge något tillbaka.

Om allt ska vara gratis så får ingen betalt - inte ni heller om ni mot förmodan försöker tjäna lite pengar på kreativt arbete i framtiden. Snacka om att skjuta sig själva i foten. :)
 

cakon

Aktiv medlem
Att haka upp sig på vad man ska kalla den olovliga användningen är bara löjligt, oavsett vilka ord ni använder så handlar det om att göra rätt för sig och betala för det man använder.
Om nu rätt ska vara rätt som somliga förespråkar så ihärdigt så ska man givetvis använda rätt vokabulär också. Man kan inte kalla olovlig användning eller brott mot upphovsrättslagen för stöld av den enkla anledningen att det faktiskt inte är fråga om stöld.
 

Anders Östberg

Guest
Gäsp. ;-)

Det viktiga i diskussionen är om man är beredd att betala för det man använder eller inte, ordmärkandet tar bara uppmärksamheten från den riktiga frågan. Men det passar säkert piraterna utmärkt. :)
 

cakon

Aktiv medlem
Gäsp. ;-)

Det viktiga i diskussionen är om man är beredd att betala för det man använder eller inte, ordmärkandet tar bara uppmärksamheten från den riktiga frågan. Men det passar säkert piraterna utmärkt. :)
Håller med om din gäspning.
Var och en får givetvis ha den uppfattning i frågan som de önskar. Man kan självklart ha åsikter om fildelning och vad det innebär för de olika berörda parterna men det jag tycker är så fel är att politikerna går i musik- och nöjesbranschens ledband och instiftar lag efter lag som allvarligt hotar medborgarnas integritet. Det tycker jag är ett större problem än enskilda medborgare som fildelar.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Håller med om din gäspning.
Var och en får givetvis ha den uppfattning i frågan som de önskar. Man kan självklart ha åsikter om fildelning och vad det innebär för de olika berörda parterna men det jag tycker är så fel är att politikerna går i musik- och nöjesbranschens ledband och instiftar lag efter lag som allvarligt hotar medborgarnas integritet. Det tycker jag är ett större problem än enskilda medborgare som fildelar.
Vad är det för fel med att låta tullen gå igenom din dator i jakt på MP3-filer? Det som förvånade mig var att det inte fanns några svepskäl som det vanliga uttjatade svamlet terrorism/barnporr.
 

mayro

Aktiv medlem
Hehe.. Det ända jag anser va pinsamt är att ha en bild på "vänsterns" sidor.. Det skall man ha skadestånd för och inte enbart betalt... Så sänd en fet fet räkning för lidandet också..

:))
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag hoppas att du skojar?? Såg dock ingen smiley i ditt inlägg.
Det var inget skoj. Det är nästa obehagliga överraskning som ska gå i uppfyllelse. Det är i och för sig inga problem när man kan kryptera hela disken, men skräckexempel i England visar att den som inte ger staten/polisen sin nyckel riskerar fem år. Härligt om man glömt bort nyckeln.
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
...
Uppenbarligen tycker ni att det finns ett värde i den musik, film etc som ni laddar hem, men ni är inte villiga att uppskatta det arbete och den talang som dom personer som skapat verken lagt ner, och betala för den nytta ni får. Vad jag tror det egentligen handlar om är bara att ni är för snåla för att betala. Egoismen sprider sig och Internet är definitivt inget undantag - man vill ha men inte ge något tillbaka.
...
Tack Anders (och för den delen även Ola Dusegård m.fl.).
Satt just och funderade på att skriva något själv i den här tråden.
Men du satte orden mitt i prick på hur jag ser på det hela.

För att uttrycka det något annorlunda "piratvännerna"/"piratlobbyn" agerar i mina ögon både egoistiskt och respektlöst mot andra och deras arbete.

Att se sådant här på FS (dessutom från en personer som kallar sig "frilansfotografer", och därmed rimligtvis vill ha betalt för sitt eget fotografiska arbete) gör mig kraftigt besviken och upprörd.

"piratlobbyn" snackar gäran om stora bolag, men väldigt, väldigt ogärna om den enskilde kulturarbetaren/musikskaparen/artisten som drabbas påtagligt av andras vilja att njuta av deras arbete, men är totalt oviliga att betala för sig.

Verkligheten är ju den att väldigt många i dessa grupper tvingas att ha "brödjobb" för att kunna försörja sig, och att de pengar de tjänar på sitt "kulturarbete" mest är av symbolisk art.

Att se "försvar" för den här typen av egoistiskt och respektlöst agerande på FS. Får mig att totalt tappa lusten för all vidare form av aktivitet här.
 

ps82

Aktiv medlem
Vad är det för fel med att låta tullen gå igenom din dator i jakt på MP3-filer? Det som förvånade mig var att det inte fanns några svepskäl som det vanliga uttjatade svamlet terrorism/barnporr.
för då skulle det ta längre tid för folk att komma till taxfreen :-D.

varför ska en främande person få gå igenom min dator/mp3 spealare bara för att det kan finnas olagliga etter och noller i den?

så i stället för att söka efter fysiska saker som knark, sprängmedel, farliga vätskor mm. så ska dom leta efter olaglig musik och film kopier.

att dom letar efter en pirat tillverkad DG väska gjord i kina är en sak, då sådana saker smutar ner tillverkaren rykte då kvalité är sämre.men kom igen digitala filer som inte någon dirre satt sin stämpel på. give me a break..
 

cakon

Aktiv medlem
"piratlobbyn" snackar gäran om stora bolag, men väldigt, väldigt ogärna om den enskilde kulturarbetaren/musikskaparen/artisten som drabbas påtagligt av andras vilja att njuta av deras arbete, men är totalt oviliga att betala för sig.

Verkligheten är ju den att väldigt många i dessa grupper tvingas att ha "brödjobb" för att kunna försörja sig, och att de pengar de tjänar på sitt "kulturarbete" mest är av symbolisk art.
Man kan inte skylla på tekniken för dessa personers oförmåga att försörja sig på sin hobby. Lika lite kan man tvinga på folk sina alster. Är de bra nog så säljer de.
 

PMD

Aktiv medlem
Filmbolaget (om vi pratar film) har ju blivit av med inkomst.
Det är möjligt (men inte säkert). Om vi antar att filmbolaget (fast vi borde väl snarare anta saker om en fotograf här eftersom vi diskuterar "bildstöld") förlorar inkomst så är det ändå en indirekt effekt av upphovsrättsbrottet. Det handlar inte om stöld.
 

PeterWem

Aktiv medlem
för då skulle det ta längre tid för folk att komma till taxfreen :-D.

varför ska en främande person få gå igenom min dator/mp3 spealare bara för att det kan finnas olagliga etter och noller i den?

så i stället för att söka efter fysiska saker som knark, sprängmedel, farliga vätskor mm. så ska dom leta efter olaglig musik och film kopier.

att dom letar efter en pirat tillverkad DG väska gjord i kina är en sak, då sådana saker smutar ner tillverkaren rykte då kvalité är sämre.men kom igen digitala filer som inte någon dirre satt sin stämpel på. give me a break..
Nu är det inte verklighet ännu. Vi ska först få ett datalagringsdirektiv som alla ska pröjsa innan tullen ska leta igenom datorerna.
 

PMD

Aktiv medlem
"Stöld", som jag skrivit ovan är ett brett begrepp i folkmun som täcker allt olovligt tillgrepp av materiell och imateriell egendom.
Vi ska alltså acceptera eff felaktigt språk eftersom det är många som använder det?

Ska vi ha omrösning om vad gravitationskonstanten har för värde också?

Ska man diskutera seriöst så ska man ha respekt för de juridiska termer man använder och använda dem korrekt.
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Man kan inte skylla på tekniken för dessa personers oförmåga att försörja sig på sin hobby. Lika lite kan man tvinga på folk sina alster. Är de bra nog så säljer de.
Var i den citerade texten skriver jag om tekniken över huvud taget??!

Det jag skriver handlar om den attityd som väldigt många fildelare har.
Det är ju attityden som är grundproblemet.

Ditt svar, och brist på argumentation är tråkigt nog högst talande, och vanlig bland "fildelarlobbyn".

Tack och hej!!
 

PMD

Aktiv medlem
Det är samma brott, så att skilja fysisk stöld mot upphovsrättsbrott är onödigt.
Nej, nej, nej. Det är inte samma brott. Om du tror det så börjar jag ana varför du är så benägen att blanda ihop upphovsrättsbrott med stöld.

Äganderätt och upphovsrätt är olika saker. Det är grunden till varför upphovsrättsbrott inte är samma brott som stöld. Upphovsrätten är faktiskt en inskränkning i äganderätten.
 

PMD

Aktiv medlem
varför ska en främande person få gå igenom min dator/mp3 spealare bara för att det kan finnas olagliga etter och noller i den?
Det är förstås ingen som vet (utom du förstås) något om huruvida det finns olagligt kopierat upphovsrättsskyddat material i din dator. Vitsen är att om ACTA genomförs så kommer tullare att ha rätt att ta reda på vad som finns i datorn (och troligen kommer du att vara tvungen att ge dem krypteringsnyckeln om disken är krypterad).

Men som vanligt kommer förstås den som har rent mjöl i påsen inte att behöva oroa sig ...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Men som vanligt kommer förstås den som har rent mjöl i påsen inte att behöva oroa sig ...
Men ändå få sina privata bilder exponerade för tredje part. Den dagen den sorgen, och den dagen jag fyller hela hårddisken med bilder på lemlästade människor.
 

iSolen.se

Guest
Nej, nej, nej. Det är inte samma brott. Om du tror det så börjar jag ana varför du är så benägen att blanda ihop upphovsrättsbrott med stöld.

Äganderätt och upphovsrätt är olika saker. Det är grunden till varför upphovsrättsbrott inte är samma brott som stöld. Upphovsrätten är faktiskt en inskränkning i äganderätten.
Jag skrev fel, det är inte samma brott, det är samma straff för brotten och bägge gärningarna är exakt lika straffbara med samma påföljd.

Varför är du så rädd för ordet "stöld"? Varför är "stöld" så mkt värre? Är inte själva olagligheten det viktiga?
 
ANNONS