Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synfel

Produkter
(logga in för att koppla)

Roboman

Medlem
Jag har en fråga som rubriken lyder, hur fotograferar ni som har synfel? Har inte hittat något likande tråd eller diskution.
Jag har ett litet brytningsfel i bägge mina ögon och har därför svårt att lyckas fokusera manuellt, bilderna suddiga i vilket fall (om jag inte har tur vill säga). Enligt optikern så spelar det ingen roll om jag ökar eller sänker styrkan på linser/glasögonen.

Självklart använder jag autofokus annars, men det vore bra att kunna fokusera själv ifall kameran misslyckas.

Andra som har liknande problem, och kan ge råd?
 

alf109

Aktiv medlem
Jag har brytningsfel bl.a. och fotar alltid med glasögon vilket funkar för mig. Om man ser skarpt med glasögon förstår jag inte vad skillnaden skulle bli när man ställer skärpan? Jag kör endast manuell fokusering själv och har som sagt inga problem.
 

atotowi

Aktiv medlem
Nu framgår det inte om trådskaparen normalt använder glasögon eller inte. Jag har lite av samma problem så jag har oxå glasögonen på när jag ska fotografera men det har sina brister.
1. Avståndet mellan sökare och öga är lite längre än vad kamera tillverkaren tänkt sig. Det resuterar att man inte ser hela sökarbilden eller all information i sökaren. Det finns då extra ögon musslor som har linser för att minska sökar bilden (likväl som att förstora). Problemet med Canons som jag har är att den även ger tunnformad distorsion...
2. Om man använder vinkelsökare vid makrofotografering vid större förstoringar dvs när utdraget stjäl mycket ljus, får man in en hel del ströljus (mellan glasögon och öga, som gör det ännu svårare att se nåt i kameran. Då är det bara att fram skynket och se ut som en gammaldags fotograf.

Jag har en Canon och jagar nu deras support för att få reda på lite information för att kunna skapa korrektionslinser för mig. Jag behöver veta fokuseringsavstånd dvs avståndet ögat ska fokusera på när jag tittar på mattskivan och om det finns nån hållare för korrektionslins. Det senare finns och heter "Eb" för Canon men jag har inte hittat nån bra bild eller beskrivning av den. Det kan nämligen vara lite kinkigt att montera linsen med den typ av slipning som jag behöver. De flesta glasögonbågar går bort bara för att de inte håller tillräcklig kvalité i materialet.
Avståndet till mattskivan behövs för att göra korrigeringen korrekt den varierar nämligen med betraktningsavstånd, därav det där med progressiva glaögon.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Har glasögon med brytningsfel. Inga problem att fotografera. Bara trycka sig nära. Blir lite flottigt på glasögongen, men det är bara o torka av.
Köp linser vetja.

/Stefan
 

HeaL

Aktiv medlem
Har samma problem med brytningsfel. Kör med glasögon för det mesta, men har endagslinser för längre fotosessioner.
 

Lena W

Aktiv medlem
Kolla om inte kameran har dioptrijustering. Jag har en D200 där jag kan justera dioptrin intill sökaren. Hör annars med Nikon (såg att du hade en D40) om de kan hjälpa dig.

De flesta idag kan använda kontaktlinser annars. Personligen kan jag säga att det är det bästa jag skaffat förutom körkort och vattensäng :)

Lycka till!!

//L
 

atotowi

Aktiv medlem
Jo, linser kan vara en idé men jag har så svårt att peta mig själv i ögat. Har testat och det tog 2 timmar att pilla ur linserna. Den första gick skapligt men sen var jag mer än halvblind på ögat utan lins och det andra såg bara ett stort finger.
Säkert en vanesak men jag är nog inte villig att lägga ner den tiden och mödan.
Sen finns det dom som har synfel som inte kan korrigeras med dioptri justeringen eller färdig korrigeringslinser. Inget stort problem för kamera tillberkare men likväl ett problem för individen.
 

Anders Berlin

Aktiv medlem
Jo, linser kan vara en idé men jag har så svårt att peta mig själv i ögat. Har testat och det tog 2 timmar att pilla ur linserna. Den första gick skapligt men sen var jag mer än halvblind på ögat utan lins och det andra såg bara ett stort finger.
Säkert en vanesak men jag är nog inte villig att lägga ner den tiden och mödan.
Sen finns det dom som har synfel som inte kan korrigeras med dioptri justeringen eller färdig korrigeringslinser. Inget stort problem för kamera tillberkare men likväl ett problem för individen.
Jag hade ungefär samma problem. Men jag gav mig f*n på att lyckas med linser att till slut gick det. Nu har jag 30-dagars (sitter i även på nätterna men tar ut nån gång i veckan) och det funkar asbra! Både till fotografering och annat.

Lycka till!
 

Ponisch

Avslutat medlemskap
På Sony finns det ett hjul där man kan korrigera skärpan beroende på om man har synfel eller ej, så jag har inga problem :)
 

Johannes-S

Aktiv medlem
På Sony finns det ett hjul där man kan korrigera skärpan beroende på om man har synfel eller ej, så jag har inga problem :)
Det är bara dioptrijustering och hjälper inte om man har andra brytningsfel.

Har man andra brytningsfel som astigmatism är det enda som gäller att använda glasögon eller linser som korrigerar för det (möjligen skulle man kunna få specialtillverkade okular som korrigerar för det till proffskameror).

Har man ett brytningsfel som inte är korrigeringsbart med glasögon eller linser finns naturligtvis inget att göra annat än att lita på autofokusen.
 

Faster

Aktiv medlem
Jag har flera olika brytningsfel, men med hjälp av sökarens dioptriinställning funkar båda ögonen bra att använda utan glasögon när jag fotar. Inga problem med att använda manuellt fokus alltså.
 

atotowi

Aktiv medlem
Summerar så här långt

En del klarar sig bra genom att pressa sina glasögon mot sökaren. Men för dom som det inte funkar för finns följande alternativ.

1. Många systemkameror har Dioptrijustering (litet hjul eller liknande) som gör att man kan korriger när-långsynthet.
2. En del tillverkare har korrigeringslinser som ersätter/kompletterar dioptrijusteringen.

- Räcker inte detta

3. Det finns hjälpmedel som gör att det är lättare att använda glasögon enl. principen att förminska bilden i sökaren så att man ser hela på ett längre avstånd från sökaren. Tvärtom såna där extra ögonmusslor man köper för att få 1,35x eller 2x förstoring av sökarbilden.

4. Många tillverkare har hållare där man kan slipa in en egen lins för att korrigera sitt synfel. Dessa kan dock inte alltid användas tillsammans med vinkelsökare.

- Linser
5. Ett bra alternativ för de som har synfel som kan korrigeras med linser och dessutom kan tänka sig använda detta.
 

Roboman

Medlem
Jag får tacka alla för era generösa svar.

Som det kanske inte framgick i huvudposten så använder jag glasögon och linser 50% vardera. Tyvärr så verkar varken linserna eller glasögonen fixa brytningsfelet.
Har försökt fixa med dioptrijusteringen, men även fär i utan förbättring.
Jag ska kolla upp mer om dessa special linser ni pratar om. Tack för svaren!
 

Johannes-S

Aktiv medlem
Tyvärr så verkar varken linserna eller glasögonen fixa brytningsfelet.
Då är det inte kameran som är ditt problem utan problemet är att du måste korrigera ditt synfel. Prata med din optiker, om du inte tycker du får tillräcklig hjälp gå till en annan optiker eller en ögonläkare.

Alla brytningsfel går inte att korrigera med glasögon eller linser. Det finns en laserbehandlingsteknik, wavefront-guided photorefractive keratectomy, som kan korrigera komplicerade brytningsfel, men den är fortfarande ganska ny och oetablerad.
 

j777

Aktiv medlem
Jag har en Canon och jagar nu deras support för att få reda på lite information för att kunna skapa korrektionslinser för mig. Jag behöver veta fokuseringsavstånd dvs avståndet ögat ska fokusera på när jag tittar på mattskivan och om det finns nån hållare för korrektionslins.
Berätta gärna hur det går. Jag kör idag med en standardkorrektionslins men är inte riktigt nöjd så jag funderar också på att prata med optikern.
 

tompa86

Aktiv medlem
Att fota med brytningsfel är för mig inga problem då det finns diopterjustering på min Sonykamera (dock skulle jag vilja ha större sökare)

Eftersom jag måste ota med glasögon så ser jag ej hela bilden men det brukar bli bra iaf
 

wfrank

Aktiv medlem
Har du testat MF i Liveview? Vet inte vad du fotar eller vilken kamera du har men med 10x förstoring i displayen är MF "en fröjd" i många sammanhang, speciellt om du använder stativ. Handhållet funkar helt ok, om du har IS iaf.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Jag behöver veta fokuseringsavstånd dvs avståndet ögat ska fokusera på när jag tittar på mattskivan [...]
Min uppfattning är att sökaren är så konstruerad optiskt att ögat fokuserar precis på samma avstånd som utan kamera. Ögat fokuserar alltså på objektet som ska fotograferas. Inte på mattskivan.

Med LCD-display är det annorlunda. Då måste ögat fokusera på bilden bakpå kameran.
 

afe

Aktiv medlem
Något jag funderat över är att min EVF är skarpast när jag "nollat" dioptriinställningen (alltså ställt in den för normalt seende). Jag ser jättedåligt på nära håll med mina vanliga glasögon och måste använda läsglasögon, vilket alltså innebär att sökaren torde vara kalibrerad för att simulera långt avstånd (trots att det är en EVF).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Något jag funderat över är att min EVF är skarpast när jag "nollat" dioptriinställningen (alltså ställt in den för normalt seende). Jag ser jättedåligt på nära håll med mina vanliga glasögon och måste använda läsglasögon, vilket alltså innebär att sökaren torde vara kalibrerad för att simulera långt avstånd (trots att det är en EVF).
Det är jag övertygad om att den är. Vore annars omöjligt att fota med båda ögonen öppna.
 
ANNONS