Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

bjare

Medlem
Hej,
Har precis köpt mig mig mitt första objektiv med bildstabilisering (OS), ett Sigma 70-300 1:4-5,6.

Nu undrar jag om det är jag som missförstått grejen med bildstabilisering eller om det är fel på objektivet. När jag fokuserar mot ett motiv med kameran inställd på läget P blir nämligen inställningen för bländaren och slutartiden densamma både med OS av och OS på.

Ska det vara så? Eller är det fel på objektivet?

/Mattias
 

Curt L

Aktiv medlem
Så skall det vara, inget fel på objektivet. Bildstabiliseringen försöker bara kompensera för kameraskakningar, har inget med exponeringen att göra.
 

Drogen

Aktiv medlem
Bildstabiliseringen gör så du kan gå ifrån autoläge och manuellt välja t.ex. en längre slutartid för att få in mer ljus utan att få "skakningsoskärpa".
 

RolandM

Aktiv medlem
Hej,
Har precis köpt mig mig mitt första objektiv med bildstabilisering (OS), ett Sigma 70-300 1:4-5,6.

Nu undrar jag om det är jag som missförstått grejen med bildstabilisering eller om det är fel på objektivet. När jag fokuserar mot ett motiv med kameran inställd på läget P blir nämligen inställningen för bländaren och slutartiden densamma både med OS av och OS på.

Ska det vara så? Eller är det fel på objektivet?

/Mattias
Ja, så ska det vara. Bildstabilisering kompenserar för skakningar (till en viss gräns) som fotografen inducererar i kameran, t ex darrhänthet. Detta gör att fotografen kan ta bilder utan skaningsoskärpa på längre tider på frihand med bildstabilseringen påkopplad än utan. Med stabilsering i optiken blir även sökarbilden stabilare vilket gör det lättare att ställa skärpan.
 

jaanK

Aktiv medlem
Nej, det är det inte, som du redan fått veta av flera inlägg.

Jag blir hemskt nyfiken på vad du trodde skulle hända med exponeringsinställningen! Har du lust att berätta?

Per.
Ett möjligt svar skulle kunna vara att kameran väljer en annan tid/bländare kombination om man har bildstabilisering.
P-läget på Nikon väger in brännvid i sitt val, alltså kortare brännvidd ger längre tid/mindre bländare.
Analogt med detta skulle kameran med stabilisering påslaget kunna blända ner lite för ökat skärpedjup. Men jag har ingen aning om det är någon kamera som gör sånt!
 
ANNONS