Annons

Kommer Canon någonsin ha dubbelexponering i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Rubriken säger egentligen allt. Såvitt jag vet så finns det idag ingen Canon-DSLR om har möjlighet för dubbelexponering i kameran (vilket både Nikon och Pentax har även i relativt enkla modeller). Canon har (av anledningar som jag inte begriper) valt att inte ha med den här funktionen (jag vet att man kan göra det i datorn efteråt; den diskussionen är jag inte intresserad av). Är det någon som vet eller har hört rykten om att även Canon framöver kommer att ta in den här funktionen?
 

Fogel70

Aktiv medlem
Har inte Canon sett någon anledning till att inkludera multiexponering i sina kameror än så tror jag chansen är liten för att de skulle ändra sig.
 

RolandM

Aktiv medlem
Rubriken säger egentligen allt. Såvitt jag vet så finns det idag ingen Canon-DSLR om har möjlighet för dubbelexponering i kameran (vilket både Nikon och Pentax har även i relativt enkla modeller). Canon har (av anledningar som jag inte begriper) valt att inte ha med den här funktionen (jag vet att man kan göra det i datorn efteråt; den diskussionen är jag inte intresserad av). Är det någon som vet eller har hört rykten om att även Canon framöver kommer att ta in den här funktionen?
Berätta gärna vitsen med att ha dubbelexxponering i kameran, jämfört med att göra dubbellexponerigen efteråt i datorn?
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Berätta gärna vitsen med att ha dubbelexxponering i kameran, jämfört med att göra dubbellexponerigen efteråt i datorn?
Jag kan se resultatet medan jag håller på att fotografera och kan göra justeringar för att få det resultatet jag vill. Om jag måste göra det i efterhand är det ju inte säkert att jag fått de bildrutor som behövdes, och då är det för sent att åtgärda.
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon har ju med 7D visat att konkurrensen kan få dem att tänka i lite andra banor, så man ska inte vara säker.

Under tiden, har du funderat på att hänga på en liten netbook på datorn, och prova att göra det du vill i den, redan på plats? Nä, det är inte samma sak, men för att komma runt hindret tills vidare?
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Nyfiken! Vad är dubbelexponering? :)
Dubbelexponering (eller multiexponering som man kanske egentligen borde säga) innebär att man exponerar flera bilder på samma "ruta". Innan digitalkamerorna, när man använde film, så åstadkom man det genom att exponera flera gånger utan att dra fram filmen. Man kan ordna det i datorn genom att man (t ex i Photoshop) lägger en bild ovanpå en annan och gör den övre halvtransparent, så att den under bilden skiner igenom.

Man kan använda det här till att uppnå allehanda olika effekter. Ett exempel ser du i den bifogade bilden. Den lite softade effekten har tillkommit genom en dubbelexponering där den ena exponeringen har gjorts med motivet i skärpa, och den andra med motivet i oskärpa.

Ett par exempel från fotografer här på FS:
Halländska trollskogen (Magnus Persson)
Therese (Christian Winroth Engfors
)
 

Bilagor

Senast ändrad:

Janne Ar

Aktiv medlem
Nyfiken! Vad är dubbelexponering? :)
Det är när två bilder ligger på varandra så man får en tredje bild... (F'låt, kunde inte kåta bli!)

Allvarligt talat, uttrycket kommer från den filmbaserade tiden. Då kunde man på en del kameror exponera en filmruta flera gånger så att man på den slutgiltiga bilden såg flera bilder. Idag kan detta lätt göras i en dator och direkt i en del kameramodeller.

Exempel hittar du här.

EDIT: Tvåa på bollen igen! Fredrik hann före...
 
Tack så mycket janne och Fredrik, nu förstår jag! Så funktionen TS vill ha är alltså att kameran ska lägga ihop flera bilder till en?
 
ANNONS