Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Totalt nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag är så mycket nybörjare som man kan bli när det gäller att ta bilder. Har alltid tyckt att det varit roligt att hålla på med bilder i datorn och nu vill jag prova att ta mina egna bilder.

Tänkte köpa en systemkamera men har ingen aning om vilken jag ska välja. Jag kommer nog mest ta kort på olika djur och växter utomhus så skulle någon vilja hjälpa mig med vad jag behöver till det? Eftersom jag är nybörjare vill jag ju gärna ha en som är lätt att lära sig att använda och en som inte kostar allt för mycket.

Mvh,
Pernilla
 

RolandM

Aktiv medlem
Godtyckligt kamerapaket som ryms inom din budget kommer att lösa uppgiften du beskriver. De minsta djuren och växterna kan bli mariga om de ska fylla ut sökarbilden med kamerafabrikanternas introduktionspaket. Djur en bit bort kan även de kräva mer kapitalkrävande objektiv.. Elefanter i djurpark kommer gå bra, ekorre en bit upp i trädet kommer inte gå bra.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Hej Pernilla. Det är jättesvårt att rekommendera något specielt. Det bästa är kanske att köpa ett kit innehållande både kameran + ett eller flera objektiv, de brukar vara ganska prisvärda. Titta runt på olika internetsidor så finner du många olika alternativ. Vilken prisklass hade du tänkt dig, upp till 5000 kr, kanske mellan 5-10 tusen kronor?

Det finns också en betydande begagnad marknad, men då tycker jag att det är viktigt att man vet exakt vad man vill ha.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
exempel

Hej!
Jag är så mycket nybörjare som man kan bli när det gäller att ta bilder. Har alltid tyckt att det varit roligt att hålla på med bilder i datorn och nu vill jag prova att ta mina egna bilder.

Tänkte köpa en systemkamera men har ingen aning om vilken jag ska välja. Jag kommer nog mest ta kort på olika djur och växter utomhus så skulle någon vilja hjälpa mig med vad jag behöver till det? Eftersom jag är nybörjare vill jag ju gärna ha en som är lätt att lära sig att använda och en som inte kostar allt för mycket.

Mvh,
Pernilla
Här är ett exempel på nybörjarpaket som innehåller allt från vidvinkel till tele. Börja med något liknande så märker du snart vad du saknar.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450D18300

annat exempel:http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D1855noIS
och så ett telezoom till denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621

Ungefär samma kostnad för bägge kombos. Dock har du Bildstabilisator på telezoomen i paket 2 .
 
Tack så mycket för alla råden! Den sidan Per skickade var jättebra. Jag är helt säker på att jag vill köpa en systemkamera och det känns som att en Canon EOS 1000 verkar som en bra start. Eller? Men jag ska lyda råden och åka till affären för att hålla i den och se hur det känns. :D

Skulle gärna köpa en begagnad men eftersom jag över sommaren jobbat med att ta emot anmälningar på Polisen så är jag ganska rädd för att köpa något över internet på typ Blocket.se. Vet inte hur många anmälningar jag tagit emot där folk blivit lurade!

Mvh,
Pernilla
 

Ponisch

Avslutat medlemskap
Välj en kamera som sitter bra i handen, bästa rådet helt klart!
När jag skulle välja kamera (drygt 3 år sen) så var jag helt ställd på en Olympus e-420 eller en Canon 400D, men efter att ha klämt på kameror på MediaMarkt så blev det en Sony A200 - då greppet passade mig mest! (Skulle aldrig klara av att fota med en Canon en längre stund, ganska "unikt" grepp...)

Har nu haft en A700 i över ett år och den enda kameran som har ett skönare grepp är Sony's FF A900 (samt A850), fast den är tyvärr inte i min prisklass än ;)
 
Senast ändrad:

fredrikb81

Aktiv medlem
Som redan nämnts så är det ingen jätteskillnad mellan kameramärkena på instegsmodellerna. Bara att hitta nåt som känns bra och inte minst: inspirerande!

Det kan dock vara värt att fundera på utbudet på begagnatmarknaden om du skulle i efterhand vilja bygga ut med ytterligare något objektiv, blixt eller liknande. Min uppfattning är att utbudet på blocket etc. är allra störst (dvs flest antal annonser) för Canon, följt av Nikon och sedan övriga kameratillverkare (det kan du givetvis själv lätt få en känsla för). Jag skulle lägga lite vikt på detta om jag var du.

Mvh,
Fredrik
 

Lars_E

Aktiv medlem
Pers länk kändes som en mycket bra sammanställning!

Som nån sa, det kommer att funka att ha valfri modell som ryms inom budget att lära sig med.

Ett tips:
Det finns en del fotolitteratur som riktar sig till nybörjare.
Köp hellre än låna på biblioteket.
Vartefter du avancerar kommer du att ställa dig nya frågor och då är det bra att ha boken i hyllan.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Här är ett exempel på nybörjarpaket som innehåller allt från vidvinkel till tele. Börja med något liknande så märker du snart vad du saknar.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450D18300

annat exempel:http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1000D1855noIS
och så ett telezoom till denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621

Ungefär samma kostnad för bägge kombos. Dock har du Bildstabilisator på telezoomen i paket 2 .
Håller med. Båda dina länkar är väldigt prisvärda. Något TS borde kolla på.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack så mycket för alla råden! Den sidan Per skickade var jättebra. Jag är helt säker på att jag vill köpa en systemkamera och det känns som att en Canon EOS 1000 verkar som en bra start. Eller? Men jag ska lyda råden och åka till affären för att hålla i den och se hur det känns. :D

Skulle gärna köpa en begagnad men eftersom jag över sommaren jobbat med att ta emot anmälningar på Polisen så är jag ganska rädd för att köpa något över internet på typ Blocket.se. Vet inte hur många anmälningar jag tagit emot där folk blivit lurade!

Mvh,
Pernilla
Enkelt för dig och du behöver inte ens ljuga.
Säg att du vill köpa den mellan 4 ögon och eftersom att du jobbar hos polisen inte vill handla med stöldgods och därmed även vill se kvittot.
 
ANNONS