Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Mesch

Aktiv medlem
Visserligen fick jag vänta lite men med en D700 satt man ju inte direkt i sjön, 19501kr blev det till sist. Har en till på ingång (står först i kön) för CHF2699 (19929kr) om någon är sugen på att plocka upp den i Schweiz. Om intresse saknas säger jag upp min plats imorgon.

/Karl
Då fick du den ju i alla fall billigare än de flesta som redan fått sin.
 

Falumas

Aktiv medlem
Då fick du den ju i alla fall billigare än de flesta som redan fått sin.
Nja, jag beställde från den näst billigaste leverantören. Så det är nog rätt många här i Schweiz som fått den en femhundring billigare, men jag valde min standardleverantör som var näst billigast. För runt CHF3000 (22142kr) finns den sedan ett par veckor hos flera leverantörer på lager här i Schweiz, men jag snålade lite.

En leverantör har haft D800 på lager sedan veckan efter släppet men säljer den bara i ett paket med 24-70f2.8 och 70-200VR2f2.8 för CHF6795 (50152kr).

/Karl
 

PeterK

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte D800 + 24-70 och måste säga att det är en helt fantastisk kombination. Har idag varit ute och fotat seriöst med utrustningen för första gången, för mitt nya projekt, och promenerat cirka 1.5 mil och tagit cirka 150 - 200 bilder. Måste säga att det väger rejält mycket och det sliter att ha kameran och objektivet runt halsen.

Tänkte fråga vad andra tycker om vikten och hur ni gör när ni är ute på fotojobb som kräver många bilder långa promenader? ...givetvis är det så att man kan använda ryggsäcken men jag tar många bilder så det blir ganska opraktiskt att plocka upp och ned i ryggsäcken hela tiden. Det slutade med att jag bar dem på axeln.
 

TVS

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte D800 + 24-70 och måste säga att det är en helt fantastisk kombination. Har idag varit ute och fotat seriöst med utrustningen för första gången, för mitt nya projekt, och promenerat cirka 1.5 mil och tagit cirka 150 - 200 bilder. Måste säga att det väger rejält mycket och det sliter att ha kameran och objektivet runt halsen.

Tänkte fråga vad andra tycker om vikten och hur ni gör när ni är ute på fotojobb som kräver många bilder långa promenader? ...givetvis är det så att man kan använda ryggsäcken men jag tar många bilder så det blir ganska opraktiskt att plocka upp och ned i ryggsäcken hela tiden. Det slutade med att jag bar dem på axeln.
Låter som att du behöver en bättre bärrem. Kika på Black Rapid sport.
 

j2^

Aktiv medlem
Tänkte fråga vad andra tycker om vikten och hur ni gör när ni är ute på fotojobb som kräver många bilder långa promenader? ...givetvis är det så att man kan använda ryggsäcken men jag tar många bilder så det blir ganska opraktiskt att plocka upp och ned i ryggsäcken hela tiden. Det slutade med att jag bar dem på axeln.

Jag har slutat med väskor och kör med en bärsele från thinktank istället. Ta mig fan det bästa köp jag gjort, särskilt som jag har problem med rygg/axlar. Helt plötsligt känner jag inte av 10+ kilo prylar annat än i fötterna.

(D700+grepp. 24-70, 70-200, 14, 50, TC20EIII, SB900, regnponcho, drickflaska och en massa annat småkrafs)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har aldrig kameran runt halsen längre. Jag har den hängande i bältet istället!

Det finns flera system med bältesfäste, men jag gjorde mitt eget för att ha samma fäste som snabbplattan till mitt stativ.

Vissa använder Black Rapid, men jag tycker kameran hänger och slänger för mycket då.
 

iSolen.se

Guest
Hej,

Jag köpte D800 + 24-70 och måste säga att det är en helt fantastisk kombination. Har idag varit ute och fotat seriöst med utrustningen för första gången, för mitt nya projekt, och promenerat cirka 1.5 mil och tagit cirka 150 - 200 bilder. Måste säga att det väger rejält mycket och det sliter att ha kameran och objektivet runt halsen.

Tänkte fråga vad andra tycker om vikten och hur ni gör när ni är ute på fotojobb som kräver många bilder långa promenader? ...givetvis är det så att man kan använda ryggsäcken men jag tar många bilder så det blir ganska opraktiskt att plocka upp och ned i ryggsäcken hela tiden. Det slutade med att jag bar dem på axeln.
Har precis kört en hel vecka med denna kombination. På andra axeln hängde en D4+70-200 så jag har lite svårt att tycka att din kombination kändes tung, det var liksom fel sida för klagomål. Kan dock instämma, D800+24-70 är kanon nu när jag kollar resultatet. Det känns som att komma hem på något sätt.
 

fishnose

Aktiv medlem
Olika system för att hänga tung kamera (eller 2 eller 3) över axel, på harness eller på bälte:

SpiderPro och Spider Black Widow
Sun-Sniper (ca. 7 olika system)
Opteka
OpTech
Cotton Carrier
Black Rapid
Lowepro
Tamrac
Think Tank
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte D800 + 24-70 och måste säga att det är en helt fantastisk kombination. Har idag varit ute och fotat seriöst med utrustningen för första gången, för mitt nya projekt, och promenerat cirka 1.5 mil och tagit cirka 150 - 200 bilder. Måste säga att det väger rejält mycket och det sliter att ha kameran och objektivet runt halsen.

Tänkte fråga vad andra tycker om vikten och hur ni gör när ni är ute på fotojobb som kräver många bilder långa promenader? ...givetvis är det så att man kan använda ryggsäcken men jag tar många bilder så det blir ganska opraktiskt att plocka upp och ned i ryggsäcken hela tiden. Det slutade med att jag bar dem på axeln.
Tror problemet ligger i att du har vikten runt halsen, jag har visserligen en lättare kamera med lätta objektiv men jag har justerat min standard Nikonrem till största längd och hänger kameran diagonalt över kroppen, så kameran är nära höger hand och remmen på vänster axel. Fungerar ganska bra, men jag är bara 173cm kort. Kan hända att det blir tight med originalrem om man är längre.
 

Mesch

Aktiv medlem
Tror problemet ligger i att du har vikten runt halsen, jag har visserligen en lättare kamera med lätta objektiv men jag har justerat min standard Nikonrem till största längd och hänger kameran diagonalt över kroppen, så kameran är nära höger hand och remmen på vänster axel. Fungerar ganska bra, men jag är bara 173cm kort. Kan hända att det blir tight med originalrem om man är längre.
Jag bär på axeln eller i ryggsäck.
Runt halsen har jag aldrig gillat. Kan ha remmen där medan jag fotar, om jag skulle slinta så dråsar grejorna inte i gatan, men jag bär aldrig omkring i rem runt halsen.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Igår fick jag samtalet från en känd leverantör med butik Mölndal.

Mitt ex. av D800 finns att hämta. Tror min köplats var någonstans runt 85, om det nu kan hjälpa någon att uppskatta sin egen väntetid.
 

Falumas

Aktiv medlem
Va, Rätoromanska då? Finns det inte en fjärde manual på det språket? ;-)
Rätoromanska är inte ett officiellt språk i Schweiz, bara i vissa kantoner. På federal nivå är det bara Tyska, Franska och Italienska och det är bara på dom man kan få federala dokument på. Det skulle dessutom förvåna mig mycket om Nikon översätter manualen till Rätoromanska som pratas av kanske 10'000 som dessutom pratar olika dialekter och saknar en hög-rätoromanska ens i skrift.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Det vart inte så många med 70-210/4.0 men jag har tagit en del annat med det och det ser bra ut.
"purple fringes" är det största problemet som jag ser det.
Bilden är tagen 1/1600 1/4.0@210 iso 100.
[Edit En crop oxo]
Jag fick resultat klart över förväntan med mitt 70-210f4, speciellt lite nedbländat.

Här 210mm, f6.3 (handhållet 1/250sek)

Först hela bilden, sedan 100%-crop, sist 100%-crop något skärpt och en liten smula extra kontrast.

Det får nog bli en liten cykeltur på eftermiddagen för att fotografera glador.

AF är märkbart snabbare på D800 jämfört med D700.

/Karl
 

Bilagor

Falumas

Aktiv medlem
Är det någon som lyckats ladda ner D800-manualen på Svenska?

Jag får bara hem ett trasigt dokument på Svenska.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Varför har dom bytt plats på zooma in och zooma ut i bilder när man granskar dom? Jag trycker fel hela tiden. :(

/Karl
 
ANNONS