Annons

Äntligen Nikon D800

akterspegel

Aktiv medlem
Hur använder du telefonen som sökare? Jag vill inte ha vinklingsbar display, hellre då ha telefonen då det krävs.

Jag har aldrig märkt av grönsticket i displayen som det skrivits om men härom dagen så ändrade jag färgprofil i kameran till adobeRGB istället för SRGB som jag alltid använt tidigare och då blev bilderna lite grönaktiga i displayen.

Vilket läge använder ni och vad påverkas när man ändrar profil?

Jag har ett problem med CS6 när jag exporterar till JPEG så blir bilden mörkare än vad den var i CS6, försvinner det problemet om jag använder "adobeRGB"?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Som sagt, hur gör du för att använda telefonen som sökare?

En annan sak jag funderar på, när jag redigerar D800-bilderna i Lightroom kan jag ju lätt dra reglagen för skuggor och svärta till max och ändå vilja höja mer. Jag funderar på om man kan importera bilderna med en annan grundinställning med t.ex. lyfta skuggor så att man kan börja höja från en högre nivå i efterbehandlingen?

Förstår ni ens hur jag menar? ;-)
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Du ger antagligen inte dina bilder en färgprofil. Många som missar det. Du kan se här på fotosidan på folks exif, det står ofta "unassigned" vilket innebär just det.

I photoshop: Edit->Convert to profile.
Vill du arbeta i Adobe RGB i photoshop så går det fint. Jag gör det alltid. Men vill du kunna se och visa bilden i andra program än photoshop, på nätet t.ex, så är det sRGB som är säkrast.

Hur använder du telefonen som sökare? Jag vill inte ha vinklingsbar display, hellre då ha telefonen då det krävs.

Jag har aldrig märkt av grönsticket i displayen som det skrivits om men härom dagen så ändrade jag färgprofil i kameran till adobeRGB istället för SRGB som jag alltid använt tidigare och då blev bilderna lite grönaktiga i displayen.

Vilket läge använder ni och vad påverkas när man ändrar profil?

Jag har ett problem med CS6 när jag exporterar till JPEG så blir bilden mörkare än vad den var i CS6, försvinner det problemet om jag använder "adobeRGB"?
 

PMD

Aktiv medlem
Ska man vara petig är det inte ett plan heller...(om man inte har reproobjektiv)

Fota en tegelvägg med största bländare så blir hörnen oskarpa.
Syftar du på bildfältskrökning eller det faktum att en del objektiv helt enkelt inte är så bra korrigerade i periferin av bildcirkeln?

Det första kan vi väl kalla för ett krökt plan? :)
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, man behöver en iPhone (eller android) också.

With your supported camera connected to a computer running the lightweight onOne DSLR Camera Remote Server application, the iOS application running on your iPhone, iPod Touch or iPad can remotely trigger the camera.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ok, så man ansluter kameran till datorn med USB och får upp sökarbilden på telefonen? Låter trevligt men det är sällan jag har en dator med mig när jag fotar.

Finns det inget sätt som bara innehåller telefon och kamera?
 

Sauron

Aktiv medlem
Photocon skrev: ... Det finns bara EN punkt i bilden som har absolut skärpa.
...

PMD skrev: Ett plan i bilden om man ska vara petig.

Ska man vara petig är det inte ett plan heller...(om man inte har reproobjektiv)

Fota en tegelvägg med största bländare så blir hörnen oskarpa.
Rent fysiskt/matematiskt bör det vara en linje som utgör skärningen mellan yta som är krökt i en tredje dimension (bakre skärpeytan) och en plan yta (sensorn). I det flesta fall troligen en cirkulär eller elliptisk linje.

;-)

/Roger
 

iSolen.se

Guest
Hur använder du telefonen som sökare? Jag vill inte ha vinklingsbar display, hellre då ha telefonen då det krävs.

Som sagt, hur gör du för att använda telefonen som sökare?
Nikon WT5, till D4. Har ingen till D800 men den gamla WT-4 har jag för mig den gamla som funkar heter.

Då sätter man upp antingen telefonen eller kameran som trådlös wifihotspot och sen kan du surfa till kameran med en vanlig webbrowser och ta total kontrol över kameran, inklusive sökaren. Funkar med alla telefoner jag provat.

Själv kör jag på en 5.4" display men det är en vanlig webbrowser så alla storlekar på skärm funkar. Tex iPad, iPhone, Galaxy Note osv osv.

Räckvidden? Vet inte, längre än man vågar gå ifrån kameran :)
 

iSolen.se

Guest
Rent fysiskt/matematiskt bör det vara en linje som utgör skärningen mellan yta som är krökt i en tredje dimension (bakre skärpeytan) och en plan yta (sensorn). I det flesta fall troligen en cirkulär eller elliptisk linje.

;-)

/Roger
Näe. Det är ingen skärning mellan två ytor, det är bara en yta...tills du börjar fota tegelväggar förstås...då kan man få en skarp "ring" om man tycker det är kul.

:)
 

afe

Aktiv medlem
Tror tyvärr inte det funkar att använda telefonen som sökare med den gamla WT-4 (som är den wifisändare som funkar med D800). WT-4 är ganska eländig i största allmänhet ...
 

iSolen.se

Guest
Syftar du på bildfältskrökning eller det faktum att en del objektiv helt enkelt inte är så bra korrigerade i periferin av bildcirkeln?

Det första kan vi väl kalla för ett krökt plan? :)
Bildfältskrökning. Jag har tidigare kallat det för sfäriskt men det är någonting emellan sfär och plan.

Vilket gör att om man vrider kameran flyttas fokus i djupled...så man ska flytta fokuspunkterna istället. Jobbigt. (Nåja, rätt ok med D800 och framåt)
 

iSolen.se

Guest
Tror tyvärr inte det funkar att använda telefonen som sökare med den gamla WT-4 (som är den wifisändare som funkar med D800). WT-4 är ganska eländig i största allmänhet ...
Och den är stor. Då är det bättre att köra med kabel.

WT5 är som en sockerbit. Skruvade på den när kameran var ny och har inte plockat av den sedan dess, 9 månader nu.
 

PMD

Aktiv medlem
WU-1b fungerar med D600, men jag kan inte hitta något som tyder på att den skulle fungera med D800 tyvärr. Borde väl gå att fixa med en firmwareuppgradering antar jag.
 

Sauron

Aktiv medlem
Näe. Det är ingen skärning mellan två ytor, det är bara en yta...tills du börjar fota tegelväggar förstås...då kan man få en skarp "ring" om man tycker det är kul.

:)
Njae - du missförstår nog. Även om det inte finns något i bilden som är skarpt så finns det ett bakre skärpeplan där objektivet projicerar som skarpast. Detta skärpeplan, som jag väljer att kalla "skärpeyta" för att understryka att det ju i praktiken är en krökt yta, kommer då att skära sensorn i en linje (kurva), eller för den delen i flera linjer, beroende på hur pass komplicerad krökningen på ytan är. Dessutom lär det vara olika linjer för olika våglängder på grund av CA.

Lite OT, så nu får det räcka.

/Roger
 

iSolen.se

Guest
Njae - du missförstår nog. Även om det inte finns något i bilden som är skarpt så finns det ett bakre skärpeplan där objektivet projicerar som skarpast. Detta skärpeplan, som jag väljer att kalla "skärpeyta" för att understryka att det ju i praktiken är en krökt yta, kommer då att skära sensorn i en linje (kurva), eller för den delen i flera linjer, beroende på hur pass komplicerad krökningen på ytan är. Dessutom lär det vara olika linjer för olika våglängder på grund av CA.

Lite OT, så nu får det räcka.

/Roger
Tänk tvärtom så förstår du hur jag menar, utgå från den platta sensorn. För att få skärpa på sensorns alla pixlar, ända ut i hörnen, kan man placera ut 36 miljoner objekt framför objektivet, justerade i z-led så att de framstår som skarpast. Dessa objekt formar tillsammans en lätt sfärisk yta (utom för reproobjektiv där det blir plant.)

Sorry för OT.
 
ANNONS