Annons

Canon 7d??

Produkter
(logga in för att koppla)

Beutax

Avslutat medlemskap
Jag är enbybörjare på fotografering och vill gärna fota sport, skateboarding parkour m.m men också lite diverse andra kategorier som landskap djur etc. i senaste upplägget undrade jag vilken kamera/utrustning man ska köpa. då svarade nån canon 7d, jag har kollat lite på den kameran och jag tycker den verkar bra. Däremot är det ett väldigt högt pris (enöigt mig som inte äger så mycket pengar) Men är det värt att spara länge och köpa en riktigt bra kamera som en canon 7d, eller ska man börja med nåt lite billigare?? Jag har alldrigt ägt en systemkamera förut.
 

Beutax

Avslutat medlemskap
stavfel

Jag är enbybörjare på fotografering och vill gärna fota sport, skateboarding parkour m.m men också lite diverse andra kategorier som landskap djur etc. i senaste upplägget undrade jag vilken kamera/utrustning man ska köpa. då svarade nån canon 7d, jag har kollat lite på den kameran och jag tycker den verkar bra. Däremot är det ett väldigt högt pris (enöigt mig som inte äger så mycket pengar) Men är det värt att spara länge och köpa en riktigt bra kamera som en canon 7d, eller ska man börja med nåt lite billigare?? Jag har alldrigt ägt en systemkamera förut.
enligt mig*
 

PetterElnerud

Aktiv medlem
7D är en bra kamera, inget snack om saken. Men kolla på 600D, 650D och 60D, dom är lite mindre lättare och anpassade för nybörjare. Och billigare såklart. Det är kanske bättre att börja så och om man gillar det uppgradera i efterhand.
Jag har en 400D (gammal företrädare till 600/650D) som jag har använt i 5 år nu. Börjar bli lite till åren men funkar bra för mitt fotograferande.

Börja "billigt". Det är mitt tips.
 

thurs

Ny medlem
Jag har precis gått upp till en 7D från en 400D och måste säga att 7D nog är det bästa köp jag gjort! Men 400D har verkligen aldrig gjort mig besviken utan det var dags att ta ett nytt steg helt enkelt. Jag rekommenderar som föregående talare att du satsar på det billigare segmentet först, 600D-650D kanske. Aldrig haft någon av dessa själv men med det som du tänkt fota så ta någon med film funktion, tror att du kommer att sakna det tillslut annars!
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Canon 7D är en mycket bra kamera med näst intill oändliga inställningsmöjligheter. Om du inte fotograferat med en digital systemkamera förut tror jag att du kommer att få lika bra (möjligen bättre!) bilder med en något enklare och billigare kamera. Därmed får du också lite mer pengar att lägga på ett bra objektiv. Jag håller med om de rekommendationer som lämnats tidigare i tråden.
 

Ingju

Aktiv medlem
Jag har dels en 400D som passerad 6 år vid det här laget men som fortfarande fungerar utmärkt. Och så en 7D som är hälften så gammal.
Till att fotografera sport är 7D nära idealet o överträffas bara av de rena proffskamerorna. Ett alternativ är 60D eller de lite äldre 50D o 40D, som fungerar bra till sport till ett lägre pris.
Alla dessa finns att köpa begagnat, 40 o 50D endast som begagnat.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Med tankte på att TS vill fota sport, djur mm så tycker jag att en beggad 7D är det bästa valet, visst den kostar mer men den definitivt värd mellanskillnaden tycker jag!!

Sen är det både roligare & enklare att fota med en kamera som har dubbla inmatningsrattar som 7D har & det finns knappar för alla viktiga funktioner så man behöver inte in i menyer & leta inställningar & det gör stor skillnad i alla fall om man vill fota tex sport eller vilda djur, dvs ögonblick som fort försvinner...

Som tidigare nämnts så finns ju föregångarna 40D & 50D till riktigt bra pris till salu här på FS annonsmarknad.

Lycka till med kamerajakten!!

/Sladdfantomen
 

atotowi

Aktiv medlem
7D - Nej, nej gör inte samma misstag som jag ;-)
Jag skaffade en 7D istället för att uppgradera min 5D till mk3 och nu när det drar i köptarmen så saknar jag argument till varför jag skulle behöva göra uppgradringen när 7D täcker in behovet av hög fps, bra AF osv...

Skämt åsido - 7D är en bra kamera som inte behöver vara mer komplicerad än att amn väljer grön ruta (vilket iofs tar bort en del av möjligheterna). Det enda som tar ett tag att lära sig är AF-systemet men å andra sidan så har den 3 Customlägen som man kan programmera med de inställnngar man använder flitigast t ex ett för flygande fågel, landskap osv
Sen är det inte svårare att byta till rätt läge än att ratta in C1-C3...
 

lelle

Aktiv medlem
Köpte en 7D för en månad sedan på Elgiganten 9990:- och sedan var det cashback kampanj från Canon på 840:- vilket blev 9150:- för nytt kamera hus så det bara att pruta på begagnat marknaden som ligger lite högt på dessa kameror.
Och är nöjd med den har varit utan kamera nu i 2 år, ville ha hyfsat med FPS och tåligt hus och bra autofocus.
 

FransGlans

Aktiv medlem
50d beg för ca 2500-3500sek

gryyyyyym kamera, bästa ja haft. sålde för ett år sen köpte en 5d mark1. saknar verkligen kvickheten i 50d. enligt mig det bästa alt om man inte vill ha video. visst 550d e oxå grym.... men mindre. 50d sitter som gjutet i näven.
 

flossy666

Aktiv medlem
Sport, skateboarding och parkour..
Jag har en 7D och en 550D, och skulle väl aldrig komma på tanken att använda min 550D till något av ovanstående. Spara du ihop lite pengar till en 7D. Den är ju på nedgång i pris, och du får så mycket sportkamera per krona att det nästan är löjligt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Håller med om att 7D är mycket prisvärd nu, speciellt kombinerat med den senaste firmwareuppgraderingen, då den fick flera av de funktioner som nyare kameror fått sedan 7D introducerades.

Jag köpte en 7D till för ett halvår sedan.
 

Blixter

Ny medlem
Är nybörjare sedan 2 år, fotar mycket sport i svagt ljus (handboll) med en 7d och en Canon 85 1,8. Är otroligt nöjd. Har hyrt en Canon 70-200 2,8 IS några gånger också, sjukt snabbt o bra. Uppgraderade från en 550d som var bra på allt annat än sport, särskilt inomhus.
 

Yeye

Aktiv medlem
Du skulle kunna köpa en XXX om du är hlet grön men jag har en 7D som jag tycker är helt grym. Även om jag funderar på att sälja den (hint) och köpa en 1D istället. Om du köper en xxx så kommer du efter ett tag inse att det är svårt att ta de snabba bilderna med ett rörligt objekt för autofokusen och seriebildtagningen kommer inte att hänga med. dvs du kommer att få flera bilder som inte är skarpa, inte ta bilder när det börjar att skymma och den kommer att exponera fel. En 7D kommer du att kunna använda mer kreativt och du kan växa med den. I början kommer du att ha den på de mer automatiska lägena tills du vågar ta ut svängarna mera.
Det bästa är om du kan låna eller hyra en kamera för att prova lite innan du slår till.
 

drjoshua

Aktiv medlem
Jag sällar mig till flertalet av ovanstående fotografer, köp en 7D på en gång. Jag tror att med dina krav på prestanda så kommer du bara vilja byta snart. Lite surt att förlora pengar på sådant. Du har ganska konkreta användningsområden, vilket är bra, och då tycker jag att svaret är en 7D.

Jag har också en sådan och den är underbar. Kan du tänka dig att handla begagnat så finns det tydligen många som vill sälja just nu.
 
ANNONS