Annons

Sensorstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

pofoto

Aktiv medlem
Hur bra är de mindre sensorerna?
Plåtar idag med en Nikon D7000 och gillar RAW-filerna från den. Har alltid hittat tillräckligt med information i filerna för att kunna få bilderna som jag vill. Men så är det här med att ha en mindre kamera. Som komplement. testade jag Olympus XZ-1 för ett par år sedan men gav upp det då det fanns noll marginal i de RAW-filerna. Minsta lilla jag försökte lätta så sprack allt. Så min fråga är: Hur bra är alla dessa småkameror som har mindre sensorer än DX?
Jag tittar på Fujifilm X20, Panasonic GX1 och GX7 samt Olympus olika Pen-modeller.
Skulle uppskatta om några vill dela med sig av sina erfarenheter av hur det är att arbeta med filerna från dessa modeller. Att de blir "fina" bilder kan jag läsa i vilken test som helst, men hur är det när man har klantat till det och måste lyfta en rejält underexponerad bild? Eller har plåtat i skarpt solsken med sol o skugga i bilden?

Hilos P-O
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ta med ett minneskort till en butik o testa lite olika kameror.
Skriv ner i vilken ordning bilderna är tagna.
Sen vet du.
 

David F Stop

Aktiv medlem
x100

Ett bra alternative skulle nog vara en begagnad fujifilm x100. Du har en fantastisk skarp objektiv, liyen format och ändå APS-C sensor storlek. En uppdatering kommer till den när rom helst som kommer att göra den bättre än det ha varit innan!
Själv ha jag alltid min x100s med mig i en liten väska. Alltid.
 

afe

Aktiv medlem
Storleken på sensorn spelar av naturliga orsaker fortfarande stor roll vad gäller bildkvaliteten, men nu för tiden går det att göra anständiga bilder också med små sensorer i kompaktkameror.

Själv valde jag en Sony RX100 II som har lite större sensor än de räknade upp - främst för att den ger möjlighet att sudda ut bakgrunden lite bättre än de mindre sensorerna, men den gör också bättre från sig på höga ISO och vad gäller dynamiskt omfång.

Bildexempel hittar du i min blogg här på FS, och på flickr utan förminskning.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Storleken på sensorn spelar av naturliga orsaker fortfarande stor roll vad gäller bildkvaliteten, men nu för tiden går det att göra anständiga bilder också med små sensorer i kompaktkameror.

Själv valde jag en Sony RX100 II som har lite större sensor än de räknade upp - främst för att den ger möjlighet att sudda ut bakgrunden lite bättre än de mindre sensorerna, men den gör också bättre från sig på höga ISO och vad gäller dynamiskt omfång.

Bildexempel hittar du i min blogg här på FS, och på flickr utan förminskning.
Har verkligen rx100 II större sensor än m4\3?
Den första rx100 har ju inte det och jag läste nånstans att 2an skulle ha större men inte större än gx7, gh2/3, Olympus E-M1 osv. Har den det så skulle den vara lite intressant för mig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har verkligen rx100 II större sensor än m4\3?
Den första rx100 har ju inte det och jag läste nånstans att 2an skulle ha större men inte större än gx7, gh2/3, Olympus E-M1 osv.
Nej, det har den inte. Sensorerna i RX100 och RX100 II är lika stora. Jag misstänker att afe läste lite snabbt och såg en uppräkning som började med X20.
 
ANNONS