Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja via bildbanker på nätet - tips och hinder?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Grymt imponerad av dina bilder eftersom de är helt obehandlade direkt ur kameran.. Själv tycker jag det är enormt svårt att lyckas få en jpeg direkt ur kameran att se så naturlig ut som du lyckas med.. jag kör ju iofs Nikon. . ;)
Helt obehandlade bilder finns inte. Det är bara frågan om behandlingen har gjorts av kamerans program, som satts samman av ett antal japanska tekniker, baserade på intervjuer med den japanska allmänheten, eller om det är du som behandlar bilderna utifrån din vision av hur en bra bild ser ut.

Stefan
 

iSolen.se

Guest
Undrar om du inte blandar ihop Sverige med någon gammal paranoid diktatur, typ Ceaucescus Rumänien eller Algeriet. Det är givetvis inte olagligt att publicera bilder på Södertäljebron. Eller andra svenska "infrastrukturknutpunkter".
Citerar länken:

"
Du har väl tillstånd från försvarsmakten att ”sprida” dina flygbilder som du har fotograferat från ett ”luftfartyg”? Om inte måste du enligt gällande lag lämna in bilderna till Försvarsmakten och få dem godkända för ”spridning”. Detta krävs oavsett om du säljer bilderna till en tidning, till en mäklare, gör vykort eller lägger ut dem på din facebooksida.


Utan att söka tillstånd för bildspridning får du i stort sett endast titta på dina flygbilder hemma i din kammare. Du har sannolikt överskridit gränsen för vad som menas med spridning redan när du mejlar bilderna till en kompis. Man behöver alltså inte söka tillstånd före att fotografera från ett flygplan, men väl för att sprida bilderna.
"

Det är f ö samma information jag fått direkt av försvarsmakten. Man skickar in en USB-sticka eller skiva så går de igenom allt. Jag har fått igenom allt vilket inte är självklart, jag har låtit bli att fota stora motorvägskorsningar, ställverk, hamnar och större broar på anvisning av pilot och arrangör. Man fick inte maila in bilderna, lägga dem på hemlig websajt eller annan nätlösning, bilderna måste levereras till dem fysiskt.
 

horvendile

Aktiv medlem
Hallå igen.
Angående vilka bilder de släpper igenom - jag har som sagt fått för mig att jag ska prova, och eftersom jag vill göra så lite fel som möjligt mejlade jag Shutterstock med några frågor. En av frågorna var:

"It's very clear you don't like noise. I can understand that, but does that mean that noise is not permissible under any circumstances? This would, I assume, preclude many images of moving subjects in dim lighting."

På vilket de just svarade:

"Unfortunately we cannot approve images with noise at all"

Det är onekligen ett tydligt ställningstagande.
Vad jag undrar är: har ni koll på om de verkligen menar det?
Jag menar, zoomar jag in till 100% och letar hittar jag ju synligt brus i nästan alla bilder, även sådana tagna på ISO 100. Lyfter man bara lite skuggor så nog sjutton kommer det brus, även om det inte är mycket.

Edit:
Till ingens överraskning verkar man inte kunna se bilderna på sajten i tillräckligt hög upplösning för att kunna avgöra om där finns brus utan att köpa dem. Men de har bilder på basket. Det tyder på att visst brus kan vara ok under vissa omständigheter.
 

iSolen.se

Guest
Hallå igen.
Angående vilka bilder de släpper igenom - jag har som sagt fått för mig att jag ska prova, och eftersom jag vill göra så lite fel som möjligt mejlade jag Shutterstock med några frågor. En av frågorna var:

"It's very clear you don't like noise. I can understand that, but does that mean that noise is not permissible under any circumstances? This would, I assume, preclude many images of moving subjects in dim lighting."

På vilket de just svarade:

"Unfortunately we cannot approve images with noise at all"

Det är onekligen ett tydligt ställningstagande.
Vad jag undrar är: har ni koll på om de verkligen menar det?
Jag menar, zoomar jag in till 100% och letar hittar jag ju synligt brus i nästan alla bilder, även sådana tagna på ISO 100. Lyfter man bara lite skuggor så nog sjutton kommer det brus, även om det inte är mycket.
Bilderna måste vara skarpa, brusfria (oavsett ljus) och utan CA. Inget konstigt med det, det finns bildbyråer som släpper igenom det men speciellt de som betalar för storlek är måna om att kvalitén ska motsvara bildens storlek, och i slutänden kommer köparna välja de bilder som inte har defekter.

Så, låt bli att slutskärpa bilderna (du vet ändå inte vilken storlek de ska levereras i), håll nere ISO, korrigera bort CA och annan distorsion...och skala ner bilderna, speciellt i början när du inte vet var gränsen går. Var försiktig i efterbehandlingen, håll sensorn ren, fokusera rätt, tänk alltid på bländaren, håll utkik efter bandning, utbrända partier osv osv. Använd alltid stativ om möjligt och håll nere slutartiderna.

Och som vanligt, "If your picture is good enouth, you can get away with murder". Dvs om din bild är bra nog pga strålande motiv brukar de lätta på kraven :)

Din editkommentar: Lär dig fota utan brus istället för att försöka lägga dig på gränsen. Det vinner du på i längden och din efterbehandling kommer bli lättare.
 

horvendile

Aktiv medlem
Tack för fortsatta råd!
Skala ned låter som en bra idé. Hellre 8 (eller rentav) 6 Mpixlar som accepteras än 12, 16 eller 36 som inte accepteras. Om det nu döljer lite brus.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag är nere på 6 Mpixels nu, men den här passagens i shutterstocks submission guidlines är lite oroande:
"Do send full-sized images. Don't upsize or downsize images."
 

iSolen.se

Guest
Jag är nere på 6 Mpixels nu, men den här passagens i shutterstocks submission guidlines är lite oroande:
"Do send full-sized images. Don't upsize or downsize images."
De vill att du laddar upp så stora bilder som det bara går. Större bild = mer pengar.

Sen om kvalitén inte håller för det så MÅSTE du förstås skala ner. Eller ta om bilden med bättre förutsättningar.
 

Lasseman2

Aktiv medlem
Intressant tråd

Först och främst, tack för alla bra tips som kommit i denna tråd.


Jag anmälde mig på prov och har nu hamnat i en loop om skatter mm.


Det gick bra på Fotolia utan något extra "insats" men av någon anledning har jag fastnat på Istock.

Någon som har någon erfarenhet av alla dessa formulär som ska fyllas i?
 

iSolen.se

Guest
Först och främst, tack för alla bra tips som kommit i denna tråd.


Jag anmälde mig på prov och har nu hamnat i en loop om skatter mm.


Det gick bra på Fotolia utan något extra "insats" men av någon anledning har jag fastnat på Istock.

Någon som har någon erfarenhet av alla dessa formulär som ska fyllas i?
Jag har fyllt i det utan problem, ta det lugnt och svara rätt :)

Du kan alltid göra om det.
 

Merlin

Aktiv medlem
Vilka stora seriösa bildbyråer finns det som inte kräver att man är yrkesverksam, eller kräver att man levererar bilder regelbundet? Jag känner till iStock, Shutterstock, Fotolia, Mostphotos och Dreamstime. Jag har dock dålig koll på dom, hur bra och seriösa dom är osv.
 

iSolen.se

Guest
Vilka stora seriösa bildbyråer finns det som inte kräver att man är yrkesverksam, eller kräver att man levererar bilder regelbundet? Jag känner till iStock, Shutterstock, Fotolia, Mostphotos och Dreamstime. Jag har dock dålig koll på dom, hur bra och seriösa dom är osv.
Ingen av de stora kräver att du är yrkesverksam eller levererar regelbundet. Alla är bra på olika sätt men passar olika personer bäst. Alla är förstås seriösa. Lägg till 123rf till listan.
 

Brix

Aktiv medlem
Håller på med försäljning på flertalet stock-sidor, men jag har inte fyllt i några formulär för skatt och jag funderar lite på hur man går tillväga med det?
Vad jag läst så ska man fylla i formuläret W-8BEN på bla. Shutterstock och Fotolia, men räcker detta eller måste man först fylla i ett W-7 formulär och skicka in för att få ett ITIN-nummer? Vad jag förstår så ska inte nåt ITIN-nummer behövas dock? Det känns ju ganska omständigt i så fall.
 

Lasseman2

Aktiv medlem
Hej.

Nej det räcker W-8BEN om du är privatperson.

Jag har fått accept med den och de flesta stora har möjlighet att fylla i elektroniskt.

Lycka till
 

Brix

Aktiv medlem
Hej.

Nej det räcker W-8BEN om du är privatperson.

Jag har fått accept med den och de flesta stora har möjlighet att fylla i elektroniskt.

Lycka till
Tackar!

Sitter och försöker fylla i formuläret nu, men är lite fundersam till exakt vad jag ska fylla i, att man ska ange sitt namn och adress förstår jag, men är det nån/några boxar som ska kryssas i också?
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har fyllt i och fått godkänt W-8-formuläret på både Fotolia och 123RF.

Nu undrar jag dock om det är nån som gjort samma sak hos Dreamstime? För där verkar det ju som att man MÅSTE fylla i och skicka in ett W-7-formulär först och få ett ITIN-nummer? Känns ju dock lite konstigt om det skulle behövas där när det inte behövs hos dom andra sidorna.
 

afe

Aktiv medlem
Jag fick ett trevligt mejl från mostphotos.com där de säger vilja bygga en "premium scandinavian collection" och att jag skulle kunna bli en "premium contributor" (de kontaktade mig via flickr där jag har rätt många bilder). Nu har jag ingen aning om vad "premium contributor" skulle innebära, så jag tänkte om någon av er vet. Jag är inte någon stockfotograf, men kan man lägga upp bilder och sälja en och annan så varför inte?
 

iSolen.se

Guest
Jag fick ett trevligt mejl från mostphotos.com där de säger vilja bygga en "premium scandinavian collection" och att jag skulle kunna bli en "premium contributor" (de kontaktade mig via flickr där jag har rätt många bilder). Nu har jag ingen aning om vad "premium contributor" skulle innebära, så jag tänkte om någon av er vet. Jag är inte någon stockfotograf, men kan man lägga upp bilder och sälja en och annan så varför inte?
Jo de jobbar uppsökande, ger bra % royalty men det är lägre volymer eftersom det är en av de mindre spelarna.

Premium förbryllar mig också, de har ingen sådan benämning på exklusivitet eller vad det nu skulle kunna tänkas vara. Kan det vara något nytt som inte är publik ännu? Fick du en rate högre än 50%?
 

RolandM

Aktiv medlem
Jag har fyllt i och fått godkänt W-8-formuläret på både Fotolia och 123RF.

Nu undrar jag dock om det är nån som gjort samma sak hos Dreamstime? För där verkar det ju som att man MÅSTE fylla i och skicka in ett W-7-formulär först och få ett ITIN-nummer? Känns ju dock lite konstigt om det skulle behövas där när det inte behövs hos dom andra sidorna.

Det ska räcka att fylla ditt svenska personnummer som TIN på W-8BEN

Ange att du bor i Sverige,skattar i Sverige och inte har någon rörelse i USA så ska det gå att dra nytta av skatteavtalet med USAs om förhindrar dubbelbeskattning.


Info om TIN
https://ec.europa.eu/taxation_custom...heet_SE_sv.pdf
 
ANNONS