Annons

EOS 80D eller 7D Mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Någon som har "hands-on" erfarenhet av 80D och har några tips om hur man bör resonera kring valet mellan ovanstående alternativ?
Det som frestar med 80D är helt ny sensor med flera pixlar. Det som talar emot är att de kostar i princip lika mycket och 7D är väl ändå en "klass" bättre (vädertätning, annat material i huset, etc.).
Inte helt enkelt.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Någon som har "hands-on" erfarenhet av 80D och har några tips om hur man bör resonera kring valet mellan ovanstående alternativ?
Det som frestar med 80D är helt ny sensor med flera pixlar. Det som talar emot är att de kostar i princip lika mycket och 7D är väl ändå en "klass" bättre (vädertätning, annat material i huset, etc.).
Inte helt enkelt.

menar du 7D mk I eller II ?
 

ErlandH

Aktiv medlem
80D är lite mindre och lättare och har en rörlig skärm. Annars är nog 7D lite bättre på i princip allting. Det jag skulle sakna mest är 7Ds joystick.
 

vadintor

Medlem
Någon som har "hands-on" erfarenhet av 80D och har några tips om hur man bör resonera kring valet mellan ovanstående alternativ?
Det som frestar med 80D är helt ny sensor med flera pixlar. Det som talar emot är att de kostar i princip lika mycket och 7D är väl ändå en "klass" bättre (vädertätning, annat material i huset, etc.).
Inte helt enkelt.
Spontant:
Vilket är viktigast för dig lättare vikt eller behov av grym vädertätning men högre vikt
Om du filmar är touchscreen på 80D otroligt värdefullt för att hantera fokus.
Om du fotar fåglar, sport annat som rör sig snabbt har 7D II snabbare AF, tar fler bilder per sekund och har en större minnes buffer, dvs kan ta fler bilder innan den blir långsam.
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Astacus

Aktiv medlem
Spontant:
Vilket är viktigast för dig lättare vikt eller behov av grym vädertätning men högre vikt
Om du filmar är touchscreen på 80D otroligt värdefullt för att hantera fokus.
Om du fotar fåglar, sport annat som rör sig snabbt har 7D II snabbare AF, tar fler bilder per sekund och har en större minnes buffer, dvs kan ta fler bilder innan den blir långsam.
Det som känns viktigast är lågt brus vid höga ISO samt så många pixlar som möjligt för att kunna croppa detaljer. Plåtar mest fågel. Har 70D idag men vill gärna kunna skruva upp ISO lite till utan att få mer brus och skulle önska lite fler pixlar. Vädertätningen är såklart bra men är det dåligt väder har jag alternativ. Filmning, ja det hade jag faktiskt inte tänkt på, det är ju också intressant.
Som sagt, det är inte helt enkelt detta.
 

johanibraaten

Aktiv medlem
Det som känns viktigast är lågt brus vid höga ISO samt så många pixlar som möjligt för att kunna croppa detaljer. Plåtar mest fågel. Har 70D idag men vill gärna kunna skruva upp ISO lite till utan att få mer brus och skulle önska lite fler pixlar. Vädertätningen är såklart bra men är det dåligt väder har jag alternativ. Filmning, ja det hade jag faktiskt inte tänkt på, det är ju också intressant.
Som sagt, det är inte helt enkelt detta.
Går själv i samma funderingar, men om du fotar mest fåglar så är nog 7Dii ett bättre alternativ då autofokussystemet är bättre i den. Seriebildstagningen är snabbare med.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte stor skillnad

Skulle tro att de fler pixlarna inte ens ger en synlig skillnad. Du kan iofs croppa ungefär 10% mer (för samma antal pixlar på fågeln) men de mindre pixlarna lär göra att, om du gör det, så får du ett likadant eller i värsta fall sämre slutresultat. Jag skulle tippa på de senare. Tror inte du ska välja 80D pga fler pixlar i alla fall. Annars verkar det vara en kanonkamera.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
D80 ser verkligen trevlig ut med fina prestanda, men jag tycker handhavandet är överlägset hos 7D2. Ganska mycket pengar för att få ett ISO-steg bättre brus jämfört med 70D, några mer Mpixel och lite bättre DR. Men som förstakamera är det säkert kanon.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte sett något jämförande test, men specifikationerna antyder att EOS 80D har en ganska mycket bättre AF än EOS 70D.

I det här sammanhanget ska man väl iofs snarare jämföra med AF hos EOS 7DII, och då tror jag not att 7DII har bättre AF. Frågan är väl hur mycket.
 

vadintor

Medlem
Det som känns viktigast är lågt brus vid höga ISO samt så många pixlar som möjligt för att kunna croppa detaljer. Plåtar mest fågel. Har 70D idag men vill gärna kunna skruva upp ISO lite till utan att få mer brus och skulle önska lite fler pixlar. Vädertätningen är såklart bra men är det dåligt väder har jag alternativ. Filmning, ja det hade jag faktiskt inte tänkt på, det är ju också intressant.
Som sagt, det är inte helt enkelt detta.
Då är det endast 80D som uppfyller kraven....

För att byta 7D borde du vara missnöjd med autofokus, bilder/s och eller storlek på bildminne.

Jag tror du blir besviken om du byter till 80D eller 7D för att få markant lägre brus. I så fall skulle jag hellre kika på 6D (eller 5D III). Då blir det rejält mycket bättre Lågbrusegenskaper. Lågbrusförbättringen med 80/7D är småpotatis iI jämförelse,
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror du blir besviken om du byter till 80D eller 7D för att få markant lägre brus.
Man ska nog inte vänta sig underverk där, nä. När det gäller dynamik har det dock skett ett smärre mirakel. Titta på Dpreviews jämförelse av 70D och 80D när det gäller att lyfta skuggor.

Jag tror nog att man kan se lite mindre brus hos 80D å ena sidan och 70D och 7DII å andra sidan, om man tittar noga i vissa situationer, så brusnivåer bör inte vara ett avgörande skäl till att välja den ena eller den andra kameran. Just att 80D har så pass märkbart bättre dynamik kan dock vara ett viktigt kriterium för en del.

Vad gäller pris så ska man kanske ha is i magen och avvakta. När jag köpte en EOS 70D ungefär ett år efter att den hade introducerats så hade priset sjunkit med cirka 2000 kr. Dessutom så kör fotohandlarna realisationer då och då, och om Canon har cashback samtidigt så kan man få en rejäl rabatt.

Jag skulle nog välja EOS 7DII om jag var hyfsat hårt nischad på flygande fåglar och/eller actionsport. EOS 80D är nog en bättre allroundkamera (om man får extrapolera från egenskaperna hos 70D), men slår inte 7DII i dess paradgrenar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Risken är att prestandaförbättringen mer blir "läsgodis" än reella förbättringar. Vill man byta format, så måste man också väga in objektiven. Jag skulle se över både kamerahus och objektiv, så att båda delarna är optimala. 70D är forfarande en konkurenskraftigt APS-hus.
 

Astacus

Aktiv medlem
Då är det endast 80D som uppfyller kraven....
För att byta 7D borde du vara missnöjd med autofokus, bilder/s och eller storlek på bildminne.

Jag tror du blir besviken om du byter till 80D eller 7D för att få markant lägre brus. I så fall skulle jag hellre kika på 6D (eller 5D III). Då blir det rejält mycket bättre Lågbrusegenskaper. Lågbrusförbättringen med 80/7D är småpotatis iI jämförelse,
Tack för alla svar.
Nja, jag är inte missnöjd med 70D:n, den har verkligen varit toppen. Men lite fler pixlar frestar och om 80D är något bländarsteg bättre vad beträffar brus så är jag beredd att ta kostnaden.
AF-hastigheten liksom seriebildtagningen är bättre i 7D mk II men faktum är att jag även där tycker att 70D är "tillräckligt bra" och 80D lär ju knappast vara sämre.

Beträffande 6D så har jag faktisk en sådan också men jag gillar crop-faktor så den använder jag inte så mycket till fågel.
Lite oroande dock, det som Tonyeagle skrev "....men de mindre pixlarna lär göra att, om du gör det, så får du ett likadant eller i värsta fall sämre slutresultat."
Är det så? Har någon sett några testresultat som diskuterar det området?
I så fall blir ju valet enklare!
 

PMD

Aktiv medlem
Lite oroande dock, det som Tonyeagle skrev "....men de mindre pixlarna lär göra att, om du gör det, så får du ett likadant eller i värsta fall sämre slutresultat."
Är det så? Har någon sett några testresultat som diskuterar det området?
I så fall blir ju valet enklare!
Du kommer inte a priori att få ett sämre slutresultat med en kamera som har fler pixlar. Resultatet kan bli sämre i en beskuren bild från den pixeltätare kameran jämfört med en bild med samma pixelantal från den pixelglesare, men om man beskär till samma utsnitt från den pixelglesare så blir det ännu sämre, så jag vet inte riktigt vad Tonyeagle menade.
 

Astacus

Aktiv medlem
Man ska nog inte vänta sig underverk där, nä. När det gäller dynamik har det dock skett ett smärre mirakel. Titta på Dpreviews jämförelse av 70D och 80D när det gäller att lyfta skuggor.

Jag tror nog att man kan se lite mindre brus hos 80D å ena sidan och 70D och 7DII å andra sidan, om man tittar noga i vissa situationer, så brusnivåer bör inte vara ett avgörande skäl till att välja den ena eller den andra kameran. Just att 80D har så pass märkbart bättre dynamik kan dock vara ett viktigt kriterium för en del.

Vad gäller pris så ska man kanske ha is i magen och avvakta. När jag köpte en EOS 70D ungefär ett år efter att den hade introducerats så hade priset sjunkit med cirka 2000 kr. Dessutom så kör fotohandlarna realisationer då och då, och om Canon har cashback samtidigt så kan man få en rejäl rabatt.

Jag skulle nog välja EOS 7DII om jag var hyfsat hårt nischad på flygande fåglar och/eller actionsport. EOS 80D är nog en bättre allroundkamera (om man får extrapolera från egenskaperna hos 70D), men slår inte 7DII i dess paradgrenar.
Tack för de synpunkterna. Att vänta lite med förhoppningen att priset ska sjunka är kanske klokt. Dessutom känns det som att de praktiska erfarenheterna av 80D ännu är lite begränsade. Vilket så klart är fullt logiskt, den har ju inte funnits så länge.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Betänk att skillnaden mellan 24 och 20mp är marginell ungefär 6/5 eller 1,1x linjärt. Alltså ingen större nytta vid beskärning. 7DII har bättre AF och serietagnibgshastighet mm. Men ffa är reglage mycket bättre. Nu vet jag att TS var nöjd med 70D men reglagen är mycket pimligare, ffa bakre skrollhjulet, än 7DII. Byggkvaliteten är även den mycket mer förtroendeingivande och den lär balansera tyngre telen bättre. Mycket av detta talar för 7DII, i synnerhet nu då priset inte är avgörande.
 
ANNONS