Annons

Ändra plan till "För företag" hos Adobe.

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Hej!
Jag vet inte om frågan hamnade i rätt forumdel men hoppas det.
Idag prenumererar jag sedan några år tillbaka på Adobes plan "Fotografi". Nu skulle jag vilja ändra planen till "Alla program" och dessutom betala med mitt AB.
Efter samtal med tre olika engelsktalande personer med indiskt dialekt igår har jag fått två olika svar på hur jag går tillväga...

Enligt en av dem är det bara att byta kreditkortsuppgifter till mitt företags kort och sedan ändra plan till den för företag. Jag försökte men kunde inte byta från privatperson till någon annan variant.

Efter nya långa frustrerande minuters väntan med Adobes support får jag höra att det inte går att göra så utan jag måste avsluta min nuvarande prenumeration och skapa en ny som företagare. Det låter ju vettigt men skapar nya frågor för mig som personen på Adobe inte verkade förstå.

Om jag avslutar min nuvarande prenumeration och skapar en helt ny, kan jag fortsätta använda mina program (Photoshop och Lightroom) som tidigare i så fall? Jag kommer använda samma konto som innan. Eller måste jag avinstallera båda programmen och tanka hem dem på nytt?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gissar att Adobe inte bryr sig om man hyr via privatperson eller företag. Men jag kan ha fel.
Det enda som borde ändras är väl hur du deklarerar mot skatteverket o det bryr väl sig inte Abobe om?
Du kan installera CC på hur många datorer du vill. Du kan däremot inte vara inloggad på mer än 2 åt gången.
Du kan alltså logga ur hemma o logga in med ditt ID på kompisens dator o använda programmen där.
 

zosma

Aktiv medlem
Du kan installera CC på hur många datorer du vill. Du kan däremot inte vara inloggad på mer än 2 åt gången.
Är det så? Att man kan installera den på hur många datorer som helst och använda på max 2 samtidigt. Jag trodde att man fick installera den på max 2 datorer, men inte använda samtidigt på båda.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För CC är det så. Och för att CC skall kicka igång så måste man logga in. Själv har jag inte CC.
Samtidigt såg jag på Adobes sida att det finns val för privatperson/företag. Jag har ingen aning om skillnaden.
 

Poteta

Aktiv medlem
Tack för svar. Nu har jag iaf gjort förändringen och det fungerar som jag vill. Först fick jag säga upp min pågående plan som privatperson och fick betala halva summan av det som var kvar på planen. Jag trodde att planen gick över till månadsvis efter första året men så är det inte, man måste binda sig årsvis varje år. Dumt men säkert affärsmässigt bra.

Efter jag sagt upp min plan som privatperson kunde jag skapa en ny som företagare. Eftersom jag har AB får jag inte betala för privatperson enligt min revisor.

Dessutom kan jag bekräfta att man bara kan installera programmen på två datorer samtidigt och bara använda ett program i taget. Vill man installera programmen på ytterligare en dator måste man avinstallera det på en av de andra datorerna innan.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Dessutom kan jag bekräfta att man bara kan installera programmen på två datorer samtidigt och bara använda ett program i taget. Vill man installera programmen på ytterligare en dator måste man avinstallera det på en av de andra datorerna innan.
Det är inte vad folk från övriga världsdelar säger.
Men för att använda så måste man logga in. kan du inte logga in så startar det inte med full funktion.
 

alfin

Aktiv medlem
Dessutom kan jag bekräfta att man bara kan installera programmen på två datorer samtidigt och bara använda ett program i taget. Vill man installera programmen på ytterligare en dator måste man avinstallera det på en av de andra datorerna innan.
Du behöver nog inte avinstallera, men avaktivera. För privatpersoner kan man installera på en tredje dator om man först avaktiverar båda de tidigare installationerna. Sedan får man återaktivera en av dem för att få två fungerande. Vad som gäller för företag vet jag inte.
 

Poteta

Aktiv medlem
Du behöver nog inte avinstallera, men avaktivera. För privatpersoner kan man installera på en tredje dator om man först avaktiverar båda de tidigare installationerna. Sedan får man återaktivera en av dem för att få två fungerande. Vad som gäller för företag vet jag inte.
Ah, så är det nog. Jag pratade engelska med en från Adobe som sa detta och då har jag säkert missuppfattat när hon sa avaktivera. [emoji106]
 
ANNONS